w

Jakie jest najszybsze auto na świecie?

Rekordy prędkości

Ludzi od zawsze pociągała prędkość. I to niezależnie, czy na lądzie, w powietrzu, czy na wodzie. Bicie rekordów szybkości i rywalizacja z innymi, jest nieodłączną częścią ludzkiej natury. I aby za nią nadążyć, potrzeba nie tylko chęci, ale także narzędzi. I tymi narzędziami są właśnie superauta, które raz na jakiś czas, pozwalają przekroczyć kolejne granice. Producenci najlepszych samochodów na świecie mają nie lada wyzwanie, by to właśnie ich model był tym najszybszym. Jednocześnie prestiż jaki mogą dzięki temu osiągnąć, gwarantuje zainteresowanie ich produktami najmożniejszych tego świata. A to jeden z kluczy do sprzedażowego sukcesu. Komu więc udało się stworzyć najszybsze auto na świecie? Postanowiliśmy sprawdzić, którzy producenci wiodą aktualnie prym w dziedzinie rekordów prędkości. W poniższym zestawieniu dziesięciu superaut, uwzględniliśmy tylko jeden najszybszy model każdej marki. Mamy tu więc zestawienie dziesięciu modeli najszybszych marek samochodowych na świecie.

Najszybsze samochody i uzyskane prędkości.

  1. SSC Tuatara – 533 km/h
  2. Bugatti Chiron Super Sport 300+  – 490 km/h
  3. Hennessey Venom F5 – 484,4 km/h
  4. Koenigsegg Agera RS – 458,6 km/h
  5. McLaren Speedtail – 402 km/h
  6. Pagani Huayra – 370 km/h
  7. Aston Martin ONE-77 – 354 km/h
  8. Ferrari LaFerrari – 354 km/h
  9. Porsche 918 Spyder – 351 km/h
  10. Lamborghini Aventador SVJ – 349 km/h

SSC Tuatara

Najszybsze auta świata kojarzą nam się najczęściej z takimi markami jak Ferrari, McLaren, Lamborghini. A w naszym zestawieniu Lamborghini jest akurat ostatnie. Jak to możliwe? Bo często produkcją najszybszych pojazdów zajmują się mniej znani producenci. Bo kto z was zna na przykład taką firmę jak SSC – Shelby Super Cars North America? A to właśnie ten producent ze swoim SSC Tuatara jest królem wśród królów. Firmę SSC North America założył w 1998 roku Jerod Shelby (nie mylić z Carrollem Shelby) z jasno określonym założeniem, aby produkować najszybsze samochody na świecie. 10 października 2020r., niedaleko Las Vegas ten cel został osiągnięty. SSC Tuatara pobił rekord prędkości, wśród seryjnie wytwarzanych samochodów. Prędkość maksymalna, którą udało mu się osiągnąć to 533km/h. A to oznacza, że w ciągu 1 sekundy jazdy pokonywał aż 148 metrów! I co najważniejsze – jako jedyne, seryjne auto na świecie, przekroczył magiczną barierę 500km/h na godzinę.

SSC Tuatara

Co jest sercem tej konstrukcji, która pozwoliła na tak wyśrubowany rekord? 5,9-litrowy silnik V8 o mocy 1750 KM, które osiąga na paliwie E85 (85% bioetanolu). Na mieszance 91-oktanowej generuje „tylko” 1350KM. Tak, czy inaczej, ta potężna moc przekazywana jest przez siedmiostopniową przekładnię manualną. SSC Tuatara wykonana jest w całości z karbonu, a jej smukła, opływowa sylwetka legitymuje się współczynnikiem oporu powietrza na niespotykanym poziomie 0,279.

Ciekawostka

Nazwa Tuatara, została zaadoptowana na cześć nowozelandzkiej jaszczurki, a samo słowo Tuatar można przetłumaczyć jako „kłujący”.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ 

Bugatti, status najszybszego auta świata, dzierżyło od sierpnia 2019 do października 2020 roku. Pokonało wtedy barierę ponad 490km/h. Rekord powstał na należącym do Grupy Volkswagena torze Ehra-Lessien w Dolnej Saksonii. Model ten wyposażony został w centralnie umieszczony, 8-litrowy silnik W16 o mocy aż 1600 KM.

