w ,

Czym jest klasa samochodu i jak ją sprawdzić?

Nawet laik w temacie motoryzacji wie, że samochody dzieli się na klasy. Jednak gdyby trzeba było je wymienić lub (co gorsza) opisać, większość z nas prawdopodobnie nie byłaby w stanie tego zrobić. Wielka szkoda, ponieważ znajomość poszczególnych segmentów motoryzacji ułatwia rozeznanie się w jej świecie, co przydaje się chociażby podczas kupna nowego auta.

W artykule rozwiewamy wątpliwości i tłumaczymy, czym jest klasa samochodu. Ponadto podpowiadamy, jak ją sprawdzić i czym każda z nich odróżnia się od pozostałych.

Klasa samochodu — co to właściwie jest?

Klasa samochodu jest określeniem gatunku pojazdu, czyli również jego głównych cech. Dlatego jeżeli auto zalicza się do danej klasy, z automatu wiemy, jaka będzie jego ogólna charakterystyka, np.:

  • wymiary zewnętrzne,
  • typ nadwozia,
  • rozstaw osi,
  • ilość drzwi,
  • cena.

Podział samochodów ze względu na klasy pojawił się za sprawą Unii Europejskiej, a jego głównym celem jest ułatwienie konsumentom poruszania się po rynku motoryzacyjnym.

Jednak klasyfikacja nie jest ostra, co oznacza, że na rynku nieraz pojawiają się pojazdy z pogranicza dwóch segmentów. Wielu producentów praktykuje również proceder, w myśl którego konstruują samochody na tym samym podwoziu, ale z innym nadwoziem. W ten sposób przypisują je do różnych klas.

Oprócz tego warto dodać, że europejski podział różni się np. od amerykańskiego. W Stanach Zjednoczonych auta klasyfikuje się przede wszystkim ze względu na cenę, zaś w Europie dominującym czynnikiem kategoryzacji jest wielkość.

Obecnie na Starym Kontynencie wyróżniamy 10 klas oznaczonych literami od A do K.

Zanim przejdziemy dalej, warto zaznaczyć, że określeń “klasa” i “segment” w tym przypadku używamy zamiennie. Oznaczają one dokładnie to samo.

Jak klasyfikuje się samochody?

Wiesz już, że samochody klasyfikuje się głównie ze względu na wymiary zewnętrzne. Jednak (o czym niedługo się przekonasz) niektóre klasy dotyczą przede wszystkim przeznaczenia pojazdu.

Dlatego znajomość różnych segmentów pozwoli ci z automatu stwierdzić, czy masz do czynienia z małym autem miejskim, luksusową limuzyną czy może supersamochodem sportowym.

Czytaj dalej, a poznasz wszystkie europejskie klasy pojazdów.

Jakie są klasy samochodów osobowych?

Klasy samochodów osobowych określane są kolejnymi literami alfabetu. Litera A odpowiada najmniejszym pojazdom, a każda kolejna (B, C, D, E, F, G, H, I, K) coraz to większym i droższym.

Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę każdego z segmentów.

Klasa A

Samochód klasy A kojarzymy przede wszystkim z miastem. Jest to pojazd o niewielkich rozmiarach, które zwykle nie przekraczają 3,5 metra długości. Zaś rodzaj nadwozia to najczęściej 3-drzwiowy hatchback.

Dzięki niewielkim gabarytom auta tej klasy świetnie sprawdzają się na zatłoczonych ulicach miast. Łatwiej znajdziesz miejsce parkingowe, co ułatwi podróże do i z pracy, wyjazdy na zakupy czy realizację innych codziennych obowiązków.

Tego typu auta mają również mniejsze silniki.

Podsumowując, samochody klasy A są niewielkie, bardzo zwrotne i ekonomiczne. Jednak ze względu na małą moc jednostki napędowej nie sprawdzą się aż tak dobrze na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu.

Jeżeli zaś chodzi o cenę, jest to klasa najtańsza na rynku.

Klasa B

Podobnie jak poprzednio, samochody klasy B również przeznaczone są przede wszystkim do jazdy po mieście. Jednak od klasy A odróżnia je to, że nadają się także do komfortowych wyjazdów w dalsze trasy.

Są ku temu dwa powody.

