w ,

Ile kosztuje Tesla? Ceny Tesli i koszty utrzymania.

Tesla weszła w 2023 rok z przytupem, ponieważ w drastyczny sposób zaktualizowała cennik swoich samochodów. Gdy piszemy “zaktualizowała”, mamy na myśli ogromne obniżki. Ceny niektórych modeli marki spadły nawet o 20%.

Osoby zainteresowane kupnem aut amerykańskiego giganta motoryzacji elektrycznej na pewno się ucieszą. Dla reszty (szczególnie w polskich realiach) ceny wciąż będą wydawały się wygórowane. Jakby nie było, najtańszy model Tesli (już po obniżce!) nadal kosztuje ponad 200 tys. złotych.

Przeczytaj artykuł, a poznasz dokładne ceny wszystkich samochodów amerykańskiego koncernu.

Para w tesli

Ile kosztuje Tesla?

Jak zapewne się domyślasz, koszt zakupu Tesli w dużej mierze zależy od modelu, który wybierzesz. Na rynku polskim przedsiębiorstwo oferuje aktualnie cztery samochody:

  • Model S,
  • Model 3,
  • Model X,
  • Model Y.

Dlatego najpierw sprawdzimy ceny powyższych. Później przyjrzymy się autom, które na rodzimym rynku jeszcze dostępne nie są.

Ile kosztuje Tesla Model S?

Tesla model S reprezentuje segment premium i zdecydowanie uchodzi za jeden z najpopularniejszych samochodów marki. Pojawił się na rynku w 2012 roku, a aktualnie oferuje dwie wersje napędowe:

  • Model S (z dwoma silnikami) — zasięg: 634 km, maksymalna prędkość: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,2 sekundy;
  • Model S Plaid (z trzema silnikami) — zasięg: 600 km, maksymalna prędkość: 322 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 2,1 sekundy.

Pierwszy jest dostępny za 553 990 złotych, natomiast za drugi zapłacisz już 666 990 złotych. Obie ceny pochodzą z oficjalnej strony producenta.

Jeśli zaś chodzi o egzemplarze używane, najtańsze nieuszkodzone Tesle Model S kupisz od 150 tys. złotych (roczniki 2013-14). Gdy trochę dołożysz i zainwestujesz nieco ponad 200 tys. złotych, do wyboru będziesz miał auta z lat 2015-2018.

Ile kosztuje Tesla Model X?

Tesla Model X jest pierwszym crossoverem marki, a w polskiej ofercie pojawił się dopiero niedawno. Dlatego też o wiele rzadziej spotkasz go na ulicach w porównaniu do Modelu 3 lub S.

Samochód również zalicza się do klasy premium i (podobnie jak poprzednik) jest dostępny w dwóch wersjach:

  • Model X (z dwoma silnikami) — zasięg: 576 km, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km: 3,9 sekundy;
  • Model X Plaid (z trzema silnikami) — zasięg: 543 km, prędkość maksymalna: 262 km/h, przyspieszenie 0-100 km: 2,6 sekundy.

Za nowy, standardowy egzemplarz zapłacisz aż 592 990 złotych. Natomiast wersja Plaid kosztuje 683 990 złotych. Tak producent wycenia samochody na oficjalnej stronie.

Na rynku wtórnym za Teslę Model X z przebiegiem przekraczającym 150 tys. km zapłacisz ok. 250 tys. złotych. Natomiast jeśli szukasz egzemplarza, który nie przebił jeszcze bariery 100 tys. kilometrów, cena podskoczy do ok. 350 tys. złotych i więcej.

Ile kosztuje Tesla Model 3?

Tesla Model 3, czyli elektryczny sedan marki, widnieje w ofercie od 2017 roku. Jest także najbardziej przystępnym cenowo samochodem ze wszystkich dostępnych na rynku polskim.

Występuje w trzech wersjach:

  • Model 3 (napęd na tylne koła) — zasięg: 491 km, maksymalna prędkość: 225 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 sekundy;
  • Model 3 Long Range (napęd na wszystkie koła) — zasięg: 602 km, maksymalna prędkość 233 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,4 sekundy;
  • Model 3 Performance (napęd na wszystkie koła) — zasięg: 547 km, maksymalna prędkość: 261 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 sekundy.

Jeśli zaś chodzi o ceny, podstawowa wersja jest dostępna za 219 990 złotych. Za model Long Range zapłacisz 254 990 złotych, zaś odmianę Performance producent wycenił na 284 990 złotych.

