w , ,

Lamborghini Revuelto 2024: Wszystko, co musisz wiedzieć

Lamborghini Revuelto, następca Aventadora i jednocześnie najnowszy klejnot w koronie włoskiego producenta, zachwyca zarówno pasjonatów motoryzacji, jak i ekspertów branżowych. Połączenie tradycji marki z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi stanowi prawdziwy przełom w segmencie supersamochodów. Hybrydowy układ napędowy typu plug-in, imponująca moc oraz wyjątkowy design Revuelto ustanawiają bowiem nowe standardy, którym konkurencja musi dorównać.

W artykule przyjrzymy się bliżej technologii i stylistyce tego niezwykłego samochodu, aby zrozumieć, co czyni go tak wyjątkowym.

Silnik i osiągi

Lamborghini Revuelto to prawdziwe arcydzieło inżynierii motoryzacyjnej. Samochód jest hybrydowym pojazdem elektrycznym o wysokich osiągach (high performance electrified vehicle, HPEV), który łączy w sobie najpotężniejszy wolnossący silnik V12, jaki kiedykolwiek wyprodukowała firma Lamborghini, z trzema silnikami elektrycznymi i dwusprzęgłową skrzynią biegów. Lamborghini Revuelto ma najlepszy stosunek mocy do masy w historii szosowych aut tej marki.

Sercem hybrydy jest całkowicie nowo opracowany silnik V12 o pojemności 6,5 litra, który generuje imponujące 825 KM przy 9250 obr./min oraz 712 Nm momentu obrotowego. To znacznie więcej, niż w przypadku jednostki napędowej z Aventadora. Revuelto przewyższa ją o okrągłe 1000 obr./min.

Nic dziwnego, że jest to jeden z najbardziej wyczekiwanych silników na rynku. Bije na głowę nawet 6-cylindrową jednostkę z modelu Porsche 992 GT3RS, która osiąga 500 obr./min mniej.

Jednak silnik spalinowy Revuelto to dopiero początek. Wspomagają go bowiem dwa silniki elektryczne umieszczone na przedniej osi, zasilające przednie koła niezależnie od siebie. Są to chłodzone olejem jednostki o mocy 150 KM każda. Jest też trzeci silnik elektryczny, umieszczony nad przekładnią, który podnosi całkowitą moc systemu do oszałamiających 1015 KM w trybie Corsa.

Sprawia to, że nowe Revuelto osiąga prędkość maksymalną 350 km/h. Revuelto przyspiesza od 0 do 100 km/h zajmuje modelowi jedynie 2,5 sekundy, co stawia go w bezpośredniej konkurencji z Ferrari SF90 Stradale.

Dwusprzęgłowa i 8-biegowa przekładnia to kolejna nowość w Lamborghini, która oferuje zmianę biegów szybszą od niesamowitej 7-biegowej jednostki z modelu Huracan. Zapewnia więc wyjątkową dynamikę jazdy i pozwala w pełni wykorzystać potencjał potężnego układu napędowego.

Warto dodać, że kombinacja silnika spalinowego i elektrycznego przekłada się nie tylko na imponujące osiągi, ale także na większą efektywność paliwową i niższą emisję CO2, co idzie w parze z aktualną polityką klimatyczną.

Technologia i innowacje

Lamborghini Revuelto to nie tylko potężny układ napędowy, ale również szereg zaawansowanych technologii i innowacji, które zapewniają wyjątkowe doświadczenia z jazdy oraz bezpieczeństwo.

Kluczowym elementem, który pozwala okiełznać ogromną moc Revuelto, jest zaktualizowany system Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI). Wykorzystuje on całą gamę czujników umieszczonych w centrum ciężkości pojazdu, które na bieżąco monitorują obciążenia boczne, wzdłużne i pionowe, a także przechyły, kołysania i odchylenia nadwozia. Co więcej, dzięki nowym funkcjom system LDVI nadzoruje teraz także wektorowanie momentu obrotowego, co znacząco poprawia dynamikę jazdy i osiągi samochodu przy dużych prędkościach.

Poza tym Revuelto korzysta z aktywnej aerodynamiki, która generuje aż o 66% większy docisk w porównaniu do Aventadora. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dużego przedniego splittera oraz charakterystycznej konstrukcji dachu, która kieruje powietrze na wysuwane tylne skrzydło.

Dodatkowo samochód wyposażony jest w zawieszenie typu double wishbone z wielowahaczowym układem zarówno z przodu, jak i z tyłu, magnetycznymi amortyzatorami i inteligentnym oprogramowaniem sterującym, co zapewnia doskonałą kontrolę i komfort jazdy.

Jakby tego było mało, Bridgestone opracował specjalne opony Potenza Sport dedykowane nowemu modelowi Revuelto, które współpracują z najnowszą generacją hamulców ceramiczno-węglowych. Z kolei elektryczne osie i tylny silnik elektryczny wspomagają hamowanie i odzyskują z niego energię, co jednocześnie ładuje akumulator.

Lamborghini Revuelto oferuje aż 13 trybów jazdy, w tym nowe tryby Recharge, Hybrid i Performance. Dla miłośników spokojnej przejażdżki po mieście przewidziano tryb Città. Natomiast tryb Corsa dostarcza ekstremalnych wrażeń i w pełni wykorzystuje możliwości samochodu.

