in

Najlepsze silniki BMW. Poznaj jednostki o doskonałej mocy i wydajności

BMW od ponad wieku produkuje jedne z najbardziej kultowych i potężnych silników. Od legendarnych jednostek M10 i M12 po najnowsze B58 i S58 — bawarska marka zawsze przodowała w projektowaniu innowacyjnych rozwiązań dla motoryzacji.

Jesteś entuzjastą BMW? A może po prostu fanem mocnych jednostek napędowych? Tak czy inaczej nikt nie może zniwelować ogromnego wpływu, jaki silniki BMW wywarły na przemysł samochodowy.

W artykule przyjrzymy się niektórym z najlepszych jednostek napędowych BMW — od najmocniejszych po najbardziej niezawodne. Ponadto sprawdzimy, co oznaczają ciągi liter i cyfr, którymi bawarska marka oznacza swoje maszyny.

Gotów? Więc zapnij pasy, bo ruszamy!

Silniki w hali produkcyjnej

Najlepsze silniki benzynowe BMW

Najpierw przyjrzymy się najlepszym silnikom benzynowym ze stajni BMW. Zaliczamy do nich:

M54

Silnik BMW M54, produkowany w latach 2000-2006, jest powszechnie uważany za jeden z najlepszych wolnossących rzędowych silników sześciocylindrowych w historii niemieckiego producenta. Napędzał szereg modeli BMW, w tym:

  • E46 serii 3,
  • E85 Z4,
  • E53 X5,
  • E65 serii 7.

W ten sposób udowodnił swoją wszechstronność i możliwości.

Silnik M54 jest oparty na układzie sześciocylindrowym BMW, który słynie z płynnego dostarczania mocy, zrównoważonych osiągów i wyrafinowanego charakteru. Taka konfiguracja zapewnia doskonałe wyważenie i redukcję wibracji, co przekłada się na przyjemniejsze wrażenia z jazdy.

Silnik M54 posiada też imponujące — jak na swoje czasy — osiągi. Moc wyjściowa wynosi od 168 KM (M54B22) do 231 KM (M54B30). Jednostka generuje również znaczny moment obrotowy — od 155 lb-ft (M54B22) do 300 lb-ft (M54B30).

Dzięki temu silnik M54 zapewnił sobie miejsce na prestiżowej liście Ward’s 10 Best Engines w latach 2001, 2002 i 2003.

Jednostka jest wysoko ceniona za swoją niezawodność i trwałość. Posiada aluminiowy blok i głowicę cylindrów, które przyczyniają się do lekkiej konstrukcji i wydajnego odprowadzania ciepła. Ponadto silnik jest wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe, co dodatkowo zwiększa jego wytrzymałość.

Przy odpowiedniej konserwacji (w tym regularnej pielęgnacji jednostki VANOS, która może sprawiać problemy) silnik M54 okazał się jedną z najbardziej niezawodnych jednostek napędowych BMW.

Nawet po ponad dwóch dekadach od debiutu nadal jest popularnym wyborem na rynku samochodów używanych. Pojazdy napędzane silnikiem M54 słyną z niezawodności i przyjemnego prowadzenia.

S54

S54 to silnik benzynowy z sześcioma cylindrami w rzędzie produkowany przez BMW w latach 2000-2006. Był sprzedawany jako wysokowydajny odpowiednik silnika M54, ale w rzeczywistości jest bardziej ewolucją S50, która dzieli kilka części z M54.

Różni się też tym, że posiada żeliwną konstrukcję zamiast aluminiowej.

Silnik S54 zapewnia imponujące osiągi jak na swoje czasy. Charakteryzuje się większym otworem, zmienionymi wałkami rozrządu i wyższym stopniem sprężania w porównaniu do silnika M54. Ma również lepszą maksymalną prędkość, która wynosi 8000 obr/min.

Te cechy pozwalają produkować do 333 KM mocy i 262 lb-ft momentu obrotowego.