Na rynku wtórnym ceny nie są wiele niższe, co w dużej mierze wynika z faktu, że samochód jest stosunkowo nowy. Podstawowa wersja z początków produkcji kosztuje ok. 150 tys. złotych, natomiast za egzemplarz z napędem na obie osie zapłacisz nadal ponad 200 tys. złotych.

Ile kosztuje Tesla Model Y?

Tesla Model Y jest najmłodszym samochodem w ofercie amerykańskiego koncernu, gdyż pojawił się w niej dopiero w 2020 roku. Występuje w trzech wersjach, podobnie do elektrycznego sedana, ale oferuje znacznie więcej przestrzeni bagażowej.

Do wyboru masz:

  • Model Y (napęd na tylne koła) — zasięg: 455 km, maksymalna prędkość: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 sekundy;
  • Model Y Long Range (napęd na wszystkie koła) — zasięg: 533 km, maksymalna prędkość: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5 sekund;
  • Model Y Performance (napęd na wszystkie koła) — zasięg 514 km, maksymalna prędkość 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,7 sekundy.

Za podstawową wersję producent życzy sobie 229 990 złotych. Jeśli zaś chodzi o odmiany z napędem 4×4, za Long Range zapłacisz 259 990 złotych, zaś za Performance — 299 990 złotych.

Jeśli zaś chodzi o rynek wtórny, ceny niewiele różnią się od rynku pierwotnego, ponieważ samochód pojawił się w ofercie niedawno.

Ile kosztuje Tesla Cybertruck?

W 2020 roku Elon Musk potwierdził, że Tesla szuka miejsca do produkcji pierwszych egzemplarzy Cybertruck. Samochody miały pojawić się na rynku jeszcze w 2021 roku, ale z powodu opóźnień taśmy produkcyjne ruszą dopiero w 2023 roku.

Jednak firma przyjęła już wstępne zamówienia, dlatego znamy poglądowe ceny futurystycznego auta Tesli.

W podstawowej wersji, czyli z jednym silnikiem i napędem na tylne koła, Tesla Cybertruck będzie kosztowała 39 900 dolarów. Kolejna opcja posiada już napęd na obie osie i dwa silniki, dlatego zainteresowani zapłacą za nią 49 900 dolarów.

Najdroższą odmianą Cybertrucka będzie wersja z trzema silnikami i napędem 4×4, którą producent wycenił na 69 900 dolarów.

Ile kosztuje Tesla Roadster?

Tesla Roadster ma być supersamochodem sportowym, który “na nowo zdefiniuje wydajność i pobije rekordy prędkości”. Koncern ogłosił debiut modelu na 2021 rok, ale z powodu opóźnień nadal czekamy, aż pierwsze egzemplarze wejdą na rynek.

Wiemy natomiast, że Tesla Roadster ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w ok. 1,9 sekundy (w wersji SpaceX czas ten spadnie nawet do 1,1 sekundy!), a maksymalna prędkość pojazdu będzie wynosiła aż 400 km/h.

Co z cenami? Zależą od modelu.

W podstawowej wersji ceny Roadstera będą zaczynały się od 200 000 dolarów. Za limitowaną edycję Founder’s Series kupcy zapłacą ok. 250 000 dolarów. Natomiast wersja SpaceX nie posiada jeszcze ściśle określonej ceny i nie ma pewności, czy w ogóle trafi do produkcji seryjnej.

Jaki jest koszt utrzymania Tesli?

Jeżeli unikniesz poważnych napraw, koszt utrzymania Tesli jest stosunkowo niewielki. Znany jest przykład właściciela jednego z tych samochodów, który przejechał elektrykiem 300 tys. km, a łącznie wydał na naprawy ok. 20 000 złotych.

Wychodzi jakieś 7 tys. złotych na 100 tys. km.

Weź jednak pod uwagę, że użytkowanie samochodu obyło się bez poważnych uszkodzeń. Ponadto pomijamy tutaj koszty ładowania.

A skoro już przy nich jesteśmy…

Koszt naładowania baterii do Tesli

Trudno jednoznacznie ustalić całkowity koszt ładowania baterii do Tesli, ponieważ zależy on od wielu czynników, takich jak:

  • model samochodu,
  • styl jazdy,
  • pora roku,
  • koszt ładowania (w domu lub na stacji).

