w

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

W ostatnich latach elektryki coraz bardziej zyskują na popularności. Dlatego wielu kierowców zaczęło zastanawiać się, jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego. Czy wychodzi drożej w porównaniu do aut z silnikami spalinowymi, czy wręcz przeciwnie?

Jest to bardzo istotna kwestia dla każdego, kto rozważa kupno elektryka. W końcu nikt nie chce po fakcie przekonać się, że będzie płacił znacznie więcej niż dotychczas.

Dlatego przygotowaliśmy artykuł, w którym zgłębiamy temat. Poświęć czas na lekturę, a dowiesz się, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w domu, a ile na stacji. Przekonasz się także, od czego zależą różnice w cenach.

Koszt ładowania samochodu elektrycznego — od czego zależy?

Między samochodami spalinowymi i elektrycznymi istnieje duża różnica, jeśli chodzi o koszt ładowania. Nie mamy tu na myśli jedynie ceny. Różnicę zauważysz także w stopniu skomplikowania opłat.

Stacje paliwowe jasno określają swój cennik, który sprawdzisz bezpośrednio z ulicy. Ponadto jest on w dużej mierze podobny, niezależnie od firmy, z której korzystasz.

Jeśli zaś chodzi o punkty ładowania elektryków, koszty potrafią być bardzo zróżnicowane. Wynika to z faktu, że na opłaty wpływa wiele czynników, o których piszemy poniżej.

W takim razie co decyduje o tym, ile kosztuje ładowanie elektrycznego samochodu?

Ładowanie elektrycznych aut na stacji
Ładowanie auta elektrycznego

Rodzaj ładowarki

Jedną z głównych przyczyn braku jednorodnych kosztów są różne rodzaje ładowarek.

Te najbardziej podstawowe działają na prądzie zmiennym, co narzuca pewne ograniczenia. Mają mniejszą moc, ale znacznie prostszą konstrukcję, dzięki czemu cechują się większą uniwersalnością.

Z takiej ładowarki bez problemu skorzystasz również we własnym domu.

Drugim rodzajem stacji ładowania są te, które wykorzystują prąd stały o wysokiej mocy (nawet do 100-150 kW). Potocznie nazywa się je “szybkimi”, ponieważ potrafią naładować samochód do pełna w ok. 2 godziny. Jednak (jak zapewne się domyślasz) wiążą się z większym kosztem.

W dalszej części artykułu dowiesz się dokładnie, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacji tego typu.

Wielkość baterii

W przeciwieństwie do baku samochodu spalinowego, baterii w elektryku zwykle nie “uzupełniasz” tylko częściowo. Dłużej zachowasz ją w dobrym stanie technicznym, jeśli ładowanie odbywa się do 100% (lub okolic).

Z tego powodu logiczne jest, że im większa bateria, tym więcej prądu zużyjesz. W oczywisty sposób przekłada się to na ostateczny koszt ładowania elektrycznego samochodu.

Opcja abonamentowa

Opłata za ładowanie zależy również od twojej opcji abonamentowej. Dotyczy to głównie stacji publicznych, ponieważ w domu na koszt wpływa taryfa dostawcy prądu, z której korzystasz.

Firmy udostępniające punkty ładowania zwykle oferują trzy możliwości:

  • ładowanie doraźne,
  • ładowanie z rejestracją w systemie,
  • ładowanie w ramach abonamentu.

Najdrożej wychodzi ładowanie doraźne (jednorazowe), czyli gdy podjeżdżasz na stację, z którą wcześniej nie miałeś nic wspólnego.

Z tego powodu warto się zarejestrować (np w aplikacji), ponieważ dla takich klientów operatorzy zwykle oferują pewne zniżki.

Oczywiście na najtańsze ładowanie mogą liczyć posiadacze abonamentu. Jednak w tym przypadku do ogólnych kosztów doliczasz również opłatę abonamentową, która w zależności od konkretnej firmy kosztuje od 30 do 100 zł.

Mimo to ogólny koszt ładowania samochodów elektrycznych wychodzi wtedy taniej, jeśli często podjeżdżasz na stację.

Czas ładowania

Mimo że podstawowy koszt ładowania zależy od zużytych kilowatogodzin, u większości operatorów istnieje również limit czasowy. Po jego przekroczeniu do rachunku zaczynają doliczać opłaty czasowe.

