w

Tor Nürburgring. Co warto wiedzieć o niemieckim torze nazywanym Zielonym Piekłem?

Położony w Niemczech tor Nürburgring, znany jako „Zielone Piekło”, od dekad jednocześnie przeraża i fascynuje kierowców z całego świata. To tutaj, w sercu gór Eifel w miejscowości Nürburg, niemal każde okrążenie jest walką z nieprzewidywalną trasą, na której nawet najmniejszy błąd może mieć fatalne konsekwencje.

Wąskie, kręte drogi, strome podjazdy i zjazdy, a także zmienne warunki pogodowe tworzą na Nürburgringu prawdziwy test wytrzymałości dla maszyn i ludzi.

W artykule odkrywamy sekrety tego legendarnego miejsca — od historii obiektu, przez wyzwania, po niezapomniane momenty, które ukształtowały reputację najtrudniejszego i najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie.

Historia toru Nürburgring

Tor Nürburgring z lotu ptaka

Historia toru Nürburgring sięga lat 20. XX wieku, kiedy to w niemieckim regionie Eifel narodził się pomysł budowy stałego toru wyścigowego. Decyzję podjęto nie tylko jako sposób poprawy bezpieczeństwa wyścigów, które wcześniej odbywały się na publicznych drogach, ale także w celu zmniejszenia bezrobocia w północno-wschodnim regionie Niemiec.

Projekt toru, zrealizowany przez firmę Eichler Architekturbüro, obejmował zarówno północną pętlę Nordschleife, jak i południową (krótszą) pętlę Südschleife. Prace budowlane trwały od 1925 do 1927 roku, angażując około 25 000 robotników.

Początkowo Tor Nürburgring składał się z 22,85-kilometrowej pętli północnej i 7,72-kilometrowej pętli południowej. Część tej drugiej wykorzystywano później w wyścigach Formuły 1. Na trasie znajdowały się aż 174 zakręty, co czyniło go jednym z najbardziej wymagających obiektów na świecie. Dzięki temu Nürburgring już od pierwszych wyścigów przyciągał czołówkę ówczesnych kierowców, szybko zyskując status legendy. Po raz pierwszy wyścig Mistrzostw Świata na Nürburgringu odbył się w 1951 roku.

W latach 60. wraz z rozwojem motoryzacji i coraz większą prędkością osiąganą przez samochody wyścigowe tor stawał się coraz bardziej niebezpieczny. Szybko się okazało, że Nürburgring będzie zbierał śmiertelne żniwo. Jeremy Clarkson w “Top Gear” wyliczył, że na torze zginęło już ponad 200 osób. Liczba ta cały czas rośnie, bo obecnie na torze za opłatą może jeździć każdy.

Dlatego w 1976 roku, po dramatycznym wypadku Niki Laudy, który ledwo uszedł z życiem, Grand Prix Niemiec przeniesiono na tor Hockenheimring, a przyszłość Nürburgringu stanęła pod znakiem zapytania.

W odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące bezpieczeństwa, w latach 80. zbudowano nową, krótszą i bezpieczniejszą pętlę toru, nazwaną GP-Strecke. To pozwoliło na powrót Formuły 1 do Nürburgringu, a także na organizację innych prestiżowych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig Nürburgring.

Mimo tych zmian na oryginalnej trasie Nordschleife wciąż odbywają się wyścigi samochodów osobowych wykorzystujących tradycyjną trasę o długości 20,8 km lub dłuższą trasę o długości 24,4 km połączonej częściowo z torem Formuły 1.

Jeśli więc chodzi o obecny tor Nürburgring, długość całej trasy wynosi niespełna 26 km.

Charakterystyka toru wyścigowego Nürburgring

W Nürburgring tor składa się z dwóch głównych sekcji:

  • Nordschleife,
  • GP-Strecke.

Każda z nich oferuje unikalne wyzwania zarówno dla kierowców, jak i inżynierów.

