w

Najlepsze silniki Audi. Przewodnik po topowych jednostkach napędowych

Szukasz samochodu z mocnym, niezawodnym i dopracowanym silnikiem? Jeśli tak, masz szczęście! Audi posiada długą i bogatą historię produkcji jednych z najlepszych jednostek napędowych na świecie.

Silniki marki słyną ze swoich osiągów, wyrafinowania i niezawodności.

W artykule przyjrzymy się najlepszym motorom Audi, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Omówimy też czynniki, które sprawiają, że każdy z nich cieszy się renomą.

Niezależnie od tego, czy szukasz wytrzymałego silnika do codziennych dojazdów do pracy, czy może wysokowydajnego motoru na weekendowe dni na torze, w Audi znajdziesz odpowiednią maszynę.

wnętrze auta

Najlepsze silniki Audi

Wśród najlepszych silników Audi wymieniamy:

  • 2.5 TFSI I-5 — jednorzędowy, pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem zapewniający płynne dostarczanie mocy, optymalne zużycie paliwa i cichą pracę.
  • 4.0 TFSI V8 — turbodoładowany silnik V8 oferujący dynamiczne przyspieszenie, doskonałe prowadzenie i luksusowe wykończenie.
  • 2.0 TFSI I-4 — jednorzędowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, który oferuje dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i responsywne prowadzenie.
  • 3.0 BiTDI V6 — silnik wysokoprężny V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który oferuje dynamiczne przyspieszenie, ekonomiczne zużycie paliwa i płynną pracę.
  • 2.0 TDI CR — czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, zapewniający niskie zużycie paliwa i niewielką emisję spalin.
  • 6.0 TDI V12 — turbodoładowany silnik wysokoprężny V12, który występował w Audi Q7. Był znany ze swojej ogromnej mocy i momentu obrotowego, ale także wysokiego spalania.
  • 3.0T V6 — turbodoładowany silnik V6, który pojawiał się w różnych modelach Audi, w tym A6, A7 i S5. Znany z niskiego zużycia paliwa i płynnej pracy.
  • 1.8T — czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, który montowano m.in. w A4 i A6. Słynie ze swoich osiągów i optymalnego zużycia paliwa.
  • 1.9 TDI — czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, który występował m.in. w A3, A4 i A6. Jest legendą, która słynie z oszczędności paliwa i niskiej emisji spalin.
  • 1.6 TDI — następca 1.9 TDI. Pojawiał się m.in. w modelach A3 i A1. Podobnie jak poprzednik słynie z oszczędnego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin.

Czytaj dalej, a dowiesz się więcej o każdym z nich.

Najlepsze silniki benzynowe Audi

Audi ma na swoim koncie wiele silników benzynowych, ale nie każdy z nich może rościć sobie miano najlepszego. Dlatego spośród szerokiej gamy jednostek napędowych wybraliśmy te, które najbardziej wyróżniają się jakością.

Oto one:

2.5 TFSI I-5

Silnik 2.5 TFSI posiada 5 cylindrów ustawionych w rzędzie. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa i turbodoładowaniu przenosi osiągi na zupełnie nowy poziom.

Co więcej, dziewięć razy z rzędu zdobył nagrodę International Engine of the Year (Międzynarodowy Silnik Roku). Już sam ten fakt zdradza, jak wysoką jakość oferuje jednostka napędowa 2.5 TFSI I-5.

Znajdziesz ją pod maską Audi RS3, TT RS i RS Q3, co sprawia, że każdy z modeli staje się unikalną propozycją w porównaniu do konkurencji.

Silnik 2.5 TFSI został zbudowany tak, aby wytrzymał rygory codziennej jazdy. Dzięki temu cieszysz się spokojem ducha podczas wciskania pedału gazu do dechy.

Jednak jak każdy silnik, tak również 2.5 TFSI I-5 ma nie tylko zalety, ale również wady.

Po stronie plusów znajdują się ekscytujące osiągi, jakość potwierdzona wieloma nagrodami i imponująca niezawodność.

