w ,

Jak dbać o samochód przez cały rok? Stwórz własny kalendarz serwisowy Twojego auta

Większość z nas zaczynała przygodę z jazdą samochodem jeszcze w domu rodzinnym. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ale taka sytuacja nie jest wolna od pewnych komplikacji. Chociażby takich, że serwisowaniem auta zajmowali się rodzice, więc nie musieliśmy się o nic martwić.

Kiedy przechodzimy na swoje, nie ma już tak kolorowo. Wszystkie obowiązki związane z dbaniem o samochód spadają na nasze barki.

Na szczęście nie jest to takie trudne, jakim może się na pozór wydawać.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak dbać o auto o każdej porze roku, jesteś we właściwym miejscu. Przeczytaj artykuł, a zdobyta wiedza uchroni cię przed kosztami awarii, które wynikają z niedbalstwa.

Jak dbać o samochód w ciągu roku?

Na dbanie o samochód w ciągu roku składa się wiele czynności, które zależą od pogody i okresu, w którym aktualnie się znajdujemy. Dlatego poniżej przygotowaliśmy poradnik dla właścicieli aut.

Podzieliliśmy wszystkie praktyki konserwacyjne zgodnie z porami roku, aby łatwiej było ci się w nich odnaleźć.

Jak dbać o samochód wiosną?

Wiosna to nie tylko czas, w którym wszystko budzi się do życia. To również bardzo ważny okres dla właścicieli samochodów. Dlaczego? Ponieważ po zimie pojawia się kilka spraw, o które należy zadbać.

Tymi prostszymi możesz zająć się samodzielnie. W efekcie zaoszczędzisz pieniądze, które inaczej poszłyby na mechanika.

Mycie

Zima pozostawia po sobie pamiątki, a najniebezpieczniejszą z nich jest błoto wymieszane z solą. Nie jest aż tak groźne, gdy temperatura na zewnątrz wciąż jest niska. Jednak z chwilą nadejścia ciepłych dni uaktywnia się korozyjny charakter tej mieszanki.

Dlatego podczas wiosennego mycia auta tak ważne jest pozbycie się zaległego błota i soli.

Strumień wody o dużym ciśnieniu skieruj przede wszystkim w stronę nadkoli, a także zakamarków podwozia oraz zawieszenia. To właśnie w tych miejscach zwykle kryje się najwięcej pozostałości po zimie.

Jeżeli nie masz ciśnieniowej myjki w domu, udaj się do myjni bezdotykowej. Usługa jest niedroga, a pozwala skutecznie doczyścić samochód.

Jednak zanim zabierzesz się do mycia pod ciśnieniem, wstępnie zwilż nadwozie i usuń z niego ziarna piasku/błoto. Przy dużym ciśnieniu wody taki brud może uszkodzić karoserię.

Natomiast jeżeli masz problemy z domyciem podwozia (np. z powodu małego prześwitu), możesz wjechać samochodem na specjalną kołyskę, która przechyli go na bok. Jest to nieco droższa usługa, ale pozwala dokładnie umyć auto od spodu.

Na koniec warto dodać, że sól i błoto mogą osiadać także w komorze silnikowej. Jednak mycie jej na własną rękę może być ryzykowne. Co więcej, niektórzy producenci tego zabraniają pod groźbą utraty gwarancji!

Dlatego mycie silnika i jego okolic lepiej zostaw specjalistom.

Walka z ogniskami korozji

Kiedy już oczyścisz samochód z pozimowego brudu, nadarza się okazja, aby sprawdzić lakier i powłokę antykorozyjną. Co prawda niska temperatura powstrzymuje korozję, ale po okresie zimowym na samochodzie mogą pojawić się nowe skupiska rdzy. Oprócz tego zdarzają się ubytki w lakierze czy w warstwie bitumicznej.

Na szczęście nie jest to wielki problem, ponieważ większość czynności konserwacyjnych bez problemu wykonasz samodzielnie. Potrzebujesz jedynie odpowiednich środków i preparatów, które bez problemu kupisz w dowolnym sklepie motoryzacyjnym.

Zajmij się przede wszystkim:

  • usunięciem rdzawych nalotów,
  • zaszpachlowaniem większych wżerek zaprawą lakierniczą,
  • regeneracją ochrony antykorozyjnej,
  • woskowaniem lakieru (opcjonalnie).

