w

Audi A6 e-tron — jedna z najbardziej wyczekiwanych premier. Kiedy możemy się jej spodziewać?

Kolejna fala elektrycznych samochodów Audi będzie obejmowała sedana, który wedle wielu stanie się bezpośrednim rywalem Tesli Model S. Chodzi oczywiście o Audi E6, znane również jako Audi A6 e-tron.

Produkcyjna wersja tego modelu miałaby konkurować nawet z Lucid Air, Mercedesem EQE, Nio ET7 i BMW i5. Czy rzeczywiście tak będzie? O tym przekonasz się, gdy przeczytasz artykuł.

Oto wszystko, co do tej pory udało nam się ustalić na temat nowego elektryka Audi.

Audi a6 e-tron
Audi a6 e-tron

Nowe Audi A6 e-tron — co warto o nim wiedzieć?

Czytaj dalej, a dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze o nowym samochodzie elektrycznym ze stajni Audi. Sprawdź, czy na A6 e-tron naprawdę warto czekać!

Zewnętrze

Zespół odpowiedzialny za zewnętrzny design nowego Audi skupił się na szerokości i długości elektrycznego sedana. Takie podejście pozwoliło projektantom wygospodarować dużo miejsca na baterię, co jest zasługą wydłużonych osi.

Na pierwszy rzut oka proporcje Audi A6 e-tron przypominają gamę Audi A6 i A7. Jednak elektryczna wersja wygląda na znacznie bardziej aerodynamiczną w porównaniu do swojego spalinowego rodzeństwa.

Współczynnik oporu powietrza wynosi w jej przypadku 0,22, czyli konkuruje z takimi modelami, jak Mercedes EQE (0,22 Cd) i Lucid Air (0,20 Cd).

Śliskie powierzchnie minimalizują opór powietrza i poprawiają zasięg nadchodzącego elektryka. Audi twierdzi, że dopracowało nowy model w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu zachował on organiczny kształt, który jest jednocześnie funkcjonalny i elegancki.

Zdjęcia szpiegowskie produkcyjnego A6 e-tron sugerują, że może różnić się od wersji koncepcyjnej, jeśli chodzi o przód. Wśród zmian wymieniamy: dzielone reflektory (w stylu SUV-a), większy dolny wlot powietrza i nowe boczne wloty powietrza. Poza tym Audi prawdopodobnie zastosuje normalne lusterka zamiast wirtualnych.

Ponadto koncern zapowiedział, że E6 będzie miało wysoki prześwit i nisko osadzone zawieszenie. Jednak najbardziej ekscytującym aspektem nowego elektryka jest jego oświetlenie.

To dosłownie festiwal świateł na kołach.

Z przodu znajdą się najsmuklejsze w historii Audi reflektory LED z diodami Digital LED. Co więcej, kierowcy dostosują kształt przednich świateł do własnych preferencji.

Natomiast lampy tylne to nowa generacja pasków OLED, które pełnią funkcję wyświetlacza. Oferują nieograniczoną ilość konfigurowalnych sygnatur świetlnych, między którymi można się przełączać, aby samochód wyglądał wyjątkowo.

Nie wiemy jednak, czy ta funkcja trafi do modelu produkcyjnego.

Co jeszcze ciekawsze, E6 może wyświetlać sygnały na jezdni, którymi ostrzega pieszych i innych użytkowników drogi. Dla przykładu: kierunkowskazy nie tylko migają indywidualnie, ale pojawiają się także na asfalcie.

To jeszcze nie wszystko.

Audi A6 e-tron zapewnia również rozrywkę. Gdy podczas ładowania auto stoi przed gładką ścianą, kierowca wyświetli na niej grę wideo za pomocą lamp Digital Matrix. Audi samodzielnie opracowało grę specjalnie dla tego konceptu.

Audi na drodze

Wnętrze

Wnętrze Audi E6 będzie czystsze i bardziej przestronne niż w obecnym A6. Powinno charakteryzować się smuklejszą deską rozdzielczą z dyskretnie zintegrowanymi nawiewami, dużym wolnostojącym ekranem dotykowym w orientacji poziomej oraz panoramicznym cyfrowym zestawem wskaźników.

