w

Simracing — wyścigi online. Jak zacząć i ile to kosztuje?

Śledzisz najnowsze wiadomości ze świata sportów motorowych? W takim razie prawdopodobnie zauważyłeś, że do standardowych nagłówków prasowych wkradło się coś nowego.

W rywalizacji motoryzacyjnej coraz częściej mówi się o e-sporcie. Stał się on na tyle dużym fenomenem, że nawet Formuła 1 stworzyła oficjalne zawody e-sportowe z udziałem większości zespołów z prawdziwych mistrzostw.

Mimo to wielu nadal uważa, że wirtualne wyścigi dotyczą tylko bandy dzieciaków, które grają w gry komputerowe. Czy to prawda? Cóż, w rzeczywistości korzenie simracingu sięgają znacznie głębiej.

Kobieta grająca na symulatorze jazdy
simracing

Co to jest simracing?

Termin „sim racing”, którym posługuje się branża, tak naprawdę jest skrótem od “Simulated Racing” (symulowanych wyścigów). Mimo że chodzi o wirtualną jazdę samochodem, ma ona dziś znacznie większe znaczenie w świecie sportów motorowych, niż kiedykolwiek wcześniej. 

Chociaż może się wydawać, że jest to stosunkowo nowa rzecz, tak naprawdę sztuka budowy symulatorów wyścigowych istnieje od wielu lat. Prześledzisz ich historię aż do 1989 roku.

Jednak jedno z głównych pytań brzmi: jaka jest różnica między grą wyścigową a symulatorem? 

Pisząc prosto, gry wyścigowe powstały po to, aby zapewniać rozrywkę. Wybierasz w nich swój ulubiony samochód i ścigasz się na torze lub drodze. Być może przy okazji zderzysz się z kilkoma innymi autami, znakami drogowymi lub przeszkodami, ale i tak wszyscy zaangażowani dobrze się bawią.

Do gry wystarczy ci pad lub klawiatura, a jeśli chcesz, skorzystasz również z kierownicy i pedałów dzięki odpowiednim opcjom w ustawieniach rozgrywki. Podsumowując, standardowe gry są dostępne dla użytkowników o różnych zdolnościach.

Natomiast symulator wyścigowy przenosi ideę prowadzenia samochodu na znacznie głębszy i poważniejszy poziom. Powstał z myślą o odtworzeniu rzeczywistych zmiennych fizyki, takich jak przyczepność opon, trakcja, geometria zawieszenia, aerodynamika i inne. Symulator tworzy najdokładniejszą możliwą reprezentację dynamiki jazdy.

Dzisiejsze oprogramowanie jest na tyle rozwinięte, że zawiera zaawansowane modele opon z fizyką kąta poślizgu i ugięcia ścian bocznych, a także szczegółową geometrię zawieszenia i tory, które oddają rzeczywistość do 1 cm dzięki technologii skanowania laserowego.

Wszystko to składa się na najbardziej realistyczne odwzorowanie jazdy samochodem wyścigowym, jakie jest dziś możliwe.

Ze względu na dokładność, symulatory wymagają od użytkownika znacznie więcej w zakresie koncentracji, umiejętności i zdolności. Sprawia to, że są bardziej specjalistycznym oprogramowaniem w porównaniu do głównego nurtu gier wyścigowych.

Symulatory rozwinęły się do tego stopnia, że obecnie stanowią podstawowe narzędzie nauki i treningu w wielu wiodących zespołach sportów motorowych — od F1, przez WEC, aż po V8 Supercars.

Nie oznacza to jednak, że oprogramowanie symulatorów jest ściśle ograniczone do profesjonalnych zespołów z dużymi budżetami i wymyślnymi warsztatami pracy. Jeśli chcesz, doświadczysz wysoce zaawansowanej jazdy w zaciszu własnego domu.

Połącz wysokiej jakości oprogramowanie symulacyjne z możliwością porównania swoich umiejętności z innymi w środowisku online, a weźmiesz udział w simracing (lub inaczej: e-sporcie).

Jest to wysoce konkurencyjny charakter rozgrywki, gdyż użytkownicy ścigają się z najlepszymi na świecie — również z prawdziwymi kierowcami, których znajdziesz w sieci na różnych platformach.

Kierowcy F1 Lando Norris i Max Verstappen, kierowca Aston Martin Nicki Thiim i kierowca DTM Daniel Juncadella są aktywni w simracing online. Jednak jest to tylko kilka przykładów z długiej listy profesjonalnych rajdowców, którzy biorą udział w symulowanej rywalizacji.

Jak zacząć przygodę z simracingiem?