Płyny eksploatacyjne

Wiosna to również najlepszy czas na wymianę oraz uzupełnienie niezbędnych płynów eksploatacyjnych. Pierwszym z nich jest płyn do spryskiwaczy, który należy wymienić z zimowego na letni, ale nie jest to aż tak istotne.

Dużo ważniejszą rolę gra płyn hamulcowy. Specjaliści zalecają, żeby wymieniać go co dwa lata, a koniec zimy to najlepsza okazja, by to zrobić. Głównie dlatego, że płyn hamulcowy ma silne właściwości higroskopijne, czyli chłonie wodę (zimą najwięcej), przez co z czasem przestaje pełnić swoje zadanie.

Jednak do jego wymiany potrzebna jest wiedza o tym, co się robi. Dlatego jeśli nie czujesz się na siłach, zostaw to zadanie mechanikowi. Tym bardziej, że po wymianie należy jeszcze odpowietrzyć układ hamulcowy.

Kolejny jest płyn chłodzący. Sprawdź, czy nie ubyło go po zimie. Jeśli tak, uzupełnij niedobór. Nie jest to trudne. Kup odpowiedni preparat i postępuj zgodnie z instrukcją na zbiorniku wyrównawczym.

Na koniec został nam olej silnikowy, który należy wymieniać każdego roku. Jednak do niego wrócimy w dalszej części artykułu.

Układ elektryczny

Okres zimowy stanowi bardzo duże wyzwanie dla akumulatora, dlatego warto sprawdzić, czy nadal jest w dobrej kondycji. Taka usługa w warsztacie elektrycznym kosztuje grosze.

Możesz to również zrobić w domu, ale potrzebujesz odpowiednich narzędzi.

Poza tym zadbaj o przewodność na złączach układu elektrycznego. Bardzo często to właśnie tu leży problem awarii, a nie (jak może się wydawać) w uszkodzeniu jakiegoś podzespołu.

Jak to zrobisz?

Oczyść klemy ze wszystkich nieczystości i nasmaruj je odpowiednim preparatem. Skontroluj także styki elektryczne, do których masz dostęp. Jeśli znajdziesz na nich korozję lub inne osady, należy je usunąć.

Czyszczenie wnętrza

Do wiosennych obowiązków należy również wysprzątanie samochodu po zimie — i nie chodzi tu wyłącznie o efekt kosmetyczny. Zajmij się przede wszystkim:

  • suszeniem przedziału pasażerskiego, aby pozbyć się pozimowej wilgoci;
  • czyszczeniem niedrożnych otworów spływowych w drzwiach i bagażniku;
  • myciem szyb od środka (osady ułatwiają osiadanie pary wodnej);
  • usunięciem brudu z rynienek, które znajdują się pod pokrywami silnika i bagażnika.

Jak dbać o samochód latem?

Latem liczy się przede wszystkim przegląd klimatyzacji. Jeśli dojdzie do jej uszkodzenia, nie obejdzie się bez naprawy, która do najtańszych nie należy. Dlatego najlepiej zrobisz, jeśli zadbasz o konserwację klimatyzacji zawczasu.

Jak?

Tym, co możesz zrobić samodzielnie, jest postępowanie zgodnie z zaleceniami eksploatacyjnymi. Chodzi przede wszystkim o:

  • włączanie klimatyzacji przynajmniej raz na dwa tygodnie (w ten sposób olej przemiesza się z czynnikiem roboczym, dzięki czemu sprężarka nie ulegnie zatarciu);
  • kontrolę naprężenia paska napędowego sprężarki (musi być odpowiednio napięty i nieuszkodzony);
  • czyszczenie skraplacza;
  • odkażanie przewodów wentylacyjnych.

Niestety pełnego przeglądu klimatyzacji nie dokonasz w warunkach domowych, więc prędzej czy później będzie trzeba udać się do warsztatu. Nie jest to tania usługa, bo zwykle kosztuje kilkaset złotych. Jednak mimo wszystko zapłacisz znacznie mniej, niż za naprawę klimatyzacji.

Jak dbać o samochód jesienią?

Jesienią skup się przede wszystkim na dwóch kwestiach: sprawdzeniu sprawności i ewentualnej naprawie układu elektrycznego oraz hamulców. Warto także poświęcić trochę czasu na przygotowanie wnętrza auta na zimę.