Silnik S54 zyskał reputację jednego z najbardziej kultowych silników BMW dzięki imponującym osiągom i niezawodności. Napędzał niektóre z ulubionych przez kierowców modeli marki, w tym E46 M3, Z3 M Coupé/Roadster i E85/E86 Z4 M. Entuzjaści doceniają przede wszystkim osiągi silnika i ogólne wrażenia z jazdy, jakie oferuje.

Jeśli zaś chodzi o usterki, najczęściej pojawiały się problemy z układem VANOS, a także awarie łożyska korbowodu i korpusu przepustnicy.

N52

N52 to wolnossący i rzędowy sześciocylindrowy silnik produkowany w latach 2004-2015. Zastąpił on jednostkę napędową M54 i zadebiutował w modelach E90 serii 3 i E63 serii 6.

Silnik N52 jest znany ze swojej lekkiej konstrukcji, którą osiągnięto dzięki zastosowaniu kompozytu magnezowo-aluminiowego w bloku silnika. Dzięki temu jest lżejszy i bardziej paliwooszczędny niż jego poprzednicy. Dodatkowo, silnik N52 posiada lekki kolektor wydechowy, elektrycznie sterowaną pompę płynu chłodzącego oraz system zarządzania silnikiem MSV70.

Jednostka słynie ze swojej niezawodności i trwałości. Posiada aluminiowy blok i głowicę cylindrów, które przyczyniają się do jego lekkiej konstrukcji i wydajnego rozpraszania ciepła. Dodatkowo silnik jest wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe, co dodatkowo zwiększa jego wytrzymałość.

Ze względu na długą historię produkcji, BMW było w stanie udoskonalić wiele aspektów jednostki N52. Silnik zdobył nawet miejsce na liście 10 najlepszych silników Ward’s w latach 2006 i 2007.

Jeśli chodzi o typowe usterki, N52 ma pewne problemy z uszczelką pokrywy zaworów, uszczelką obudowy filtra oleju i pompą wodną. Jednak regularna i odpowiednia konserwacja niweluje te słabości.

Ogólnie rzecz biorąc, N52 jest znany ze swoich osiągów, niskiego zużycia paliwa i niezawodności, co czyni go poszukiwaną jednostką napędową na rynku wtórnym.

N55

N55 to sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 litrów z turbodoładowaniem, który został wprowadzony na rynek w 2009 roku. Zastąpił on jednostkę BMW N54 i był używany w różnych modelach BMW, w tym:

  • F07 serii 5 Gran Turismo,
  • F10 serii 5,
  • F25 X3,
  • E89 Z4.

Silnik N55 jest znany ze swojej mocy i osiągów. Posiada pojedynczą turbosprężarkę typu twin-scroll firmy BorgWarner z chłodnicą międzystopniową, która zapewnia szybką reakcję przepustnicy i lepszą oszczędność paliwa.

Wykorzystuje również system zarządzania silnikiem Bosch MEVD 17.2. Pozwala on na precyzyjną kontrolę osiągów. Silnik N55 produkuje do 365 KM i 343 lb-ft momentu obrotowego.

Co więcej, uchodzi za niezawodny i trwały. Tak samo jak N52 posiada aluminiowy blok i głowicę cylindrów, które przyczyniają się do jego lekkiej konstrukcji i wydajnego odprowadzania ciepła. Wykorzystuje też żeliwne tuleje cylindrowe, co dodatkowo zwiększa wytrzymałość.

Silnik zdobył trzy nagrody Ward’s 10 Best Engines w latach 2011-2013.

Jeśli chodzi o typowe usterki, N55 ma pewne problemy z wysokociśnieniową pompą paliwową, wtryskiwaczami paliwa i grzechotką zaworu upustowego. Jednak regularna konserwacja uchroni cię przed niepotrzebnymi wydatkami.

Ogólnie rzecz biorąc, jest mocną i niezawodną jednostką napędową, która cechuje się imponującymi osiągami i trwałością. Dlatego pozostaje ulubieńcem entuzjastów BMW i nadal jest poszukiwany na rynku wtórnym.

