Każdy z nas (niezależnie czy jesteśmy fanami motoryzacji, czy nie) rozróżnia loga marek samochodowych — przynajmniej te najpopularniejsze. Jednak ilu z nas tak naprawdę zna ich historię? Gdybyśmy zadali to pytanie na ogólnym forum, liczba rąk uniesionych w górę spadłaby drastycznie. A szkoda, bo każde logo samochodów ma swoją przeszłość, zaś za niektórymi stoją wyjątkowo ciekawe historie.
Jakie? Tego dowiesz się z artykułu. Przeczytaj go, a zdobędziesz jeszcze większą wiedzę na temat ulubionych marek samochodowych. Później podzielisz się nią w gronie przyjaciół, którzy tak jak ty (i my) kochają motoryzację.
Contents
- 1 Alfa Romeo logo — historia powstania
- 2 Audi logo — historia symbolu
- 3 BMW logo — historia powstania
- 4 Citroen logo — historia symbolu
- 5 Logo Ferrari — historia i znaczenie
- 6 FIAT logo — historia powstania
- 7 Hyundai logo — znaczenie i historia
- 8 Mazda logo — historia i symbolika
- 9 Mercedes logo — historia i znaczenie
- 10 Peugeot logo — historia i symbolika
- 11 Logo Renault — historia powstania
- 12 Skoda logo — historia i znaczenie
- 13 Subaru logo — znaczenie i historia
- 14 Toyota logo — znaczenie i geneza
- 15 Znaczenie i historia logo Volkswagen
- 16 Logo Volvo — historia i symbolika
- 17 Logotypy samochodów mają swoje tajemnice
Alfa Romeo logo — historia powstania
Jeśli urządzilibyśmy konkurs na najciekawsze logotypy samochodów, Alfa Romeo bez dwóch zdań zajęłoby pierwsze miejsce. Logo tej marki od razu wyróżnia się na tle innych, a do tego cechuje się odrobiną tajemniczości.
Widnieje na nim czerwony krzyż na białym tle (po lewej) i wąż, który trzyma w paszczy człowieka (po prawej). Skąd takie połączenie?
Otóż jest zasługą jednego z pracowników firmy — Romano Cattaneo. Historia głosi, że wymyślił logo Alfy, gdy czekał na tramwaj na stacji Piazza Castello w Mediolanie. Romano zainspirował się flagą miasta (czerwony krzyż) oraz herbem rodziny Viscontich (wąż), która rządziła Mediolanem w średniowieczu.
Co ciekawe, na temat symboliki herbu powstało kilka hipotez. Niektórzy twierdzą, że wąż pożera człowieka (wedle niektórych teorii jest to dorosły mężczyzna, wedle innych… dziecko). Zaś inni mówią, że bestia nie pożera, tylko wypluwa człowieka, co jest symbolem odrodzenia i oczyszczenia.
Włosi pozostali wierni swojemu pomysłowi, bo logo na przestrzeni lat praktycznie w ogóle się nie zmieniło.
Audi logo — historia symbolu
„Cztery pierścienie robią wrażenie” — jak zwykli mówić fani tej marki. Mimo że niektórym logo Audi kojarzy się z olimpiadą (w końcu symbol jest praktycznie ten sam), za pierścieniami niemieckich samochodów kryje się inna historia.
Jaka?
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w roku 1932. Właśnie wtedy cztery ówczesne firmy motoryzacyjne (Audi, DKW, Horch i Wanderer) połączyły się w Auto Union. Była to reakcja na wyniszczający kryzys gospodarczy, który nawiedził świat w tym samym czasie. Cztery pierścienie w logo symbolizują cztery firmy, które wspólnie zrekonstruowały markę Audi.
Sama nazwa „Audi” również ma ciekawą historię.