Tuż obok deski rozdzielczej samochód prawdopodobnie będzie posiadał ekran dotykowy zintegrowany z panelem drzwiowym po obu stronach. Rola ekranu polega na wyświetlaniu informacji z wirtualnych lusterek zewnętrznych, które działają w oparciu o kamery.

Co z kierownicą? Istnieje duża szansa, że będzie tą samą jednostką nowej generacji, którą znamy już z Q4 e-tron. Ponadto kierowca wybierze jedną dwóch wersji kierownicy: całkowicie okrągłą lub ze spłaszczoną górą i dołem.

Ponieważ w samochodzie nie będzie tunelu transmisyjnego, Audi wyposaży auto w głęboki i bardzo przestronny tunel przekładni. Spodziewamy się również płaskiej podłogi, która oferowałaby podróżującym więcej przestrzeni i komfortu.

Jeśli zaś chodzi o oprogramowanie, Volkswagen Group potwierdził, że system informacyjno-rozrywkowy w Audi Q6 e-tron będzie oparty na Android Automotive Operation System. Dlatego istnieje duża szansa, że znajdziemy go również w Audi E6.

Ponadto dział oprogramowania koncernu, CARIAD, opracowuje nową platformę premium 1.2 (E³ 1.2) dla nadchodzących modeli Audi i Porsche. Firma planuje wykorzystać wersję Android Automotive OS w ramach Android Open Source Project (AOSP), która standardowo nie będzie zawierała usług Google. Może nawet pojawi się sklep z aplikacjami innej firmy zamiast sklepu Google Play, do którego wszyscy są przyzwyczajeni.

CARIAD stoi przed sporymi wyzwaniami związanymi z rozwojem nowego oprogramowania, co spowodowało przesunięcie premiery samochodów Audi i Porsche opartych na platformie PPE. Niestety istnieje możliwość, że wśród opóźnionych modeli znajduje się także Audi A6 e-tron.

Specyfikacja

Audi E6 będzie oparte na opracowanej wspólnie z Porsche platformie Premium Platform Electric (PPE). Choć platforma ta oferuje standardowo napęd na tylne koła, klienci będą mieli do wyboru również opcję AWD dzięki drugiemu silnikowi na przedniej osi (PSM lub ASM w zależności od modelu), który poprawia przyczepność i osiągi.

Dwa silniki elektryczne konceptu dostarczą łącznie 470 KM i 800 Nm.

Audi oczekuje, że w konfiguracji podstawowej wersja produkcyjna będzie przyspieszała od 0 do 100 km/h w czasie poniżej siedmiu sekund. W przypadku topowego wariantu (przypuszczalnie RS E6) firma celuje w czas przyspieszenia 0-100 km/h poniżej czterech sekund.

Dokumenty z produkcji chińskiej sugerują, że powstaną trzy podstawowe warianty modelu, nazwane wewnętrznie:

  • Entry,
  • Main I,
  • Main II.

Wariant Entry wykonałby sprint 0-100 km/h w 7,6 sekundy, natomiast dwa pozostałe w odpowiednio 6,5 i 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna będzie elektronicznie ograniczona do 210 km/h we wszystkich modelach.

Audi A6 e-tron w wersji koncepcyjnej mierzy nieco ponad 4,95 metra długości, 1,95 metra szerokości i 1,44 metra wysokości, czyli bardzo podobnie jak A6/A7. Jego rozstaw osi oscyluje między 2,97 a 3,07 metra długości.

PPE jest wysoce skalowalną platformą, co czyni ją odpowiednią dla różnych segmentów motoryzacyjnych. Mimo że jest krótsza od MLB, pozwoli na poprawę przestrzeni we wnętrzu samochodu dzięki krótkim zwisom i wydłużonemu rozstawowi osi. Ponadto bez tunelu transmisyjnego miejsca na nogi będzie jeszcze więcej.

Istnieje też szansa, że Audi E6 będzie posiadało adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i układ kierowniczy z tylną osią.