S62

S62 to silnik benzynowy V8 produkowany przez BMW w latach 1998-2003. Jest to wysokowydajna wersja M62, która zadebiutowała w modelu E39 M5.

Silnik S62 był pierwszym produkcyjnym silnikiem V8 BMW i posiadał kilka zaawansowanych technologii. Jedna z nich to podwójny VANOS — system zmiennych faz rozrządu BMW, zarówno na wałkach rozrządu zaworów dolotowych, jak i wydechowych.

Inne ulepszenia obejmowały:

  • wysokowydajną jednostkę ECU Siemens MSS 52,
  • elektronicznie sterowane korpusy przepustnic dla każdego z ośmiu cylindrów,
  • podwójne wloty powietrza i czujniki przepływu masowego,
  • układ smarowania z półsuchą miską olejową z dwiema dodatkowymi pompami oczyszczającymi dla lepszego smarowania podczas ostrego pokonywania zakrętów.

Silnik S62 napędzał modele E39 M5, BMW Z8, Ascari KZ1 i Ascari A10. Zapewniał imponujące osiągi z mocą szczytową 400 KM przy 6600 obr/min i 369 lb-ft momentu obrotowego.

Silnik był znany z płynnego dostarczania mocy, emocjonującego przyspieszenia i ekscytującej nuty wydechowej.

Należy pamiętać, że S62 (jak każdy silnik o wysokich osiągach) wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Regularna wymiana oleju, konserwacja układu chłodzenia i zwracanie uwagi na typowe usterki, takie jak problemy z systemem VANOS i wycieki oleju, są niezbędne do zapewnienia długowieczności i wydajności silnika.

M50

M50 to rzędowy sześciocylindrowy silnik DOHC produkowany w latach 1990-1996. Zadebiutował w modelach E34 520i i 525i, gdzie zastąpił jednostkę napędową M20.

We wrześniu 1992 roku silnik M50 został zmodernizowany do wersji M50TU, która była pierwszym silnikiem BMW wykorzystującym zmienne fazy rozrządu, znane jako pojedynczy VANOS. System ten dostosowywał fazy wałka rozrządu zaworów dolotowych, poprawiając moc i wydajność.

Silnik M50 był znany ze swoich osiągów i niezawodności. Dostarczał szereg mocy wyjściowych w zależności od konkretnego wariantu — od 148 KM do nawet 286 KM.

M50 zyskał również popularność ze względu na swój potencjał tuningowy. Dzięki usprawnieniom, takim jak remapping, a także ulepszenia turbo i wałków rozrządu, silnik zapewnia zauważalny wzrost osiągów i przyjemności z jazdy.

Jeśli chodzi o typowe usterki, w M50 kłopotliwy może być system VANOS, prowadnice łańcucha rozrządu i uszczelki głowicy. Jednak regularna konserwacja złagodzi te problemy.

M20

M20 to rzędowy sześciocylindrowy silnik SOHC produkowany w latach 1977-1993. Pojawił się osiem lat po większym silniku BMW M30 i służył w różnych modelach BMW, w tym w serii 5 E12 i serii 3 E21.

Silnik M20 słynął ze swojej niezawodności i trwałości. Stał się ulubieńcem zarówno entuzjastów marki, jak i codziennych kierowców. W dużej mierze dlatego, że była to solidna jednostka napędowa, która zapewniała równowagę między osiągami i wydajnością.

M20 został wycofany po wprowadzeniu silnika M50 w 1990 roku.

Ostatnie jednostki M20 pojawiły się w modelach E30 serii 3 wagon (kombi) i kabriolet zbudowanych w kwietniu 1993 roku. Silnik służył również jako podstawa dla silnika wysokoprężnego M21 i jest luźno powiązany z silnikiem benzynowym M70 V12.

Ogólnie rzecz biorąc, M20 uchodzi za wyjątkowo niezawodny przy odpowiedniej pielęgnacji. Regularna konserwacja (w tym wymiana oleju, paska rozrządu i konserwacja układu chłodzenia) jest niezbędna do zapewnienia jego długowieczności i wydajności.