Widziałeś Lando Norrisa lub Maxa Verstappena w symulatorze i masz ochotę się z nimi ścigać? A może po prostu chcesz poprowadzić samochody gwiazd sportów motorowych? Niezależnie od powodu, zdecydowałeś się na kolejny krok w swojej podróży.

Teraz sprawdzisz, jak zacząć przygodę z simracingiem.

Chociaż na pierwszy rzut oka ilość przygotowań wydaje się duża, poniżej opracowaliśmy prosty przewodnik dla początkujących. Dzięki niemu szybko odnajdziesz się w świecie wirtualnych wyścigów.

Zastanów się, w jakie gry chcesz grać

Wyszukaj hasło „symulatory wyścigowe” lub „gry wyścigowe” w Google, a otrzymasz ogromną listę tytułów do wyboru. Simracing jest w dzisiejszych czasach tak rozbudowany, że siądziesz za sterami praktycznie każdego samochodu, który sobie wymarzysz.

Jednak zanim to zrobisz, zadaj sobie poniższe pytania:

  • Jakimi samochodami chcę jeździć?
  • Jakie serie sportów motorowych lubię oglądać? (F1/Le Mans/Rally itp.)
  • Czy wolę model rozgrywki oparty na subskrypcji, czy jednorazowy zakup?
  • Czy posiadam już konsolę do gier/komputer?

Gdy odpowiesz, zwróć uwagę na dostępne tytuły gier i symulatorów.

W przypadku PlayStation najbardziej zróżnicowaną rozgrywkę znajdziesz w Gran Turismo Sport. Natomiast F1 2019 i Dirt Rally 2.0 zaspokoją twój apetyt na konkretną formę sportów motorowych. Jeśli zaś szukasz czegoś najbardziej zbliżonego do symulatorów, Project Cars 2 stanowi solidny punkt wyjścia dla każdego, kto chce brać udział w rywalizacji.

W przypadku platformy Xbox również uzyskasz dostęp do F1, PCARS2 i Dirt, ale oprócz tego wypróbujesz Forza Motorsport 7, czyli alternatywę dla Gran Turismo Sport.

W porównaniu do konsol użytkownicy komputerów uzyskają dostęp do największej liczby gier i symulatorów wyścigowych. Poniżej zebraliśmy kilka najważniejszych:

  • Assetto Corsa — największa różnorodność samochodów i torów w całym simracing.
  • Assetto Corsa Competizione — symulator GT3 stworzony przy wsparciu prawdziwych zespołów i kierowców. Oferuje świetną rywalizację i wynagradza starania.
  • RFactor 2, Automobilista 2 i Kartkraft — mimo ograniczonej zawartości podstawowej, każdy z tych tytułów cieszy się pełną pasji społecznością.
  • iRacing — wymaga miesięcznego abonamentu, który obejmuje wstępnie ustaloną selekcję samochodów i torów. W miarę postępów dokupisz kolejne. Obecnie postrzegany jako absolutny szczyt rywalizacji simracing.
  • Raceroom — znajduje się na przeciwległym końcu spektrum, ponieważ oferuje dużą ilości darmowej zawartości. Wielu uważa go za przyjazne wprowadzenie do wyścigów.

Zastanów się, gdzie chcesz się ścigać

Podobnie jak poprzednio, zacznij od zadania sobie kilku pytań:

  • Jakimi samochodami chcę jeździć?
  • Jak poważne powinny być zasady i przepisy?
  • Czy chcę, aby wyścigi online były transmitowane w mediach społecznościowych, czy nie ma to znaczenia?
  • Czy chcę mieć oficjalnie usankcjonowany i zarządzany wyścig, czy wolę nieoficjalną rywalizację?

Co prawda powyższe pytania nie są aż tak ważne pod względem torów, które wybierzesz do wyścigu, ale ułatwią ci podjęcie decyzji. Możesz stawiać na poważną rywalizację w jednym konkretnym przypadku, a jednocześnie podchodzić w bardziej relaksacyjny sposób do innych jazd.

Jeśli szukasz lig wyścigowych lub społeczności, zacznij od zajrzenia na forum wybranej gry, np.:

  • Codemasters dla F1 2019, DiRT Rally 2.0;
  • Kunos Simulazioni dla Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione;
  • Slightly Mad Studio dla Project Cars 2.

Znajdziesz tam wiele osób, od których dowiesz się, gdzie znajdziesz najlepsze wyścigi samochodowe online — w zależności od potrzeb i dostępności miejsc.

Ile kosztuje simracing?

