w

Ile kosztuje Ford Mustang? Przewodnik po cenach, wersjach i kosztach utrzymania

Niewiele nazw samochodów przywodzi na myśl żywe obrazy. Taki efekt wywołują tylko najlepsi: Corvette, 911, Charger, Quattro czy F40. Jednak lista byłaby niepełna, gdyby zabrakło na niej legendarnego Forda Mustanga. Czytając jego nazwę, prawdopodobnie od razu słyszysz warkot silnika V8 i pisk opon, a w myślach widzisz drapieżny kształt karoserii.

W artykule przybliżamy sylwetkę legendarnego amerykańskiego modelu. Dowiesz się więcej o jego historii, aktualnie dostępnych wersjach i ich cenach (zarówno nowych, jak i używanych egzemplarzy). Sprawdzamy także, jak Mustang wypada w stosunku do konkurencji i czy jego utrzymanie jest kosztowne.

Co tu dużo pisać… lektura jest obowiązkowa dla każdego fana aut z emblematem galopującego konia i motoryzacji w ogóle.

Mustang vintage

Ford Mustang — jaka jest jego historia?

Mustang Forda jest ikoną zarówno dla entuzjastów, jak i przeciwników serii. Samochód sportowy, który posiada historię sięgającą sześciu dekad, trafił do rąk klientów już w milionach egzemplarzy. Nawet w najbardziej odległych zakątkach świata ludzie wiedzą o Mustangu.

Ale czy znasz szczegóły jego narodzin? Czy wiesz, skąd wzięła się nazwa “Mustang”? Albo ile wariantów modelu powstało już w fabrykach Forda?

Choć Mustang pozostaje jednym z najlepiej udokumentowanych samochodów wszech czasów, nie każdy wie, gdzie szukać informacji o jego historii. Dlatego oszczędzimy ci bólu głowy.

Poniżej przygotowaliśmy najważniejsze informacje o legendarnej marce.

Kto wpadł na pomysł produkcji Mustanga?

Początki Mustanga tworzą jeden wielki rejestr powiązań. Jednak człowiekiem, od którego wszystko się zaczęło, zawsze był Lee Iacocca. Początkowo zlecił on opracowanie dwumiejscowego auta z silnikiem w środkowej części nadwozia i wprowadził go w fazę koncepcyjną pod nazwą Mustang I.

Był to mały, czterocylindrowy samochód sportowy, podobny do 550 Spyder Porsche.

Choć Iacocca lubił ten koncept, Ford ostatecznie nie zdecydował się na jego realizację. Jednak nie ma tego złego… Po upadku projektu “Mustang I” Iacocca nalegał na stworzenie nowego modelu z układem 2+2, który stał się Mustangiem, jakiego znamy dzisiaj.

Kiedy pojawił się pierwszy Mustang?

Ford zaprezentował w 1963 roku koncept “Mustang II”, czyli zapożyczył oryginalny tytuł pierwszego projektu. Nazwa jest jednak bardzo interesująca, ponieważ nie ustaliła jej centrala. Zamiast tego została wybrana po zaproponowaniu jej w jednej grupie wraz z innymi pomysłami na miano modelu, takimi jak T-Bird II, Cougar i Torino.

Istnieją dwie teorie na temat tego, skąd wzięła się nazwa Mustang.

Pierwsza (popierana przez Forda) mówi, że stylista Mustanga, John Najjar, był wielkim fanem samolotu wojennego P51 Mustang. Nadał więc tę samą nazwę samochodowi, a reszta jest historią.

Natomiast druga teoria głosi, że Robert Eggert, ówczesny kierownik ds. badań rynkowych Forda, rzeczywiście wrzucił słowo na listę, gdy grupował propozycje nazw przed wprowadzeniem na rynek. Według Eggerta, hasło “Mustang” całkowicie zdetronizowało konkurencję.

Pierwszy Mustang w wersji produkcyjnej pojawił się w 1964 roku na targach światowych w Nowym Jorku. Okazał się ogromnym sukcesem.

Wystarczy powiedzieć, że Ford zakładał sprzedaż tylko około 100 tys. Mustangów w pierwszym roku produkcyjnym. Jednak klientom tak spodobało się auto, że w ciągu 18 miesięcy od debiutu rozeszło się ponad milion egzemplarzy modelu!

Skąd wzięło się logo Mustanga?

Każdy wie, jak wygląda znaczek Mustanga — koń galopujący w lewą stronę. Jednak jak pojawił się na samochodzie?

