w ,

Youngtimer i oldtimer, czyli kiedy stary samochód zyskuje na wartości?

Jak to mówią: “klasyka nigdy nie wychodzi z mody.” Rynek motoryzacyjny nie wyłamuje się z tego przekonania, gdyż w ostatnich latach obserwujemy coraz większe zainteresowanie zabytkowymi samochodami.

Z tego samego powodu często słyszymy terminy takie jak “oldtimer” i “youngtimer”, które wielu fanom motoryzacji sprawiają kłopot.

Ty też nie wiesz, co oznaczają? Żaden problem! W dzisiejszym artykule przyglądamy się tzw. “youngtimerom i oldtimerom”. Poświęć czas na lekturę, a dowiesz się, co to za samochody. Ponadto poznasz przykłady każdego z nich.

Youngtimer i oldtimer — podobieństwa i różnice

Głównym podobieństwem między samochodami youngtimer i oldtimer jest to, że oba kwalifikują się jako auta zabytkowe. Dlatego też (zgodnie z polskim ustawodawcą) powinny mieć przynajmniej 25 lat.

Jednak próg ten jest różny w zależności od kraju, w którym się znajdujesz. Dla przykładu:

  • Niemcy, Francja, Luksemburg i Austria uznają za auta zabytkowe modele starsze niż 30 lat,
  • Wielka Brytania — modele starsze niż 40 lat,
  • Włochy — modele starsze niż 20 lat.

Jeżeli zaś chodzi o konkretną definicję oldtimera i youngtimera, jest ona dosyć płynna. Różne grupy fanów motoryzacji mogą tłumaczyć te określenia inaczej. Jednak różnica sprowadza się przede wszystkim do wieku, którym musi cechować się dany samochód, aby mógł nosić miano oldtimera.

Jak zapewne się domyślasz, oldtimer jest starszy od youngtimera. O ile? Właśnie tutaj pojawia się problem. Wielu uważa, że oldtimerami są samochody, które zostały wyprodukowane przed 1980 rokiem. Jednak zdarzają się też tacy, wedle których oldtimer powinien mieć przynajmniej 50 lat na masce.

Nie ma tutaj żadnego konkretnego odniesienia, gdyż polski ustawodawca uznaje za oldtimera każdy pojazd, który znajduje się na liście zabytków ruchomych lub należy do inwentarza muzealiów.

Poza tym nie ma żadnych dodatkowych wymogów odnośnie wieku, parametrów czy właściwości.

Dlatego na chłopski rozum moglibyśmy stwierdzić, że oldtimerami są samochody starsze niż 50 lat (lub wyprodukowane przed 1980 rokiem). Zaś youngtimerami starsze niż 25, ale młodsze niż 50 lat.

Youngtimer — co to znaczy?

Youngtimer jest samochodowym klasykiem, który już dawno temu świętował “osiemnastkę”. Podobnie jak w przypadku oldtimerów, tutaj również brakuje dokładnego wieku, który kwalifikuje auto do miana youngtimera.

Większość fanów motoryzacji obstaje przy granicy 20-25 lat. Jednak jeśli pójdziemy za tokiem rozumowania polskiego ustawodawcy, powinno to być przynajmniej 25 lat.

Gwoli przypomnienia: dopiero od tego wieku auta możesz się dla niego ubiegać o status pojazdu zabytkowego.

Jeżeli zaś chodzi o samą charakterystykę, samochód youngtimer znacznie różni się od współczesnych aut. Główną rozbieżność zauważysz przy zaawansowaniu technologii i wyposażenia.

W końcu youngtimer jest samochodem zabytkowym, więc z reguły nie posiada nowoczesnych systemów bezpieczeństwa ani elektroniki. Jednak dla entuzjastów klasyków nie jest to żadna ujma — wręcz przeciwnie.

Niektórzy widzą w tym ogromną zaletę.

Samochody youngtimer — przykłady

Poniżej znajdziesz kilka przykładów ciekawych youngtimerów, które warto rozważyć nie tylko do jazdy, ale również jako inwestycję.

Oto one:

Citroen XM

Citroen XM

Model XM jest bezpośrednim następcą CX i odziedziczył po nim hydropneumatyczne zawieszenie. Jego produkcja dobiegła końca w 2000 roku, jednak najstarsze egzemplarze powstały już w 89. Oznacza to, że Citroen XM może mieć dzisiaj nawet trzydzieści parę lat.