Pierwszym z nich jest fakt, że pojazdy są większe i lepiej wyposażone. Ich długość zamyka się w granicach 3,7-4 metrów.

Zaś drugim powodem jest mocniejszy silnik. Klasa B nie dysponuje tylko i wyłącznie małymi jednostkami o pojemności 1 litra; zdarzają się również opcje dwulitrowe.

Jednak tutaj warto zaznaczyć, że w dobie dzisiejszej techniki niewielka pojemność niekoniecznie przekłada się na słabe osiągi. Nawet małe silniki mogą mieć dużą wydajność — tym bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę niewielką masę samochodu.

Dzięki nieco obszerniejszemu wnętrzu w aucie klasy B bez większych problemów zmieści się 5 osób. Ponadto jego pojemność pozwala już na przewóz dużych przedmiotów (szczególnie po złożeniu tylnych siedzeń).

Jeżeli zaś chodzi o nadwozie, najpopularniejszą wersją jest 5-cio drzwiowy hatchback, ale zdarzają się również sedany i kombi.

Klasa C

Samochód klasa C jest czymś w rodzaju kompromisu pomiędzy autami miejskimi a rodzinnymi. Popularnie określamy go mianem kompaktu, czasem również niższą klasą średnią.

Dzięki optymalnym rozmiarom (zwykle ich długość wynosi ok. 4 metry) nadaje się do komfortowej jazdy i parkowania w mieście. Ponadto wewnątrz jest wystarczająco dużo miejsca, aby w dłuższą trasę wygodnie wybrało się 5 osób.

Klasa C jest także dość różnorodna, ponieważ znajdziesz tu zarówno samochody rodzinne, jak i sportowe czy w wersji premium.

Najpopularniejsze nadwozia w tym segmencie to hatchbacki, sedany i kombi.

Klasa D

Samochody klasy D to inaczej samochody klasy średniej (lub rodzinne). Ich głównym celem jest zapewnienie jak największego komfortu podczas podróży wszystkim członkom rodziny. Uzyskują ten efekt dzięki wielkości (przeciętna długość w tym segmencie wynosi 4,5 metra), a także za pomocą nadwozia typu sedan lub kombi.

W segmencie D znajdziesz zarówno podstawowe rozwiązania dla rodziny, jak i bardzo dobrze wyposażone wnętrza. Oczywiście w drugim przypadku cena będzie odpowiednio wyższa.

Klasa E

Czym wyróżniają się samochody klasa E? Określamy je mianem wyższej klasy średniej, ponieważ cechują się wyższym standardem niż reprezentanci klasy D. We wnętrzu znajdziesz lepsze wyposażenie i większy luksus, dzięki czemu podróże z rodziną będą jeszcze wygodniejsze i bardziej bezpieczne.

Najnowsze modele tego segmentu mogą się pochwalić innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi.

Klasa E pełni również rolę reprezentacyjną. Widać to chociażby w większych przedsiębiorstwach — tego typu samochodami często jeżdżą menedżerowie i dyrektorzy.

Na koniec warto dodać, że samochody klasy E cechują się również mocnymi silnikami, których pojemność przekracza 2 litry.

Klasa F

W tym przypadku nie chodzi już o wielkość, tylko o luksus i komfort podróży. Samochody klasy F zwykle są projektowane tak, aby maksymalna wygoda była odczuwalna na tylnych siedzeniach, nie u kierowcy.

M.in. dlatego zwykle podróżują nimi przedstawiciele rządu lub wysoko postawieni biznesmeni, którzy mogą sobie pozwolić na prywatnego kierowcę.

Limuzyny w tym segmencie cechują się wykończeniami z najwyższej jakości materiałów, najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi oraz mocnymi silnikami. Znajdziesz tu wiele ultraluksusowych samochodów, które powstają w limitowanych seriach lub na zamówienie.

Klasa G

W segmencie G mieści się bardzo szeroki katalog aut, które łączy jedna rzecz — sportowy charakter. Dlatego samochody klasy G to zarówno modele produkowane seryjnie, jak i limitowane superauta za kilka milionów złotych.

Charakteryzują się następującymi cechami:

  • opływowa sylwetka,
  • niskie zawieszenie,
  • potężny silnik V8 lub większy.