Otóż galopujący koń powstał za sprawą projektanta Phila Clarka, który wymyślił go dla konceptu Mustanga I. Szkic spodobał się również innym designerom, więc poparli jego wybór. Galopujący koń posiadał za sobą czerwony, biały i niebieski pasek, co sygnalizowało amerykańskie dziedzictwo marki.

Niestety proporcje logo Clarka były zbyt wysokie i nie mieściły się w kratce konceptu Mustanga II. Dlatego projektantowi Charlesowi Keresztesowi polecono wykonanie nowej wersji emblematu. Finalne logo miało konia w pozycji sprinterskiej z ogonem wyciągniętym poziomo zamiast do góry.

Jednak Ford rozważał również logo, które wyglądało jak profilowe ujęcie figurki konia szachowego.

W przypadku Mustanga II zrezygnowano z czerwonego, białego i niebieskiego tła na rzecz rzymskiej cyfry 2. Natomiast głowa konia była bardziej wyprostowana. Tło powróciło w Mustangu SN95 z 1994 roku po tym, jak został zawieszony w latach Fox Body.

Frank Thomas, który pracował nad nazwą, podobno powiedział, że Mustang wygrał „ponieważ nawiązywał do ekscytacji związanej z szeroko otwartymi przestrzeniami i był amerykański jak cholera”.

Co ciekawe, projektanci długo zastanawiali się też, w którą stronę koń ma być zwrócony. Finalnie Lee Iacocca rozwiązał ten spór, mówiąc: “Mustang jest dzikim koniem, a nie udomowionym biegaczem”. Dlatego zwraca się w przeciwnym kierunku, niż robiłby to na torze wyścigowym.

Jak Mustang zmieniał się na przestrzeni lat?

Przez blisko 60 lat produkcji Mustang doczekał się sześciu generacji (siódma jest już w drodze) oraz niezliczonych modyfikacji, odświeżonych odsłon i wariantów. Posiada w swojej kolekcji modele o wysokich osiągach, wersje oparte na kompaktowym Pinto, a także silniki od czterocylindrowych do ośmiocylindrowych (w opcji doładowanej i turbodoładowanej). Ostatnio pojawiła się także uniesiona odmiana crossover EV, która posiada cztery drzwi.

Jako że historia Mustanga obejmuje prawie sześć dekad, zawiera również sporo edycji specjalnych. Moglibyśmy zająć się tutaj każdą z nich, ale prędzej nastąpiłby koniec świata, niż skończylibyśmy opisywać wszystkie oryginalne modele.

Ile kosztuje Ford Mustang? Nowe i używane modele

Mimo że Ford Mustang nie należy do najtańszych samochodów, nie jest też szczególnie drogi w porównaniu do innych aut sportowych. Poniżej przyglądamy się aktualnie dostępnym modelom i ich cenom.

Ile kosztuje nowy Mustang?

Jak zapewne się domyślasz, cena różni się w zależności od wersji, którą wybierzesz. Obecnie w ofercie Forda znajdują się:

Mustang GT

Wersja GT jest podstawową i najpopularniejszą odmianą Mustanga. Jest dostępna jako Fastback lub Convertible (czyli cabrio) i oferuje dwa standardy wyposażenia: normalny oraz premium.

Pod maską znajduje się silnik V8 o pojemności 5 litrów i maksymalnej mocy 450 KM, którą osiąga przy 7000 obr./min. Dzięki temu przyspiesza do “setki” w 4,9 sekundy (5,1 dla wersji cabrio), a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Osiągi mogą się nieznacznie różnić w zależności od tego, czy wybierzesz wersję z manualną, czy automatyczną skrzynią biegów.

Ceny Mustanga GT zaczynają się od 264 500 złotych.

Mustang Mach 1

Jak przeczytasz na stronie producenta, Mustang Mach 1 jest odmianą samochodu przygotowaną na tor. Kupisz go wyłącznie w wersji Fastback, ale także oferuje dwa standardy wyposażenia: standard oraz premium.

Mach 1 posiada ten sam silnik V8 o pojemności 5 litrów, co GT, ale o nieco zwiększonej mocy maksymalnej, która wynosi 460 KM. Jednostka osiąga ją przy 7250 obr./min. Dzięki temu samochód przyspiesza do “setki” nawet w 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 284 km/h.

Podobnie jak poprzednio, osiągi mogą nieznacznie się różnić w zależności od tego, czy Mustang posiada automatyczną, czy manualną skrzynię biegów.

Ceny nowych modeli Mach 1 zaczynają się od 320 500 złotych.