Układ elektryczny

Wspomnieliśmy już, że zima to bardzo trudny czas dla akumulatora i całej instalacji elektrycznej. Dlatego już jesienią zadbaj o te elementy samochodu, żeby w niskich temperaturach nie zrobiły ci niespodzianki.

Przede wszystkim sprawdź stan połączeń przewodów. Z powodu zimna i częstszych opadów zwiększa się ryzyko korozji styków, co nieraz skutkuje problemami z napięciem.

Nie zapomnij też o akumulatorze. Zimą jego pojemność spada, co w połączeniu z wiekiem może zupełnie odebrać mu sprawność. Dlatego sprawdź (najlepiej u specjalisty) w jakim stanie jest akumulator.

W ten sposób unikniesz przykrego zaskoczenia o poranku, czyli problemów z rozruchem silnika.

Hamulce

Sprawne hamulce zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy, ale jesienią to może nie wystarczyć. Woda w połączeniu z opadającymi liśćmi tworzy zdradliwą nawierzchnię, na której samochód łatwo wpada w poślizg.

Dlatego oprócz sprawności, zbadaj również, czy siła hamulców rozkłada się równomiernie na wszystkie koła. Różnice na tym polu zwiększają ryzyko utraty panowania nad kierownicą.

Przy jeździe po śliskiej nawierzchni istotne jest również odpowiednie ustawienie geometrii podwozia.

Przygotowanie wnętrza samochodu

Jesienią, podobnie jak wiosną, również popracuj nad wnętrzem samochodu. Zajmij się przede wszystkim:

  • osuszeniem przedziału pasażerskiego, dzięki czemu w zimne i dżdżyste dni mniej pary wodnej osiądzie na szybach;
  • usunięciem liści, które mogłyby zaburzyć pracę wentylacji powietrza;
  • udrożnieniem otworów odpływowych w drzwiach i bagażniku (warto to regularnie sprawdzać).

Jak dbać o samochód zimą?

Nie da się ukryć, że zima to dla kierowców najtrudniejszy okres w roku. Jednak przed większością problemów łatwo się ochronisz dzięki odpowiedniemu przygotowaniu oraz zestawowi zimowych narzędzi i preparatów.

W takim razie jak dbać o auto zimą? Już zdradzamy!

Otwieranie drzwi

Ile razy ci się to zdarzyło? Przychodzisz rano, chcesz wsiadać do samochodu, a zamek ani drgnie — zupełnie jakby był zaspawany.

W przypadku takiego problemu stosujemy różne domowe metody: albo polewamy zamek wrzątkiem, albo podgrzewamy go zapalniczką, albo (co gorsza) próbujemy użyć siły…

Jednak istnieje dużo prostsza metoda. Wystarczy, że przed nadejściem mrozów spryskasz wnętrze zamka specjalnym preparatem.

Ponadto warto zająć się również uszczelkami, które też mogą zamarznąć. Wtedy otwarcie drzwi bez uszkodzenia gumowych elementów graniczy z cudem. Na szczęście środek ochronny w postaci wazeliny technicznej lub produktu dedykowanego do uszczelek wystarczy, aby w zimne dni drzwi znów zaczęły z tobą współpracować.

Usuwanie lodu/śniegu

Nigdy nie zgarniaj śniegu nagromadzonego na nadwoziu za pomocą sztywnych narzędzi. To najszybsza droga do pozbycia się lakieru. Zamiast tego zaopatrz się w miękką szczotkę, którą bezpiecznie pozbędziesz się białego puchu.

A co z szybami? Czy dobrze jest usuwać z nich lód skrobaczką?

Prawdę mówiąc nie jest to praktyczne rozwiązanie — nie cechuje się ani szybkością, ani wygodą. Dużo lepiej zrobisz, jeśli włączysz ogrzewanie do maksimum i ustawisz nawiew na szyby. Wystarczy kilka minut, po których bez problemu ściągniesz nadtopiony lód.

Sprawna chłodnica

W trakcie zimy układ chłodzenia również musi być sprawny. Co prawda płyn chłodniczy nie zamarza, ale w trakcie eksploatacji zmniejsza się jego objętość. Pamiętaj, aby zawsze uzupełniać niedostatki preparatem tego samego typu.

Niektórzy o tym zapominają i dolewają do zbiornika wody. W efekcie zmniejsza się odporność płynu na niskie temperatury i czasem zamarza, co prowadzi do pęknięcia chłodnicy lub uszkodzenia silnika.

