in

Najczęstsze błędy popełniane podczas jazdy na torze

Właśnie zakupiłeś lub dostałeś voucher na przejazd jednym z naszych super aut i naszły cię wątpliwości ? A może marzy ci się przejazd, jednak zastanawiasz się, czy podołasz? Myślisz czy dasz radę opanować taką maszynę nie wypadając z toru i nie narażając się na duże koszta i niebezpieczeństwo? Ten artykuł z pewnością rozwieje wszelkie twoje obawy. Przedstawię w nim najczęstsze błędy popełniane przez uczestników eventów motoryzacyjnych na torze, a po zapoznaniu się z nimi nie pozostanie ci nic innego, jak wystrzegać się ich podczas realizacji i cieszyć się ze spełniania swoich marzeń i próbowania nowych rzeczy!

Zanim rozpoczniesz jazdę

Zanim usłyszysz ryk silnika twojego wymarzonego auta, musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach, o których często zapominają osoby, które po raz pierwszy wybrały się na jazdę po torze. Często w emocjach nie myślimy o rzeczach, które na co dzień są już standardowym nawykiem. Stąd jednym z najczęstszych błędów popełnianych na torze, i to jeszcze przed odpaleniem silnika, jest nie dostosowanie wysokości i odległości fotela od kierownicy. Zawsze przed rozpoczęciem jazdy należy upewnić się, że oparcie wspiera całe nasze plecy, a siedząc wygodnie jesteśmy w stanie bez problemu dosięgnąć do hamulca, gazu, ewentualnego sprzęgła, kierownicy i innych ważnych elementów znajdujących się w pobliżu miejsca kierowcy. Bardzo ważnym aspektem jest ustawienie wysokości fotela – jeżeli należysz do osób o niskim wzroście jest to szczególnie ważne, ponieważ od tego zależy zakres widoczności jaki będziesz miał podczas jazdy! Podczas realizacji ma być ci przede wszystkim wygodnie, ale musisz również zająć taką pozycję by bez problemu “wczuć się” w auto. Nie należy również zapominać o dobrym chwyceniu kierownicy, zaleca się ustawienie dłoni w taki sposób, jakbyśmy trzymali dłonie na tarczy zegara przy godzinach 3 i 9. Zapobiegnie to przede wszystkim zbyt mocnemu kręceniu kierownicą, ponieważ rozwijając tak duże prędkości, jakie mogą osiągać sportowe i luksusowe auta, nawet najmniejszy niechciany ruch może spowodować zmianę toru jazdy.

Lotus Exige S

Powoli i stopniowo

Daj sobie czas. Większość uczestników eventów motoryzacyjnych chciałoby od razu pędzić jak najszybciej, zupełnie nie zważając na fakt, że dopiero przed chwilą pierwszy raz wsiedli do danego auta i całkowicie nie znają jego specyfiki. Warto w tej kwestii zaufać instruktorowi, który jest doświadczonym kierowcą rajdowym i dokładnie wie, jak należy się z takim samochodem obchodzić. Nie należy wstydzić się zadawania pytań! Instruktor jest od tego, by na nie odpowiedzieć, służyć dobrą radą i pomóc ci wyciągnąć z tej przejażdżki jak najwięcej ekscytacji. Polecamy również zainteresować się voucherem na przejazd z większą liczbą okrążeń, niż jedno. Pierwsze okrążenie pozwoli ci wtedy na spokojnie wczuć się w auto, jego moc i przyspieszenie, a każde kolejne okrążenie będziesz mógł wykorzystać na szaloną jazdę bez trzymanki, która wręcz wciśnie cię w fotel!

Uwaga na przyspieszenie

Wielu świetnych na co dzień kierowców, którzy bez problemu panują nad swoim autem nawet przy większych prędkościach, na torze popełnia często jeden, kolosalny błąd. Zapomina o tym, ile koni mechanicznych kryje się pod maską takiego super auta czy sportowego bolidu. Są to wartości zdecydowanie wyższe niż w samochodach, które użytkujemy na co dzień. Przykładowo kultowe Lamborghini Gallardo kryje w sobie aż 570 KM, natomiast Ariel Atom (ważący zaledwie 500 kg!) ma ich aż 300! Dlatego też należy zacząć powoli, wczuwając się w pracę samochodu i jego przyspieszenie. Jeśli zasiądziesz za kierownicą auta o potężnej mocy i “depniesz” tak, jakbyś siedział w swoim prywatnym aucie, możesz stracić panowanie nad maszyną i obrócić ją wokół własnej osi lub, co gorsza, wypaść z toru. Należy być w tej kwestii niesamowicie ostrożnym i przede wszystkim słuchać wskazówek i rad instruktora, który siedzi obok tylko i wyłącznie dla naszego bezpieczeństwa. 

Zdradliwe zakręty

Manewr, z którym zazwyczaj początkowi kierowcy na torze nie radzą sobie tak dobrze, jak mogłoby się wydawać, jest wchodzenie w zakręty. Wydaje się absurdalne? Przecież jeśli ktoś ma prawo jazdy (przypominamy, że podczas jazdy jako kierowca na torze, prawo jazdy kategorii B jest absolutnie wymagane!), to nie powinien mieć jakiegokolwiek problemu z tak prostą sprawą, jak zmiana kierunku jazdy. Nic bardziej mylnego! Pierwszą podstawową kwestią jest fakt, że zawsze należy hamować przed zakrętem, a nie dopiero w momencie samego skrętu. Wychodząc z zakrętu możemy z powrotem przyspieszyć. Prędkość z jaką kończymy skręcanie zawsze powinna być większa niż ta, z którą zaczynamy!

Koncentracja i wzrok skupiony na drodze

Ta rada może się wydać błacha, jednak zapewniamy, że większość kierowców, którzy po raz pierwszy mieli okazję spróbować swoich sił na torze o tym zapomina. A mianowicie, podczas jazdy musisz być całkowicie skoncentrowany tylko i wyłącznie na jeździe, mieć oczy szeroko otwarte i patrzeć wprost przed siebie. Koncentracja podczas jazdy na evencie jest niesamowicie ważna. Jeśli kilka dni wcześniej rozkłada cię przeziębienie, masz zły nastrój, dzieje się w twoim życiu coś bardzo stresującego, co zaprząta ci głowę, lepiej przełóż jazdę na inny termin. Nawet chwilowa nieuwaga podczas jazdy przy tak ogromnych prędkościach może skończyć się tragedią. Ważnym aspektem jest również patrzenie bezpośrednio na drogę, nie spoglądamy na instruktora, nie oglądamy się na trybuny i absolutnie nie spoglądamy na telefon! Swojego smartfona najlepiej wyciszyć i schować w bezpieczne miejsce, aby jego dźwięki nie rozpraszały podczas jazdy.

Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi unikniesz najczęściej popełnianych przez kierowców błędów na torze i będziesz mógł w pełni cieszyć się swoją przejażdżką wymarzonym autem! A jeśli jeszcze nie zakupiłeś vouchera na przejazd jednym z super aut, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą na Go-Racing.pl.

Written by Kamila Dębek

Miłośniczka sportów ekstremalnych, dobrego jedzenia i Harry'ego Pottera. W wolnych chwilach podróżniczka, której największym marzeniem jest zamieszkanie w NYC.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jak zacząć się ścigać? Poradnik dla kierowców, którzy chcą rozpocząć przygodę z wyścigami

Ile kosztują fotele kubełkowe? Jak wybrać odpowiednie fotele kubełkowe?