Zastanawiałeś się kiedyś, co wyjdzie, gdy w jednym kultowym modelu połączysz esencję samochodu sportowego z duszą superauta? Ford nie tylko o tym myślał, ale nawet wprowadził swój pomysł w życie. Finalne dzieło przybrało postać nowego Mustanga GTD — 800-konnej bestii, która skupia w sobie pasję do wyścigów i komfort jazdy na co dzień.
Nowy model marki będzie prawdziwą niespodzianką dla każdego, kto do tej pory myślał, że zna Mustanga na wylot.
Zapraszamy do głębszego zapoznania się ze specyfikacją Mustanga GTD — auta, które bez dwóch zdań zmieni reguły gry i poruszy serca miłośników motoryzacji. Tym bardziej, że mówimy o limitowanej edycji, która jest finalizowana ręcznie w kanadyjskich zakładach Multimac. Dzięki temu staje się jeszcze większym unikatem.
Poznajmy zatem tajemnice, które skrywa w sobie Ford Mustang GTD.
Contents
Historia Forda Mustanga
Na początku zadajmy sobie pytanie: skąd w ogóle wziął się fenomen Forda Mustanga w historii motoryzacji? Aby na nie odpowiedzieć, cofnijmy się do lat 60. Był to okres, w którym sedany czteroosobowe zyskiwały na popularności kosztem małych samochodów. To właśnie wtedy (w 1962 roku), za sprawą wizjonerskiej energii Lee Iacocca, Ford postanowił wskrzesić ideę kompaktowego samochodu sportowego — wbrew ówczesnym trendom.
Jak wiemy dzisiaj, efekt końcowy tej decyzji przerósł najśmielsze oczekiwania amerykańskiej firmy.
Ale nie wyprzedzajmy faktów…
Jako że w tamtych czasach Eugene Bordinat i Phillip T. Clark słynęli z projektowania tanich, nisko zawieszonych samochodów sportowych, to właśnie ich kreatywność i zaangażowanie zaowocowały pierwszymi koncepcjami Mustanga. A gdy Roy Lunn przystąpił do tworzenia prototypu, pierwotna wizja zyskała realne kształty.
Chociaż wygląd Mustanga był wynikiem pracy wielu ludzi, główną rolę odegrał przy nim David Ash, który nadał samochodowi jego charakterystyczny wygląd.
Ciekawostką jest również historia nazwy legendarnej marki. Wieść głosi, że zawdzięczamy ją Johnowi Najjar, który należał do zespołu współtworzącego pierwszy prototyp samochodu. To właśnie on, zafascynowany myśliwcem P-51 Mustang, zaproponował nazwę “Mustang”.
Z drugiej strony są też tacy, którzy zasługę tę przypisują Robertowi J. Eggertowi, menedżerowi ds. badań rynkowych Ford Division. Dlaczego? Bowiem to podobno on dodał „Mustanga” do listy nazw, które były testowane pod kątem atrakcyjności wśród potencjalnych klientów.
Ale czy to ważne? Liczy się efekt końcowy.
Kiedy projektanci połączyli elementy Forda Falcon z finalnym wyglądem Mustanga, projekt stał się rzeczywistością. W końcu, pod koniec 1964 roku, pierwszy Ford Mustang pojawił się na rynku jako model na rok 1965. Szybko zdobył serca kierowców, stając się godnym rywalem dla takich gigantów jak Chevy Corvette czy Pontiac GTO. A dzięki temu, że wykorzystywał elementy z innych modeli Forda, zachował atrakcyjną cenę.
W zamyśle twórców Ford Mustang miał łączyć w sobie moc i styl. Udało się to doskonale! Silniki V6 i V8, wybór między hatchbackiem a hardtopem — wszystko to sprawiło, że marka stała się symbolem rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym.
Przez lata Mustang przeszedł wiele transformacji, dostarczając miłośnikom różnorodnych modeli, które z czasem stawały się legendarnymi. Pierwsze z nich, takie jak Mustang GT350 i GT500, zbudowane we współpracy z Carrollem Shelby, są do dzisiaj uważane za kolekcjonerskie dzieła sztuki. Ewolucję Mustanga zaznaczyły również modele takie jak Mustang Mach 1 z 1969 roku czy Mustang SVT Cobra z lat 90.
Popularność samochodu zawsze była napędzana jego buntowniczym charakterem, dostępnością i wszechstronnością. Oferował atrakcyjny design, mocne silniki oraz niezwykłe doznania z jazdy, zachowując przy tym atrakcyjną cenę.
Ford Mustang od początku swojego istnienia oferował dużo i nie był drogi, co sprawiało, że pozostawał w zasięgu finansowym szerokiego grona kierowców. Ponadto jego nieustanny rozwój technologiczny oraz zdolność dostosowania się do zmiennych trendów i oczekiwań rynku uczyniły z marki nie tylko legendę, ale także ważny element kultury motoryzacyjnej.