Silnik M20 zyskał również popularność ze względu na potencjał tuningowy. Istnieje wiele różnych ulepszeń, które zwiększają jego moc i osiągi.

B58

B58 to rzędowy sześciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem i podwójnym systemem VANOS. Jego produkcja rozpoczęła się w 2015 roku, gdy zastąpił jednostkę N55. Jest też częścią nowej modułowej rodziny silników BMW, z których każdy ma pojemność skokową 500 cm3 na cylinder.

Silnik B58 czterokrotnie znalazł się w rankingu Ward’s World’s 10 Best Engines: w 2016 r. (montowany w modelu 340i), 2017 r. (M240i), 2019 r. (X5) i 2020 r. (M340i).

Jest to niezwykła jednostka napędowa, która okazała się niezawodna i potężna. W zależności od wersji zapewnia od 320 KM do nawet 382 KM mocy przy momencie obrotowym od 330 lb-ft do 369 lb-ft.

Silnik słynie również ze swojego potencjału tuningowego..

B58 jest stosowany w różnych modelach BMW, w tym F30 serii 3, G07 X7 i Toyota Supra. Stanowi również podstawę dla silnika S58, który jest wysokowydajną wersją B58.

Typowe usterki dotyczą wysokociśnieniowej pompy paliwowej, łańcucha rozrządu i uszczelki pokrywy zaworów. Jednak regularna konserwacja zapobiegnie niepotrzebnym wydatkom.

B48

B48 to rzędowy czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który zastąpił silnik N20. Jest produkowany od 2014 roku i należy do rodziny silników modułowych BMW (podobnie jak B58).

Silnik B48 zyskał reputację dzięki swoim osiągom, wydajności i niezawodności. Był również wielokrotnie wymieniany w rankingu Ward’s World’s 10 Best Engines, co świadczy o jego doskonałości technologicznej.

Oferuje równowagę między osiągami i oszczędnością paliwa.

Do dyspozycji kierowców jest szereg wariantów i modeli jednostki. Moc B48 waha się od 154 KM do 302 KM, a moment obrotowy od 250 Nm do 450 Nm. Co równie ważne, silnik jest znany z płynnego dostarczania mocy i responsywnych osiągów.

Wszystko to sprawia, że jednostka napędowa stała się popularnym wyborem wśród entuzjastów BMW. B48 jest dowodem, że niemiecka marka nadal w pełni angażuje się w doskonałość inżynieryjną.

Najlepsze silniki diesla BMW

Niemiecka marka na swoim koncie również kilka udanych wysokoprężnych jednostek napędowych. Jeśli chodzi o BMW, najlepsze silniki diesla to:

M57

M57 to rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z systemem common-rail, który powstawał w latach 1998-2013 w austriackiej fabryce silników BMW w Steyr. W czasie produkcji był dwukrotnie modyfikowany — dwie pierwsze wersje miały konstrukcję żeliwną, zaś trzecia powstała na bazie aluminium.

Znalazł zastosowanie w różnych modelach BMW, w tym:

  • E65/E66 730d,
  • E90/E91/E92/E93 330d/330xd,
  • E60/E61 530d/530xd.

Silnik M57 słynie ze swojej trwałości i mocy. Ponadto cechuje się nie tylko imponującym momentem obrotowym, ale również oszczędnością paliwa.

Jak wypadają jego osiągi?

W zależności od wersji moc waha się od 228 KM do 282 KM, a moment obrotowy od 369-384 lb-ft do 428 lb-ft. Co więcej, silnik jest również znany ze swojego potencjału tuningowego.

M57 zyskał reputację jednego z najlepszych silników wysokoprężnych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Połączenie trwałości, mocy i wydajności sprawiło, że stał się popularnym wyborem wśród entuzjastów BMW.

Wśród typowych usterek najczęściej pojawiają się pewne problemy z wysokociśnieniową pompą paliwową, łańcuchem rozrządu i uszczelką pokrywy zaworów. Jednak regularna konserwacja skutecznie im zapobiega.