Natomiast minusem jest fakt, że silnik znajduje się w wysokowydajnych modelach Audi, więc nie jest najbardziej przyjazną dla budżetu opcją.

4.0 TFSI V8

Silnik 4.0 TFSI V8 zabierze cię na emocjonującą przejażdżkę. Ośmiocylindrowa bestia generuje ogromną moc 592 KM i moment obrotowy 590 lb-ft, co czyni ją jedną z najmocniejszych jednostek Audi.

4.0 TFSI V8 znajdziesz wyłącznie we flagowych modelach Audi, takich jak RS6, RS7 i S8 supersedan. Silnik jest tak dobry, że nawet Lamborghini używa go w swoim Urusie!

Pomimo wysokiej mocy 4.0 TFSI V8 gwarantuje również bardzo dużą niezawodność. Oznacza to, że jako kierowca bez problemów będziesz cieszył się osiągami samochodu — silnik wytrzyma szaloną jazdę.

Jednak, jak wszystkie dobre rzeczy w życiu, 4.0 TFSI V8 ma nie tylko zalety, ale także wady.

Wśród plusów wymieniamy niezrównaną moc i osiągi, dzięki czemu jest to najlepszy silnik benzynowy Audi dla tych, którzy szukają adrenaliny.

Znowu minusy kryją się przede wszystkim w kosztach. Pojazdy wyposażone w 4.0 TFSI V8 mają wysoką cenę. Co więcej, oszczędność paliwa nie jest mocną stroną silnika.

2.0 TFSI I-4

2.0 TFSI z czterema cylindrami w rzędzie oferuje niesamowitą oszczędność paliwa i nie skąpi osiągów. Dlatego w 2019 roku silnik zdobył nagrodę „International Engine of the Year” (Międzynarodowy silnik roku).

Jury wypowiedziało się o nim w następujący sposób:

“Jeden z najbardziej elastycznych i wszechstronnych silników, jakie kiedykolwiek opracowano. Krótko mówiąc: potrafi wszystko.”

Czterocylindrowa jednostka generuje przyzwoitą moc 261 KM i 272 lb-ft momentu obrotowego, przy czym spala bardzo niewiele paliwa.

2.0 TFSI znajdziesz w wielu najpopularniejszych modelach Audi, takich jak sedany A4, A5 i A6, a także SUV-y Q3 i Q5. Silnik występuje też w niejednym modelu Volkswagena.

Audi A3 sedan również posiada pod maską 2.0 TFSI, dzięki czemu oferuje spalanie na poziomie oszacowanym przez EPA na 7,35 l/100 km w cyklu mieszanym.

Oznacza to, że zaoszczędzisz sporo grosza na paliwie.

Jeśli jednak lubisz wysokie osiągi, silnik wyda ci się mało emocjonujący — szczególnie w porównaniu do nieco większych odmian tej serii.

Najlepsze silniki diesla Audi

Wiesz już, które jednostki benzynowe uchodzą za najlepsze. Teraz przyjrzymy się silnikom diesla ze stajni Audi, ponieważ wśród nich również znajdziemy wiele perełek.

Oto one:

3.0 BiTDI V6

Miano króla wśród silników wysokoprężnych Audi bezsprzecznie przypada jednostce 3.0 BiTDI V6. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi common-rail i dwóm turbosprężarkom zapewnia całą moc, jakiej potrzebujesz. Ponadto robi to bez żłopania paliwa.

Silnik oferuje tak dobrą jakość, że mógłby niektóre jednostki benzynowe doprowadzić do bankructwa.

3.0 BiTDI V6 znajdziesz w wielu modelach Audi — od sedanów, takich jak A6 i A7, po SUV-y Q5 i Q7.

Jednak, jak to zwykle bywa, silnik ma swój zestaw zalet i wad.

Jeśli chodzi o plusy, 3.0 BiTDI V6 zapewnia idealne połączenie osiągów, niskiego zużycia paliwa i wyrafinowania.