I to właśnie najstarsze egzemplarze (te przed liftingiem w 1994 roku) mają największą wartość. Kolekcjonerzy cenią w nich przede wszystkim deskę rozdzielczą, która ma charakter lat 80.

Poza tym model cechuje się bardzo oryginalną linią nadwozia i wysokim komfortem jazdy.

Jednak przed ewentualnym zakupem sprawdź jego historię serwisową. Zaniedbany Citroen XM (podobnie jak wiele innych klasyków) pochłonie mnóstwo pieniędzy na naprawy.

BMW serii 3 (E30)

BMW serii 3 (E30)

Czas produkcji tego modelu przypadł na lata 1982-1994. W porównaniu do współczesnych aut BMW seria 3 odróżnia się przede wszystkim rozmiarem, który jest na tyle mały, że znacznie bliżej mu do klasy kompaktowej.

Z jednej strony oznacza to, że auto oferuje mniej przestrzeni w kabinie. Jednak z drugiej plusem jest mniejsza waga i dzięki temu lepsze osiągi.

Największych emocji z jazdy dostarczają modele sześciocylindrowe, które najbardziej zyskały na wartości. Jednak pozostałe wersje nie zostają daleko w tyle.

Alfa Romeo 164

Model 164 zalicza się do tych samochodów, które zjechały z taśmy produkcyjnej dopieszczone pod każdym względem. Auto przed wypuszczeniem na rynek przeszło wiele testów, czym zasłużyło sobie na miano jednej z najbardziej dopracowanych Alf w historii.

W efekcie kierowca mógł się cieszyć samochodem, który jest trwały i solidny. Jego nadwozie cechuje się tak wysoką odpornością, że do dziś opiera się korozji.

To nie lada osiągnięcie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że pierwsze modele Alfy Romeo 164 powstały już w 1987 roku, czyli mają ponad 30 lat.

Samochody oldtimer  — przykłady

W Polsce najpopularniejszymi oldtimerami są oczywiście pojazdy, które powstały za sprawą polskich inżynierów i socjalistycznej myśli technicznej. To właśnie one królują na wielu zlotach klasyków motoryzacji — ale nie tylko.

Poniżej zebraliśmy kilka przykładów modeli, które kwalifikują się do miana oldtimera.

Fiat 126p

Fiat 126

Fiat 126p, czyli popularny “maluch”, jest bez dwóch zdań legendą polskiej motoryzacji. Gdy pojawił się na rynku, szybko zdobył zainteresowanie polskich rodzin.

Przede wszystkim dlatego, że był tańszy od kosztownej i dużej Warszawy. Ponadto cechował się o wiele większą niezawodnością w porównaniu do kapryśnej i często psującej się Syreny.

Pierwszy maluch pojawił się na rynku już w 1973 roku, a ostatni egzemplarz zjechał z taśmy w roku 2000. Oczywiście z biegiem lat model otrzymywał wiele aktualizacji.

Dzisiaj największą wartością cechują się Fiaty 126p fabrycznie nowe, czyli z bardzo małym przebiegiem. Na aukcjach ich cena sięga nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Wartburg 311, 312, 313

Wartburg był niemiecką marką samochodów, która zapoczątkowała swoją działalność jeszcze w NRD, w 1898 roku. Z powodu wojny historia firmy była dość burzliwa i często zmieniali się jej właściciele, ale finalnie w 1952 roku wróciła w ręce niemieckie.

Zaś 1966 roku na rynku zaczęły się pojawiać najbardziej urokliwe modele Wartburga, czyli 311, 312 oraz 313. Bardzo podobny konstrukcyjnie jest także model 353, który poza nadwoziem był niemal identyczny technologicznie.

Mimo że wymienione modele już w czasach produkcji uchodziły za przestarzałe, ich aktualna wartość kolekcjonerska sięga nawet kilkudziesięciu tysięcy.

Ford Mustang I

Pierwszy model Mustanga szturmem zdobył serca Amerykanów. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że producent dał młodym kierowcom to, czego oczekiwali: dużą moc silnika w przystępnej cenie.

Co więcej, Ford Mustang zapoczątkował zupełnie nowy gatunek samochodów, które noszą nazwę “pony cars”.