Aktualnie amerykańska firma pisze nowy rozdział swojej historii za pomocą Mustanga GTD. A skoro już o nim mowa…
Nowy Ford Mustang GTD — Przegląd modelu
Najpierw zajmiemy się tym, co widać na pierwszy rzut oka, czyli stylistyką Mustanga GTD zewnątrz i wewnątrz. Później płynnie przejdziemy do kwestii technicznych.
Jak zaraz się przekonasz, Mustang GTD burzy wszelkie wyobrażenia — i nie ma w tym nic złego.
Wygląd zewnętrzny
Kiedy myślisz o Mustangach, pewnie przed oczami staje ci klasyczna sylwetka, którą od zawsze kojarzymy z marką. Jednak w modelu GTD została ona podkręcona, tworząc coś naprawdę wyjątkowego.
Chociaż wciąż go rozpoznasz, agresywny design i potężny tylny spojler dają do zrozumienia, że to nie jest zwyczajny Mustang.
Aby zaoszczędzić na wadze, Ford postawił na włókno węglowe. Od przedniego splittera, przez maskę, błotniki, progi, aż po dach i klapę bagażnika — wszystko powstało z tego materiału. Co więcej, jeśli kochasz personalizację, możesz wymienić także przednie i tylne elementy karoserii na włókno węglowe.
A dla tych, którzy pragną jeszcze lepszej aerodynamiki, Ford przygotował opcjonalny podłogowy panel z włókna węglowego z hydraulicznie sterowanymi klapami, które współpracują z aktywnym tylnym spojlerem, elegancko montowanym do słupka C.
Zastanawiasz się, co kryje się za nim? Zamiast tradycyjnego bagażnika, znajdziesz tam nowoczesne hydrauliczne zawieszenie oraz system chłodzenia przekładni. Elementy osłonięte są panelem z włókna węglowego z podwójnymi wlotami powietrza, który skutecznie kieruje powietrze do wymienników ciepła.
Charakterystyczne tylne światła Mustanga oczywiście pozostały na swoim miejscu, zaś agresywny tylny dyfuzor zdobią podwójne prostokątne końcówki wydechu.
A błotniki? Stały się bardziej wyraziste, gdyż uwzględniają szerszy rozstaw kół. Jakby tego było mało, w standardzie Mustang GTD stoi na 20-calowych kutych alufelgach. Ale jeśli jesteś zwolennikiem starszych modeli, możesz mieć auto inspirowane mustangiem gt3, dzięki kutym kołom z magnezu.
Na koniec jeszcze jedna rzecz dla miłośników indywidualizmu: jeśli marzysz o Mustangu GTD w konkretnym kolorze, Ford spełni twoje oczekiwania. Wystarczy, że dostarczysz próbkę, a twoje auto będzie lśnić w dokładnie taką barwą, jakiej pragniesz.
Wnętrze
Wnętrze Mustanga GTD wciąż pozostaje tajemnicą. Ford jednak podkreśla, że kierowcy będą mogli poczuć dotyk luksusu dzięki wykorzystaniu takich materiałów, jak zamsz Miko, skóra czy włókno węglowe. Natomiast wygodne fotele Recaro zapewnią stabilność podczas dynamicznej jazdy.
Tutaj ciekawostka: projektanci nie przewidzieli tylnych siedzeń. Głównie dlatego, że miejsce po nich zostało w pełni wykorzystane na inne cele.
Idźmy dalej.
Z 7. generacją Mustanga Ford zaserwował nam cyfrową kabinę, której design czerpie inspirację z kokpitów myśliwców. W modelu GTD ten futurystyczny charakter dodatkowo podkreślają elementy takie jak dźwignie zmiany biegów wykonane z tytanu, obrotowy przełącznik biegów oraz oryginalna tabliczka znamionowa z tytanowych elementów pochodzących z myśliwca Lockheed Martin F-22. Zaś cyfrowe wyświetlacze dopełniają nowoczesnego obrazu całości.
Zakładamy też, że skoro kolory zewnętrzne Mustanga GTD można dostosować do indywidualnych upodobań, wnętrze prawdopodobnie zaoferuje podobne możliwości.
Jeśli zaś myślisz o przewożeniu bagażu w modelu GTD, od razu zaznaczamy: to nie jest auto stworzone do transportu walizek. Bagażnik pojazdu został przekształcony, by pomieścić unikalne zawieszenie, więc miejsca brak. Ale spokojnie — jeśli masz kilka drobiazgów do przewiezienia, znajdziesz dla nich trochę przestrzeni za przednimi siedzeniami.
Wyścigowy Mustang — Moc i osiągi
Pod maską nowego Forda Mustanga GTD kryje się doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy sięgającej 800 koni mechanicznych. Jednak Ford nie zdradził jeszcze wszystkich detali odnośnie osiągów.
