w ,

Porsche typ 911 G

Pierwszy istotny retusz optyczny przechodzi 911 noszące oznaczenie „model G”. Licząc od modelu podstawowego, była to już siódma wersja. Najbardziej rzucają się w oczy dość wydatne zderzaki z gumowymi listwami dochodzącymi po bokach aż do błotnika. Model przeznaczone na rynek amerykański miały w zderzakach standardowe w USA amortyzatory neutralizujące zderzenie z prędkością do 8 km/h bez pozostawiania widocznych śladów na nadwoziu. Na rynku niemieckim to szpecące karoserię rozwiązanie dostępne jest opcjonalnie. Wszystkie silniki stosowane w modelu G mają pojemność 2,7 1. Podstawowy model to 911 z silnikiem o mocy 150 KM; wersja S ma ich 175. Mieszanki dostarcza układ wtryskowy Bosch K-Jetronic.

Porsche 911-22

Po gigantycznym sukcesie sprzedażowym poprzednika, Carrera uzupełnia program jako tymczasowy szczytowy model całej serii. Silnik został przeniesiony wprost z RS 2.7. Nowa Carrera mierzy 4,3 m długości, tył ma szerszy (1652 mm) od zwykłej 911-ki i modelu S ze względu na poszerzone błotniki, które muszą pomieścić 7-calowej szerokości koła. Mając ledwie 1,32 m wysokości, wóz prezentuje dość spłaszczoną sylwetkę, a jego masa wynosi, w zależności od wersji i wyposażenia, od 1075 do 1100 kg. Rozstaw osi pozostaje taki sam, jak u poprzednika i wynosi 2271 mm. Wersja podstawowa nadal ma stalowe felgi, pozostałe dwie wersje seryjnie wyposażane są w felgi ze stopów lekkich. Podstawowa wersja z silnikiem o mocy 150 KM przyśpiesza do setki w 9 s i osiąga prędkość maksymalną 210 km/h. Zużycie paliwa wynosi przeciętnie 12 1 zwykłej benzyny. Przy silniku o mocy 175 KM przyśpieszenie do setki zajmuje o sekundę mniej, a prędkość maksymalna wzrasta do 225 km/h. Chociaż ta Carrera jest o dobre 100 kg cięższa od poprzedniej, to jednak osiągi są na identycznym poziomie. Także ten topowy wariant jest dostępny w wersji Targa. Lekki retusz wykonano w roku 1975, kiedy także model 150–konny otrzyma! seryjnie alufelgi 6×15. Carrera odróżnia się od swoich młodszych braci lusterkami zewnętrznymi i obramowaniami reflektorów lakierowanymi na kolor nadwozia. Pałąk przeciwkapotażowy jest teraz lakierowany na czarno w odróżnieniu od wcześniejszego srebra. W następnym roku modyfikacje modelu są już poważniejsze: jedynie 911 zachowuje dotychczasowy silnik 2,71, przy czym jego moc wzrasta do 165 KM. Carrera napędzana jest silnikiem o poj. 2993 cm3 i mocy 200 KM przy 6000 obr./min, z momentem obrotowym 255 Nm, uzyskiwanym przy 4200 obr./min. Mieszanki dostarcza sprawdzony i zoptymalizowany układ wtryskowy Bosch K-Jetronic. Wszystkie elementy dotychczas chromowane w Carrerze są teraz matowoczarne. Kute felgi ze stopów lekkich mają, tak jak dotychczas, szerokość 6 lub 7 cali, ale na życzenie wóz może otrzymać z przodu felgi 7-calowe, a z tylu 8-calowe. Kolejną nowością są cynkowane ogniowo blachy z 6 letnią gwarancją. Od tej chwili nie ma już w zasadzie mowy o rdzewieniu, zwłaszcza że nadal lakierowane są wszystkie wnęki, a płyta podłogowa otrzymuje zabezpieczenie antykorozyjne. W wozach seryjnych kierowca ma do dyspozycji 5-biegową skrzynię biegów, a w opcji – 3-biegową skrzynię Sportomatic. Pod koniec 1974 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Porsche przedstawia jako absolutne novum model 930 Turbo, pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód z turbosprężarką. Bazą dla tego wozu było Porsche Carrera 3.0 RS, stanowiące z kolei wersję drogową pojazdu wyścigowego.