Z powyższych powodów pierwsza generacja tych aut wciąż wzbudza emocje w fanach motoryzacji — szczególnie w wersji z ośmiocylindrowym silnikiem. Kolekcjonerzy płacą za te samochody nawet 100 tys. złotych i więcej.

Ford Mustang I był produkowany od 1964 do 1973 roku.

Jaki youngtimer warto kupić?

Interesuje cię inwestycja w auto typu youngtimer? Samochody z tego przedziału wiekowego potrafią zdezorientować niejednego kupca.

Z jednej strony dlatego, że wybór jest naprawdę duży. Zaś z drugiej warto mieć na uwadze fakt, że nie każdy model samochodu nabiera wartości z wiekiem. Poza tym niektóre robią to znacznie wolniej niż inne.

W takim razie, jaki youngtimer warto kupić?

Na starcie najlepiej trzymaj się uznanych marek. Cieszą się największym zainteresowaniem, co pozytywnie wpływa na cenę i potencjał sprzedażowy. Ponadto, jeśli uda ci się zdobyć jakiś rzadszy model, jego wartość w oczach kolekcjonerów będzie jeszcze większa.

Wśród uznanych marek wymieniamy m.in.:

  • BMW,
  • Mercedes,
  • Volkswagen,
  • Porsche.

Ciekawsze modele z lat 80., takie jak np. Porsche 928, Mercedes W140 czy BMW E31 kupisz już za ok. 30 tys. złotych. Oczywiście im bardziej zadbany egzemplarz, tym wyżej będzie cenił go właściciel.

Tani youngtimer — jaki samochód wybrać?

Twoje fundusze są ograniczone, ale mimo wszystko chcesz stać się właścicielem jakiegoś youngtimera? W takim razie masz dwa wyjścia.

Po pierwsze: możesz poszukać samochodów nieco młodszych, które jeszcze nie przekraczają progu 25 lat, ale już uznawane są wśród fanów za klasyki. Zwykle jest tak, że dany model traci wartość tylko do pewnego momentu. Później wraz z wiekiem i rosnącym zabytkowym charakterem jego cena znów zaczyna piąć się do góry.

Jeśli dobrze trafisz, możesz kupić obiecujących kandydatów na youngtimera, jeszcze zanim zyskają na wartości.

Natomiast druga opcja jest bardziej prostolinijna, gdyż polega na zakupie tańszych youngtimerów. Są to zwykle modele wciąż dostępne w dużej ilości lub mniej “kultowe” — przynajmniej w danym momencie.

Nie znaczy to jednak, że nie mogą z biegiem czasu zyskać na wartości. Nieraz się tak zdarzało.

Więc jakie modele nie nadwyrężą twojego portfela? Dla przykładu:

  • Alfa Romeo 155 (szczególnym zainteresowaniem cieszą się rzadsze wersje z napędem na obie osie i silnikiem V6, ale przez to są też cenniejsze);
  • Daihatsu Feroza (terenówka, która świetnie sprawdzi się jako alternatywa dla Suzuki Jimny, a przy okazji jest bardziej unikatowa);
  • Mazda 323 (klasyk wciąż nie do końca odkryty, ale dostępny w kilku popularnych i rzadszych wersjach).

Oczywiście jest to tylko kilka przykładów z dziesiątek ofert, które znajdziesz na rynku. Dlatego poświęć czas na poszukiwania, a przed twoimi oczami prędzej czy później pojawi się odpowiedni youngtimer Auto, które zaspokoi wszystkie twoje potrzeby.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, czym różnią się youngtimery i oldtimery. Jako samochody zabytkowe osiągają zawrotne ceny na rynku wtórnym — szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzi rzadki i kultowy model.

Niejeden kolekcjoner potrafi zapłacić za takiego klasyka więcej, niż wydałby na zupełnie nowy samochód prosto z salonu. Dlatego wiele osób widzi niezły biznes w tym, aby kupować i odrestaurowywać zabytki.

Jednak niezależnie od tego, czy kierujesz się miłością do motoryzacji, czy chęcią zysku, oldtimery i youngtimery na pewno zasługują na uwagę.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Wypożyczenie auta sportowego — ile to kosztuje i czy w ogóle się opłaca?

Samochody zabytkowe. Kiedy auto staje się zabytkiem, jakie warunki musi spełnić i czy posiadanie zabytkowego pojazdu w ogóle się opłaca?