Mówimy tutaj o pojazdach, które przede wszystkim dostarczają kierowcy frajdy i emocji. Raczej nie nadają się do załatwiania codziennych sprawunków z powodu bardzo dużego spalania, ale to już zależy od właściciela.

Warto dodać, że czasem segment ten określa się również literą S.

Klasa H

W przypadku klasy H mamy do czynienia z kolejnym segmentem, który nie został wydzielony na podstawie wielkości samochodu. Za wyróżnik posłużyła inna cecha, mianowicie: nadwozie bez stałego dachu. Chodzi oczywiście o kabriolety.

Znajdziesz tutaj bardzo różne auta, ponieważ segment H w gruncie rzeczy zawiera zmodyfikowane wersje modeli z klas  B, C i S.

Dla kogo są te samochody? Przede wszystkim dla osób, które szukają dobrego środka transportu na lato i upalne dni. Co nie znaczy, że kabrioletem nie można się przemieszczać zimą. Przy złożonym dachu różnica między nim a tradycyjnym samochodem nie jest wielka.

Jednak nie da się ukryć, że rozkładany dach to dodatkowy mechanizm, który może ulec kosztownej awarii.

Klasa J

Do klasy J przynależą samochody terenowe. Znajdziesz tutaj zarówno w pełni off-roadowe auta do jazdy w trudnych warunkach, jak i zyskujące coraz większą popularność SUV-y, które mimo wszystko najlepiej radzą sobie na utwardzonych drogach.

Angielska nazwa sport utility car idealnie oddaje charakter tego segmentu, gdyż są to pojazdy ze sportowym zacięciem, ale również funkcjonalne i komfortowe.

SUV-y zwykle są wyborem bardziej zamożnych rodzin, gdyż ich cena jest wyraźnie wyższa od innych modeli. Jednak również tutaj masz do wyboru opcje bardziej i mniej luksusowe.

Klasa M

Klasa ta powstała specjalnie dla dużych samochodów osobowych (mieszczących więcej niż 5 pasażerów), czyli vanów i minivanów. Z oczywistych względów są one przestronne i posiadają bardzo dużą przestrzeń bagażową, dzięki czemu świetnie sprawdzą się w roli środka transportu dla dużej rodziny.

Ponadto wiele osób wykorzystuje je do grupowych podróży za granicę lub jako samochody transportowe.

Jest to kolejny dość obszerny segment, dlatego znajdujące się w nim modele mogą mieć przeróżne wyposażenie. Jednak w większości wypadków jest one porównywalne z samochodami klasy C i D.

Jak sprawdzić klasę samochodu?

Klasę samochodu najłatwiej sprawdzisz po jego wielkości i rodzaju nadwozia. Wedle tych cech możesz wyróżnić samochody miejskie (klasa A i B), które nie przekraczają 4 metrów długości i najczęściej charakteryzują się nadwoziem typu hatchback.

Tak samo łatwo rozpoznasz kompakty i samochody rodzinne z segmentu C i D. Są nieco większe, a najczęściej występujące nadwozia to kombi oraz sedan.

Natomiast kolejne dwie klasy (E i F) wyróżniają się już czymś innym, mianowicie: luksusowym wyposażeniem. Segment E to w gruncie rzeczy samochody rodzinne wyższej jakości, zaś segment F odnosi się do ekskluzywnych limuzyn.

Pozostałe cztery klasy (G, H, J oraz M) rozpoznasz już na pierwszy rzut oka. W końcu chodzi o samochody sportowe, kabriolety, samochody terenowe i minivany.

Podsumowanie

Weź pod uwagę, że podział samochodów na klasy ma charakter orientacyjny. Jego głównym celem jest ułatwienie konsumentom poruszania się po rynku, ale granice między kolejnymi segmentami pozostają nieostre. Wynika to po części z faktu, że żaden dokument europejski nie definiuje poszczególnych klas.

Dlatego nie traktuj ich jako żelaznego podziału, ale raczej uznaj za formę wskazówki, która pomoże ci wybrać samochód odpowiadający twoim potrzebom.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kiedy dolać oleju do silnika? Podpowiadamy, kiedy należy wymienić olej w samochodzie

Kupno samochodu używanego – wszystko co, powinieneś wiedzieć