Wzięła się od Augusta Horcha, który założył firmę motoryzacyjną „August Horch & Cie”. Jednak po pewnym czasie władze przedsiębiorstwa postanowiły się go pozbyć. August nie poddał się i uruchomił kolejną firmę, którą również chciał sygnować swoim nazwiskiem. Niestety sąd uznał, że nie może użyć tej samej nazwy, więc August przetłumaczył nazwisko na łacinę. „Horch” po niemiecku znaczy „słuchać”, czyli właśnie „Audi” w języku łacińskim.
Podobno pomysł podsunął założycielowi dziesięcioletni syn.
BMW logo — historia powstania
BMW (z niem. Bayerische Motoren Werke, czyli Bawarskie Zakłady Silnikowe) od ponad 90 lat niezmiennie sygnuje swoje pojazdy znanym każdemu logiem. Okrągła, biało-niebieska tarcza, czarna obwódka i napis „BMW” do dziś oznacza, że mamy do czynienia z prawdziwymi perełkami motoryzacji.
Jednak skąd taki pomysł na loga aut z Bawarii?
Istnieją dwie teorie na ten temat. Pierwsza (bardziej znana) mówi, że logotyp symbolizuje kręcące się śmigło samolotu. Sensowne wytłumaczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że firma zaczynała jako Rapp-Motorenwerke i pierwotnie produkowała silniki samolotowe.
Wedle drugiej teorii biaro-niebieska tarcza symbolizuje flagę Bawarii, która w oryginale jest szachownicą właśnie w tych kolorach. Jednak ta teza jest nieco kontrowersyjna.
Dlaczego?
Ponieważ gdy logo BMW powstało, niemiecka ustawa o znakach towarowych zabraniała lokowania w nich herbów czy innych symboli narodowych. Dlatego też władze bawarskiej firmy utrzymują, że dwukolorowa tarcza imituje śmigło samolotu, a podobieństwo do flagi Bawarii jest „całkowicie przypadkowe”.
Citroen logo — historia symbolu
Uwierzysz, że Polska w dużym stopniu przyczyniła się do wyglądu znaku rozpoznawczego tej marki samochodów? Logo Citroena wymyślił założyciel firmy — Andre Citroen, którego matka była polką.
Sam Andre pewnego razu wybrał się do nadwiślańskiego kraju, gdzie m.in. odwiedził łódzkie fabryki, które zajmowały się produkcją tekstyliów. Od razu zainteresowała go technologia kół zębatych o daszkowym zazębieniu, którą tam zobaczył. Tak się nią zachwycił, że postanowił wykupić patent.
Z czasem nieco go ulepszył. W Polsce widział koła zębate w wersji drewnianej, więc przeniósł je na trwalszy materiał, czyli stal.
Andre musiał naprawdę cenić tę technologię, bo gdy przyszło do wyboru loga firmy Citroen, od razu wpadł na pomysł. Dwie odwrócone litery „V”, które widzisz w logotypie marki, to właśnie symbol daszkowego zazębienia. Tego samego, które Andre zobaczył w Polsce.
W pierwotnej wersji logo Citroena miało kolor żółto-niebieski. Dopiero w 1985 roku (po 64 latach) zmieniło barwy na znane dziś srebro i czerwień.
Logo Ferrari — historia i znaczenie
Nikomu nie jest obcy czarny koń na żółtym tle, czyli symbol włoskiej legendy motoryzacji. Nie każdy jednak wie, że historia logotypu Ferrari sięga czasów I Wojny Światowej.
Co jedno z drugim ma wspólnego? Już tłumaczymy.
Podczas I WŚ we Włoszech głośno zrobiło się o utalentowanym pilocie — Francesco Baracce. Zasłynął jako as przestworzy, który podczas bitew powietrznych nie miał sobie równych. Niestety nie doczekał końca wojny. Wrogowie zestrzelili go 19 czerwca 1918 roku, czyli tuż pod koniec starć. Jednak i tak okrzyknięto go bohaterem narodowym, a w pamięci ludzi zachował się przede wszystkim jeden szczegół — czarny koń, którego Baracca namalował na boku swojego myśliwca.
No dobra, ale co to ma wspólnego z marką Ferrari? — zapytasz.