Za cenę 68 tys. marek klient otrzymywał 260 KM, które 3-litrowy silnik bokser, zasilany układem wtryskowym Bosch, dostarcza przy 5500 obr./min. Turbosprężarka firmy KKK spręża powietrze dolotowe do ciśnienia 0,8 bara. W przeniesieniu napędu zastosowano skrzynię 4-biegową. Tylne koła zaopatrzone w opony 225/50 VR15 przenoszą na jezdnię moment obrotowy 343 Nm, uzyskiwany przy 4000 obr./min. Przednie opony na felgach szerokości 7 lub 8 cali są jedynie o 2 cm węższe. Odpowiednio poważne jest też nadwozie szerokości 1,80 m, zawieszone w modelu Turbo o 2 cm niżej. Jakkolwiek wszystkie tarcze są wewnętrznie wentylowane, po raz pierwszy w Porsche układ hamulcowy nie do końca radził sobie z mocą; przy dłuższym, intensywnym hamowaniu pojawiało się zjawisko fadingu. Przedni spojler oraz jego imponujący odpowiednik z tyłu, na pokrywie silnika, sprawiają, że Porsche Turbo jest jedyne w swoim rodzaju. Części chromowanych w tym modelu nie ma. Wszelkie elementy ozdobne są matowoczarne albo w kolorze nadwozia. Typ 930 występuje w obydwu wariantach nadwozia. Wyposażenie jest pełne: wszystkie szyby przyciemniane, szyba przednia i tylna ogrzewane, elektryczne podnoszenie okien, radio, skórzana tapicerka i mnóstwo innych drobiazgów poprawiających komfort jazdy. Kierowca musi się przestawić na charakterystyczne dla silników turbo opóźnienie w reakcji na gaz, czyli „sekundę namysłu”: po mocnym wciśnięciu pedału z początku prawie nic się nie dzieje. Dopiero kiedy sprężarka wytworzy ciśnienie, pojawia się potężny kop. Żarty kończą się na stacji benzynowej. Silnik turbo nie schodzi poniżej 201 benzyny Super, a najczęściej pali znacznie więcej, zwłaszcza jeśli często sprawdzamy jego przyśpieszenie do setki, wynoszące ok. 5 s oraz prędkość maksymalną 250 km/h. Pomimo tych imponujących osiągów wcale nie był to kres możliwości inżynierów firmy Porsche. Już w 1978 r. odpalają drugi człon rakiety, mianowicie Turbo 3.3. Jak sugeruje oznaczenie, pojemność skokowa tej wersji wzrosła do 3,3 1. Zwiększy! się też stopień sprężania, z 6,5 do 7.

Pod potężnym tylnym spojlerem kryje się chłodnica powietrza doładowującego, również podwyższająca moc silnika. Opony i felgi zwiększają swoją średnicę o 1 cal, ale co dziwne, nie poprawia się przyśpieszenie. Rekompensatą jest podniesienie prędkości maksymalnej tej 3,3-litrowej wersji o kolejne 10 km/h. W tym samym roku nie pojawia się nowa Carrera, zamiast tego Porsche 911 z dodatkowym oznaczeniem SC otrzymuje silnik o pojemności 3 1 i mocy 180 KM. W modelu tym znajduje zastosowanie szerokie nadwozie Carrery. W 1980 r. firma dorzuca kolejne 8 KM, a rok później, wskutek przejścia z benzyny normalnej na Super, moc wzrasta do 204 KM. Nie ma już w ofercie skrzyni Sportomatic.

Zgodnie z pierwotnymi planami historia Porsche 911 miała się zakończyć w roku 1981. Zapewne stałoby się tak, gdyby decyzje mógł podejmować prezes zarządu firmy, Ernst Rirhmann, który przyszłość Porsche AG wiązał raczej z modelami 924, 944 i 928. FUrhmanna  zastąpił jednak Amerykanin Peter Schutz i pomysł zakończenia produkcji 911-ki trafia do kosza. To z pewnością dobra decyzja, ponieważ modele z silnikiem z przodu, choć interesujące, nigdy nie zyskały statusu kultowych i nie zagroziły pozycji 911-ki. Na IAA 1984 we Frankfurcie Porsche pokazało model studyjny kabrioletu 911 z silnikiem turbo i napędem na cztery koła. Ci, którzy to widzieli, długo czekali, aż tętno wróci im do normy. Tak więc historia Porsche 911 toczy się dalej, chociaż tempo jej rozwoju na pewien czas zwalnia. W roku modelowym 1984 znowu pojawia się Carre- ra, a odpada SC, następuje też kolejny wzrost pojemności skokowej silnika. Mając 3200 cm3 pojemności i w pełni elektroniczne sterowanie wtryskiem, Porsche Typ G osiąga moc 235 KM i moment obrotowy 284 Nm, przez co przyśpieszenie do setki zajmuje 6 s, a prędkość maksymalna dochodzi do 245 km/h. Pojawiają się też pierwsze samochody z katalizatorami, kradnącymi trochę mocy – jest jej 207, a potem 217 KM. Wóz ma opcjonalne wyposażenie w spojlery z przodu i z tyłu. W ostatnim roku produkcji firma proponuje jeszcze ponadprzeciętnie otwartą wersję, Speedster, ukłon w stronę dawnego 356 o tej samej nazwie. Rama przedniej owiewki jest w nim zdecydowanie niższa, a w pokrywie za siedzeniem kierowcy i pasażera widać dwa „garby”, pod którymi kryje się składany dach z materiału. Wszystkie modele można otrzymać w wersji Coupe, Targa lub Cabrio. Odchudzona wersja Carrery o nazwie Clubsport waży 1160 kg i przyśpiesza do setki o pół sekundy krócej, zaś prędkość maksymalną ma o 8 km/h większą w stosunku do wersji pełnej.

Zamów jazdę próbną!

Lubisz piękne i szybkie samochody? Chcesz się sprawdzić za kierownicą jednego z nich? Zapoznaj się z naszą ofertą i wybierz coś dla siebie! Zamów voucher i udaj się na pełną emocji jazdę. Jeździmy na profesjonalnych torach rozmieszczonych po całej Polsce! Miasta realizacji: Poznań, Warszawa, Radom, Opole, Gdańsk, Bednary, Toruń, Biała Podlaska, Wrocław. Sprawdź nasze Tory i wybierz ten, który jest najbliżej Ciebie. Zacznij spełniać swoje marzenia!

Sprawdź 249 zł

Jazda Porsche 911 GT3


Sprawdź 299 zł

Jazda Porsche 911 GT3

Napisane przez admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

75

Fotorelacja z targów Moto Sport & Tuning Show w Warszawie

Superluksusowy Bugatti Veyron 16.4