w

Car of the Year 2024 — znamy zwycięzcę europejskiego plebiscytu!

Nowy Renault Scenic został uroczyście ogłoszony Samochodem Roku 2024 (Car of the Year 2024) w ramach prestiżowego wydarzenia Geneva International Motor Show (GIMS). Model Renault Scenic E-Tech zdobył pierwsze miejsce dzięki imponującej liczbie 329 punktów. Aż 22 z 58 członków jury uznało go za najlepszy samochód spośród siedmiu finalistów.

To już siódmy raz, kiedy Renault zdobywa tytuł Car of the Year.

Na drugim miejscu uplasowało się BMW Serii 5, otrzymując łącznie 308 punktów (w tym 19 głosów na najlepszy samochód). Ostatnie miejsce na podium zajął nowy Peugeot 3008 z 197 punktami i 3 głosami na najlepszy samochód.

Pozostałymi finalistami byli:

  • Kia EV9 (190 punktów),
  • Volvo EX30 (168 punktów),
  • BYD Seal (131 punktów),
  • Toyota C-HR (127 punktów).

W tegorocznej edycji konkursu czterech z siedmiu finalistów to modele w pełni elektryczne (w tym zwycięzca). Natomiast pozostałe trzy oferowały wersje w pełni elektryczne i/lub hybrydowe plug-in.

Co ciekawe, w 2024 roku ceremonia Car of the Year powróciła do GIMS po tym, jak rok wcześniej odbyła się na Brussels International Motor Show. Wręczenie nagród otworzyło targi w Genewie, co podkreśla znaczenie konkursu w kalendarzu motoryzacyjnym.

W skład jury wyłaniającego Samochód Roku 2024 wchodziło 58 osób reprezentujących 22 kraje europejskie. Wśród nich znaleźli się także reprezentanci Polski — Roman Popkiewicz i Maciej Ziemek.

Nowy Renault Scenic: Szczegóły

Nowa odsłona Renault Scenic została zaprezentowana światu we wrześniu ubiegłego roku. To już piąte wcielenie kultowego francuskiego samochodu rodzinnego, który na przestrzeni lat przekształcił się z klasycznego minivana w nowoczesnego crossovera.

Co więcej, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania motoryzacyjne najnowszy Scenic został wyposażony w zaawansowany silnik elektryczny.

Model jest dostępny w dwóch wariantach napędowych: comfort range i long range. Każdy z nich został zaprojektowany z myślą o zróżnicowanych potrzebach i preferencjach kierowców.

Wariant comfort range oferuje moc 170 KM oraz 280 Nm momentu obrotowego, co umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. Co równie ważne, maksymalna prędkość została ograniczona do 150 km/h. Zaś dzięki litowo-jonowemu akumulatorowi o pojemności 60 kWh pojazd może przejechać do 420 km na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym.

Dla tych, którzy oczekują większej mocy i zasięgu, dostępna jest wersja long range. Dysponuje ona silnikiem o mocy 220 KM i momencie obrotowym 300 Nm, co przekłada się na bardziej dynamiczne przyspieszenie do 100 km/h, które zajmuje 7,9 sekundy. Natomiast akumulator o większej pojemności (87 kWh) zapewnia imponujący zasięg do 625 km w cyklu mieszanym, co czyni pojazd doskonałym wyborem na dłuższe podróże.

Ceny nowego Renault Scenic rozpoczynają się od 202 900 złotych za wersję comfort range, natomiast mocniejszy long range został wyceniony na co najmniej 219 900 złotych.

Pierwsi klienci mogą spodziewać się dostawy swoich pojazdów pod koniec drugiego kwartału 2024 roku.

100. rocznica Geneva Motor Show

Geneva International Motor Show (GIMS), jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w kalendarzu motoryzacyjnym, świętuje w tym roku swoją 100. rocznicę. Po czteroletniej przerwie (spowodowanej głównie pandemią COVID-19) salon samochodowy powraca, obchodząc jednocześnie 60. rocznicę przyznawania nagrody Car of the Year, którą wręczono w dniu otwarcia.

Alexandre de Senarclens, prezes ciała organizacyjnego Comité Permanent du Salon International de l’Automobile (fundacji non-profit z siedzibą w Genewie), podkreślił znaczenie tego wydarzenia:

„Po długiej, czteroletniej przerwie Geneva International Motor Show wraca. Cieszymy się, że możemy ponownie powitać producentów i odwiedzających w Palexpo, prezentując innowacyjny format wydarzenia. Podążamy ścieżką dynamicznej i przedsiębiorczej odbudowy, z ambicją corocznego rozwoju salonu”.

Tegoroczne wydarzenie obiecuje 15 światowych i europejskich premier pojazdów, a także inne atrakcje i wystawców — w tym chińskiego producenta samochodów BYD oraz materiały promocyjne związane z Formułą 1.

Salon będzie otwarty dla publiczności od 27 lutego do 3 marca 2024 roku w Palexpo w Genewie, w Szwajcarii.

Sto lat historii Geneva Motor Show to nie tylko świadectwo niezwykłego dziedzictwa i tradycji w świecie motoryzacji, ale także okazja do spojrzenia w przyszłość branży, która nieustannie się rozwija i dostosowuje do nowych wyzwań. Dlatego powrót GIMS na arenę międzynarodową to — poza triumfem organizatorów — symbol nadziei dla całego przemysłu motoryzacyjnego dążącego do odbudowy po trudnych latach pandemii.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jak otworzyć zamarznięty zamek w samochodzie? Sprawdź najlepsze sposoby na zamarznięty zamek w aucie

Nowe paliwo E10 — Czym jest i do jakich aut je tankować? Wszystko, co musisz wiedzieć o benzynie E10