Jeśli chodzi o Nordschleife, długość pętli wynosi 20,8 km i znajdują się na niej aż 154 łuki. Trasa prowadzi przez zróżnicowany teren z licznymi wzniesieniami, ostrymi zakrętami oraz odcinkami, na których kierowcy muszą zmierzyć się z ograniczoną widocznością i minimalnymi strefami bezpieczeństwa. Dlatego Nordschleife uchodzi za jeden z najtrudniejszych torów na świecie, gdzie testowane są granice wytrzymałości zarówno maszyn, jak i ludzi.

Druga część toru, GP-Strecke, to nowoczesny, 5,148-kilometrowy tor, który spełnia wszystkie współczesne standardy bezpieczeństwa. Jest szeroki, posiada duże strefy wyjazdowe oraz nowoczesne zaplecze, co czyni go odpowiednim dla organizacji wyścigów Formuły 1, DTM oraz innych międzynarodowych serii wyścigowych.

Nürburgring oferuje także możliwość połączenia obu torów, co tworzy konfigurację używaną podczas wyścigów długodystansowych, takich jak słynny 24 Hours of Nürburgring. Ta zintegrowana trasa ma długość 25,378 km i łączy techniczne wyzwania GP-Strecke z ekstremalnymi warunkami Nordschleife.

Nürburgring Nordschleife: Zielone Piekło

Nürburgring Nordschleife zyskało miano „Zielonego Piekła” dzięki swojemu niezwykle trudnemu i pełnemu niebezpieczeństw charakterowi oraz malowniczemu, ale zdradliwemu położeniu w gęstych lasach Eifel. Określenie to, wymyślone przez słynnego kierowcę F1 Jackie’ego Stewarta, doskonale oddaje grozę i respekt, jakie wzbudza ów legendarny tor.

Nordschleife to pętla o długości 20,8 km ze 154 zakrętami, licznymi wzniesieniami i zmiennym terenem, co stanowi prawdziwe wyzwanie zarówno dla kierowców, jak i ich maszyn. Obiekt cechuje się też nieprzewidywalnymi warunkami pogodowymi, które mogą gwałtownie zmieniać się na różnych odcinkach toru.

Gęste lasy i minimalne strefy bezpieczeństwa dodatkowo potęgują poziom trudności jazdy, zmuszając kierowców do maksymalnej koncentracji.

Wśród najtrudniejszych zakrętów Nordschleife warto wymienić kilka szczególnie wymagających odcinków:

  • Zakręt Karussell, słynący z charakterystycznego, mocno nachylonego łuku, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc na torze. Jego betonowa nawierzchnia i strome nachylenie sprawiają, że kierowcy muszą precyzyjnie dostosować prędkość i tor jazdy, aby uniknąć wypadnięcia z trasy.
  • Położony na wzniesieniu odcinek Flugplatz, nazwany tak ze względu na tendencję samochodów do „odrywania się” od ziemi przy dużych prędkościach, zmusza kierowców do idealnego wyważenia przyspieszenia i hamowania, aby utrzymać kontrolę nad pojazdem.
  • Bergwerk to kolejny odcinek, który przysporzył wielu problemów nawet doświadczonym kierowcom. Właśnie na nim doszło do słynnego wypadku Niki Laudy w 1976 roku, który cudem uniknął śmierci. Ostre zakręty i gwałtownie zmieniająca się nawierzchnia sprawiają, że Bergwerk wymaga precyzji i doskonałej znajomości trasy.
  • Nie sposób również pominąć Pflanzgarten, czyli serii szybkich zakrętów i krótkich prostych, które kończą się nagłym zjazdem, przypominającym rollercoaster. Wymaga on od kierowców nie tylko umiejętności, ale i odwagi, aby przebyć odcinek w optymalnym tempie.

Wyścigi na torze Nürburgring

Tor wyścigowy Nürburgring od dekad jest areną dla wielu prestiżowych wyścigów, które przyciągają zarówno zawodników, jak i fanów motorsportu i motoryzacji na całym świecie.

Jednym z najważniejszych wydarzeń jest24-godzinny wyścig Nürburgring, znany również jako „24h Rennen”. Ten maraton wytrzymałościowy, organizowany od 1970 roku, stał się jednym z najtrudniejszych wyścigów długodystansowych na świecie, wymagając od zespołów doskonałego przygotowania zarówno technicznego, jak i fizycznego.

