w ,

Samochód traci moc podczas jazdy? Sprawdź, co może być tego przyczyną!

White car is driving on empty countryside asphalt road at sunset

Masz wrażenie, że w czasie jazdy samochód traci moc? Bez obaw, ten problem nie dotyczy wyłącznie ciebie. Tak naprawdę boryka się z nim wielu kierowców, ale nie każdy wie, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy.

I nic dziwnego, ponieważ źródło problemów może ukrywać się w wielu miejscach.

Dlatego w artykule przyglądamy się najczęstszym przyczynom, przez które samochód traci moc na gazie. Ponadto podpowiadamy, co możesz zrobić, aby temu zapobiec.

Jeśli więc w ostatnim czasie auto odmawia ci posłuszeństwa, w tekście znajdziesz mnóstwo pomocnych informacji.

Dlaczego samochód traci moc? Przyczyny problemu

Dlaczego samochód traci moc?

Utrata mocy podczas jazdy najczęściej bierze się z zatkanego filtra paliwa lub filtra powietrza w silniku. Kolejną popularną przyczyną jest uszkodzony czujnik mieszanki paliwowo-powietrznej (np. MAF lub czujnik O2).

Jednak to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o problemy, z winy których następuje utrata mocy w samochodzie.

Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółową listę najczęstszych przyczyn tego zjawiska. Niektóre dotyczą zarówno silników benzynowych, jak i Diesla, zaś inne tylko jednej z tych jednostek napędowych.

1. Zatkany filtr paliwa (Diesel i benzyna)

Przyczyny utraty mocy przez samochód

Paliwo zawsze przepływa przez filtr, zanim trafi do silnika i komory spalania. Jednak jeśli filtr się zatka, benzyna (lub olej napędowy w przypadku Diesla) nie dotrze do komory w odpowiedniej ilości, przez co silnik nie będzie działał na swoim optymalnym poziomie.

W efekcie podczas jazdy poczujesz, że samochod traci moc przy dodawaniu gazu.

Dlatego jeżeli zdarzy ci się taka sytuacja, najpierw sprawdź filtr paliwa. Znajdziesz go we wnęce silnika lub w pobliżu zbiornika paliwa w bagażniku samochodu.

Jeśli filtr rzeczywiście jest zatkany, bez problemu wymienisz go u mechanika. Taka usługa nie kosztuje wiele, a bardzo często rozwiązuje problem, którym jest utrata mocy w Dieslu czy silniku benzynowym.

2. Zatkany/brudny filtr powietrza (Diesel i benzyna)

Silnik potrzebuje czystego powietrza do prawidłowego funkcjonowania. W przeciwnym wypadku kurz i inne cząstki stałe mogą uszkodzić komorę spalania. Dlatego powietrze, które trafia do układu, zawsze powinno być wolne od zanieczyszczeń.

Taką gwarancję daje filtr powietrza. Znajdziesz go tuż przed korpusem przepustnicy.

Całość działa na prostej zasadzie. Gdy przepustnica się otwiera, zasysa powietrze. Te zaś przechodzi przez dedykowany filtr, który oczyszcza je z kurzu i innych szkodliwych cząstek.

Wiedz jednak, że wytrzymałość filtra powietrza ma swoje granice (zwykle wystarcza na przejazd kilku tysięcy kilometrów).

Najlepiej zrobisz, jeśli będziesz go wymieniać razem z olejem silnikowym.

3. Zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych (Diesel i benzyna)

Utrata mocy przez samochód

Wydech usuwa z silnika wszystkie szkodliwe i niepotrzebne gazy. Im szybciej się ich pozbywa, tym szybciej silnik może wznowić spalanie.

Ogólna zasada jest taka, że jeśli samochód wydala gazy szybciej, niż je produkuje, pracuje szybko i płynnie.

Jeżeli jednak na drodze tego procesu stanie jakaś przeszkoda, np. zatkany katalizator lub wydech, auto traci moc podczas jazdy (Diesel i benzyna reagują tu tak samo).

4. Awaria czujnika MAF (benzyna)

Masowy przepływomierz powietrza (MAF) mierzy ilość powietrza, której samochód potrzebuje do przyspieszenia. Po uzyskaniu tego pomiaru, wysyła go do sterownika silnika. Zaś ten dba, aby przepustnica otwierała się odpowiednio do potrzeb pojazdu.

Jeśli MAF doświadczy awarii i nie zmierzy przepływu powietrza prawidłowo, odnotujesz, że auto traci moc na gazie.

Warto zaznaczyć, że czujniki zużywają się szybciej z powodu ciepła i kurzu. Dlatego regularne czyszczenie MAF pomaga w poprawie jego funkcjonowania.

5. Awaria czujnika tlenu (Diesel i benzyna)

MAF wyczuwa ilość powietrza wchodzącego do silnika, zaś czujnik tlenu mierzy ilość gazów, które z niego wychodzą. Dlatego ten drugi znajduje się w rurze wydechowej.

Jeśli odczyty MAF zgadzają się z odczytami czujnika tlenu, oznacza to, że samochód jest w idealnym stanie.

Ponadto czujnik tlenu ma wpływ na układ wtrysku paliwa. Dlatego jego prawidłowe działanie jest niezbędne, aby auto dobrze funkcjonowało.

Jeśli czujnik O2 ulegnie awarii, mieszanka paliwa i powietrza w silniku będzie zaburzona. W efekcie zauważysz, że samochód stracił moc (Diesel i benzyna mają ten sam problem).

6. Awaria czujnika położenia wałka rozrządu (Diesel i benzyna)

Czujnik położenia wałka rozrządu odpowiada za zbieranie informacji o prędkości wałka rozrządu pojazdu i wysyłanie ich do elektronicznego modułu sterującego (ECM).