Dziedzictwo silnika M57 trwa nadal. Do dziś pozostaje jedną z najbardziej poszukiwanych jednostek napędowych w przemyśle motoryzacyjnym.

M47

M47 jest rzędowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym chłodzonym wodą, który był produkowany w latach 1999-2007 i cechował się konstrukcją żeliwną. Służył w różnych modelach BMW, w tym:

  • E46 320d,
  • E90 320d,
  • E87 118d.

Moc wyjściowa wahała się od 114 KM do 161 KM, a moment obrotowy od 265 Nm do 340 Nm. Silnik M47 jest również znany ze swojej efektywności, gdyż zapewniał dobrą oszczędność paliwa przy jednoczesnym dostarczaniu odpowiedniej mocy.

Ostatecznie został zastąpiony przez jednostkę napędową N47. Nie zmienia to jednak faktu, że cieszy się wysoką renomą wśród entuzjastów BMW ze względu na swoją niezawodność i wydajność.

N57

N57 należy do rodziny aluminiowych, turbodoładowanych silników wysokoprężnych typu common rail. Posiada 6 cylindrów w rzędzie i był produkowany w latach 2008-2019. Zastąpił silniki M57 i M67 V8.

Ponadto N57 wyróżniał się turbosprężarką o zmiennej geometrii i wtryskiwaczami piezoelektryczne Bosch. Blok silnika i skrzynia korbowa silników wykonane są z aluminium, co zapewnia trwałość i wytrzymałość.

N57 oferuje różne moce wyjściowe w zależności od konkretnego wariantu. Wahają się od 201 KM do 381 KM, a moment obrotowy od 450 Nm do 630 Nm.

N57 słynie z płynnego dostarczania mocy i wysokiego momentu obrotowego w pełnym zakresie obrotów, czym zapewnia satysfakcjonujące wrażenia z jazdy. Był stosowany w różnych modelach BMW i zyskał popularność wśród entuzjastów marki. Do dziś pozostaje szanowaną jednostką napędową ze względu na swoje osiągi i wydajność.

Silnik N57 jest również znany ze swojego potencjału tuningowego, z różnymi dostępnymi ulepszeniami zwiększającymi jego moc i wydajność.

Finalnie został zastąpiony przez silnik B57.

N47

N47 to rzędowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny z układem common rail, który był produkowany od marca 2007 roku do września 2014 roku i cechował się wieloma usprawnieniami względem M47. Powstał w różnych wersjach mocy wyjściowej, od 97 KM do ponad 215 KM.

Ponadto posiadał układ DOHC z 4 zaworami na cylinder i (w niektórych wersjach) sekwencyjną turbosprężarkę twin-turbo o zmiennej geometrii.

Silnik jest znany ze swoich możliwości tuningu, z różnymi dostępnymi ulepszeniami zwiększającymi jego moc i osiągi. Dostępne opcje obejmują remapping ECU, zestawy turbo i wałki rozrządu.

N47 do dnia dzisiejszego pozostaje popularną jednostką napędową wśród entuzjastów BMW. Przede wszystkim ze względu na możliwość tuningu i wszechstronność.

Jeśli chodzi o typowe problemy, kierowcy zgłaszali usterki łańcucha rozrządu, wysokociśnieniowej pompy paliwowej i turbosprężarki. Jednak da się ich uniknąć dzięki regularnej konserwacji.

Ostatecznie silnik N47 został zastąpiony przez B47.

M51

M51 to chłodzony wodą sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny produkowany przez BMW od lipca 1991 roku do lutego 2000 roku. Posiadał układ SOHC z 2 zaworami na cylinder i pojedyncze turbo (silniki tds posiadają również intercooler).

Co więcej, wtrysk paliwa wyposażony był w komorę wirową.

Silnik M51 oferował dobry moment obrotowy i moc wyjściową, dzięki czemu stał się popularnym wyborem wśród entuzjastów BMW. Moc wyjściowa wahała się od 114 KM do 141 KM. Natomiast moment obrotowy wynosił od 222 Nm do 280 Nm.

