w ,

Kontrolki w samochodzie — sprawdź, co oznaczają

W starszych autach deski rozdzielcze są stosunkowo nieskomplikowane. Podstawowe tarcze i kontrolki w samochodzie prawdopodobnie zna każdy kierowca. Natomiast nowe pojazdy potrafią już wprawić w zdumienie — chociażby ilością świateł ostrzegawczych. Aktywacja któregokolwiek z nich może zmylić, a nawet wzbudzić strach.

Jednak w większości przypadków takie emocje są zupełnie nieuzasadnione.

Zastanawiasz się, co oznaczają poszczególne kontrolki? Które świadczą o poważnej awarii, a które możesz potraktować z przymrużeniem oka? Jesteś w dobrym miejscu. W artykule odpowiadamy na te i szereg innych pytań związanych z tematem.

Kontrolki w samochodzie — opis ich rodzajów

W każdym samochodzie kontrolki dzielą się na trzy rodzaje, które różnią się od siebie kolorem. Barwy są ci dobrze znane, bo odzwierciedlają sygnalizację świetlną.

Wyróżniamy:

  • kontrolki zielone i niebieskie — pełnią wyłącznie rolę informacyjną (mówią o tym, jakie funkcje samochodu są aktualnie włączone);
  • kontrolki pomarańczowe/żółte — pełnią funkcję informacyjno-ostrzegawczą (coś jest nie tak, ale możesz jechać dalej) lub wyłącznie informacyjną (np. przypominają o tym, że ogrzewanie szyby jest włączone);
  • kontrolki czerwone — ostrzegają, że pojawił się poważny problem, który dodatkowo zagraża bezpieczeństwu (musisz jak najszybciej zatrzymać samochód i podjąć działania naprawcze).

Czytaj dalej, a poznasz wszystkie najważniejsze kontrolki w samochodzie i ich znaczenie z osobna.

Zielone i niebieskie kontrolki w samochodzie

Kontrolki w tych kolorach prawdopodobnie znasz bardzo dobrze. W końcu to właśnie one najczęściej wyświetlają się na tablicy rozdzielczej. Co więcej, niektóre z nich kierowca powinien sprawdzać przed każdą podróżą (np. czy aby na pewno włączył światła). Ignorancja w tej kwestii często skutkuje niepotrzebnym mandatem i punktami karnymi.

Jakie kontrolki znajdują się w tej kategorii? Przyjrzyjmy się im.

Światła mijania (krótkie)

Ta kontrolka informuje cię, że działają światła mijania. Jak każdy wie, po polskich drogach zgodnie z prawem poruszamy się tylko wtedy, gdy mamy je włączone.

Sprawny system poduszek powietrznych

Zielona kontrolka poduszek powietrznych świadczy o tym, że poduszka pasażera jest aktywna. Jako kierowca możesz ją wyłączyć (wtedy kontrolka zmienia kolor na żółty).

Przednie światła przeciwmgielne

Jak sama nazwa wskazuje, kontrolka informuje kierowcę, że przednie światła przeciwmgielne są aktualnie włączone.

System wspomagania parkowania

Kontrolka występuje tylko w samochodach, które takowy system posiadają. Sygnalizuje, że asystent parkowania działa, czyli będzie dawał sygnały dźwiękowe, gdy kierowca za bardzo zbliży się do przeszkody.

Kierunkowskaz

Sygnalizowanie zamiaru skrętu to obowiązek każdego kierowcy, a ta kontrolka informuje, że rzeczywiście uruchomiliśmy kierunkowskaz. Pełni też rolę przypomnienia dla zapominalskich, którzy nie wyłączyli go po wykonaniu manewru.

Asystent pokonywania wzniesień

Ów system najczęściej określamy skrótem HDC (od ang. Hill Descent Control). Występuje głównie w pojazdach terenowych, takich jak SUV-y czy Pickupy i stanowi wsparcie w sytuacji zjazdów ze wzniesień.

Co robi ten system?

Ogranicza prędkość pojazdu i aktywuje dodatkowe układy: ABS (hamulcowy) i ESP (przeciwpoślizgowy). Dlatego HDC najbardziej przydaje się na wzniesieniach o luźnym lub kamienistym podłożu.

Zwykle włącza się automatycznie, ale aktywujesz go również manualnie. Zaś kontrolka informuje, że właśnie z niego korzystasz.

Tempomat

Samochody wyposażone w tempomat posiadają specjalną kontrolkę, która sygnalizuje, że jest uruchomiony. Wygląda właśnie tak, jak na powyższym zdjęciu (chociaż może różnić się szczegółami w poszczególnych modelach samochodów).

Światła drogowe (długie)

Jedyna w tym zestawie niebieska kontrolka świadczy o tym, że używasz świateł drogowych. Przydaje się przede wszystkim za dnia, gdy włączysz je przez przypadek i tego nie zauważysz.

