in , , , ,

Premiery samochodowe 2023, na które warto czekać

Premiery samochodowe 2023, na które warto czekać

Świat w szybkim tempie zmierza w kierunku elektryfikacji — nie ma co do tego wątpliwości. Wielu producentów zobowiązało się do wstrzymania lub drastycznego ograniczenia produkcji samochodów benzynowych i tych z silnikami diesla. Ich miejsce mają zająć modele elektryczne.

Taka tendencja (wraz z konkurencyjnym charakterem przemysłu motoryzacyjnego i najnowszymi osiągnięciami technologicznymi) oznacza, że kierowcy zawsze mają do wyboru coś nowego. Chodzi tutaj zarówno o samochody elektryczne, jak i spalinowe.

Jednak z powodu ogromnej liczby opcji oferta na 2023 rok prawdopodobnie będzie przytłaczająca dla wielu fanów motoryzacji. Właśnie po to powstał artykuł. Dzięki niemu nie zgubisz się wśród najnowszych propozycji producentów.

Przygotowaliśmy przegląd wyjątkowych aut zaplanowanych na 2023 rok, które będą najlepszym wyborem ze względu na idealne połączenie komfortu, wydajności i wrażeń z jazdy.

Premiery samochodowe 2023 — Małe auta

Na początek sprawdźmy nowe modele aut 2023, które najlepiej sprawdzą się w ruchu miejskim ze względu na swoje kompaktowe rozmiary. Poniżej zebraliśmy kilka najciekawszych modeli.

Citroen C3 Aircross

Citroen C3 Aircross jest jednym z najciekawszych małych SUV-ów, ponieważ wyróżnia się wyjątkowym połączeniem interesującej stylistyki i komfortu podczas jazdy.

Całkowicie nowa wersja kompaktowego crossovera francuskiej marki pojawi się na rynku w 2023 roku. W porównaniu do poprzedniej odsłony najbardziej zauważalne są 2 zmiany:

  • nieco zmodernizowany design,
  • zelektryfikowany układ napędowy.

Nabywcy samochodu otrzymają do dyspozycji tę samą konfigurację baterii i silnika elektrycznego, jak w przypadku Peugeota e-2008 (z zasięgiem około 400 km). Wariant benzynowy w lekkiej hybrydzie prawdopodobnie również się pojawi, co przynajmniej w części złagodzi ból wywołany faktem, że niestety nie doczekamy się wersji w dieslu.

Fiat Panda

Surowe przepisy dotyczące emisji oznaczają, że samochody miejskie powoli stają się zagrożonym gatunkiem. Jednak Fiat walczy z tą wizją przyszłości za pomocą całkowicie nowej Pandy.

Luźno oparty na koncepcji Centoventi z 2019 roku, całkowicie elektryczny debiutant będzie miał solidny i utylitarny charakter. Projektanci modelu czerpią inspiracje z oryginalnej Pandy z 1980 roku.

Zaplanowana jako przystępna do kupienia i opłacalna w produkcji, Panda będzie praktyczną alternatywą dla stylowej 500. Co więcej, włoska marka planuje również większą wersję elektrycznego SUV-a Pandy opartą na tej samej platformie, co Vauxhall Corsa.

Hyundai Kona

W grudniu 2022 roku dowiedzieliśmy się o nowym modelu Hyundai Kona, który dzieli wiele podzespołów z bardzo udaną Kią Niro.

Debiutujący samochód charakteryzuje się efektownym designem z przednimi i tylnymi listwami świetlnymi, a także technologią infotainment. Tą ostatnią producent zaczerpnął wprost z w pełni elektrycznego Ioniq 5.

Hyundai zapowiedział, że nowy model będzie dostępny w wersji benzynowej typu mild-hybrid, hybrydowej z funkcją samoładowania oraz w pełni elektrycznej. Oznacza to, że proponowane układy napędowe spełnią wymagania większości nabywców.

GWM ORA Funky Cat

Pomijając jego dziwaczną nazwę, GWM ORA Funky Cat prezentuje się jako atrakcyjne małe auto elektryczne z dużym zasięgiem i wnętrzem skoncentrowanym na innowacjach technologicznych.

Topowe samochody First Edition weszły do sprzedaży pod koniec 2022 roku, jednak modele mainstreamowe pojawią się na rynku dopiero na początku 2023 roku.

Ostatecznie kierowcy będą mieli do wyboru dwa rozmiary baterii — 48 kWh i 63 kWh dla maksymalnego zasięgu odpowiednio 316 km i 417 km. Kiedy samochód w końcu trafi na europejskie drogi, ORA Funky Cat będzie rywalem dla takich marek, jak Nissan Leaf i Volkswagen ID.3.

Premiery motoryzacyjne 2023 — Auta rodzinne

Kolejne nowe auta 2023, które przygotowaliśmy, najlepiej sprawdzą się do podróży rodzinnych. Najciekawsze modele z tej kategorii to:

Acura Integra

Jeśli na jakiś samochód warto czekać z ogromnymi nadziejami, jest to właśnie Acura Integra z 2023 roku. Oparta na Hondzie Civic Si oraz odnowiona Integra zwiastuje powrót ikonicznej marki do linii Acura.