Jednostka napędowa M51 była stosowana w różnych modelach BMW, w tym:

  • E34 525td/tds,
  • E36 325td/tds.

Silnik zasłynął ze swojej niezawodności i wydajności. Był następcą jednostki M21 i finalnie został zastąpiony przez M57.

Polecane silniki dla konkretnych modeli BMW

W tej części artykułu przyglądamy się najpopularniejszym modelom BMW na rynku wtórnym pod kątem dostępnych silników. Wskazujemy najlepsze wersje jednostek napędowych, które słyną z niezawodności i długowieczności.

BMW E90 — Najlepsze silniki

W przypadku BMW serii 3 (E90) najwięcej przyjemności z jazdy dają silniki 6-cylindrowe, z których słynie bawarska marka. Jednak pod względem bezpiecznej (i niedrogiej) eksploatacji przewidywalnie wypadają głównie odmiany wysokoprężne.

Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, najlepiej prezentują się silniki 2-litrowe z serii N46 lub nieco nowsze 3-litrowe N53.

Lepiej unikaj “oryginalnego” modelu 320si i bazowych diesli o dużym przebiegu (chyba że posiadają udokumentowaną historię napraw). W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysokie koszty.

BMW E60 — Najlepsze silniki

W przypadku używanych BMW serii 5 (E60) najbardziej godne polecenia są silniki starszych generacji, czyli wysokoprężne jednostki 4-cylindrowe M47 oraz 6-cylindrowe M57. Natomiast w przypadku silników benzynowych najlepiej wypada 6-cylindrowe M54.

Weź jednak pod uwagę, że w dzisiejszych czasach żaden z tych silników nie będzie bezawaryjny, co wynika z wielu lat eksploatacji (nierzadko rabunkowej). Dlatego nigdy nie kupuj samochodu w ciemno i lepiej przygotuj się na wstępną inwestycję rzędy kilku tysięcy, żeby doprowadzić silnik do dobrego stanu.

BMW E46 — Najlepsze silniki

Jeśli chodzi o najlepsze silniki BMW E46, obędzie się bez zaskoczeń. Najbardziej godne polecenia są jednostki 6-cylindrowe, które oferują optymalną dynamikę jazdy i wysoką kulturę pracy. Najlepiej pod tym względem wypada 3-litrowa wersja M54.

Jeśli zaś chodzi o najlepszy silnik w E46 wśród jednostek wysokoprężnych, bezkonkurencyjnie na prowadzenie wysuwa się tutaj 3-litrowy M57. Jest niemalże legendą branży motoryzacyjnej.

Oznaczenia na silnikach BMW — jak je czytać?

Oznaczenia silników BMW składają się z zestawu cyfr i liter, które reprezentują informacje o specyfikacji technicznej silnika.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w tym zestawie nie ma żadnej logiki, a liczby są przypadkowe. Prawda jest jednak inna. Podobnie jak z numerem VIN przy pojazdach, oznaczenia silników są dla producenta sposobem identyfikacji, do której wersji należy dany samochód.

Poniżej wyjaśniamy kod jednostek napędowych BMW na przykładzie modelu silnika M52B25TU.

Rodzina silników

Pierwsza litera oznaczenia (M52B25TU) dotyczy rodziny, inaczej generacji, silników. W przypadku BMW są to:

  • B — Modułowy silnik BMW opracowany po 2013 roku;
  • M — Silniki BMW opracowane przed 2001 rokiem;
  • N — Silniki BMW opracowane od 2001 roku;
  • P — Silniki wyścigowe BMW Motorsport (nieseryjne);
  • S — Silniki wyścigowe BMW Motorsport (seryjne);
  • W — Silniki dostarczane przez zewnętrznego dostawcę.

Liczba cylindrów

Drugi symbol kodu i jednocześnie pierwsza cyfra (M52B25TU) oznacza liczbę cylindrów. Jednak jest to tylko odnośnik, a nie bezpośrednia informacja. Dlatego np. cyfra “5” oznacza silniki sześciocylindrowe.