Moduł ten jest komputerem, który znajduje się wewnątrz większości współczesnych samochodów. Gdy otrzyma informacje o prędkości wałka rozrządu, odpowiednio do nich dopasowuje czas wtrysku paliwa i zapłonu.

Natomiast w sytuacji, w której z powodu awarii czujnika położenia wałka rozrządu dane nie docierają do ECM, wydajność silnika wyraźnie spadnie. Wynika to z faktu, że jednostka spalinowa nie będzie w stanie działać poprawnie.

Czasem właśnie w tym miejscu leży przyczyna tego, dlaczego auto traci moc.

7. Uszkodzone wtryskiwacze paliwa (Diesel i benzyna)

Wtryskiwacze paliwa wprowadzają paliwo do komory spalania. Robią to pod wysokim ciśnieniem, podobnie jak w przypadku rozpylaczy. Co więcej, muszą wtrysnąć dokładną ilość paliwa do komory, aby doszło do spalania.

Nawet niewielki błąd w obliczeniach sprawi, że cykl spalania zostanie zakłócony, co poskutkuje utratą mocy. Co więcej, może nawet dojść do uszkodzenia krzywek lub tłoków silnika.

Dlatego jeśli auto na gazie traci moc, warto także sprawdzić wtryskiwacze.

8. Zepsuta lub słaba pompa paliwa (benzyna)

Pompa paliwowa dostarcza paliwo ze zbiornika do silnika. Musi być wystarczająco mocna, aby benzyna docierała na miejsce pod wysokim ciśnieniem. Jeśli ciśnienie jest za niskie, wtryskiwacze nie rozpylą odpowiedniej ilości paliwa w komorze spalania.

Poskutkuje to utratą mocy.

Co prawda wadliwa pompa paliwowa nie będzie stwarzać problemów przy niskich prędkościach, ale jeśli zależy ci na dobrym przyspieszeniu, lepiej pomyśl o jej naprawie.

Jednak z racji tego, że pompy zazwyczaj mają długą żywotność, przy utracie mocy raczej nie zaczynaj szukania usterki w tym miejscu. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której auto traci moc po rozgrzaniu — to jeden z głównych objawów uszkodzenia pompy.

9. Zużyte świece zapłonowe (benzyna)

Dlaczego auto traci moc

Świece zapłonowe stanowią część silnika, dlatego ich zły stan może przyczynić się do spadków mocy. Tworzą one iskrę, która powoduje wybuchy wewnątrz komory spalania. Bez nich auto w ogóle nie będzie działało.

Jeśli samochód traci moc w czasie jazdy, w niektórych rzadkich przypadkach zepsute lub zużyte świece mogą być źródłem problemu. Najczęściej objawia się to nieprawidłowym zapłonem.

Uważasz, że silnik twojego samochodu nie brzmi tak, jak zwykle? W takim razie jest szansa, że świeca zapłonowa się zużyła i jednostka napędowa pracuje bez jednego cylindra.

10. Zepsuta cewka zapłonowa (benzyna)

Cewki zapłonowe służą jako elektroniczny element zarządzania silnikiem, który odpowiada za przekształcenie 12 V mocy generowanych przez pojazd w 20 000 V. Taka ilość napięcia jest potrzebna do wytworzenia iskry elektrycznej, niezbędnej do spowodowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku.

Jeżeli cewka zapłonowa ulegnie awarii, pojazd nie będzie w stanie przyspieszyć. Dlatego jest to kolejna z przyczyn, przez które auto podczas jazdy traci moc.

11. Słaba kompresja cylindrów (Diesel i benzyna)

Cylindry w silniku muszą być szczelnie zamknięte, aby mogły powstrzymać eksplozje zachodzące wewnątrz nich. Jest to podstawa działania samochodu.

Jeśli stopień sprężenia jest wysoki, cała moc z wybuchu służy do napędzania tłoków. Jeżeli natomiast pojawi się nieszczelność, sprężenie spada.

W prostszych słowach oznacza to, że cylinder nie może sprężać eksplozji, przez co energia nie jest w całości przenoszona na koła. Prowadzi to bezpośrednio do utraty mocy podczas przyspieszania.

Brak niezbędnej kompresji czasem możesz brać pod uwagę, gdy auto traci moc przy zmianie biegów.

12. Wadliwa turbosprężarka (Diesel i benzyna)

Jeśli twój samochód posiada turbosprężarkę, przy utracie mocy wina prawdopodobnie leży w jej awarii. Wynika to z faktu, że turbosprężarka dodaje silnikowi wiele koni mechanicznych. Utrata jej wsparcia sprawi, że poczujesz się, jakbyś jechał traktorem.

Jeszcze bardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że poluzowała się rura doładowania turbo, przez co turbosprężarka nie zwiększa ciśnienia w turbinie. Prowadzi to do poważnego spadku osiągów silnika, a w finalnym rozrachunku do uszkodzenia turbosprężarki.

Jednym z pierwszych objawów awarii turbiny jest chwilowa utrata mocy podczas jazdy.

Gdy samochód traci moc… Podsumowanie

Wizyta u mechanika

Wiesz już, dlaczego samochód traci moc podczas jazdy (Diesel i benzyna), a także jakie są sposoby na przywrócenie silnikowi optymalnej wydajności. Dobra wiadomość jest taka, że wiele z tych usterek naprawisz samodzielnie.

Jeśli jednak nie ufasz swoim umiejętnościom i wolisz nie stawiać diagnozy w pojedynkę, skontaktuj się z mechanikiem. On dokona profesjonalnej analizy, odszuka problem i pozbędzie się go w twoim imieniu.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czym grozi jazda na rezerwie?

Zawieszenie samochodu — co warto o nim wiedzieć?