Wyścig ten łączy w sobie elementy GP-Strecke oraz Nordschleife, tworząc ponad 25-kilometrową trasę pełną wyzwań.

Kolejnym ważnym wydarzeniem na Nürburgringu jestGrand Prix Niemiec, które przez wiele lat było częścią kalendarza Formuły 1. Chociaż w ostatnich latach wyścig ten został przeniesiony na tor Hockenheimring, Nürburgring wciąż odgrywa kluczową rolę w historii tego sportu. Na torze triumfowało wielu legendarnych kierowców, takich jak Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Jackie Stewart, a także Michael Schumacher, który jest najbardziej utytułowanym niemieckim kierowcą w historii Formuły 1.

Oprócz wyścigów długodystansowych i Grand Prix Formuły 1, Nürburgring gości również inne prestiżowe zawody, takie jak Ferrari Racing Days, DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) i VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring).

Nürburgring 24 Hours: najtrudniejszy wyścig wytrzymałościowy

Nürburgring 24 Hours, uważany za jeden z najtrudniejszych wyścigów wytrzymałościowych na świecie, stawia przed uczestnikami wyzwania, którym niewielu jest w stanie sprostać.

Rywalizacja odbywa się bowiem na torze Nordschleife połączonym z nowoczesnym GP-Strecke, co tworzy ekstremalnie wymagającą trasę o łącznej długości ponad 25 km. Ponadto wyścig trwa 24 godziny, zmuszając kierowców do zmierzenia się z wyczerpaniem zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

Jednym z największych wyzwań jest nieprzewidywalna pogoda, która w górach Eifel może zmieniać się z minuty na minutę. Deszcz, mgła, a nawet śnieg w maju nie są rzadkością, co sprawia, że kierowcy muszą być gotowi na nagłe pogorszenie warunków drogowych.

Zaś jazda nocą, z ograniczoną widocznością i minimalnym oświetleniem, wymaga doskonałej znajomości toru i najwyższego poziomu koncentracji.

Nic więc dziwnego, że na przestrzeni lat wyścig obfitował w wiele niezapomnianych momentów.

  • W 1970 roku, podczas pierwszej edycji, zespół Hans-Joachim Stuck, Clemens Schickentanz i Helmut Kelleners wygrał w Porsche 911, ustanawiając tym samym standard dla kolejnych lat.
  • W 1983 roku, Stefan Bellof, jadąc Porsche 956, ustanowił rekordowy czas okrążenia Nordschleife, który przez dekady pozostawał niepobity.
  • Współczesne edycje wyścigu zdominowane zostały przez zespoły fabryczne, takie jak Audi, Porsche, BMW i Mercedes-AMG, które regularnie walczą o zwycięstwo, często z minimalnymi różnicami czasowymi.
  • W 2016 roku doszło do jednego z najbardziej zaciętych finiszy w historii, kiedy to Mercedes-AMG GT3 zespołu Black Falcon wygrał z przewagą zaledwie 5,697 sekundy nad zespołem HTP Motorsport, co podkreśla nieprzewidywalność i dramatyzm tego wydarzenia.

Czy można jeździć po torze Nürburgring?

Tak, można jeździć po torze Nürburgring. Obiekt oferuje taką możliwość w ramach tzw. Touristenfahrten, czyli jazd turystycznych. Każdy, kto posiada ważne prawo jazdy, może za opłatą przejechać się swoim samochodem lub motocyklem po słynnej Nordschleife.

W trakcie takich sesji tor nie jest zamknięty wyłącznie dla jednej grupy uczestników, co oznacza, że na trasie można spotkać szeroką gamę pojazdów, od standardowych samochodów osobowych po supersamochody i motocykle.

Aby jednak w pełni cieszyć się jazdą po Nürburgringu, warto odpowiednio się przygotować. Przede wszystkim należy zadbać o stan techniczny pojazdu – sprawdzić hamulce, opony oraz poziom płynów eksploatacyjnych. Samochód musi być w pełni sprawny, ponieważ tor Nordschleife, z jego licznymi zakrętami i zmiennym nachyleniem terenu, stawia przed maszynami ogromne wyzwania.

Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z torem. Choć Nordschleife ma ponad 20 km długości i setki zakrętów, warto przed jazdą przeanalizować mapę toru oraz, jeśli to możliwe, obejrzeć materiały wideo z przejazdów innych kierowców. Dzięki temu można lepiej zrozumieć specyfikę poszczególnych sekcji, takich jak słynne zakręty Karussell czy szybkie proste na Döttinger Höhe.

W trakcie jazdy należy również zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w obecności szybszych pojazdów. Zaleca się unikanie agresywnych manewrów, a także stosowanie zasad znanych z jazdy torowej, takich jak trzymanie się prawego pasa, gdy ktoś chce nas wyprzedzić. Warto również pamiętać, że jazda po torze jest wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, dlatego ważne jest, aby regularnie robić przerwy i zachować koncentrację przez cały czas trwania sesji.

Dla tych, którzy chcą doświadczyć emocji Nürburgringu, ale nie mają własnego samochodu lub preferują jazdę pod okiem instruktora, tor oferuje również możliwość wynajęcia specjalnie przygotowanych samochodów torowych oraz udziału w zorganizowanych dniach jazdy, które są bardziej ustrukturyzowane i bezpieczne, niż sesje publiczne.

Jakie są ceny i dostępne pakiety na torze Nürburgring?

Koszt przejazdu po torze Nürburgring oraz dostępne pakiety różnią się w zależności od tego, jaką formę jazdy wybierzemy.

Najbardziej popularną opcją dla amatorów jest udział w sesjach Touristenfahrten, czyli ogólnodostępnych przejazdach po słynnej pętli Nordschleife. Cena za pojedyncze okrążenie w ramach tej opcji wynosi około 25-30 euro, w zależności od dnia i sezonu. Bilety można kupić zarówno online, jak i na miejscu, a płatność odbywa się zazwyczaj za każde okrążenie oddzielnie.

Dla osób, które szukają bardziej zorganizowanego doświadczenia, Nürburgring oferuje różne pakiety, które mogą obejmować wynajem samochodów, szkolenia z instruktorem, a także udział w dniach jazdy torowej (Trackdays).

Wynajem specjalnie przygotowanego samochodu torowego, na przykład Porsche 911 GT3 RS, może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy euro za dzień, w zależności od modelu i długości wynajmu. W cenie często zawarte są także paliwo, opony, ubezpieczenie oraz wsparcie techniczne na torze.

Dla tych, którzy chcą poczuć emocje jazdy po Nürburgringu, ale bez ryzyka związanego z prowadzeniem pojazdu, dostępne są przejazdy jako pasażer przez tor Nürburgring. Ceny za tego rodzaju atrakcję wynoszą od 199 do 300 euro za okrążenie, w zależności od wybranego samochodu i pory roku.

Nürburgring oferuje także ekskluzywne pakiety VIP, które mogą obejmować prywatne sesje na torze, dostęp do strefy VIP, catering oraz dodatkowe atrakcje, takie jak zwiedzanie obiektu z przewodnikiem. W tym przypadku ceny są ustalane indywidualnie i mogą sięgać kilku tysięcy euro.

Bezpieczeństwo na torze Nürburgring

Na Nürburgringu obowiązują surowe przepisy dotyczące stanu technicznego pojazdów. Przed wjazdem na tor każdy samochód musi być w pełni sprawny technicznie, co oznacza, że wszystkie elementy, takie jak hamulce, opony, układ kierowniczy i zawieszenie, muszą być w doskonałym stanie.

Pojazdy, które nie spełniają wymagań, nie są dopuszczane do jazdy.

Ponadto podczas sesji Touristenfahrten, kiedy tor jest otwarty dla amatorów, obowiązują określone zasady ruchu drogowego. Kierowcy muszą stosować się do ograniczeń prędkości w wybranych sekcjach toru, a także przestrzegać przepisów dotyczących wyprzedzania — wyprzedzać można tylko z lewej strony. Ważne jest również, aby kierowcy unikali agresywnych manewrów i nie zagrażali innym uczestnikom.