A skoro głównym celem było stworzenie najszybszego Mustanga w historii, dopuszczonego do ruchu po drogach publicznych — i to takiego, który pokona tor Nurburgring w czasie poniżej 7 minut — spodziewaj się po nowym modelu niesamowitej dynamiki.
Możemy być pewni jednego: kiedy silnik rozkręci się do 7500 obr./min., towarzyszyć temu będzie imponujący dźwięk. Zwłaszcza, gdy uwzględnimy opcjonalny aktywny układ wydechowy z tytanu.
Ciekawostką jest też współpraca Forda z firmą Multimac, dzięki której powstał ten wyjątkowy silnik. Wyposażono go w innowacyjne rozwiązania, takie jak podwójne wloty powietrza czy system smarowania z suchą miską olejową, który jest skuteczny nawet podczas intensywnej jazdy po torze.
Jeśli chodzi o model skrzyni biegów, zastosowano tu 8-biegową jednostkę z podwójnym sprzęgłem, zoptymalizowaną pod względem równowagi.
Co więcej, Ford postawił na zawieszenie, które z pewnością zaskoczy niejednego miłośnika motoryzacji. Nie tylko dlatego, że pewne elementy cechują się takim zaawansowaniem technologicznym, że nie są dozwolone nawet w sportach motorowych. Projekt zawieszenia powstał przede wszystkim z myślą o optymalnej sztywności podczas jazdy na zakrętach, a aktywny pakiet aerodynamiczny gwarantuje maksymalny docisk, co za tym idzie – stabilność na zakrętach Mustanga GTD.
Do tego dochodzą ceramiczne hamulce od Brembo, które zapewniają skuteczną redukcję prędkości nawet w ekstremalnych warunkach.
Ale to nie koniec atutów Mustanga GTD. Z myślą o kierowcach, którzy nie spędzają całego życia na torze wyścigowym, Ford wyposażył model w technologię Variable Traction Control. Dzięki niej dostosujesz moc silnika oraz poziom wsparcia systemu kontroli trakcji bez zdejmowania rąk z kierownicy.
W efekcie Mustang GTD został opracowany tak, aby nie był wyłącznie maszyną do jazdy na torze i sprawdził się również jako komfortowy towarzysz codziennych podróży.
Mustang GTD — Wyjątkowe cechy i innowacje
- Ford Mustang GTD powstał na platformie S650, ale znacznie różni się od modelu Dark Horse.
- Nowy Mustang GTD jest napędzany specyficzną wersją doładowanego silnika V8 o pojemności 5,2 litra z czerwoną linią przy 7500 obr./min, podwójnymi wlotami powietrza i suchym systemem smarowania silnika. Jest to pierwsze zastosowanie takiej technologii w modelu Mustanga dopuszczonego do ruchu ulicznego.
- Ford mówi, że celuje w moc ponad 800 KM, co uczyniłoby samochód najpotężniejszym Mustangiem, który nadaje się na ruch drogowy.
- Silnik jest połączony z 8-biegową, 2-sprzęgłową skrzynią biegów poprzez wał napędowy z włókna węglowego, co według Forda pomaga pojazdowi osiągnąć niemal równomierny rozkład masy.
- Początkowy etap produkcyjny będzie miał miejsce w zakładzie Ford Flat Rock Assembly Plant, ale reszta będzie finalizowana ręcznie w kanadyjskich zakładach Multimac.
- GTD posiada adaptacyjne tłumienie zawieszenia i regulowaną kontrolę trakcji, które dostosowują się w czasie rzeczywistym do zakrętów, umożliwiając przełączanie się z pełnej sztywności na pełną miękkość w ciągu 10 milisekund.
- Jeśli chodzi o zawieszenie, w Mustangu GTD wykorzystano technologię adaptacyjnych tłumików zaworowych spool-valve, która zapobiega nadmiernemu podskakiwaniu samochodu na nierównych torach i drogach.
- Mustang GTD 2025 jeździ na 20-calowych lekkich kołach z magnezu, z hamulcami z węgla i ceramiki, tytanowym wydechem i oponami Michelin R-compound.
- Nadwozie Mustanga GTD jest większe. Rozstaw osi jest o 4 cale szerszy niż w Mustangu GT. Nowy model posiada również agresywny przedni splitter, wentylowaną maskę i błotniki oraz ogromne aktywne tylne skrzydło montowane do słupków C.
- Ford oferuje również opcjonalne przednie i tylne zderzaki z włókna węglowego oraz pakiet aerodynamiczny, który obejmuje podłogę z włókna węglowego.
- Jeśli chcesz, aby GTD brzmiał jeszcze bardziej imponująco, opcjonalny aktywny zawór wydechowy wykonany z tytanu o to zadba.