Otóż Enzo Ferrari, założyciel firmy, w 1923 roku poznał rodziców pilota. Od ojca zmarłego usłyszał, że powinien dołączyć symbol czarnego konia do swoich samochodów, bo przyniesie mu szczęście. Enzo posłuchał rady. Od siebie dodał jedynie żółte tło w kształcie tarczy i litery „S” i „F” (od Scuteria Ferrari, czyli działu sportowego firmy).
Z biegiem lat logo uległo niewielkim zmianom. Zamiast tarczy przybrało kształt prostokąta z kolorami włoskiej flagi na szczycie. Zaś litery „S” i „F” ustąpiły miejsca nazwie marki.
Historię o pilocie opowiedział sam Enzo Ferrari, więc nie mamy powodu w nią nie wierzyć. Wszystko wskazuje na to, że czarny rumak rzeczywiście przyniósł szczęście legendzie włoskiej motoryzacji.
FIAT logo — historia powstania
Nie każdy wie, że nazwa FIAT to tak naprawdę skrót od Fabbrica Italiana di Automobili Torino (Włoska Fabryka Motoryzacyjna w Turynie). Przedsiębiorstwo powstało w 1899 roku. Z tej okazji jego władze zleciły projekt plakatu, na którym w lewym górnym rogu znajdował się złoty znaczek z pełną nazwą firmy.
Ten sam znaczek był pierwszym logiem FIAT-a.
Jednak już po dwóch latach zarząd firmy zdecydował, że zamiast pełnej nazwy użyją skrótu FIAT. Pierwotnie napisowi towarzyszyły różne zdobienia, ale z czasem stopniowo z nich rezygnowano, aż w końcu został sam napis na kolorowym tle i w obwódce.
Barwa tła kilkukrotnie się zmieniała. Po złocistym pierwszym symbolu przyszedł kolor niebieski, następnie pomarańczowy, po czym znów nastąpił powrót do niebieskiego. Zaś od 2006 roku FIAT prezentuje się na czerwonym tle.
Jedynie napis pozostał z grubsza taki sam — z oryginalną literą „A”, nieco ściętą z prawej strony.
Co ciekawe, w 1991 roku firma postanowiła całkowicie odejść od loga ze skrótem nazwy przedsiębiorstwa na rzecz nowego projektu. Było to pięć skośnych, srebrnych linii na niebieskim tle. Jednak po 8 latach powróciła do słowa FIAT.
Hyundai logo — znaczenie i historia
Jeśli teraz myślisz: „zaraz, przecież Hyundai ma w logo przekrzywioną literę H, co w tym wyjątkowego?”Prawdopodobnie zaliczasz się do 99,99% populacji ludzkiej, bo dopóki zarząd firmy nie opublikował na swojej stronie genezy symbolu marki, nikt nie widział w nim niczego więcej poza literą alfabetu.
Jednak jak się okazało, wszyscy byliśmy w błędzie.
Wedle wyjaśnienia firmy, przekrzywione „H” to tak naprawdę dwie osoby, które podają sobie ręce. Ta po lewej (nachylająca się) symbolizuje producenta, ta po prawej (odchylająca się) — klienta. To, co każdy z nas traktował jako literę „H”, tak naprawdę pokazuje relację firmy i kierowcy.
Kto by pomyślał, prawda?
Mazda logo — historia i symbolika
Japończycy z Mazdy na przestrzeni lat udowodnili, że nie mogą się zdecydować na konkretne logo. Każdy nowy projekt wyglądał zupełnie inaczej od poprzedniego, mimo że ogólna idea szybko się ukształtowała.
Pierwszym symbolem Mazdy (z 1934 roku) była po prostu stylizowana nazwa firmy. Kolejnym (z 1936 roku) była już litera „M”, którą projektanci połączyli z herbem Hiroszimy (miasta narodzin firmy), czyli skrzydłami. Te ostatnie symbolizowały szybkość i zwinność.
W 1959 roku nastąpiła kolejna zmiana.
