w , ,

Parowanie szyb w aucie. Co może być tego przyczyną i jak sobie z nim radzić?

Jak na złość, z parą na szybach mierzymy się najczęściej wtedy, gdy nie mamy zbyt wiele czasu — wczesnym rankiem. Na pewno znasz tę sytuację: zbliżasz się do samochodu i już z daleka widzisz, że szyba jest pokryta lodem lub zaparowana. Natychmiast zdajesz sobie sprawę, że aby bezpiecznie wyjechać, najpierw poświęcisz co najmniej kilka chwil na jej oczyszczenie. Najgorzej jest wtedy, gdy spieszysz się do pracy i nie możesz zbyt długo zwlekać.

Nic dziwnego, że nikt nie lubi czyścić zmrożonych lub zaparowanych szyb o poranku. Znowu włączenie ogrzewania zwykle pomaga dopiero po kilku minutach.

Sytuacja irytuje szczególnie wtedy, gdy widzisz, że auto sąsiada w ogóle nie ma tego problemu. To dopiero tajemnica. Co sprawia, że parowanie szyb w samochodzie czasami dotyczy jednej grupy pojazdów, gdy inne wydają się niewzruszone?

Ba! Miejscowe parowanie może nawet dotyczyć pojedynczego auta! Prawdopodobnie zdarzyła ci się sytuacja, w której część szyb pozostawała przejrzysta, a na reszcie zbierała się para. Taka okoliczność jest nie tylko irytująca, ale również niebezpieczna.

Dlatego w artykule przyglądamy się tym problemom. Przeczytaj go, a dowiesz się, dlaczego szyby parują i jak temu zapobiec?

Dlaczego parują szyby w samochodzie?

Jeśli orientujesz się nieco w prawach fizyki, które rządzą naszym światem, prawdopodobnie znasz już odpowiedź na powyższe pytanie. Zjawisko parowania szyb ma wiele wspólnego z temperaturą powietrza — nie tylko tego na zewnątrz, ale również w samochodzie.

Mianowicie: główną przyczyną jest różnica temperatury powietrza i dowolnej powierzchni. Kiedy ciepłe, wilgotne powietrze styka się z zimnym (w tym przypadku) szkłem, dochodzi do skroplenia wody, a ta osadza się na szybie.

Dla kierowcy te setki kropelek wyglądają jak mgła, która ogranicza widoczność.

Dlaczego szyby w samochodzie parują od wewnątrz?

Zasadę działania zjawiska opisaliśmy powyżej, więc podstawy już znamy. Wynika z nich, że aby szyby parowały od wewnątrz, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • obecność wilgoci w samochodzie,
  • temperatura szyby niższa od temperatury powietrza w aucie.

Jednak do tematu możemy podejść również bardziej szczegółowo. To dlatego, że wilgoć zbiera się w samochodzie z różnych przyczyn, na które wpływasz własnym zachowaniem i nie tylko. W efekcie dokładasz swoją cegiełkę do problemu częstego parowania szyb.

Poniżej zebraliśmy główne przyczyny powstawania tego zjawiska.

Wilgoć wnoszona

Jesienią i zimą (ale nie tylko) bardzo łatwo o zbieranie się wilgoci w aucie. Woda dostaje się do wnętrza w postaci mokrego ubrania lub parasola w czasie deszczu, a także w formie śniegu, który najczęściej gromadzi się na butach.

Może też brać się z ciepłych napojów i jedzenia przewożonych ze sobą.

Wszystkie powyższe parują we wnętrzu auta, a para unosi się i osiada na zimnej szybie. Efekt mgły i ograniczenia widoczności gwarantowany.

Brudne szyby

Parowanie szyb w aucie od wewnątrz (a także od zewnątrz) zachodzi częściej również z powodu brudu. Mimo że nie jest to bezpośrednia przyczyna tego zjawiska, na pewno mu sprzyja.

Dlaczego?

Ponieważ drobne kropelki wody dużo łatwiej osadzają się na porowatej powierzchni, którą na szkle tworzą zaschnięte tłuszcze i inne zanieczyszczenia. W efekcie zjawisko mgły na szybie pojawia się o wiele szybciej.