Aby osiągnąć rekord prędkości, inżynierowie Bugatti musieli przekonstruować egzemplarz seryjnego Chirona Sport. Przeprojektowano tylny dyfuzor oraz układ wydechowy, zamocowano dedykowane zawieszenie z laserowym ustawianiem amortyzatorów, a nawet przedłużono nadwozie o całe 25 centymetrów. Moc jest tu przekazywana na cztery koła, za pomocą dwusprzęgłowej, siedmiobiegowej skrzyni automatycznej.

Ciekawostka

Powstało jedynie 30 egzemplarzy Bugatti Chiron Super Sport 300+, a cena, którą trzeba za niego zapłacić to co najmniej 15 mln złotych.

Hennessey Venom F5

Firma, którą mało kto zna, a która o mały włos nie stworzyła najszybsze auto na świecie. Do tej pory kojarzona była głównie jako tuner amerykańskich muscle carów. Jednak już nie raz pokazała na co ją stać, jeśli chodzi o budowę najszybszych pojazdów na naszej planecie. Hennessey Venom F5 wyposażony jest w podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 7,4 litra i mocy 1600 KM oraz 1762 Nm momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu specjalnych podzespołów, w tym podwozia z włókna węglowego, pojazd ten waży zaledwie 1338 kg. Wrażenie robi też współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,33 Cx. Niestety, produkcja zakończyła się jedynie na 24 egzemplarzach.

Ciekawostka

Nazwa F5 pochodzi od miary określającej siłę tornada. F5 to najwyższa możliwa wartość w tej skali. Oznacza wiatr wiejący z prędkością między 400 a 500 km/h.

Koenigsegg Agera RS

W 2017 roku Koenigsegg Agera RS zgarnął w Nevadzie aż 5 rekordów prędkości, m.in na najwyższą szybkość na publicznej drodze, która czekała na pobicie aż od 1938 roku. Pomiary odbywały się na zamkniętej trasie, na obrzeżach Las Vegas.

Agera RS zawdzięcza swój rekord lekkiej masie(1359 kg) oraz silnikowi V8 twin-turbo o pojemności 5,0 litrów i mocy 1360 KM. Dzięki temu, aby rozpędzić się do 100 km/h potrzebuje niecałych 3 sekund. A osiągnięcie 400 km/h trwa tylko 24 sekundy. Automatyczna skrzynia biegów ma 7 przełożeń, ale można nią sterować także samodzielnie za pomocą łopatek zamontowanych przy kierownicy. Cała moc przekazywana jest jedynie na tylne koła wykonane z włókna węglowego, które nie są jednakowej wielkości. Felgi na przedniej osi mają 19, natomiast na tylnej, 20 cali.

Ciekawostka

W Agerze RS, stosunek mocy do masy wynosi około 1 kg na 1 KM. Przykładowo, w 230-konnym Golfie GTI, 1 koń mechaniczny musi radzić sobie aż z 6 kilogramami masy samochodu.

McLaren Speedtail

Speedtail jest oficjalnym następcą kultowego McLarena F1. To co na pierwszy rzut oka łączy obydwa modele, to centralny fotel kierowcy będący znakiem firmowym modelu F1. Pod maską wykorzystano tu hybrydowy układ napędowy składający się z 4-litrowego silnika benzynowego w układzie V8 z podwójnym turbodoładowaniem, a do tego silnik elektryczny. Łączna moc tego zestawu to 1070 KM i moment obrotowy o wartości aż 1150 Nm. Dzięki tym imponującym wartościom Speedtail rozpędza się do 300 km/h w czasie poniżej 13 sekund.

Konstruktorzy, w celu zmaksymalizowania przepływu powietrza pod podwoziem, stworzyli idealnie płaską podłogę. Z zewnątrz zwraca uwagę charakterystyczna, opadająca już od poziomu fotela kierowcy, linia dachu oraz nieproporcjonalnie wydłużony tył. Produkcja tego modelu została ustalona tylko na 106 egzemplarzy.