Na pierwszy rzut oka kupno sprzętu do uruchomienia własnego symulatora wydaje się dość drogie, zwłaszcza jeśli interesują cię produkty wysokiej klasy. Jednak gdy weźmiesz pod uwagę, ile kosztuje udział w dniu testowym na prawdziwym torze, wyścigi symulacyjne zaczynają wyglądać coraz bardziej atrakcyjnie.

Typowy, pełny dzień testów na torze kosztuje od 300 do 600 euro. Mniej więcej tyle zapłacisz za cztery 35-minutowe sesje. Uwzględnij też ilość paliwa, które będzie potrzebne, a rachunek wzrośnie o kolejne +/- 200 euro (w zależności od tego, ile “pije” samochód wyścigowy).

Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze inne części eksploatacyjne, takie jak opony, klocki/tarcze hamulcowe itp. W efekcie do opłat doliczysz nawet dodatkowe kilkaset euro.

Zanim się zorientujesz, zbliżysz się do 4-cyfrowej sumy, która da ci jakieś 90 minut na torze.

W wyliczeniach pomijamy ewentualny koszt paliwa przy holowaniu samochodu na tor, a także nocleg, jedzenie itp. Nie wspominamy też o cenie naprawy samochodu, który będziesz wyciągał ze ściany toru, bo próbowałeś pobić swój rekord o kilka dziesiątych sekundy!

W przypadku symulatora jest zupełnie inaczej. Gdy już ustawisz go w wybranym miejscu, twoim jedynym kosztem będzie rachunek za prąd i ewentualna opłata subskrypcji, jeśli wybrałeś płatne oprogramowanie.

Dodatkowym plusem jest to, że spędzisz tę samą ilość czasu na torze w jeden wieczór i bez wychodzenia z domu.

Podsumowując, koszt symulatorów w porównaniu z prawdziwymi samochodami jest niezwykle niski. Pełny zestaw do simracing złożysz za mniej niż 1000 euro, a ponadto unikniesz dodatkowych kosztów za zapasowe opony, naprawy samochodu lub podróże po świecie, aby spróbować swoich sił na największych torach.

Obniżona bariera wejścia oznacza też, że rozmiar społeczności jest większy, czyli tym samym pula talentów wygląda o wiele okazalej.

Sprzęt do simracingu, czyli co ci będzie potrzebne?

Jeśli chodzi o kupno sprzętu do simracingu, wyszukanie idealnego balansu między ceną a jakością prawdopodobnie będzie wymagało nieco zaangażowania. Poniżej przygotowaliśmy listę rzeczy, które na pewno będą ci potrzebne.

Oto one:

Kierownica

Najpierw przyjrzyjmy się kierownicy. Na rynku znajdziesz jej wiele różnych typów, między którymi występują pewne wyraźne różnice. Musisz być ich świadom.

Główną rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest siłowe sprzężenie zwrotne. Co to takiego? Funkcja dostępna dzięki silnikowi w podstawie kierownicy, który zapewnia użytkownikowi reprezentację wrażeń, jakie towarzyszyłyby kierowcy podczas prawdziwej jazdy.

Oznacza to, że gdy doświadczysz nadsterowności, kierownica automatycznie będzie chciała obrócić się w kierunku przeciwnym do jazdy, tak jak w prawdziwym życiu. Poczujesz również wstrząs spowodowany uderzeniem w krawężnik, wybojami na drodze czy nawet utratą przyczepności. 

Warto wspomnieć, że istnieją różne rodzaje kierownic z siłowym sprzężeniem zwrotnym.

Podstawowa wersja produktu zazwyczaj posiada systemy napędzane przekładnią. Następne w kolejności systemy klasy średniej cechują się silnikiem zasilanym paskiem. Natomiast najbardziej zaawansowane kierownice posiadają bezpośredni napęd serwomotoru.

Dlaczego miałbyś wybrać taką, a nie inną klasę?

Głównym czynnikiem decydującym będzie koszt. Podstawową kierownicę kupisz za mniej niż 200 euro (w komplecie z pedałami). Natomiast za opcję z napędem bezpośrednim zapłacisz od 600 do ponad 2000 euro.

Jednakże (jeśli cię na to stać) zalety kierownicy z napędem bezpośrednim są warte swojej ceny. Korzysta z niej zespół Mercedesa w F1, jak również wielu innych profesjonalnych kierowców na całym świecie. Kierownica tego typu oferuje najdokładniejsze i intensywne sprzężenie zwrotne dostępne na rynku.

Dzięki niej doświadczenie jazdy jest tak bliskie prawdziwemu życiu, jak to tylko możliwe!

Główne różnice pomiędzy typami silników sprzężenia zwrotnego kryją się w sile, która może być generowana, jak również ilości szczegółów przekazywanych użytkownikowi. Bardziej zaawansowane kierownice cechują się też większą płynnością.

