w

Chevrolet Camaro. Historia w pigułce

Po tym, jak Ford pochwalił się pierwszym Mustangiem, było jasne, że Chevrolet nie będzie tylko stał i się przyglądał. Już w kwietniu 1965 r. w prasie pojawiły się ogłoszenia o nowym „Amerykańcu”. Nazwa nowości nie było jeszcze znana, ponieważ General Motors nadało konceptowi kod XP-838, a pierwsze fotografie nadwozia opatrzono podpisem „Chaparra!”. Dopiero później stało się jasne, że nowy muscle car otrzyma nazwę Chevrolet Camaro. Każdy zastanawiał się nad znaczeniem tego drugiego słowa, dlatego też GM powołało się na język francuski i odniesienia do kompana/przyjaciela.

Koncern General Motors pragnął dać się we znaki Fordowi, który był na fali po sukcesach w 24h Le Mans. Dlatego Camaro przedstawiano jako „małe, złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi”. Co ciekawe, Chevroletowi bardzo spodobała się litera „C”, dlatego też kolejne modele zaczynały się właśnie od niej.

Od pierwszej do szóstej generacji

Pierwsze modele Chevroleta Camaro produkowano w latach 1966-1969, w trakcie których samochód przeszedł facelifting. Nowa wersja oparta była na platformie F-body, która wykorzystywała elementy mechaniczne z modelu Nova. Camaro wyróżniało się proporcjami przypominającymi bezpośrednich konkurentów, takich jak Dodge Challenger i Ford Mustang, z którymi rywalizuje do dziś. Charakterystyczne cechy modelu obejmowały wydłużoną przednią maskę, krótki tylny zwis oraz wyraźnie zarysowane, muskularne nadkola.

W modelu Camaro SS zastosowano silnik V8 o pojemności 5,7 litra, generujący moc 350 KM. Wcześniej amerykański producent przeprowadził modyfikacje tej jednostki, dostosowując ją do wymagań wersji SS. Samochód wyróżniały dodatkowe wloty powietrza na masce, charakterystyczne pasy malowane na karoserii oraz emblematy SS umieszczone na przednim grillu, bagażniku, klaksonie i klapce wlewu paliwa. Co istotne, Camaro SS pełniło również funkcję samochodu bezpieczeństwa podczas legendarnego wyścigu Indianapolis 500.

Dwójka na bogato

Wkrótce przyszedł czas na II generację modelu, która zadebiutowała w lutym 1970 roku. Chevrolet pozostał przy tej samej platformie, ale zmienił całkowicie projekt nadwozia. Co się zmieniło? 

Camaro zyskało bardziej płynną sylwetkę, szeroko rozstawione reflektory integrujące się jeszcze bardziej z błotnikami i dużymi wlotami powietrza w centralnym punkcie pasa przedniego przedzielonego chromowanym zderzakiem. To, co najlepsze dla wielu miłośników, pojawiło się z tyłu – mowa o spojlerze i podwójnych, okrągłych reflektorach. Te zabiegi nie zwolniły Chevroleta z dalszych zmian. Przez 11 lat wygląd zewnętrzny był stale modyfikowany — spory nacisk kładziono na chrom i bardziej ściętą sylwetkę. Rósł też wlot powietrza oraz zmieniały się lampy.

Trzecia generacja

W 1981 roku zaprezentowano Camaro III generacji, które mimo upływu lat pozostało wierne klasycznym wartościom modelu. Wprowadzono znaczne zmiany w nadwoziu, a także liczne modyfikacje w zakresie silników, układu kierowniczego i hamulcowego, co znacząco poprawiło jakość prowadzenia pojazdu. Samochód przeszedł również poważną redukcję masy.

Karoseria zyskała bardziej kanciaste kształty, z głęboko osadzonymi reflektorami, a tylne światła nabrały ostrych, strzelistych linii. Klapa bagażnika została zaprojektowana tak, by unosić się wraz z szybą, co zapewniło lepszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Po raz pierwszy w historii modelu oferta została skierowana także do klientów o mniej sportowych oczekiwaniach — wprowadzono opcję 4-cylindrowych silników, które były dostępne przez pierwsze cztery lata produkcji. Samochód otrzymał także 16-calowe koła oraz dodatkowe trzecie światło stopu z tyłu.

W latach 1985-1990 na rynek trafiła kultowa wersja IROC-Z, inspirowana serią wyścigową International Race of Champions. Model ten wyróżniał się specjalnym zawieszeniem oraz mocniejszym silnikiem o pojemności 5,7 litra. Delikatne zmiany wprowadzono również we wnętrzu, podnosząc komfort i estetykę kabiny.

Czwórka z większymi zmianami

Po wielu latach produkcji III generacji Camaro nadszedł czas na czwartą odsłonę, która zadebiutowała w 1992 roku. Nowy model, choć wciąż oparty na sprawdzonej płycie podłogowej F-body, wyróżniał się nowoczesnym, smukłym i zaokrąglonym nadwoziem, nadającym mu futurystyczny charakter. Charakterystycznym elementem były ciemne klosze głęboko osadzonych reflektorów, podkreślające jego dynamiczny wygląd. Początkowo Camaro IV generacji pojawiło się wyłącznie jako 3-drzwiowe coupe, a wersja cabrio zadebiutowała dopiero rok później.