- GTD oferuje zawieszenie z niezależnie regulowaną wysokością prześwitu i sprężynami (np. w ustawieniu torowym samochód obniża się nawet o 40 mm). Jest również szeroki i niższy niż standardowa wersja Forda GT. Dzięki temu Mustang GTD wydaje się przyklejony do podłoża.
- Wnętrze różni się od typowego samochodu torowego, bowiem nie jest całkowicie gołe. Materiały wnętrza obejmują wysokiej jakości zamsz Miko i skórę, a także akcenty wykonane z włókna węglowego. Przednie siedzenia to kubełki marki Recaro, a dostępne funkcje obejmują łopatki zmiany biegów wykonane z drukowanego w 3D tytanu, obrotowy wybierak biegów i tabliczkę znamionową wykonaną z części myśliwców Lockheed Martin F-22 Raptor.
Wszystkie te cechy sprawiają, że Ford Mustang GTD jest jednym z najbardziej zaawansowanych i wydajnych modeli w ofercie Forda.
Mustang GTD — Cena i dostępność
Chociaż dokładna cena detaliczna nie została jeszcze ustalona, Ford Mustang GTD w roczniku modelowym 2025 będzie miał wartość wyjściową w okolicach 300 000 $.
Na pierwszy rzut oka wydaje się to dość pokaźna suma dla modelu z emblematem czarnego rumaka. Jednak biorąc pod uwagę zaawansowane technologie zawarte w pojeździe (z których część przekracza nawet to, co dopuszcza się w autach na wyścigach) trudno uznać cenę za nieuzasadnioną.
Tym bardziej, że mówimy o edycji limitowanej. Mustang GTD będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 w ilości egzemplarzy liczącej ok. 2000 sztuk.
Co prawda Porsche 911 GT3 RS jest zdecydowanie tańsze (o ponad 55 000 $), ale oferuje „jedynie” 518 KM mocy. Co więcej, nie posiada takiego rodowodu jak Ford, który przekształcił swój legendarny pony car w prawdziwy samochód wyścigowy na drogi. Oczywiście nie zmienia to faktu, że wspomniany model Porsche nadal jest fenomenalnym wozem do jazdy po torze.
Z kolei nowsze Porsche 911 S/T cenowo zbliża się do Forda (kosztuje niecałe 300 000 dolarów), lecz również nie przewyższa go mocą.
Dlatego zapowiadany na 2026 rok model 911 GT2 RS może okazać się bardziej godnym rywalem. Z tradycyjnie ekstremalnym charakterem, oczekuje się, że dostarczy on ponad 700 KM mocy dzięki wsparciu hybrydowej jednostki napędowej.
Nie możemy też zapomnieć o Mercedesie-AMG GT Black Series. Choć produkcja modelu dobiegła już końca, jego rekord na torze Nurburgring (czas poniżej 7 minut) jest wyznacznikiem, któremu Mustang GTD pragnie dorównać.
Podsumowanie
Jak powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda: “Stworzyliśmy samochód wyścigowy w wersji drogowej.”
Ford Mustang GTD to prawdziwy majstersztyk, łączący w sobie klasyczne linie Mustangów z nowoczesnością i precyzją superaut. Oto pojazd, który powstał, aby zaskakiwać swoimi osiągami i elegancją.
Wyobraź sobie wyjątkową fuzję 800 KM, detali wykończeniowych tworzonych ręcznie w kanadyjskich zakładach Multimac i klasycznych linii karoserii. To wszystko sprawia, że GTD jest nie tylko wyjątkowy w swojej klasie, ale także stanowi ważne odniesienie do przyszłości marki Ford.
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego warto zainteresować się modelem, odpowiedź jest prosta. GTD to więcej niż samochód. To wizja przyszłości Forda, w której tradycja łączy się z nowoczesnością w doskonałej harmonii. GTD manifestuje, jak Ford widzi swoje następne lata — są pełne innowacji, ale i szacunku dla własnego dziedzictwa.
W perspektywie przyszłościowej GTD wyznacza kierunek, w którym Ford chce podążać.
Tym bardziej, że model łączy w sobie wydajność i charakter, więc ma potencjał, aby stać się ikoną amerykańskiej marki — symbolem przemyślanej ewolucji i dążenia do perfekcji. Obserwuj więc uważnie, jaki ślad Mustang GTD pozostawi po sobie w historii motoryzacji.
Nie chcesz czekać ani chwili dłużej?
Wiedz, że już teraz możesz złapać za kierownicę i posłuchać ryku potężnego silnika. Wszystko za sprawą oferty G-Racing Jazda Ford Mustang. Dzięki niej przetestujesz potężną moc Mustanga GT na torze i na własnej skórze sprawdzisz, dlaczego amerykańska marka stała się legendarna.
Jest to doświadczenie, którego nigdy nie zapomnisz!