Natomiast w przypadku minusów problememem są przede wszystkim normy klimatyczne. Silniki wysokoprężne mogą być kłopotliwe na niektórych rynkach ze względu na przepisy dotyczące emisji spalin. Tym bardziej, że pojemność 3 litrów wiąże się z wyższymi opłatami.

2.0 TDI CR

Silniki wysokoprężne Audi o pojemności 2 litrów wielu fanom marki źle się kojarzą. Ich nieciekawa opinia bierze się od niewypału, którym była pierwsza wersja jednostki — 2.0 TDI PD. Motor miał wiele problemów (np. pękające głowice czy problematyczne pompowtryski).

Jednak od 2007 roku Audi wprowadziło na rynek poprawioną wersję silnika.

Nowa konstrukcja posiada już Common Rail i jest znacznie trwalsza. Oferuje niezawodną jazdę i wysoką kulturę pracy.

Jej dodatkową zaletą jest fakt, że w Polsce praktycznie nie ma alternatywy. Przy silnikach wysokoprężnych o większych pojemnościach (np. 2,7 czy 3 litry) zapłacisz wysoką stawkę podatku akcyzowego.

Dwulitrowe diesle w regularnie odświeżanych odmianach do tej pory pojawiają się w ofercie Audi, co świadczy o ich popularności.

Jeśli zaś chodzi o rynek wtórny, przygotuj się na wysokie przebiegi dostępnych aut. Modele wyposażone w 2.0 TDI CR zwykle jeździły we flotach, więc mogą już być wysłużone. Ich naprawa też nie należy do najtańszych ze względu na skomplikowaną konstrukcję.

Nie zmienia to jednak faktu, że zadbany silnik 2.0 TDI CR posłuży właścicielowi bez większych problemów przez wiele długich lat.

6.0 TDI V12

Zanim rodzina silników TDI straciła na znaczeniu z powodu norm klimatycznych, marki Volkswagen i Audi były mocno zaangażowane w jednostki wysokoprężne i robiły wszystko, aby zwiększyć ich sprzedaż w ofercie korporacyjnej.

Finalnym efektem pracy nad wydajnością i mocą diesli był 6-litrowy silnik V12 TDI, który znalazł zastosowanie w Audi Q7.

Dwunastocylindrowy motor oznaczał wyraźny postęp w stosunku do TDI V10 — jednostki obecnej w modelu Touareg ze stajni VW. Oferował moc 500 KM i całkowicie absurdalny moment obrotowy rzędu 1000 Nm.

W efekcie Q7 rozpędzał się do 100 km/h w 5,5 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 250 km/h.

Niestety niska sprzedaż i popyt ograniczyły ofertę modelu do klientów europejskich. Q7 i jego mocarny silnik szybko zniknął z rynku po zaledwie kilku latach użytkowania.

Nie zmienia to natomiast faktu, że wciąż znajdziesz używane Audi z jednostką napędową 6.0 TDI V12 i nacieszysz się jego niedorzeczną wydajnością.

Jednak przygotuj się na wysokie spalanie.

Rekomendowane silniki Audi

Znasz już najlepsze silniki w Audi. Jednak nie każdy chce inwestować duże sumy pieniędzy w nowe samochody marki, w których zazwyczaj znajdują się wymienione wcześniej jednostki napędowe.

Dlatego poniżej zebraliśmy kilka popularnych, starszych silników. Upływ czasu potwierdził, że każdy z nich cechuje się nieprzeciętną wytrzymałością i niezawodnością. Nic więc dziwnego, że cieszą się dużym uznaniem kierowców.

Oto one:

3.0T V6

Najlepsze silniki benzynowe w Audi nie byłyby kompletne bez turbodoładowanego 3-litrowego silnika V6, który zapewnia idealną równowagę między mocą i niezawodnością.

Sześciocylindrowa jednostka napędowa generuje moc 328 KM i moment obrotowy 440 Nm.

Co więcej, 3.0T V6 jest popularny w rodzinie Audi. Napędza takie modele, jak A6, A7 i eleganckie coupe S5.