Światła pozycyjne

Kolejna kontrolka informująca o aktywnych światłach (tym razem pozycyjnych). W odróżnieniu od poprzedniczek może mieć nie tylko kolor zielony, ale również żółty.

Tylne światła przeciwmgielne

Tylne światła przeciwmgielne mają osobną kontrolkę. Wygląda bardzo podobnie do tej, która informuje o przednich. Z tą jedną różnicą, że kontrolka tylnych świateł przeciwmgielnych jest koloru żółtego.

Kontrolki w samochodzie — pomarańczowe i żółte

Zadaniem tego rodzaju kontrolek jest sygnalizacja problemu. Zwykle nie jest on na tyle poważny, że wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu, ale nie należy go też ignorować. Jeśli na twojej desce rozdzielczej zaświeci się któraś z poniższych kontrolek, zachowaj szczególną ostrożność.

Niski poziom ciśnienia w oponach

Gdy zauważysz, że ta kontrolka jest aktywna, prawdopodobnie masz nieprawidłowe ciśnienie w oponach lub uchodzi z nich powietrze. W wolnej chwili sprawdź stan opon. Kiedy ciśnienie wróci do prawidłowego poziomu, ostrzeżenie powinno się wyłączyć.

Niski poziom płynu do spryskiwaczy

Gdy na tablicy rozbłyśnie ta kontrolka, otrzymujesz informację, że kończy się płyn do spryskiwaczy. Ikonka zgaśnie dopiero wtedy, gdy go uzupełnisz.

Wyłączona poduszka po stronie pasażera

Pamiętasz kontrolkę aktywnej poduszki pasażera? Otóż gdy wyłączysz poduszkę powietrzną po stronie pasażera, tamta kontrolka zmieni się w tą. Jednak nie w każdym samochodzie. Niektóre modele po wyłączeniu poduszki po prostu uruchamiają kontrolkę awarii poduszek powietrznych.

Zastanawiasz się, dlaczego w ogóle masz wyłączać poduszkę powietrzną pasażera?

Robi się tak, gdy na przednim fotelu przewozisz dziecko w foteliku (tyłem do kierunku jazdy). Wtedy rozwijająca się poduszka powietrzna stanowi zagrożenie, ponieważ z łatwością potrafi złamać fotelik, co skutkuje poważnymi obrażeniami głowy dziecka.

Awaria świateł zewnętrznych

Ta kontrolka oznacza, że któraś z żarówek oświetlenia zewnętrznego nie świeci. Zapala się, gdy włączysz światła, w których wystąpiła awaria.

Dla przykładu: włączasz światła pozycyjne i wszystko jest w porządku. Jednak gdy włączasz światła mijania, zaświeca się kontrolka. To oznacza, że z którymś ze świateł mijania jest coś nie tak.

Awaria świec żarowych silnika

Ta kontrolka występuje w samochodach z silnikiem Diesla. Mimo swojej nazwy nie zawsze oznacza, że to właśnie świecie żarowe uległy uszkodzeniu. Częstymi przyczynami jej aktywacji są również awarie:

  • układu wtryskowego,
  • pompy wysokiego ciśnienia,
  • czujnika obrotów wałka rozrządu,
  • sterownika turbosprężarki.

Dlatego gdy kontrolna się zapali, najlepiej zrobisz, jeśli udasz się do warsztatu. Na miejscu szybko dojdą do źródła problemu.

Awaria systemu wtrysku

Kontrolka sygnalizuje, że coś dzieje się z silnikiem. Problem nie musi być poważny, ale w niektórych przypadkach skutkuje tym, że spada moc jednostki napędowej. Ostrzeżenie zaświeca się z różnych powodów, wśród których najczęstszymi są:

  • błąd czujnika,
  • problem z zaworem ERG,
  • awaria układu wtryskowego.

Czasem zdarza się, że kontrolka świeci po wlaniu słabej jakości paliwa do baku. Uzupełnienie go lepszym gatunkowo paliwem może spowodować, że ostrzeżenie zgaśnie.

Mimo wszystko wizyta u mechanika jest tutaj najlepszym wyjściem. Szybka reakcja oszczędzi ci poważnej awarii, do której może dojść, gdy zignorujesz kontrolkę.

Źle zamknięty wlew paliwa

Korek wlewu paliwa jest na swoim miejscu po to, aby zapobiec rozlaniu, zanieczyszczeniu oraz parowaniu paliwa. Gdy o nim zapomnisz lub źle go dokręcisz, auto zasygnalizuje ci to odpowiednią kontrolką.

Ostrzeżenie czasem zapala się również z powodu uszkodzenia czujnika lub brudnej uszczelki przy wlewie.

Oblodzona nawierzchnia drogi

To kontrolka typowo informacyjna. Ostrzega cię, że warunki na drodze pogorszyły się, więc powinieneś zachować szczególną ostrożność.