Niesprawny nawiew/Brak cyrkulacji powietrza

Brak cyrkulacji powietrza to kolejna przyczyna wilgotnego filmu na szybach. Dochodzi do niej w dwóch przypadkach:

  • gdy nawiew działa nieprawidłowo;
  • gdy w aucie włączony jest obieg wewnętrzny.

W powyższych sytuacjach wentylator nie pobiera powietrza z zewnątrz, co prowadzi do zbierania się wilgoci. W efekcie pojawiają się zaparowane szyby w aucie. Jaki nawiew upora się z tym problemem? Przede wszystkim sprawny. Ponadto nie zapomnij o przełączeniu go na obieg zewnętrzny.

Zapchany filtr kabinowy

Odpowiedzią na pytanie: „dlaczego paruja szyby w aucie?” może być też filtr przeciwpyłkowy. On również odpowiada za prawidłową cyrkulację powietrza, a ponadto zatrzymuje liście, pyłki i inne drobinki brudu, które w przeciwnym wypadku dostałyby się do kabiny.

Niestety z racji swojej roli filtr czasem się zapycha, przez co wymiana powietrza ulega zaburzeniu. Co więcej, wtedy gromadzi się w nim wilgoć, która (jak już wiemy) przyczynia się do parowania szyb.

Awaria nagrzewnicy

Mimo że rzadko zdarza się, aby usterka nagrzewnicy była przyczyną parowania szyb, warto o niej wspomnieć z dziennikarskiego obowiązku. Jeśli nastąpi awaria, płyn chłodniczy zacznie przeciekać do wnętrza samochodu. Pojawi się wilgoć, a razem z nią mglisty film na szybach.

Usterkę najłatwiej zauważysz, gdy sprawdzisz, czy ze zbiornika przypadkiem nie ubywa płynu chłodniczego.

Stare uszczelki

Przyczyny parowania szyb w aucie (szczególnie jesienią i zimą) możemy doszukiwać się również w nieszczelnych drzwiach czy bagażniku. Winne są tutaj uszczelki, które z biegiem lat po prostu się zużywają. Stają się twardsze, przez co nie spełniają już swojej funkcji.

W efekcie woda i wilgoć dostają się do wnętrza auta (mogą też pojawiać się mokre plamy na tapicerce). Następnie woda paruje i skrapla się w zetknięciu z zimną szybą, tworząc wilgotny film.

Dlaczego parują szyby w samochodzie od zewnątrz?

Jak zapewne się domyślasz, zaparowane szyby od zewnątrz w samochodzie wynikają z bardzo podobnych przyczyn. Jedyna różnica jest taka, że ciepłe, wilgotne powietrze (często spotykane we wczesnych godzinach porannych) wchodzi w kontakt z zimnym szkłem od zewnątrz.

Mimo to mgła na szybach może pojawić się również w zimne dni, jeśli wyłączysz ogrzewanie w samochodzie. Z tego samego powodu parowanie czasem występuje u podstawy przedniej szyby, gdzie powietrze z zewnątrz zderza się z powietrzem z klimatyzacji.

Skoro znamy już przyczyny problemu, sprawdźmy, jak zapobiec parowaniu szyb w samochodzie — zarówno temu zewnętrznemu, jak i wewnętrznemu. Zajmiemy się tym w dalszej części artykułu.

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie parowały?

Istnieją różne sposoby na parowanie szyb w samochodzie. Poniżej zebraliśmy te najskuteczniejsze i najpopularniejsze. Znajdziesz wśród nich zarówno rozwiązania profesjonalne, jak i domowe sposoby na usuwanie wilgoci.

Nawiew

Podstawowy sposob na zaparowane szyby to uruchomienie klimatyzacji lub ogrzewania. Zarówno jedno, jak i drugie sprawi, że w ciągu kilku minut para zniknie.

Jeśli chodzi o parowanie szyb w samochodzie z klimatyzacja, sprawa jest prosta. Włącz klimę i skieruj nawiew na przednią oraz boczne szyby — problem powinien szybko zniknąć.

Ponadto w miesiącach zimowych pamiętaj o tym, aby przynajmniej raz w tygodniu uruchomić klimatyzację. Układ powinien popracować kilkanaście minut. Czasem jest z tym problem, bo przy niskich temperaturach klimatyzacja się nie uruchomi. Wtedy pozostaje albo ciepły parking, albo oczekiwanie na ocieplenie pogodowe.