Nowością jest funkcja ciągłego redukowania biegów, która umożliwia sekwencyjne przełączanie wielu biegów podczas redukcji. Jest to istotna zmiana w porównaniu do skrzyni ISR zastosowanej w Aventadorze.

Projekt i stylistyka

Lamborghini Revuelto to kwintesencja włoskiego designu. Unikalny styl marki jest widoczny od czubka charakterystycznego nosa, aż po zachwycający tył pojazdu, co zawdzięczamy pracy Mitji Borkerta, głównego projektanta Lamborghini.

Mimo że Revuelto jest dłuższy i wyższy od Aventadora, dzięki sprytnemu zastosowaniu czarnego zygzakowatego elementu po bokach optycznie wydaje się smuklejszy.

Ponadto w całym projekcie dominują elementy z włókna węglowego, które nie tylko dodają estetyki, ale także kompensują dodatkową wagę e-motorów i baterii. W efekcie nowa struktura nadwozia jest o 10% lżejsza od tej w Aventadorze. Lamborghini nazywa ją „monofuselage”, co jest odniesieniem do lotnictwa i subtelnym nawiązaniem do współpracy z firmą Boeing.

Dach wykonano z preimpregnowanego włókna węglowego, które jest ręcznie układane i laminowane, następnie pakowane próżniowo i pieczone w dużym autoklawie. Dach łączy się też z tylnymi nadkolami za pomocą przypór, a przód samochodu zdobi charakterystyczny motyw w kształcie litery Y.

Tymczasem tył jest wyjątkowo dramatyczny. Złożony dyfuzor, wysokie sześciokątne wydechy i otwarta komora silnika dodają mu agresywnego wyglądu.

Przejdźmy do wnętrza Revuelto, które wynosi luksus i technologię na zupełnie nowy poziom. Kierownicę wyposażono bowiem w przyciski do obsługi systemu EV i trybów jazdy, z kolei konfigurowalny ekran wyświetlacza umieszczony w smukłym kokpicie oferuje doskonałą grafikę, godną najnowszych gier na Playstation. Uzupełnieniem ekranu dotykowego są fizyczne przyciski (np. do świateł awaryjnych, przełącznika zbiornika paliwa czy podnoszony przycisk startowy).

Dodatkowo samochód wyposażono w kamery 360°, co ułatwia parkowanie.

Najbardziej imponującym aspektem Revuelo jest jednak płynny sposób integracji napędu hybrydowego z tożsamością samochodu. Jak mówi Rouven Mohr, główny dyrektor techniczny Lamborghini: „Chcieliśmy, aby system hybrydowy rzeczywiście poprawiał odbiór V12. Hybryda ma cię wspierać, pozwalać jechać szybciej i przede wszystkim poprawiać prowadzenie. Nie zauważysz, że to hybryda.”

Ile kosztuje Lamborghini Revuelto?

Cena Lamborghini Revuelto odzwierciedla zarówno prestiż marki, jak i zaawansowanie technologiczne modelu. Jego wartość katalogowa wynosi 500 000 euro, czyli jakieś 2 148 950 złotych.

Chociaż na pierwszy rzut oka kwota wydaje się astronomiczna, jest do pewnego stopnia uzasadniona, gdy weźmiemy pod uwagę, co otrzymujemy w zamian. Lamborghini Revuelto nie jest zwykłym samochodem — to ekskluzywny pojazd, który oferuje kierowcy najwyższy poziom luksusu, niezrównane osiągi i najnowocześniejsze technologie. Każdy jego element został zaprojektowany z myślą o dostarczaniu maksymalnych wrażeń z jazdy przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu i bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.

Ponadto dla wielu nabywców cena ta obejmuje coś więcej, niż tylko sam pojazd. Zakup Lamborghini wiąże się bowiem z wejściem do ekskluzywnego klubu, który daje możliwość uczestniczenia w unikalnych wydarzeniach, takich jak zjazdy właścicieli Lamborghini, specjalne pokazy i inne wyjątkowe okazje organizowane przez markę.

Oczywiście cena podstawowa może wzrosnąć w zależności od wybranych opcji dodatkowych i personalizacji. Lamborghini oferuje bowiem szeroką gamę możliwości dostosowania samochodu do indywidualnych potrzeb i gustów właściciela — od unikalnych kolorów lakieru po specjalne wykończenia wnętrza z najwyższej jakości materiałów.

Podsumowanie

Pod postacią Revuelto Lamborghini wprowadza na rynek wyjątkowy pojazd, który łączy w sobie najnowocześniejszą technologię, imponujące osiągi i niepowtarzalny design.

Dzięki hybrydowemu układowi napędowemu HPEV, 6,5-litrowemu silnikowi V12 oraz trzem silnikom elektrycznym model oferuje moc 1015 KM, co zapewnia niezwykłą dynamikę i przyspieszenie. Z kolei zaawansowane technologie, takie jak system LDVI i aktywna aerodynamika, gwarantują doskonałą kontrolę nad pojazdem i bezpieczeństwo.

Powyższe czynniki sprawiają, że Lamborghini Revuelto to coś więcej, niż samochód — to symbol luksusu i inżynieryjnej doskonałości, który z pewnością zadowoli najbardziej wymagających entuzjastów motoryzacji.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Hill Climb Racing. Co kryje się za wyścigami górskimi?

Tory wyścigowe Formuły 1. Gdzie ścigają się najlepsi?