Ponadto w ostatnich latach ceny energii wyraźnie rosną, dlatego ładowanie elektryka nie jest już tak opłacalne. Najwięcej zaoszczędzisz, jeśli naładujesz Teslę w domu (szczególnie gdy posiadasz panele fotowoltaiczne). Wtedy 100 km przejedziesz nawet za darmo (przy odnawialnej energii) lub wydasz na to od kilkunastu do 20-30 złotych.

O wiele gorzej sytuacja wygląda na komercyjnych stacjach ładowania, gdzie koszt pokonania 100 km może sięgnąć nawet 60 złotych lub więcej.

Jeżeli założymy, że w cyklu mieszanym Tesla Model 3 zużywa 20 kWh/100 km (jest to uśredniony wynik z różnych testów), koszt ładowania na stacjach będzie wyglądał następująco:

  • Orlen Charge przy prądzie DC między 50 a 125 kW — 2,89 zł/kWh x 20 = 57,80 złotych;
  • Greenway bez abonamentu przy prądzie DC większym niż 100 kW — 3,25 zł/kWh x 20 = 65 złotych;
  • Greenway z najdroższym abonamentem przy prądzie DC większym niż 100 kW — 2,20 zł/kWh x 20 = 44 złote;
  • Tesla Supercharger — 2,2 zł/kWh x 20 = 44 złote.

Jak widzisz, nie uświadczysz za wiele oszczędności. Tym bardziej że w zimie samochód elektryczny zużywa wyraźnie więcej energii, niż gdy jest ciepło.

Wedle niektórych testów przy temperaturze -7 st. Celsjusza wydajność energetyczna spada nawet o 72%. Dla ciebie oznacza to, że o tyle więcej będzie cię kosztował przejazd 100 km.

Ile kosztuje bateria do Tesli?

Wymiana baterii jest najbardziej kosztownym wydatkiem, jeśli chodzi o ewentualne naprawy. Za taką usługę zapłacisz średnio 13 000 dolarów, ale przy poważniejszych problemach kwota może wzrosnąć nawet do 30 000.

Na szczęście Tesla oferuje kilkuletnią gwarancję na swoje samochody. Jeśli akumulator ulegnie uszkodzeniu w jej trakcie, naprawa będzie darmowa.

Jest jednak pewien haczyk.

Jeśli bateria ulegnie uszkodzeniu z winy właściciela, producent może nie uznać gwarancji. W takim wypadku koszt naprawy poniesiesz z własnej kieszeni.

Nie zmienia to natomiast faktu, że żywotność akumulatorów powinna być bardzo wysoka. Tesla zapewnia, że wytrzymują nawet 800 000 km, czyli średnio do 30 lat użytkowania.

Ile kosztuje wypożyczenie Tesli?

Wypożyczenie Tesli nie jest drogie, dlatego idealnie sprawdzi się, jeśli chcesz wypróbować samochód elektryczny bez jego kupna. Zrobisz to np. dzięki ofercie Go-Racing.

Jazda Tesla 3 daje ci idealną okazję, abyś przetestował moc silnika elektrycznego i estetykę futurystycznego designu Tesli na własną rękę. Za jedyne 299 złotych osobiście poznasz wszelkie tajniki elektrycznego samochodu lub sprawisz prezent komuś, kto interesuje się tematem.

Nie ma lepszego sposobu, aby bez ryzyka sprawdzić, co amerykański koncern motoryzacyjny ma do zaproponowania.

Podsumowanie

Wiesz już, ile kosztuje Tesla i jaki jest jej koszt utrzymania na co dzień. Niestety ceny zakupu nowych modeli wciąż są poza zasięgiem większości społeczeństwa, a rosnący koszt energii elektrycznej zmniejsza ich atrakcyjność również pod kątem taniej eksploatacji.

Dlatego Tesla w przeważającej większości pozostaje zabawką ludzi zamożniejszych lub pracuje we flotach proekologicznych firm. Póki co nie zapowiada się, aby ów trend uległ zmianie.

Jednak nawet jeśli nie widzi ci się wydatek rzędu 200 tys. złotych na elektryczny samochód, pamiętaj, że wciąż możesz go wypróbować bez dużych kosztów. Wszystko dzięki ofercie Go-Racing.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Lamborghini Huracan — co warto o nim wiedzieć?

Ile kosztuje Ford Mustang? Przewodnik po cenach, wersjach i kosztach utrzymania