Pierwszy facelifting miał miejsce w połowie 1997 roku, przynosząc istotne zmiany w stylistyce zewnętrznej. Przeprojektowano między innymi przedni pas, a reflektory stały się bardziej zaokrąglone i nieco niżej osadzone w stosunku do wersji przed modernizacją. Zmieniono również wkłady tylnych lamp, co dodatkowo odświeżyło wygląd pojazdu. Chevrolet produkował tę wersję Camaro aż do końca sierpnia 2002 roku, po czym model zniknął z rynku na siedem lat.

2008 rok przyniósł rewolucję

Chevrolet Camaro piątej generacji

W styczniu 2006 roku podczas targów w Detroit zaprezentowano elektryzujący koncept, który zapowiadał długo oczekiwaną piątą generację Chevroleta Camaro. Zaledwie dwa lata później koncepcja stała się rzeczywistością, choć wprowadzenie modelu na rynek napotkało pewne trudności – początkowo planowano rozpoczęcie sprzedaży na pierwszy kwartał 2008 roku, jednak oficjalna premiera Camaro V miała miejsce dopiero w lipcu 2008 roku. W nowym modelu zrezygnowano z dotychczasowej platformy F-body na rzecz GM Zeta.

Zmiana platformy nie oznaczała jednak odejścia od klasycznych inspiracji – wręcz przeciwnie. Piąta generacja nawiązywała stylistycznie do pierwszego Camaro z lat 60. XX wieku, co podkreślono charakterystyczną linią boczną i dużą maską w kształcie litery V. W 2009 roku Chevrolet wprowadził Camaro V również na rynek europejski, poszerzając jego dostępność.

Rok 2011 przyniósł premierę wersji Camaro ZL1 z doładowanym silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra, generującym imponujące 580 KM i 754 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W tej wersji pojawiły się również elementy takie jak przeprojektowany przedni zderzak, maska z charakterystycznym „garbem,” tylny spojler i dyfuzor z czterema końcówkami wydechu. W tym samym roku wersja europejska Camaro V doczekała się modyfikacji, obejmujących między innymi zintegrowane tylne lampy z technologią LED oraz przeprojektowaną kierownicę.

W marcu 2013 roku piąta generacja Camaro przeszła kolejną modernizację. Zmieniono zarówno przód, jak i tył samochodu – z przodu pojawiły się smuklejsze reflektory i węższy wlot powietrza, a z tyłu w pełni zespolone lampy. Nadwozie zyskało bardziej wypukłe kształty, nadające mu nowoczesny wygląd. Dodatkowe udogodnienia, takie jak kolorowy wyświetlacz HUD, system infotainment z ekranem dotykowym, sportowe fotele Recaro oraz niebieskie akcenty we wnętrzu, podkreśliły sportowy i zaawansowany technologicznie charakter Camaro V.

Pora na szóstkę

Warto wspomnieć, że model Camaro został wycofany z rynku europejskiego w 2014 roku, co oznaczało, że VI generacja nie była już dostępna w tej części świata

W 2015 roku Chevrolet postanowił gruntownie odświeżyć Camaro, tym razem opierając konstrukcję na platformie GM Alpha, znanej z Cadillaca. Nowa wersja pod względem stylistycznym nawiązywała do poprzednika, udoskonalanego przez lata, choć proporcje pojazdu uległy korekcie – przód stał się masywniejszy i wyższy, a tył nieco skrócono, co nadało mu agresywny charakter, zachowując jednak jego kultową sylwetkę.

Wnętrze pojazdu przeszło znaczące zmiany poprzez wprowadzenie bardziej awangardowego stylu z nisko umieszczonymi, okrągłymi nawiewami oraz dotykowym ekranem multimedialnym, co unowocześniło Camaro pod kątem technologicznym.

To jednak nie był koniec modernizacji. W 2018 roku wprowadzono istotne zmiany w wyglądzie nadwozia. Tylna część otrzymała lampy z wypukłymi kloszami w kształcie zaokrąglonych prostokątów oraz przeprojektowany zderzak. Z przodu wersja „SS” zyskała większą atrapę chłodnicy, przedzieloną czarną poprzeczką z logo Chevroleta i nowymi reflektorami. Ta zmiana spotkała się z krytyką ze strony fanów topowej wersji, co skłoniło Chevroleta do wprowadzenia poprawek w 2019 roku. Czarna poprzeczka została usunięta, a logo przesunięto na atrapę chłodnicy, co lepiej odpowiadało estetycznym oczekiwaniom klientów.

Chevrolet Camaro i Chevrolet Camaro SS — mamy dla Ciebie dwie propozycje!

W naszej ofercie znajdziesz przejazdy Chevroletem Camaro w dwóch wersjach, zapewniających różne poziomy emocji i mocy. Już od 369 zł masz możliwość zasiąść za kierownicą bardziej cywilnej wersji V generacji z silnikiem 3.6 V6 o mocy 326 KM, wyposażonej w automatyczną skrzynię biegów i napęd na tylną oś. To Camaro przyspiesza do 100 km/h w około 6 sekund. Przejazdy dostępne są w aż wielu lokalizacjach w całej Polsce, co zapewnia wygodny wybór miejsca i terminu.

Dla tych, którzy pragną poczuć pełną moc, oferujemy przejazdy topowym Camaro SS już od 439 zł. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych lokalizacji, by przeżyć niezapomnianą jazdę za kierownicą tej legendy motoryzacji. Nie czekaj – spełnij swoje marzenia o wyjątkowej przejażdżce.

Napisane przez Adrian Drozdek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

24h Le Mans – Wyścig długodystansowy. Historia, zasady i ciekawostki o wyścigu Le Mans

Największe samochody osobowe świata. Ranking najdłuższych, najszerszych i największych aut na świecie