Zwykle wynoszą one kilkadziesiąt groszy za każdą kolejną minutę postoju przy ładowarce.

Dlatego odpowiadając na pytanie: “ile kosztuje jedno ładowanie samochodu elektrycznego?”, należy również brać pod uwagę czas, który spędzasz na stacji.

Ładowanie samochodu elektrycznego

Jazda samochodami elektrycznymi

Wiesz już, od czego zależy cena za ładowanie samochodu elektrycznego. Koszt w dokładnych liczbach poznasz już za moment. Jednak zanim do niego przejdziemy, wiedz, że możesz przetestować sportowe elektryki bez konieczności ich kupna.

Wszystko dzięki ofercie Go-Racing, w której znajdziesz m.in.:

Każda z powyższych możliwości daje ci świetną okazję, abyś na własnej skórze doświadczył nie tylko mocy, ale również specyfiki jazdy tymi autami.

Co jeszcze musisz wiedzieć, zanim kupisz samochód elektryczny Ile kosztuje ładowanie?

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zależy przede wszystkim od twoich opłat za energię. W 2022 roku średnia cena za 1 kWh w Polsce wynosiła 0,77 zł. Oczywiście możesz ją na różne sposoby obniżyć (np. poprzez wybór innej taryfy czy montaż fotowoltaiki), ale w dalszych obliczeniach będziemy kierowali się średnią.

Załóżmy, że nasz przykładowy samochód elektryczny posiada baterię o pojemności 60 kW. W takim przypadku koszt ładowania od 0 do 100% wyniósłby cię 46,2 zł.

Jeśli przyjmiemy, że w cyklu mieszanym na pełnej baterii przejedziesz tym samochodem ok. 370 km, pokonanie 100 km trasy będzie cię kosztowało średnio 12,5 zł.

Weź jednak pod uwagę, że zakładamy tutaj niewielką pojemność baterii, którą zazwyczaj cechują się auta kompaktowe. W przypadku większych modeli (np. SUV-ów) wielkość baterii wzrasta, ale niestety nie zawsze przekłada się to na większy zasięg.

Na koniec warto dodać, że do kosztu ładowania samochodu w domu dochodzi jeszcze konieczność zakupu stacji ładowania. Co prawda niektórzy producenci dodają ją w zestawie, ale nie zawsze tak jest.

Dlatego gdy w grę wchodzi stacja ładowania samochodów elektrycznych koszt ich zasilania w domu rośnie.

Na szczęście zakup odpowiedniego urządzenia tego typu jest jednorazowym wydatkiem.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?

Wiesz już, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w domu. Jak zatem wyglądają ceny na stacjach ładowania?

W dużej mierze zależą one od operatora, ale raczej nie znajdziesz oferty poniżej 1 zł za kWh. Oczywiście mówimy tu o prądzie zmiennym.

Za ekspresowe ładowanie na stacji z prądem stałym zapłacisz (w zależności od mocy i abonamentu) od 1,3 zł do nawet 2,5 zł za kWh. Do tych kosztów dochodzi również opłata czasowa, jeśli przekroczysz darmowy limit postoju.

W takim razie ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w tym przypadku?

Jeśli posłużymy się naszym przykładowym samochodem z baterią o pojemności 60 kW i zasięgiem 370 km, ładowanie od 0 do 100% kosztowałoby cię od 60 zł (w najtańszej opcji) do 150 zł (na superszybkiej stacji). Oznacza to, że koszt pokonania 100 km wyniósłby od 16,2 do nawet 40,5 zł.

Weź pod uwagę, że w obliczeniach pomijamy potencjalną opłatę czasową. Jednak w przypadku małej baterii raczej byś jej uniknął.

Tym bardziej, że w praktyce nigdy nie ładujesz baterii od zera.

Zważywszy na fakt, ile kosztuje szybkie ładowanie samochodu elektrycznego, warto rozważyć abonament u ulubionego operatora. Jest to szczególnie opłacalne, jeśli często korzystasz ze stacji publicznych. Zniżki wynoszą nawet do 30%, co w skali miesiąca przekłada się na spore oszczędności.

Samochód elektryczny ładujesz średnio co 2 dni. Oznacza to, że w ciągu miesiąca na stację zawitasz 15 razy (zakładając, że nie korzystasz z opcji domowej). Przy takim scenariuszu zatrzymałbyś w kieszeni co najmniej 200 zł — i to po odliczeniu kosztu abonamentu.