Ciekawostka

W trosce o aerodynamikę i niepożądane zjawisko zawirowań powietrza, zrezygnowano z lusterek bocznych. Zamiast nich, z drzwi wysuwają się dwie małe kamery, które przekazują wysokiej jakości obraz do dwóch monitorów znajdujących się w kokpicie.

Pagani Huayra

Huayra to supersamochód z centralnie umieszczonym silnikiem, ręcznie zbudowany przez włoskiego producenta – Pagani. Dzięki 750-konnemu silnikowi V12 z podwójnym turbodoładowaniem, pochodzącym ze stajni Mercedes-AMG i niskiej masie własnej, zapewnia fenomenalne osiągi. Moc przekazywana jest wyłącznie na koła tylne, za pośrednictwem 7-biegowej, sekwencyjnej skrzyni z pojedynczym sprzęgłem. Takie rozwiązanie pozwoliło zaoszczędzić aż 70 kg w stosunku do układu dwusprzęgłowego. Huayra, na wzór bolidów Formuły 1, zbudowana jest na nowoczesnym monokoku powstałym z połączenia włókien węglowych oraz tytanu. Huayra zawiera w sobie ponad 4000 części, nie wliczając silnika i skrzyni biegów. Warto dodać, że wszystkie podzespoły składane są ręcznie.

Ciekawostka

Tak jak wspominaliśmy, skrzynia biegów posiada tylko jedno sprzęgło, jednak zawiera w sobie dwa dyski. Podwójne sprzęgło, mimo, że jest nieco szybsze, nie rekompensowało prędkością zmiany przełożeń swojej sporo wyższej wagi.

Aston Martin ONE-77

Czyste 750 KM wg starej szkoły. Bez turbosprężarek, bez doładowania, bez silników elektrycznych. Po prostu słusznych rozmiarów 7,3-litrowy silnik V12, osadzony na superlekkim podwoziu z włókna węglowego. Jednostka napędowa powstała specjalnie dla tego modelu przy współpracy z utytułowaną firmą Cosworth, która w swoim dorobku miała budowę silników dla teamów Formuły 1, takich jak Lotus, Williams, czy Scuderia Torro Rosso. Z zewnątrz Aston Martin ONE-77 również ma się czym pochwalić. Karoseria wykonana jest z ręcznie formowanych arkuszy aluminium dodających mu swoistej elegancji, a przy tym sportowego sznytu. Nazwa One-77 jest bardzo prosta do wyjaśnienia. Powstało jedynie 77 sztuk tego niezwykle szybkiego auta.

Ciekawostka

W chwili premiery, tj 2009r., wspomniany silnik był najmocniejszą wolnossącą, seryjnie produkowaną jednostką na świecie. Z kolei model One-77 był najszybszym i najdroższym Aston Martinem w historii marki.

Ferrari LaFerrari

LaFerrari to po prostu włoski bolid w cywilnym przebraniu. Zastosowano w nim mnóstwo rozwiązań znanych z Formuły 1. Zarówno jeśli chodzi o materiały, jak i sposoby montażu. Ferrari zbudowano z różnego rodzaju kompozytów węglowych, których wcześniej nie wykorzystano w żadnej innej, seryjnej produkcji. Nadwozie wygląda zniewalająco, zachowując jednocześnie styl typowy dla pozostałych aut produkowanych w Maranello.

W przypadku tego modelu, silnik elektryczny o mocy 163 KM wspomaga wolnossące V12 o pojemności 6,3 l. Daje to w sumie 963 KM. O kunszcie inżynierów niech świadczy też fakt, że ta potężna moc przekazywana jest wyłącznie na tylną oś. Włoski supersamochód przyspiesza do 100 km/h w czasie poniżej 3 s, a do 200 km/h w mniej niż 7 s. Natomiast po ledwie 15s i odpowiednio długiej prostej, kierowca zobaczy na prędkościomierzu aż 300 km/h.