Pojazd, który zastąpi model ILX, będzie napędzany 1,5-litrową turbodoładowaną jednostką inline-4 o mocy 200 KM, współpracującą z bezstopniową skrzynią biegów i standardowym napędem na przednie koła (napęd na wszystkie koła nie jest dostępny).

Oczywiście dla tradycjnonalistów dostępna jest też 6-biegowa przekładnia manualna.

Audi A4 Avant

Audi A4 zaczęło wyraźnie tracić w porównaniu do swoich rywali z BMW i Mercedesa, ale niedługo się to zmieni. W 2023 roku model doczeka się bardzo potrzebnego następcy.

Nowy samochód będzie dzielił tę samą platformę, co poprzednik, choć otrzyma znacznie bardziej nowoczesne wnętrze z niewielką ilością fizycznych przycisków (podobnie jak większe Audi A6).

Tak jak poprzednio, kierowcy kupią A4 zarówno w wersji sedan, jak i kombi, a nowa (już szósta) generacja modelu będzie prawdopodobnie ostatnią, w której otrzymamy do dyspozycji silnik benzynowy.

Peugeot 408

Sedan, SUV czy hatchback? Cokolwiek to jest, nowy Peugeot 408 pojawi się w 2023 roku i zaoferuje elegancką alternatywę dla bardziej SUVo-podobnego Peugeota 3008.

408 wszedł do sprzedaży pod koniec 2022 roku i jest dostępny zarówno z benzynowymi układami napędowymi, jak i w wersji hybrydowej plug-in. Jednak pierwsze egzemplarze trafią do klientów dopiero wiosną 2023 roku.

Bez względu na to, którą wersję 408 wybierzesz, wszystkie będą wyposażone w futurystyczny zestaw wskaźników i-Cockpit francuskiej marki. Dzięki temu modele Peugeot sprawiają wrażenie samochodu koncepcyjnego niż auta, które możesz kupić już dzisiaj.

Skoda Superb

Jeden z najpopularniejszych dużych samochodów rodzinnych, czyli ultra-praktyczna Skoda Superb, doczeka się aktualizacji w ciągu najbliższego roku.

Superb nowej generacji będzie miał znacznie ostrzejsze kształty, podobne do nowej Skody Fabii, ze smuklejszą wersją wciętego grilla. Jeśli jednak pominiemy nadwozie, nowy samochód będzie dzielił wiele części z nadchodzącym Volkswagenem Passatem dziewiątej generacji.

Nabywcy będą mieli do wyboru dwie wersje nadwozia: hatchback i kombi. Poza tym do dyspozycji otrzymają trzy rodzaje jednostek napędowych: benzynową, hybrydową, a nawet wysokoprężną.

Póki co Skoda nie przewiduje modelu w pełni elektrycznego.

Premiery aut 2023 — SUV-y

Nie da się ukryć, że modele SUV zyskują coraz większą popularność. Dlatego premiery samochodowe 2023 roku nie mogą się bez nich obejść.

Poniżej przygotowaliśmy kilka ciekawych propozycji, które niedługo zadebiutują.

Ferrari Purosangue SUV

Pierwszy SUV z linii modelowej Ferrari, Purosangue (po włosku „rasowy”), będzie bez wątpienia jednym z najbardziej pożądanych pojazdów sportowo-użytkowych. Łączy w sobie zapierającą dech w piersiach nowoczesność z cechami, które wyniosły markę Ferrari do roli legendy:

  • bezwysiłkowymi osiągami,
  • technologicznym wyrafinowaniem,
  • estetycznym wdziękiem.

Purosangue będzie wyposażony w 6,5-litrowy wolnossący silnik V12, który dysponuje mocą 715 KM. Kierowcy mogą też liczyć na standardowy napęd na wszystkie koła, cztery miejsca i wiele cech, jakimi nowy SUV obali konwencje i przesunie granice, z czego od lat słynie marka Ferrari.

Mercedes EQE SUV

Przyjrzyj się dobrze, a zauważysz, że najnowszy elektryczny SUV Mercedesa nie jest podrobioną wersją wiodącego modelu EQS, lecz mniejszym crossoverem zbudowanym z myślą o rywalizacji z BMW iX.

Jako że EQE SUV dzieli wiele podzespołów z sedanem EQE, ma zasięg do 547 km i wejdzie do sprzedaży na początku 2023 roku.

Podobnie jak w przypadku wielu modeli elektrycznych niemieckiej marki z wyższej półki, nabywcy będą mieli do wyboru gigantyczny system informacyjno-rozrywkowy Hyperscreen Mercedesa. Jednak taki luksus prawdopodobnie będzie kosztował dodatkowe kilkanaście tysięcy złotych.

Polestar 3

Polestar 3 jest pierwszym SUV-em szwedzkiej marki, a także pierwszym samochodem, który powstał na bazie całkowicie nowego silnika elektrycznego. Rywal BMW iX i Mercedesa EQE SUV jest dostępny w dwóch konfiguracjach, przy czym podstawowy model Long Range cechuje się zasięgiem 606 km na jednym ładowaniu.