Mustang EcoBoost

Odmianę EcoBoost możemy nazwać ekonomicznym Mustangiem, ponieważ jest najtańszy ze wszystkich i dysponuje silnikiem o najmniejszej pojemności. Podobnie jak GT, jest dostępny w wersji Fastback i Convertible (czyli cabrio), a ponadto oferuje dwa standardy wyposażenia: normalny i premium.

Jeśli zaś chodzi o sam silnik, jest to turbodoładowana jednostka czterocylindrowa o pojemności 2,3 litra, która dysponuje maksymalną mocą 310 KM przy 5500 obr./min. Taka specyfikacja oznacza, że Mustang przyspiesza do “setki” w 5,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 234 km/h.

Osiągi mogą nieznacznie się różnić w zależności od skrzyni biegów (automatyczna lub manualna).

Mimo że na polskiej stronie Forda model z jakiegoś powodu nie jest wymieniany, na głównej witrynie przeczytasz, że jego cena zaczyna się od 27 770 dolarów, co przy aktualnym kursie dolara równałoby się 116 634 złotych.

Jednak w praktyce (czyli z uwzględnieniem dodatkowych kosztów) zapłacisz za nowy egzemplarz tego modelu ok. 200 tys. złotych.

Ile kosztuje używany Mustang?

Ceny Mustangów 6. generacji na polskim rynku wtórnym wahają się od ok. 55 tys. do nawet 320 tys.

Jednak najniższy przedział cenowy wśród egzemplarzy bezwypadkowych zajmują auta z 2014 roku dużym przebiegiem, który przekracza 150 tys. km (w niektórych przypadkach nawet 200 tys. km). Nie są to też modele z silnikami V8 o pojemności 5 litrów, tylko w większości przypadków jednostki:

  • V6 o pojemności 3,6 litra,
  • EcoBoost R4 o pojemności 2,3 litra.

Ceny modeli z pożądaną “V8-ósemką” zaczynają się od ok. 100 tys. złotych.

Widoczny skok wartości Mustangów zauważysz od egzemplarzy wyprodukowanych w 2018 roku. Za każdy model z tego rocznika lub młodszego zapłacisz co najmniej 100 tys. złotych (bez względu na rodzaj jednostki napędowej).

Najdroższe wśród używanych modeli są bezsprzecznie wersje Mach 1 nie starsze niż 3 lata, których cena oscyluje w granicach 300 tys. złotych.

Oczywiście mówimy tutaj wyłącznie o najnowszej generacji Mustangów. Za niektóre starsze, kolekcjonerskie modele zapłacisz nawet 450 tys. złotych.

Ceny Mustanga w porównaniu do konkurencji

Bezpośrednią konkurencją dla Forda Mustanga są inne amerykańskie muscle cars i pony cars, czyli przede wszystkim Chevrolet Camaro oraz Dodge Challenger.

W przypadku Camaro trudno porównać ceny nowych samochodów na rynku polskim, ponieważ marka Chevrolet wycofała się z Europy. Jednak dysponujemy cenami używanych egzemplarzy.

Otóż Chevrolet Camaro z 2018 roku kosztuje ok. 320-340 tys. złotych. Za Forda Mustanga z tego samego rocznika zapłacisz mniej więcej 200 tys. złotych, co oznacza, że jest ponad 30% tańszy. Nie da się jednak ukryć, że Camaro dysponuje potężniejszym silnikiem o pojemności 6,2 litra oraz mocy 650 KM.

Jeśli zaś chodzi o Dodge’a Challengera, w ofercie na oficjalnej stronie marki jest dostępny nowy egzemplarz w wersji Scat Pack Widebody z silnikiem o pojemności 6,4 litra i mocą 492 KM za cenę 439 800 złotych. Natomiast najmocniejsza odmiana nowego Forda Mustanga (Mach 1) w podstawowej wersji kosztuje 320 500 złotych.

Jak widzisz, dziki koń pod względem ceny wypada najbardziej przystępnie.

Jakie są koszty utrzymania Forda Mustanga?

Wbrew pozorom koszty utrzymania Forda Mustanga nie są szczególnie wysokie (pomijając tankowanie). Większość części znajdziesz w stosunkowo przystępnych cenach — z kilkoma wyjątkami, wśród których znajdują się np. klocki hamulcowe.

Jednak zależy to przede wszystkim od modelu i rocznika, na który się zdecydujesz.