Na torze należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w miejscach o ograniczonej widoczności i w sekcjach o trudnym profilu, takich jak Karussell czy Flugplatz.

Na Nürburgringu obowiązuje również bezwzględny zakaz wyprzedzania na odcinkach oznaczonych flagami żółtymi, które sygnalizują niebezpieczeństwo, takie jak wypadek czy uszkodzenie pojazdu. W takich sytuacjach kierowcy muszą zwolnić i zachować szczególną ostrożność.

Obowiązkowe jest także noszenie kasków podczas jazdy po torze, zarówno przez kierowców, jak i pasażerów.

Ponadto tor w Nürburgring jest wyposażony w zaawansowany system monitoringu i zabezpieczeń, w tym liczne kamery oraz systemy ratunkowe, które są w stanie szybko zareagować na wszelkie incydenty na torze. Obsługa toru jest przygotowana do natychmiastowej interwencji w razie wypadku, a na miejscu zawsze znajdują się zespoły medyczne gotowe do działania.

Mity i ciekawostki o torze Nürburgring

Nürburgring jest nie tylko miejscem emocjonujących zmagań, ale także źródłem wielu mitów, ciekawostek i rekordów, które przyciągają uwagę fanów motorsportu.

Jednym z najbardziej znanych mitów związanych z Nürburgring jest legenda o „duchu toru”, który rzekomo pojawia się na Nordschleife. Według opowieści jest to dusza kierowcy zmarłego w tragicznym wypadku na torze, a jego pojawienie się ma ostrzegać innych przed nadmiernym ryzykiem.

Jeśli chodzi o rekordy toru, jednym z najbardziej niezwykłych jest ten ustanowiony przez Stefana Bellofa, który w 1983 roku pokonał Nordschleife w czasie 6 minut i 11 sekund za kierownicą Porsche 956. Czas ten przez wiele lat był uważany za nieosiągalny i stał się punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń kierowców.

Dopiero w 2018 roku Timo Bernhard, również w Porsche, pobił poprzedni rekord, osiągając czas 5 minut i 19 sekund, co stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń w historii toru.

Inną ciekawostką jest to, że Nürburgring służy nie tylko jako miejsce wyścigów, ale także jako tor testowy dla producentów samochodów. Wielu z nich (np. BMW, Porsche czy Mercedes) regularnie testuje swoje najnowsze modele na Nordschleife, aby sprawdzić ich wytrzymałość i osiągi w ekstremalnych warunkach.

Rekordy okrążeń ustanawiane przez supersamochody na Nürburgringu są często wykorzystywane jako argumenty marketingowe, podkreślające wyjątkowe możliwości tych pojazdów.

Nürburgring stał się miejscem wielu anegdot i nieoczekiwanych zdarzeń. Jedna z nich dotyczy legendarnego kierowcy F1, Nikiego Laudy, który po niemal śmiertelnym wypadku na tym torze w 1976 roku wrócił do wyścigów zaledwie sześć tygodni później. Jego historia stała się inspiracją dla wielu, a sam Lauda do dziś jest pamiętany jako symbol odwagi i determinacji.

Podsumowanie

Nürburgring to jeden z najbardziej legendarnych torów wyścigowych na świecie, znany z trudności, jakie stawia przed kierowcami, oraz bogatej historii pełnej dramatycznych momentów i niezwykłych rekordów. Jego kluczowe sekcje, takie jak trasa Nordschleife, nazywana „Zielonym Piekłem”, stanowią wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych zawodników.

Na torze wciąż odbywają się prestiżowe zawody, w tym 24 Hours Nürburgring, uznawany za jeden z najtrudniejszych wyścigów wytrzymałościowych.

Co więcej, amatorzy również mogą korzystać z obiektu w ramach sesji publicznych.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jazda motocyklem w deszczu. Jak jeździć motorem w czasie opadów?

Co to jest numer VIN samochodu? Podpowiadamy, jak sprawdzić numer VIN pojazdu i co można z niego odczytać