Warto też dodać, że przestrzeń bagażnika elektrycznego modelu ocenia się na 550 litrów.

Audi twierdzi, że akumulator A6 e-tron ma pojemność energetyczną około 100 kWh, co wystarcza do zapewnienia zasięgu WLTP, który wykracza ponad 700 km. Napięcie robocze wynosi 800 V i umożliwia szybkie ładowanie do 270 kW.

Wersja koncepcyjna ładuje się od 5 do 80% w mniej niż 25 minut. Co więcej, dziesięć minut podłączania do ładowarki prądu stałego zwiększa zasięg o ponad 300 km.

Audi A6 Avant e-tron

Wersja Avant różni się od podstawowej tym, że posiada nadwozie typu kombi.

Ogólny design pozostanie bardzo podobny do opisanego wyżej sedana, ale z subtelnymi zmianami w światłach, wstawkach grilla i zderzakach. Najważniejszą różnicą jest długi dach, który czyni wersję Avant bardziej praktycznym samochodem.

W porównaniu do sprzedawanego obecnie ICE A6 Avant, koncepcyjny A6 Avant e-tron jest znacznie dłuższy i niższy. Dynamicznie nachylona linia dachu, dodatnie różnice w długości, szerokości i wysokości oraz jakby krótszy zwis przedni sprawiają, że samochód ma sportowy charakter. Jego mocny wygląd uzupełniają dwa obszerne wyloty tylnego dyfuzora.

Nie zapominajmy też o dłuższej tylnej szybie i szerszym słupku D. Oba elementy sugerują, że za tylnymi siedzeniami jest dużo miejsca na ładunek.

Audi A6 Avant e-tron mierzy 4,96 metra długości, 1,96 metra szerokości i 1,44 metra wysokości. Co ciekawe, jego współczynnik oporu powietrza jest zaledwie o 0,02 jednostki wyższy niż w A6 e-tron (0,22 Cd), czyli wynosi 0,24 Cd.

Uwaga! Pomimo wymiarów podobnych do obecnego A6 Avant, spodziewamy się, że ilość przestrzeni w wersji elektrycznej będzie porównywalna z segmentem wyżej.

Kiedy pojawi się nowe Audi A6 e-tron?

Audi prawdopodobnie wprowadzi E6 w Europie po Q6 e-tron w 2024 roku. Nie ma natomiast wiarygodnych raportów ani oficjalnego potwierdzenia odnośnie debiutu elektrycznego sedana w Ameryce Północnej.

Co z wersją sportową?

RS E6 również może pojawić się w 2024 roku. Istnieje szansa, że wejdzie na rynek w ten sam sposób, w jaki bliźniaki e-tron GT i RS e-tron GT debiutowały razem w 2021 roku. Jednak Audi jeszcze niczego w tym temacie nie potwierdziło.

Ile kosztuje Audi A6 e-tron?

Jeśli chodzi o Audi A6 e-tron, cena prawdopodobnie będzie zaczynała się od 65 tys. EUR za najtańszą wersję. Oznacza to, że w przełożeniu na złotówki wartość nowego elektryka niemieckiego koncernu przekroczy 300 tys. PLN.

Podsumowanie

Audi E6 (Audi A6 e-tron) będzie jedną z najważniejszych premier marki od czasu SUV-a e-tron w 2018 roku. Nowy czterodrzwiowy samochód elektryczny o zasięgu ponad 700 km stanie się długo oczekiwanym rywalem Tesli Model S.

Niektórzy już dzisiaj okrzyknęli go “zabójcą Tesli”.

Co więcej, model ten będzie bazą dla kolejnego samochodu Audi, czyli elektrycznej alternatywy RS 7/RS 6 Avant. Jednak niezależnie od planów niemiecki koncern musi mieć się na baczności, ponieważ konkurencja wygląda na silną i prawdopodobnie ustanowi nowe standardy, jeszcze zanim model A6 e-tron pojawi się na rynku.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Motorsport — co mu zawdzięczamy?

Pierwszy samochód — jakie auto wybrać?