Gdy świat ujrzał pierwszy samochód osobowy Mazdy (wcześniej Japończycy zajmowali się produkcją obrabiarek i pojazdów trzykołowych), jego symbolem było designerskie „M” wpisane w okrąg. W 1975 firma znów zmieniła logo — tym razem na pełen napis „Mazda” w nowej szacie graficznej. Posługuje się nim do dziś.
W 1991 roku pojawił się kolejny pomysł. Był nim rombopodobny kształt w okręgu, co miało symbolizować skrzydła, słońce i krąg światła.
Tymi samymi pomysłami posłużyli się projektanci w 1998 roku, kiedy pojawiło się ostatnie logo, z którego firma korzysta do dziś. Okrąg, a w nim również skrzydła, które reprezentują rozwój i dążenie do przyszłości.
Co ciekawa, sama nazwa „Mazda” też nie wzięła się znikąd. Wywodzi się od Ahura Mazdy, czyli starożytnego bóstwa jakości, mądrości i inteligencji.
Mercedes logo — historia i znaczenie
Właściciele Mercedesa zwykli mawiać „bez gwiazdy nie ma jazdy”. I nic dziwnego, bo niemiecka marka cechuje się bardzo solidnymi samochodami.
Jednak skąd w logo firmy wzięła się gwiazda?
Pomysł na nią zgłosili synowie Gottlieba Deimlera, który był założycielem firmy Daimler. Historia głosi, że Gottlieb narysował właśnie taką gwiazdę nad drzwiami domu z pocztówki, która reklamowała miasto Deutz (gdzie wtedy pracował). Zaś na odwrocie napisał do żony, że kiedyś taka gwiazda będzie wisiała nad drzwiami jego własnej fabryki.
Trzy ramiona gwiazdy miały symbolizować dominację przyszłej firmy w motoryzacji lądowej, powietrznej i wodnej.
Ostatecznie Gottlieb pomysłu na logo nie zrealizował, ale za to zrobili to jego synowie. Zgłosili pomysł zarządowi firmy, a ten jednomyślnie go zaakceptował. Dzięki temu od 1909 roku samochody marki Mercedes sygnowane są właśnie tą gwiazdą.
I słusznie, bo przedtem logiem marki był napis „Mercedes” w owalnej obwódce.
Peugeot logo — historia i symbolika
Logotyp Peugeot jest jednym z najstarszych na tej liście, tak jak sama firma. Jej historia sięga aż 1810 roku, gdy Jean Pierre Peugeot uruchomił swoje pierwsze zakłady mechaniczne. Na początku produkowały głównie młynki do kawy, soli i pieprzu. Dopiero po blisko 70 latach firma wdrożyła regularną produkcję rowerów. Zaś dołączenie do tego zestawu samochodów było pomysłem Armanda Peugeot, czyli wnuka założyciela.
Lew reprezentuje francuską firmę od 1847 roku.
Dlaczego akurat lew? To proste. Firma powstała w Sochaux, a herbem miasta jest właśnie ten dziki kot. Przez lata lew Peugeota nieraz zmieniał swój wygląd, ale pozostał na miejscu do dziś.
Co ciekawe, pierwsze logo zaprojektował jubiler Justin Blazer. Lwa używano jako znaku jakości stali, którą produkowała firma.
Logo Renault — historia powstania
Przedsiębiorstwo powstało w 1898 roku w niedużym miasteczku blisko Paryża za sprawą trzech braci: Fernanda, Louisa i Marcela Renault. Dlatego też pierwszym logiem firmy był medalion, który mieścił w sobie inicjały całej trójki.
Jednak w 1906 roku bracia zmienili je na automobil w obwódce, która przypominała koło zębate. Nowe logo miało podkreślić to, czym zajmowała się firma, czyli produkcję samochodów.
W 1919 roku znowu uległo zmianie na… czołg. Skąd taka decyzja? Otóż czołgi produkcji Renault zasłynęły niezawodnością na polu bitwy i przyczyniły się do zwycięstwa na froncie wschodnim. Przedsiębiorstwo prawdopodobnie chciało wykorzystać tę sytuację i przekuć ją w dobrą reklamę.