Co w przypadku, gdy w aucie bez klimy pojawią się zaparowane szyby? Jaki nawiew pomoże wtedy? Otóż rozwiązanie nie różni się wiele od poprzedniego. Po prostu uruchom ciepły nawiew i skieruj go na przednią szybę, ale dodatkowo uchyl okno. W ten sposób szybciej pozbędziesz się wilgoci z wnętrza samochodu.

Preparaty na parowanie szyb w samochodzie

Poza układem samochodowym, do walki z parowaniem szyb wykorzystasz również specjalistyczne produkty przeznaczone do tego celu. Niektóre z nich działają bardzo długo, bo nawet przez kilka tygodni i są bardzo skuteczne.

Preparat na parowanie szyb w samochodzie pokrywa szkło specjalną warstwą, po której krople wody zwyczajnie się zsuwają, pchane siłą wiatru. Co więcej, usuwanie brudu (np. zaschniętych owadów) również staje się o wiele łatwiejsze.

Tego typu specyfiki znajdziesz na rynku w formie sprayu, którym wystarczy spryskać szybę, a także w wersji do wcierania za pomocą szmatki z mikrofibry lub płatków kosmetycznych. Jednak zanim z któregoś skorzystasz, dokładnie umyj i odtłuść szybę. Wtedy preparat będzie działał najlepiej i nie zostawi po sobie smug.

Domowe sposoby na zaparowane szyby w aucie

Poza profesjonalnymi rozwiązaniami istnieją również domowe sposoby na parowanie szyb w samochodzie.

Aby pozbyć się nadmiaru wilgoci, wcale nie potrzebujesz profesjonalnego pochłaniacza. Wystarczy, że zostawisz w samochodzie woreczek z ryżem lub z solą. Podobnie działanie ma koci żwirek, który możesz umieścić w skarpecie i w takiej formie położyć w samochodzie.

Każda z wymienionych wyżej substancji skutecznie pochłania wilgoć. Zaś sól ma dodatkowe pozytywne działanie, ponieważ usuwa nieprzyjemne zapachy.

Oprócz tego pamiętaj, aby w zimie przed wejściem do samochodu otrzepać buty (i ubranie) ze śniegu. Dzięki temu mniej wilgoci dostanie się do wnętrza auta. Dobrym pomysłem będzie również wymiana wycieraczek dywanowych na gumowe. Z tych drugich dużo łatwiej usuniesz wodę, bo nie wsiąka w materiał.

Finalnie warto dbać o czystość i dobry stan techniczny pojazdu. Dzięki temu nie napotkasz problemów, o których pisaliśmy we wcześniejszej części artykułu. Mamy tu na myśli przede wszystkim mycie okien czy dbanie o uszczelki oraz filtr przeciwpyłkowy.

Dlaczego szyby w samochodzie parują? Podsumowanie

Teraz już wiesz, czemu parują szyby w aucie i znasz skuteczne sposoby na radzenie sobie z tym problemem. Weź jednak pod uwagę, że nawet najdokładniejsze przestrzeganie wszystkich wymienionych w artykule zaleceń nie wyeliminuje tego zjawiska w 100%. Innymi słowy: wilgotny film na szybach od czasu do czasu będzie się pojawiał, ale nie sprawi ci już tylu problemów, co kiedyś.

Wynika to z faktu, że parowanie w dużej mierze zależy od środowiska, w którym jeździsz i przechowujesz samochód. Jeśli pojazd nie jest garażowany lub mieszkasz w regionach o dużej wilgotności powietrza, problem będzie pojawiał się bardziej regularnie.

Parowanie szyb może też częściej występować, jeśli zapominasz o domykaniu okien w deszczową pogodę lub korzystasz z pokrowca na samochód. Ten ostatni znacznie ogranicza przepływ powietrza, co prowadzi do kondensacji.

Jak widzisz, bardzo wiele zależy od twoich codziennych praktyk. Dlatego stosuj się do rad, które tutaj zebraliśmy, a widoczność ograniczona „mgłą” na szybie przestanie być dla ciebie irytującym kłopotem, a stanie się raczej drobną niedogodnością.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jazda na letnich oponach w zimie – czym grozi i czy może skończyć się mandatem?

Terenówka, SUV, crossover — co je właściwie różni?