Ochrona zbiornika na paliwo

Mimo że sam zbiornik nie potrzebuje żadnych specjalnych modyfikacji, paliwo w nim zawarte to już inna historia. Nie służą mu mrozy, dlatego warto korzystać z tzw. uszlachetniacza. To specjalny preparat, który nie tylko czyści benzynę, ale również usuwa z niej wodę. W ten sposób zabezpiecza samochód przed “korkami” z lodu w układzie paliwowym.

Istnieją również podobne dodatki do oleju napędowego, ale służą nieco innym celom. Jakim? Przeciwdziałają wytrącaniu się szkodliwej parafiny, do którego dochodzi w niskich temperaturach.

Kalendarz serwisowy Twojego auta

Prowadzenie kalendarza serwisowego ułatwi ci dbanie o samochód, ponieważ daty wszystkich niezbędnych czynności konserwacyjnych będziesz mieć zapisane czarno na białym. Ponadto, gdy zechcesz sprzedać samochód, sprawnie prowadzony rejestr pozytywnie wpłynie na jego wartość.

Jak w takim razie założysz kalendarz serwisowy?

Przed przygotowaniem listy niezbędnych czynności zajrzyj do zaleceń producenta samochodu i sprawdź sposób użytkowania pojazdu. Informacje na ten temat znajdziesz przede wszystkim w:

  • instrukcji obsługi,
  • planie obsługowym producenta,
  • książce gwarancyjnej/serwisowej,
  • aplikacji mobilnej,
  • systemie multimedialnym (w nowszych modelach).

Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby poprosić o radę zaufanego mechanika.

Co wymieniać co roku w samochodzie?

Co roku w samochodzie wymieniaj cztery rzeczy:

  • olej i filtr oleju,
  • filtr paliwa,
  • środek chłodzący klimatyzacji,
  • filtr kabinowy.

O szczegółach piszemy poniżej.

Olej i filtr oleju

Olej silnikowy pełni kilka ważnych ról. Przede wszystkim zapewnia smarowanie częściom ruchomym silnika, dzięki czemu nie ulegają zatarciu. Ponadto ma swój udział w chłodzeniu oraz chroni przed korozją.

Niestety z czasem się zużywa.

Gdy silnik pracuje, do oleju dostają się resztki paliwa i różne zanieczyszczenia, co stopniowo osłabia jego właściwości. Starość działa na olej podobnie, dlatego tak istotna jest jego regularna wymiana.

Specjaliści radzą to robić rokrocznie lub co 10 tys. km, jeśli jeździsz samochodem z LPG lub często poruszasz się po mieście (krótkie odcinki, wiele postojów).

Filtr paliwa

Aby do silnika nie dostawały się zanieczyszczenia z baku, stosuje się specjalny filtr. Jednak z racji pełnionej funkcji z czasem zbiera się w nim brud, a także woda czy inne cząsteczki, dlatego wymaga regularnej wymiany.

Powinni o to dbać przede wszystkim posiadacze silników diesla, ponieważ ten typ jednostki napędowej jest szczególnie wrażliwy na zanieczyszczenia.

Środek chłodzący klimatyzacji

Pisaliśmy już, że wraz z nadejściem lata należy zadbać o klimatyzację. Chodzi przede wszystkim o jej wyczyszczenie oraz uzupełnienie (lub wymianę) środka chłodzącego.

Ponadto co drugi rok udaj się na pełną kontrolę układu, a wyraźnie zmniejszysz ryzyko poważniejszych usterek.

Filtr kabinowy

Dzięki filtrowi kabinowemu do wnętrza samochodu nie dostaje się kurz ani żadne zanieczyszczenia. Może jego skuteczność nie jest sprawą życia i śmierci samochodu, ale na pewno znacznie wpływa na wygodę podróżowania. Dlatego aby dobrze pełnił swoje zadanie, co roku wymień go na nowy.

To już podstawy, o których musisz pamiętać. Można by tu jeszcze dodać kontrolę opon i rozrządu, ale nie trzeba ich sprawdzać każdego roku.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czym jeżdżą najbogatsi Polacy? Najdroższe samochody polskich gwiazd i celebrytów

Ozonowanie samochodu — co to jest, na czym polega i ile kosztuje?