Tutaj BMW również stosuje szereg oznaczeń:

  • 3 — 3-cylindrowy rzędowy;
  • 4 — 4-cylindrowy rzędowy;
  • 5 — 6-cylindrowy rzędowy;
  • 6 — 8-cylindrowy (w kształcie litery V);
  • 7 — 12-cylindrowy (w kształcie litery V);
  • 8 — 10-cylindrowy (w kształcie litery V).

Wersja silnika

Trzeci symbol i jednocześnie druga cyfra kodu (M52B25TU) oznacza zmianę w oryginalnej konstrukcji silnika. Numery dotyczą kolejnych etapów rozwoju, ale niekoniecznie zastępują poprzedni silnik.

Np. M52 to silnik z wtryskiem paliwa, a M51 to silnik wysokoprężny — oba są oparte na oryginalnej konstrukcji M50. M52 nie jest jednak zaktualizowaną wersją M51.

W tym przypadku oznaczenia symbolizują:

  • 0 — oryginalna konstrukcja;
  • 1-9 — kolejne wersje.

Rodzaj paliwa

Czwarty symbol i druga litera kodu (M52B25TU) wskazuje rodzaj paliwa, a także kierunek instalacji silnika.

Pod tym względem BMW produkuje:

  • A — silnik benzynowy zamontowany poprzecznie;
  • B — silnik benzynowy zamontowany wzdłużnie;
  • C — silnik wysokoprężny zamontowany poprzecznie;
  • D — silnik wysokoprężny zamontowany wzdłużnie;
  • E — silnik elektryczny;
  • G — silnik na gaz naturalny;
  • H — silnik wodorowy.

Pojemność silnika

Kolejne dwie cyfry kodu (M52B25TU) odnoszą się do pojemności silnika w litrach. Dla przykładu:

  • 30 — silnik o pojemności 3,0 litra;
  • 25 — silnik o pojemności 2,5 litra;
  • 18 — silnik o pojemności 1,8 litra;
  • 12 — silnik o pojemności 1,2 litra.

Aktualizacja techniczna

Ostatnie dwie litery (M52B25TU) oznaczają, że ​​silnik posiada aktualizację techniczną (z ang. technical update), czyli ​​zaszły w nim istotne zmiany. Nie wszystkie jednostki napędowe otrzymują to oznaczenie.

Dodatkowe oznaczenia w rodzinie silników “N”

Silniki BMW z generacji N posiadają dodatkowe oznaczenia, o których warto wspomnieć.

Klasa wydajności

Siódma pozycja kodu silnika (N52B30T1) zawiera literę oznaczającą klasę wydajności. BMW produkuje wersje:

  • K — najniższa;
  • U — niższa;
  • M — średnia;
  • O — górna;
  • T — najwyższa;
  • S — super.

Aktualizacja techniczna

W nowych silnikach BMW ósma pozycja kodu (N52B30T1) zawiera numer wskazujący wersję techniczną w kolejności odpowiadającej każdej aktualizacji. Nowe oznaczenie zastępuje starszy styl „TU” rodziny silników „M”.

Cyfry oznaczają:

  • 0 — oryginalna wersja silnika;
  • 1-9 — kolejne aktualizacje techniczne.

Podsumowanie

Wiesz już, jakie są najbardziej polecane silniki w BMW. Oczywiście wiele z nich było dostępnych w różnych konfiguracjach, które miały swoje plusy i minusy. Jednak ogólnie rzecz biorąc, wymienione w artykule jednostki napędowe uchodzą za co najmniej porządne (żeby nie powiedzieć bardzo dobre).

Nie da się ukryć, że bawarska marka działa na rynku od wielu lat. Dlatego dobre silniki BMW tworzą ogromną grupę, spośród której entuzjaści motoryzacji mogą sobie wybrać faworyta. Sprawdź na własnej skórze moc silnika podczas jazdy BMW M4 po torze wyścigowym.

Written by Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

2 Comments

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Wyjątkowe wydarzenie na Air Show 2023: F1 vs. samolot Red Bull

Jeep Easter Eggs. Poszukiwanie niespodzianek w samochodzie marki Jeep