Inżynierowie marki przelali krew, pot i łzy, aby zapewnić silnikowi długowieczność. Rezultat ich pracy mówi sam za siebie. Wielu kierowców zgadza się, że jest to jeden z najbardziej niezawodnych silników Audi!

3.0T V6 zdobył nawet nagrodę „Ward’s 10 Best Engine” w 2012 roku!

Jednak nawet najlepsze silniki mają swoje słabe strony. Turbodoładowany 3.0T V6 nie jest tutaj wyjątkiem. Niektóre znane problemy obejmują marny termostat, wadliwie działającą pompę wody i nadmierne zużycie oleju.

Wbrew pozorom nie są to powody do dużych obaw. Każdy powyższy problem stosunkowo łatwo opanujesz dzięki regularnej konserwacji.

Dbaj o 3.0T V6, a będzie ci służył przez lata!

20-zaworowy 1.8T

Kolejny na naszej liście jest oldschoolowy zawodnik wśród silników Audi, czyli turbodoładowany 20-zaworowy silnik 1.8T.

Jednostka odcisnęła swoje piętno na wielu modelach Audi, w tym na klasycznym A4, A6 i kultowym coupe TT.

Turbodoładowany 20-zaworowy 1.8T może i jest mały, ale pod względem niezawodności nie ma sobie równych.

Silnik zasłużył sobie na miano jednej z najbardziej niezawodnych jednostek napędowych Audi. Wielokrotnie udowodnił, że nawet kilkaset tysięcy kilometrów na liczniku nie jest w stanie go pokonać.

Jest to również ulubiony silnik fanów tuningu Audi!

Jednak każdy motor ma swoje kaprysy, a 20-zaworowy 1.8T nie jest wyjątkiem.

Niektóre z najczęstszych problemów obejmują awarię pakietu cewek zapłonowych i zużycie oleju. Mimo to łatwo sobie poradzisz z tymi kłopotami, jeśli odpowiednio dbasz o silnik!

1.9 TDI

Silnik 1.9 TDI jest już legendą na rynku wtórnym. Debiutował dawno, bo w 1991 roku. Wtedy pojawiła się jego pierwsza wersja o mocy 90 KM.

Jako że jednostka napędowa posiada stosunkowo prostą budowę z bezpośrednim wtryskiem i pompą, jest odporna nawet na niskiej jakości paliwo.

1.9 TDI wielokrotnie udowadniało swoją niezawdoność. Silnik bez problemu pokonuje nawet kilkaset tysięcy kilometrów.

Na przestrzeni lat motor zyskał kilka aktualizacji, które podnosiły moc kosztem nieznacznego pogorszenia trwałości (1.9 TDI PD jest tutaj idealnym przykładem). Jednak mimo wszystko każda odmiana silnika wydawała się niemal idealna w porównaniu do konkurencji.

Jego popularność była tak duża, że pojawiał się w niemal wszystkich modelach Audi — od A3 do A6.

Produkcja jednostki napędowej zakończyła się w 2009 roku.

Niestety dzisiaj 1.9 TDI jest już dość wiekowy, co rodzi kilka problemów. Przede wszystkim trudno będzie ci znaleźć Audi, którego licznik nie zbliża się do pół miliona kilometrów. Samochody z niskim przebiegiem zazwyczaj są przekręcane.

Wiele lat na karku i dalekie trasy sprawiają, że 1.9 TDI najlepsze lata ma już za sobą.

Jednak z drugiej strony, jeśli zainwestujesz w odnowę silnika, staniesz się właścicielem niemal niezniszczalnej jednostki napędowej.

1.6 TDI

Silnik 1.6 TDI jest bezpośrednim następcą legendy 1.9 TDI. Jak się okazało, całkiem udanym.

Zapewnia osiągi porównywalne do starszej jednostki napędowej, ale zużywa jeszcze mniej paliwa. Ponadto zasilanie Common Rail i hydrauliczne poduszki mocujące sprawiają, że motor pracuje ciszej i wywołuje mniejsze wibracje.