Ładowanie samochodu elektrycznego — ile kosztuje na poszczególnych stacjach?

Wspomnieliśmy już, że w dużej mierze od operatora stacji zależy to, ile kosztuje naładowanie auta elektrycznego. Dlatego poniżej przygotowaliśmy krótki przegląd dostępnych w Polsce firm i ich ofert.

Oto one:

  • GreenWay — od 1,29 do 2,59 zł/kWh (bez abonamentu), od 1,09 do 1,89 zł/kWh (z abonamentem Energia Plus), od 0,99 do 1,49 zł/kWh (z abonamentem Energia Max);
  • Tauron — 2,21 zł/kWh;
  • PGE — stała opłata 1 zł za rozpoczęcie ładowania, później od 0,59 do 1,45 zł/kWh;
  • Orlen Charge — od 1,43 do 2,39 zł/kWh;
  • Lotos — stała opłata 69 zł za ładowanie (bez względu na zużytą energię);
  • Innogy — 1,49 zł/kWh.

Skąd widełki cenowe na wielu stacjach? Ponieważ na cenę wpływa również rodzaj ładowarki (wolna/szybka/superszybka).

Właśnie dlatego odpowiedź na pytanie: “jaki jest koszt ładowania auta elektrycznego?” bywa różna.

Ładowanie samochodu elektrycznego

Jaki jest koszt stacji ładowania samochodów elektrycznych?

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu może odbywać się tak, jakbyś ładował baterię telefonu, laptopa czy innego sprzętu. Po prostu podłączasz dołączony do wyposażenia kabel do gniazdka.

Jednak problem polega na tym, że jest to bardzo powolny sposób. Zanim naładujesz średniej wielkości akumulator, minie jakieś 12 godzin. Jak zapewne się domyślasz, nie każdy może sobie pozwolić na tak długie oczekiwanie.

Dlatego producenci stworzyli dla klientów specjalne stacje ładowania. Ich instalacja co prawda zajmuje trochę czasu, ale za to jest jednorazowa.

Stacje ładowania umożliwiają o wiele szybsze zasilenie samochodu, co zwiększa komfort jego użytkowania.

Na rynku znajdziesz kilka rodzajów tego typu urządzeń. Jednak główna różnica między nimi polega na szybkości ładowania, którą oferują (czasem w grę wchodzą również dodatkowe funkcje, jak np. obsługa poprzez wi-fi).

W takim razie ile kosztuje stacja do ładowania samochodów elektrycznych?

Do potrzeb domowych wystarczy ci prostsza wersja, którą kupisz już za ok. 2 tys. zł. Jeśli natomiast interesuje cię bardziej zaawansowana opcja, cena może podskoczyć nawet do 6 tys. zł. Oczywiście na tym możliwości się nie kończą, ponieważ na rynku znajdziesz również modele za kilkanaście tysięcy.

Jednak w większości wypadków będzie to zbędny wydatek.

Dlatego jeśli ktoś pyta: “ile kosztuje stacja ładowania samochód elektrycznych dla potrzeb domowych?”, odpowiedź brzmi: “od 2 tys. do 6 tys. zł”.

Samochód elektryczny — Koszt ładowania. Podsumowanie

Wiesz już, jaki jest koszt ładowania auta elektrycznego — zarówno w domu, jak i na komercyjnych stacjach. Z naszych obliczeń wynika, że przejazd tej samej trasy elektrykiem wychodzi o wiele taniej w porównaniu do samochodu spalinowego.

Jednak jest również druga strona medalu.

Podróż autem elektrycznym wiąże się z większymi komplikacjami. Szczególnie wtedy, gdy mieszkasz z dala od dużych miast i głównych tras. Ponadto cenniki usług ładowania czasem diametralnie się od siebie różnią, więc gdy podjeżdżasz na obcą stację, nigdy nie masz pewności, ile zapłacisz.

Istnieje jednak szansa, że powyższa sytuacja zmieni się wraz ze wzrostem popularności elektryków. Nie tylko stanie się prostsza, ale koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacji zmaleje.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Apple Car — jaki będzie elektryczny samochód Apple?

Najlepsze silniki benzynowe. Sprawdź, czego warto szukać pod maską