W 1923 znowu nastąpiła zmiana. Logo przybrało formę czarnych pasków zamkniętych w okręgu i napisu „Renault” w środku. Tym samym nawiązywało do okrągłego grilla, którym cechowały się samochody tej marki.
Dopiero w 1925 roku pojawił się znajomy diament. W ciągu blisko 100 lat uległ wielu zmianom kosmetycznym, ale pozostał z marką po dziś dzień.
Skoda logo — historia i znaczenie
Pierwsze wzmianki o Skodzie sięgają już 1869 roku. Wtedy Emil Skoda odkupił zakład przemysłu metalowego i zbrojeniowego od jegomościa zwanego hrabią Waldstein. Jednak do produkcji samochodów firma przez długi czas nie podchodziła. Dopiero gdy w 1925 roku nastąpiła fuzja z Laurin&Klement (innym zakładem motoryzacyjnym), w Skodzie oficjalnie wystartowała produkcja aut.
Zaś w 1926 roku pojawiły się dwa loga firmowe. Pierwsze było stylizowanym napisem „Skoda” na niebieskim tle z obwódką z liści laurowych (nieco podobne do logo Forda), a drugie (całe niebieskie) — profilem Indianina w pióropuszu i strzałą w okrągłej obwódce.
Jak pewnie się domyślasz, Indianin i strzała (przez niektórych nazywani żartobliwie „kurą”) lepiej przetrwali próbę czasu, bo Skoda używa ich po dziś dzień. Z biegiem lat zmieniała się tylko szata graficzna.
Pytanie brzmi: skąd pomysł na takie dziwne logo? Dlaczego akurat Indianin ze strzałą?
Jego geneza ma związek z podróżą Emila Skody do Ameryki. Podobno wtedy jego przewodnikiem był właśnie Indianin, a sam Emil upamiętnił swoją podróż portretem Indianina w pióropuszu, który powiesił w biurze. Po śmierci założyciela Skody podobne portrety pojawiły się w gabinetach innych kierowników.
Któryś z nich musiał wpaść na pomysł, żeby wykorzystać pióropusz jako logo samochodów. Kto to był? Nie wiadomo.
Subaru logo — znaczenie i historia
Jeśli sądzisz, że gwiazdy w logo Subaru symbolizują jakość, nie masz racji. Znaczek ten odnosi się do dwóch rzeczy:
- nazwy marki,
- firm zjednoczonych w ramach koncernu Fuji Heavy Industries.
Już wyjaśniamy, o co chodzi.
Słowo „subaru” znaczy po japońsku „zjednoczony” lub „Plejady”, czyli określa też nazwę jednego z gwiazdozbiorów na niebie. Dlatego twórcy zdecydowali się, że każdą z sześciu zjednoczonych firm będzie reprezentowała właśnie gwiazda.
Z biegiem lat logo nieco zmieniało szatę graficzną, ale główny zamysł pozostał.
Toyota logo — znaczenie i geneza
W przypadku Toyoty logo nie zmieniało się zbyt często. Pierwsze samochody posiadały naszywkę z łacińską nazwą firmy. Wtedy jeszcze Toyota nazywała się Toyoda (od nazwiska właściciela).
Ciekawostka: zmiana jednej litery w nazwie firmy wiąże się z symboliką, która dla Japończyków jest bardzo ważna. Słowo „Toyoda” po japońsku pisze się za pomocą 10 pociągnięć, zaś „Toyota” potrzebuje tylko ośmiu. Ósemka wedle Japończyków oznacza szczęście i dobrobyt.
Wróćmy jednak do logo.