Co prawda 1.6 TDI cechuje się bardziej skomplikowaną konstrukcją, ale mimo to pozostaje równie niezawodny.

W niektórych modelach kompaktowych silnik nadaje się również do tuningu. Jest on nawet polecany, ponieważ bazowa moc 90 czy 105 KM zapewnia dość przeciętną dynamikę jazdy.

Jeśli zaś chodzi o wady, starsze wersje 1.6 TDI (z kodem EA 189) miewają awarie osprzętu, przede wszystkim koła dwumasowego i DPF. Posiadacze aut z tymi silnikami radzą również, aby tankować paliwo dobrej jakości i często wymieniać filtr

Mimo wszystko motor cechuje się wysoką niezawodnością i rzadko sprawia problemy, gdy dbasz o dobrą konserwację.

Ponadto wszedł na rynek w 2009 roku, więc zwykle jest dostępny w lepszym stanie, niż wysłużony 1.9 TDI.

Przegląd innych silników Audi

Poznałeś już polecane silniki Audi, które nadal są lub były dostępne w ofercie marki. Jednak na tym linia produkcyjna koncernu się nie kończy.

Do dyspozycji masz również wiele hybrydowych, elektrycznych i biopaliwowych jednostek napędowych.

Wśród hybryd znajdziesz m.in.:

  • Audi A3 e-tron z 1,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 204 KM i średnim spalaniu ok. 5l/100 km, który pokona do 40 km na samej baterii.
  • Audi Q7 e-tron z 3-litrowym silnikiem TDI V6 o mocy 373 KM i faktycznym średnim spalaniu ok. 6 l/100 km, który pokona do 50 km na samej baterii.

Do najciekawszych elektryków należą:

  • Audi e-tron GT z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 598 KM, które zapewniają realny zasięg ok. 360 km na jednym ładowaniu.
  • Audi e-tron SUV z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy do 503 KM (zależy od wersji) i zasięgu na jednym ładowaniu do 448 km (również zależy od wersji).

Jeśli zaś chodzi o biopaliwowe jednostki napędowe, przed szereg wychodzi zmodyfikowany silnik 2.0 TFSI z czterema cylindrami w rzędzie, który znajdziesz np. w modelach A4 Avant g-tron i A5 sportback g-tron. Działa na mieszance gazu ziemnego i benzyny.

Podsumowanie

Audi słynie z mocnych i niezawodnych silników. Dzięki temu masz do wyboru wiele świetnych opcji napędowych.

2.5 TFSI I-5 jest płynną i wydajną jednostką, która oferuje dobre osiągi. Z kolei przy 4.0 TFSI V8 poczujesz moc i luksus, jakich nie znajdziesz nigdzie indziej. Jeśli zaś szukasz silnika wysokoprężnego, świetnym wyborem będzie 3.0 BiTDI V6, który cechuje się oszczędnością paliwa i niezawodnością.

Nie zapominajmy też o takich legendach, jak 1.6 i 1.9 TDI oraz wielu innych silnikach, które omówiliśmy w artykule.

Chcesz doświadczyć mocy i osiągów jednostek napędowych niemieckiego koncernu na własnej skórze? Skorzystaj z oferty jazdy Audi na stronie Go-Racing. Dzięki niej wypróbujesz wiele modeli Audi na zamkniętym torze lub w mieście. Emocje gwarantowane!

Oto niektóre z korzyści płynące z oferty:

  • Osobiście doświadczysz mocy i osiągów silnika.
  • Nauczysz się, jak bezpiecznie i efektywnie prowadzić Audi.
  • Poznać innych entuzjastów marki i nawiążesz nowe znajomości.
  • Będziesz się świetnie bawił!

Na co więc czekasz? Odwiedź stronę Go-Racing już dziś i zarezerwuj swoją jazdę Audi!

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zielone tablice rejestracyjne — co oznaczają i kto może z nich korzystać?

Izera. Czy polski samochód elektryczny stanie się rzeczywistością?