Pedały

Chociaż na rynku znajdziesz kierownice wyposażone w pedały, te ostatnie często nie są zgodne z oczekiwaniami. Nieraz charakteryzują się liniową krzywizną pedału i stawiają niewielki opór przy nacisku.

Istnieją jednak oddzielne systemy, które dokładnie naśladują odczucia prawdziwej jazdy. Niektórzy producenci stosują czujniki z ogniwami obciążeniowymi, co gwarantuje doskonałe działanie pedałów. Każdy zachowuje się tak, jak można by oczekiwać.

Co więcej, w niektórych systemach pedał hamulca ustawisz samodzielnie, aby wymagał siły hamowania o wartości do 136 kg!

Jeśli zależy ci na najwyższej jakości, na rynku znajdziesz również hydrauliczne zestawy pedałów. Dzięki zastosowaniu sprawdzonych w sportach motorowych komponentów odczucia płynące z ich użytkowania są tak bliskie prawdziwej jeździe, jak to możliwe.

Biegi/hamulce ręczne

Oprócz kierownicy i pedałów, najprawdopodobniej będziesz chciał realistycznego sposobu zmiany biegów. Co prawda niektóre kierownice posiadają łopatki zmiany biegów za obręczą, ale raczej cię to nie zadowoli, jeśli oczekujesz sekwencyjnej skrzyni biegów lub takiej w kształcie litery H.

Dobra wiadomość jest taka, że te elementy również kupisz osobno. Dostępna jest cała gama sekwencyjnych biegów, które odtwarzają wrażenia z prawdziwej skrzyni. Początkowe naciśnięcie dźwigni, a następnie spadek oporu podczas wbijania biegu, są w pełni odwzorowane.

Dla tych, którzy są zainteresowani rajdami lub driftem, dostępne są również systemy hamulca ręcznego. Zapewniają całkowicie analogowe działanie.

Platforma

Gdy masz już cały sprzęt do jazdy, potrzebujesz miejsca, w którym go zamontujesz. Dla podstawowego systemu wystarczy tradycyjne biurko, ponieważ wiele kierownic oferuje opcję mocowania do stołu.

Jednak jeśli planujesz użyć biurka, upewnij się, że nie ma ściętych krawędzi. Uniemożliwiają one bezpieczny montaż podstawy kierownicy.

Kolejną opcją jest wybór jednego z wielu kokpitów wyścigowych, które znajdziesz na rynku. Zwykle powstają z rurek stalowych i umożliwiają siedzenie w stylu rajdowym. Co prawda zajmują więcej miejsca w pokoju, ale oferują bardziej komfortową pozycję jazdy i twarde mocowanie kierownicy i pedałów. Nie ma szans, aby poluzowały się podczas jazdy.

Jeżeli interesuje cię większy stopień regulacji, profil aluminiowy lub 80/20 będzie najlepszym wyborem.

Nie tylko oferują one duży zakres sposobu ustawienia, ale są także sprzedawane z zerowym wygięciem. To sprawia, że stanowią idealny wybór dla tych, którzy używają bezpośredniego napędu lub kierownicy z większą siłą sprzężenia zwrotnego czy pedałów z dużym obciążeniem hamulca.

W tego typu kokpitach jest opcja siedzenia GT lub Rally, ale możesz wybrać własny fotel. Oznacza to, że dopasujesz siedzenie do własnego kształtu ciała i zapewnisz sobie większy komfort. Możesz też użyć fotela, który już masz.

Kokpity są również konfigurowalne i mogą być ulepszane w miarę potrzeb. Jeśli więc życzysz sobie dodatkowego mocowania na klawiaturę lub głośniki, dodasz je w późniejszym terminie.

Co więcej, najlepsze kokpity wyścigowe posiadają platformy ruchome, które zapewniają jeszcze wyższy poziom autentyczności i informacji zwrotnej dla kierowcy. Systemy te poruszają się w odpowiedzi do sytuacji na torze, aby symulować takie aspekty jak przeciążenia czy utrata trakcji.

Jednak tego typu rozwiązania są bardziej kosztowne.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest wirtualny motorsport (ang. digital motorsport). Jeśli chcesz stworzyć swój własny symulator, wiedz, że jego zastosowanie nie ogranicza się do bycia bardzo przydatnym narzędziem w przygotowaniach do weekendów wyścigowych. Jest to też świetna zabawa dla każdego, kto lubi motoryzację.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kobiety w F1. W 2023 roku rusza kobieca seria wyścigów „F1 Academy”

Off road. Wszystko, co musisz wiedzieć przed pierwszą wyprawą!