Stylistyka Polestar 3 jest wyraźnie szwedzka, gdyż w oczy rzuca się elegancki minimalizm. Ponadto model jest dostępny z wieloma ekologicznymi materiałami wewnętrznymi.

Z racji wysokiej ceny (ok. 80 000 funtów) samochód prawdopodobnie będzie jednym z najbardziej ekskluzywnych elektrycznych SUV-ów, gdy już wejdzie do sprzedaży w 2023 roku.

Volvo EX90

Volvo EX90 jest w pełni elektrycznym, duchowym następcą flagowego SUV-a marki, XC90.

EX90 to zmodernizowana wersja XC90, która będzie sprzedawana obok spalinowego i hybrydowego odpowiednika, zanim marka przejdzie wyłącznie na napęd elektryczny.

Nowe Volvo wyróżnia się zablokowanym grillem i smuklejszymi proporcjami. Ponadto wewnątrz znajduje się najnowszy system informacyjno-rozrywkowy z ogromnym, 14,5-calowym ekranem dotykowym. Zaś tapicerka powstała z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu i materiałów pochodzenia biologicznego.

Jednak przy zasięgu elektrycznym wynoszącym ponad 576 km i bardzo wysokiej cenie (ok. 100 000 funtów) oferta trafi tylko do wąskiego grona klientów. Dlatego Volvo planuje wypuszczenie w przyszłości również tańszych elektrycznych SUV-ów.

Nowe samochody 2023 — Auta sportowe

Ostatnie i chyba najbardziej ekscytujące premiery motoryzacyjne 2023 roku dotyczą samochodów sportowych. Tutaj również pojawi się kilka atrakcyjnych modeli, które rozbudzą wyobraźnię fanów szybkiej jazdy.

Chevrolet Corvette Z06

Nowe Corvette Z06 z 2023 roku jest wyjątkowym samochodem sportowym. Model zmienia reguły i wynosi Chevroleta do ligi producentów samochodów egzotycznych i supersamochodów, takich jak Ferrari czy Lamborghini.

Inżynierowie skupili się na podniesieniu statusu Corvette do rangi prawdziwego supersamochodu z silnikiem środkowym, co oznacza odejście od typowego układu przedniego, który znamy z poprzednich modeli.

Aby to osiągnąć, zmienili konstrukcję zawieszenia i wyposażyli Corvette w nowe koła, sześciotłoczkowe hamulce przednie Brembo oraz 5,5-litrowy wolnossący silnik DOHC V8 z płaskim wałem korbowym.

Nowy układ napędowy rozwija niesamowitą moc 670 KM, co w zupełności wystarczy, aby zapewnił takie same emocje, jak w supersamochodzie o twardej, potężnej konstrukcji. Takim, który swoje pełne możliwości odsłania jedynie na torze.

Ford Mustang

Pomimo coraz ostrzejszych przepisów dotyczących emisji spalin, nowy Ford Mustang zachował swój gigantyczny 5,0-litrowy silnik V8.

Mustang siódmej generacji, który pojawi się na rynku w 2023 roku, łączy moc starego dobrego muscle cara z futurystycznym wyglądem i technologią. We wnętrzu najnowszego modelu Forda znajdziesz współczesny dwuekranowy zestaw infotainment wraz z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Oprócz tego dostępna będzie również wersja z 10-biegowym automatem.

Maserati GranTurismo

Oryginalne GranTurismo było w sprzedaży od 2007 roku i bardzo potrzebowało następcy. Już niedługo się go doczeka, gdyż druga generacja grand tourera Maserati (zapowiedziana w 2021 roku) pojawi się na rynku w 2023 roku.

Będzie dostępna w dwóch wersjach:

  • z benzynowym silnikiem V6 z supersamochodu MC20,
  • z w pełni elektrycznym układem napędowym.

Model elektryczny, nazwany Folgore, będzie dysponował mocą około 750 KM i przejedzie do 446 km na jednym ładowaniu.

Jednak niezależnie od tego, którą wersję wybierzesz, wszystkie modele GranTurismo zapewnią ci porywające wrażenia z jazdy. Co więcej, nadchodzący model GranCabrio w wersji kabriolet jeszcze bardziej spotęguje doświadczenia kierowcy.

Mercedes CLE

Dążąc do uproszczenia stale rosnącej gamy samochodów, Mercedes postanowił połączyć Klasę C i Klasę E kabrioletów w jeden nowy model — CLE. Oczekuje się, że będzie dostępny zarówno jako coupe z twardym dachem, jak i składany soft-top.

CLE będzie wyposażony w najnowszy system informacyjno-rozrywkowy Mercedesa (MBUX). Ponadto zaoferuje nabywcy wybór spośród silników benzynowych i hybrydowych.

Prawdopodobnie pojawią się również wyczynowe modele AMG, które wykorzystają ten sam czterocylindrowy układ hybrydowy o mocy 671 KM, co nowy C 63 E-Performance.

Written by Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Apple Car — jaki będzie elektryczny samochód Apple?