Kolejnym dużym kosztem mogą być opony, ponieważ warto tutaj zainwestować w produkt dobrej jakości. Jednak niezależnie od solidności ogumienia, przy agresywnej jeździe szybko się zużyje. Wielu właścicieli Mustangów mówi, że kupuje nowe opony co 2-3 lata.

Ile pali Mustang 5.0?

Przejdźmy teraz do najważniejszej i najbardziej kosztownej kwestii, czyli tego, ile pali Ford Mustang. Wedle oficjalnych informacji ze strony producenta średnie zużycie paliwa wynosi od 11,2 do 12,4 litra (w zależności od wersji).

Jednak kierowcy donoszą, że podczas jazdy w mieście wynik ten może podskoczyć nawet do 14 litrów (przy delikatnym wciskaniu gazu). Jeśli jednak ktoś ma cięższą stopę i lubi wysokie obroty, w terenie zabudowanym zużyje bez problemu 18-20 litrów paliwa na 100 km.

Pod tym względem nieco przyjaźniej wygląda wersja EcoBoost, która wedle producenta spala średnio 9,5 l/100 km. Jednak mimo wszystko podczas jazdy po mieście spokojnie możesz doliczyć do tego wyniku kolejne 2-3 litry na 100 km.

Jak widzisz, dziki koń bywa bardzo spragniony.

Czy warto kupić Forda Mustanga?

Nadal nie wiesz, czy Ford Mustang będzie dobrym wyborem dla ciebie? Poniżej zebraliśmy najważniejsze zalety i wady modelu, które pomogą ci w podjęciu decyzji.

Zalety Forda Mustanga:

  • Silnik — Naturalna benzynowa jednostka V8 oferuje ogromną moc i piękny warkot podczas jazdy, a ponadto cechuje się całkiem dużą niezawodnością. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w Mustangu jest dostępna w stosunkowo niskiej cenie.
  • Design i technologia — Samochód łączy w sobie tradycyjną sylwetkę i ergonomię jazdy Mustanga z technologią i designem nowej ery. W efekcie dalej oferuje piękny i drapieżny wygląd pony car, ale wzbogacony o współczesne zdobycze motoryzacji.
  • Praktyczność — Mimo że mówimy o aucie sportowym, Mustang cechuje się również funkcjonalnością. Wsiądą do niego cztery osoby, a bagażnik pomieści rozsądną ilość towaru.
  • Przystępność — Mustang jest stosunkowo tani w porównaniu do wszystkich innych samochodów sportowych, z którymi rywalizuje. Dzięki temu świetnie nada się dla każdego, kto szuka emocjonujących doświadczeń z jazdy bez wydawania ogromnej sumy na zakup auta.
  • Przyjemność — Jazda Mustangiem dostarczy ci ogromnej frajdy. Poczucie mocy, które towarzyszy każdemu wdepnięciu pedału gazu, sprawi, że będziesz chciał pozostać na fotelu kierowcy jak najdłużej. Tym bardziej że fotele (szczególnie z przodu) są całkiem wygodne.

Wady Forda Mustanga:

  • Koszt utrzymania — Nie jest tajemnicą, że pięciolitrowy silnik pali ogromne ilości benzyny, co jest widoczne przede wszystkim podczas jazdy po mieście. Ponadto niektóre części zamienne są wyraźnie droższe w porównaniu do standardowych modeli Forda.
  • Gorsza precyzyjność — Mustang jest jednym z najcięższych samochodów sportowych w tej kategorii, przez co brakuje mu dynamiki na zakrętach. Co prawda dzięki potężnemu silnikowi posiada ogromny potencjał na prostych odcinkach, ale z precyzją przy łukach jest nieco gorzej w porównaniu do innych sportowych aut.

Alternatywa dla zakupu

Chcesz sprawdzić Mustanga w praktyce, zanim zdecydujesz się na zakup? Masz taką możliwość dzięki ofercie Go-Racing!

Jazda Fordem Mustangiem GT jest idealnym sposobem na przetestowanie możliwości samochodu za przystępną cenę. Siądziesz za kierownicą amerykańskiej legendy i przekonasz się na własnej skórze, jak wygląda jazda Mustangiem. Jako że sprawdzisz go na torze, poznasz pełen zakres możliwości samochodu.

Oferta świetnie sprawdzi się również w formie prezentu dla kogoś, kto uwielbia sportowe auta lub ogólnie jest fanem motoryzacji.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ile kosztuje Tesla? Ceny Tesli i koszty utrzymania.

Zasięg Tesli: Jak daleko można się dostać? Porównanie modeli i wskazówki dotyczące optymalizacji zasięgu