Ciekawostka

Cała dolna część kadłuba wzmacniana jest dodatkową płytą z Kevlaru – ekstremalnie wytrzymałego materiału z którego powstają m.in. kamizelki kuloodporne i powłoki w pancerzach okrętów wojennych. Ma ona chronić podwozie przed różnego rodzaju uszkodzeniami.

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder to kolejna hybryda w naszym zestawieniu najszybszych seryjnych aut świata. Łącznie znajdziemy tu aż 3 silniki. 4,6-litrowy silnik V8 o mocy 608KM. Do tego dwa silniki elektryczne o mocach 129KM oraz 156KM, uzyskując finalnie 887 koni mechanicznych. Silnik rozkręca się aż do 9,2 tysięcy obrotów na minutę. Tak duża moc przekazywana na wszystkie cztery koła może wystrzelić 918 Spyder ze startu zatrzymanego do 100km/h w zaledwie 2,6 sekundy. Ta wartość robi jeszcze większe wrażenie niż prędkość maksymalna wynosząca 351km/h. Oszałamiające przyśpieszenie możliwe jest także dzięki bardzo szerokim oponom o szerokości 325mm i średnicy 21 cali, ale także doskonale działającej procedurze startu.

Ciekawostka

Po wyprodukowaniu 918 sztuk, w 2015 roku definitywnie zakończono produkcję tego wyjątkowego, ręcznie składanego pojazdu.

Lamborghini Aventador SVJ

Lamborghini oferuje najszybsze auta na świecie od ponad 57 lat, ale najnowszy Aventador SVJ, to wisienka na torcie producenta z Santa Agata. W swoim topowym modeluoferuje wolnossący, umieszczony centralnie silnik V12 o pojemności 6,5 litra i mocy 770KM. Kręci się aż do 8700 obr/min.  Dźwięk wydobywający się w kulminacyjnym punkcie przyśpieszania musi być piorunujący. Lamborghini Aventador SVJ rozpędza się do 100 km/h w 2,8 s, a 200 km/h osiąga już w 8,6 s. Prędkość maksymalna to 349 km/h. To najszybsze seryjne auto w historii Lamborghini zbudowane jest prawie w całości z włókien węglowych. Zapewnia tym samym niesamowitą wytrzymałość i sztywność konstrukcji, jak również niską masę i doskonałe bezpieczeństwo.

Produkcja podstawowej wersji tego zjawiskowego samochodu wyniosła 900 sztuk. Wytworzonych zostało także 63 egzemplarze wyróżniające się specjalnym malowaniem nawiązującym do roku powstania marki Lamborghini(1963).

Ciekawostka

Aventador SVJ posiada znany z wielu cywilnych aut, system czterech kół skrętnych. Umożliwia to pokonywanie zakrętów z jeszcze wyższymi prędkościami, przesuwając jeszcze bardziej granicę jego przyczepności.

Podsumowanie

Któż z nas nie chciałby dosiąść najszybszych samochodów na świecie? Słowami nie da się niestety opisać choćby cząstki emocji, których możemy doświadczyć podczas jazdy z takimi ekstremalnymi prędkościami. Wystarczy jednak mieć odpowiednio zasobny portfel i nasze marzenia mogą stać się rzeczywistością. Bądźmy jednak realistami. Na samochody idące w miliony złotych, stać wyłącznie najbogatszych. Całe szczęście, nie trzeba od razu kupować tych aut, żeby poczuć te niesamowite wrażenia. Jest na to rozwiązanie. Są na rynku firmy, które umożliwiają przejażdżkę sportowymi autami po torze i tam z powodzeniem warto skierować nasze kroki. Z pewnością jazda każdym z tych modeli byłaby przeżyciem, które zapamiętalibyśmy na długie lata. A cóż jest cenniejszego niż wspomnienia pełne adrenaliny?

Napisane przez Adam Kowal

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Najpopularniejsze supersamochody 2020 roku

Do kogo należą najbardziej znane marki samochodów — zestawienie