Znane nam dziś owale pojawiły się dopiero w 1989 roku. Firma nigdy nie ujawniła oficjalnie ich znaczenia, więc klienci sami doszli do kilku hipotez. Oto one:
- przecinające się owale symbolizują zaufanie między firmą i klientem, przedstawiają serca łączące się w jedną całość;
- logo symbolizuje oczko z węgla i przewleczoną przez nie nić, co miałoby nawiązywać do przeszłości firmy, gdy zajmowała się tekstyliami;
- symbol przedstawia globus i kierownicę, czyli sugeruje międzynarodową produkcję wysokiej jakości aut;
- to po prostu „T”, czyli pierwsza litera nazwy firmy.
A propos nazwy firmy — w logo Toyoty dasz radę znaleźć wszystkie jej litery. Jednak tutaj też nie mamy pewności, czy był to zamysł twórców, czy dopatrzyli się ich tam fani marki.
Znaczenie i historia logo Volkswagen
Volkswagen zalicza się do tych firm, które praktycznie nie zmieniały swojego logotypu. Litery „V” (od niem. „Volk”, czyli naród) i „W” (od niem. „Wagen”, czyli auto) od początku reprezentują markę. Z biegiem lat przybierały tylko nieco bardziej nowoczesny wygląd.
Jedyna znacząca różnica w logo pojawiła się na początku istnienia marki.
To właśnie wtedy Adolf Hitler zlecił Ferdynandowi Porsche produkcję taniego „auta dla ludu” (czyli właśnie „volkswagen”). Miało pomieścić cztery osoby i kosztować maksymalnie 1000 marek. Tym sposobem Hitler chciał odciążyć kolej, która już nie wyrabiała z przewozem pasażerów.
Jako że Volkswagen rozpoczął życie dzięki życzeniu Adolfa Hitlera, odzwierciedlił to w swoim logo. Dlatego przedwojenny znaczek marki bardzo mocno przypominał swastykę z literami „VW” w centrum.
Po wojnie firma pozbyła się z logotypu dość kontrowersyjnej „ozdoby”.
Logo Volvo — historia i symbolika
Volvo to kolejna firma, która rozpoczęła działalność od czegoś innego, niż samochody. Jeszcze przed przyjęciem nazwy „Volvo” była znana jako SKF i zajmowała się produkcją łożysk kulkowych.
Była jednym z największych producentów łożysk dla przemysłu na świecie, a ponadto produkowała skrzynie biegów, rowery i proste automobile. Dopiero w 1927 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód. Nie doszłoby do tego, gdyby nie pracownicy Assar Gabrielsson i Gustaf Larson, którzy namówili zarząd SFK do wejścia w przemysł motoryzacyjny.
Już na pierwszym pojeździe marki pojawiło się logo, które znamy do dzisiaj.
Koło ze strzałką wskazującą na północny wschód nawiązuje do chemicznego symbolu żelaza, co Szwedom bardzo odpowiadało. Ponadto tym samym symbolem dawni Rzymianie oznaczali boga wojny — Marsa (m.in. dlatego do dziś kojarzymy ów znaczek z męskością).
Dzięki temu Volvo za jednym zamachem nawiązało do potęgi i stali, z której niegdyś słynęła Szwecja.
Co ciekawe, ukośny pasek uzupełniający logo na początku był konieczny, aby utrzymać symbol we właściwym miejscu. Z czasem okazał się zbędny, ale Szwedzi zostawili go jako dekorację.
Sama nazwa również nie wzięła się znikąd. Zarząd SFK przyjął ją z dwóch powodów. Po pierwsze, słowo „volvo” znaczy po łacinie „toczę się”, co idealnie oddawało ówczesny zakres działalności firmy (łożyska itp.). Po drugie, nazwa Volvo była prosta w wymowie i łatwo zapadała w pamięć.
Logotypy samochodów mają swoje tajemnice
Jak widzisz, wszystkie z wymienionych marek w wyjątkowy dla siebie sposób wpadły na pomysł logotypu. Niektóre miały niechlubną historię (np. Volkswagen), inne wręcz przeciwnie (np. Ferrari), ale o wszystkich bez wyjątku czytamy z zainteresowaniem. Ciekawe, co jeszcze kryje się za znanymi nam firmami motoryzacyjnymi, jeśli wgłębimy się w ich dawne dzieje?