Zwykle uruchamia się, gdy temperatura na zewnątrz oscyluje w okolicach 4°C (lub niżej).

Uszkodzenie skrzyni biegów

Mimo że kontrolka nie zawsze oznacza awarię układu przełożenia w samochodzie (np. czasem wina może leżeć po stronie świec), jej aktywacja sprawia wyraźne problemy podczas jazdy. To dlatego, że skrzynia biegów przechodzi w tryb awaryjnej pracy.

Jeśli nie masz pewności, co się stało, najlepiej udaj się po pomoc do mechanika.

Awaria systemu stabilizacji toru jazdy

Gdy kontrolka miga, sygnalizuje, że system ESP działa w danym momencie. Natomiast gdy świeci stale, ostrzega, że ESP uległo awarii. Nie jest to problem, który wymaga niezwłocznej wizyty w serwisie (wciąż możesz bez ograniczeń korzystać z samochodu), ale tylko tam go rozwiążesz.

Rezerwa paliwa

Włączona ikonka dystrybutora paliwa oznacza, że należy jak najszybciej zatankować. Oczywiście na rezerwie przejedziesz jeszcze sporo kilometrów, ale zrobisz to kosztem filtru paliwa (na dnie baku zwykle zbierają się zanieczyszczenia, które filtr musi powstrzymać).

Włączone ogrzewanie tylnej szyby

Jak sama nazwa wskazuje, ta kontrolka informuje cię, że aktualnie działa ogrzewanie tylnej szyby. W przypadku samochodów z funkcją podgrzewania lusterek bocznych, ikonka oznacza aktywację również tego udogodnienia.

Dla lusterek bocznych nie ma osobnej kontrolki.

Włączony nawiew przedniej szyby

Podobnie jak w powyższym przypadku, kontrolka oznacza, że nawiew przedniej szyby aktualnie pracuje.

Czerwone kontrolki w samochodzie

Gdy na desce rozdzielczej pojawi się ostrzeżenie w kolorze czerwonym, oznacza to, że w samochodzie mogło dojść do poważnej awarii. W takiej sytuacji natychmiast przerwij podróż i zabierz pojazd do najbliższego warsztatu. W ten sposób nie tylko unikniesz pogłębienia się uszkodzeń, ale również potencjalnego zagrożenia zdrowia i życia podczas podróży.

Czytaj dalej, a poznasz wszystkie najważniejsze kontrolki z tej kategorii.

Awaria układu elektroniki

Kontrolka świadczy o tym, że z elektroniką samochodu stało się coś niedobrego. Niestety tego typu awarii nie naprawisz we własnym zakresie. Nie powinieneś jej też bagatelizować. Najlepiej udaj się czym prędzej do serwisu i sprawdź, co się stało.

Awaria układu wspomagania kierownicy

Gdy zauważysz, że świeci się ta ikonka, natychmiast poszukaj miejsca na poboczu i zatrzymaj samochód. Uszkodzony układ wspomagania sprawia, że obrót kierownicy staje się znacznie trudniejszy — jeszcze bardziej niż w modelach bez fabrycznego wspomagania.

W efekcie manewrowanie samochodem jest o wiele cięższe, co zwiększa niebezpieczeństwo na drodze.

Gdy się zatrzymasz, sprawdź zbiorniczek płynu do wspomagania. Brak płynu to najczęstszy powód, przez który zapala się kontrolka. Wśród innych przyczyn awarii wymieniamy:

  • przepalone bezpieczniki,
  • spadek napięcia (rozładowany akumulator),
  • uszkodzenie pompy wspomagania.

Awaria systemu ABS

Uszkodzony układ ABS znacznie pogarsza jakość hamowania. Jeśli kontrolka się zapali, a dodatkowo czujesz wibracje i słyszysz pisk, gdy wciskasz pedał hamulca, jak najszybciej udaj się do warsztatu. Niesprawny układ hamowania stwarza ogromne zagrożenie na drodze.

Awaria poduszki powietrznej

Czerwona ikonka poduszki powietrznej świeci, gdy z tym elementem wyposażenia pojazdu jest coś nie tak. Lepiej zrezygnuj z dalszej jazdy, bo wiele ryzykujesz. W razie wypadku poduszki powietrzne mogą nie zadziałać, co stwarza ogromne zagrożenie dla zdrowia i życia podróżujących.

Istnieje wiele przyczyn aktywacji tej kontrolki (np. uszkodzona mata obecności pasażera, awaria czujników zderzeniowych czy wystrzelone pasy bezpieczeństwa), dlatego skorzystaj z pomocy serwisu. Tam szybko dojdą do sedna problemu.

Awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego

To ostrzeżenie przypomina, że zaciągnięty jest hamulec ręczny. Jeśli go zwolnisz, a kontrolka nadal świeci, prawdopodobnie poziom płynu hamulcowego jest bardzo niski. Oznacza to wyciek, czyli nieszczelny układ hamulcowy. Nie możesz jeździć samochodem w takim stanie.

Poziom płynu jest w porządku, a kontrolka wciąż świeci? W takim razie awarii uległ czujnik (najpewniej doszło do zwarcia). W warsztacie rozwiążą ten problem.

Awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny

Ta kontrolka informuje praktycznie o tym samym samym, co poprzednia.

Zaciągnięty hamulec ręczny

Niektóre samochody posiadają osobną kontrolkę, która sygnalizuje użycie hamulca ręcznego. Gdy go zwolnisz, a ostrzeżenie nie gaśnie, prawdopodobnie zapiekła się linka hamulcowa lub uszkodził czujnik przy rękojeści hamulca. Tak czy inaczej dalsza podróż jest niemożliwa.

Niskie ciśnienie oleju

Kontrolka zapala się na chwilę, gdy uruchamiasz silnik. Potem powinna zgasnąć. Jeśli tak się nie dzieje, ciśnienie oleju jest za niskie.

Jak najszybciej wyłącz silnik, aby nie uległ awarii. Następnie sprawdź poziom oleju, bo zwykle jego zbyt niska ilość jest przyczyną aktywacji kontrolki.

Jeśli poziom oleju jest w porządku, wina może leżeć w:

  • niesprawnym czujniku ciśnienia oleju,
  • niezalanej olejem pompie,
  • zapchanym wlocie oleju,
  • uszkodzonym przewodzie pomiędzy czujnikiem i sygnalizatorem.

Wysoka temperatura płynu chłodniczego

Kontrolka układu chłodzenia mówi, że temperatura płynu chłodzącego podniosła się do niebezpiecznego poziomu. Jeśli będziesz kontynuować podróż, przegrzejesz silnik i prawdopodobnie go uszkodzisz.

Dlatego gdy zobaczysz tę kontrolkę, zatrzymaj się. Poczekaj, aż silnik ostygnie i dopiero wtedy kontynuuj jazdę.

Przyczyna wysokiej temperatury płynu chłodniczego może leżeć w kilku miejscach, np.:

  • za małej ilości płynu w układzie chłodzenia,
  • uszkodzonych wentylatorach chłodnicy,
  • uszkodzonej pompie,
  • niedrożnym układzie chłodzenia.

Słaby akumulator

Gdy zobaczysz na desce rozdzielczej czerwoną ikonkę akumulatora, oznacza to, że napięcie ładowania w twoim samochodzie szwankuje. W końcu doprowadzi to do wyłączenia wszystkich systemów elektrycznych.

W starych samochodach silnik nie potrzebował zbyt wiele prądu podczas pracy. Naładowany akumulator był niezbędny jedynie podczas uruchamiania. Dziś coraz więcej aut polega na elektronice, więc niesprawny układ ładowania praktycznie uniemożliwia dalszą podróż.

Gdzie leży źródło problemu? Najczęściej w:

  • zaciskach na biegunach akumulatora,
  • przewodzie przy alternatorze,
  • zerwanym lub luźnym pasku wielorowkowym.

Otwarte drzwi lub klapa bagażnika

O niedomkniętych drzwiach lub bagażniku samochód informuje cię właśnie za pomocą tej kontrolki. Jeśli wszystko domkniesz, a kontrolka nadal świeci, problem prawdopodobnie leży w którymś z czujników lub w układzie elektrycznym.

Minimalny poziom oleju silnikowego

Kolejna kontrolka związana z olejem silnikowym, ale tym razem bezpośrednio z jego ilością. Gdy się zaświeci, otrzymujesz sygnał, że poziom oleju silnikowego jest bardzo niski.

Czym prędzej zatrzymaj samochód i uzupełnij olej. W przeciwnym wypadku zatrzesz silnik i narazisz się na ogromne koszty naprawy.

Zużycie klocków hamulcowych

W nowych samochodach ta kontrolka stała się już standardem. Informuje, że klocki hamulcowe są do wymiany. Jednak nie wpadaj w panikę, gdy ją zobaczysz, bo zwykle zaświeca się z wyprzedzeniem. Klocki hamulcowe wystarczą jeszcze na ok. 2000 km.

Sygnalizator ogólny

Kiedy samochód nie potrafi dokładnie określić, co uległo uszkodzeniu, zobaczysz właśnie tę kontrolkę. Jako że jest to ogólne ostrzeżenie, może oznaczać wszystko, np. awarię świateł zewnętrznych, czujników parkowania czy monitoringu ciśnienia w oponach.

Samodzielne dotarcie do źródła problemu będzie trudne. Lepiej udaj się do serwisu na szczegółową diagnozę.

Włączone światła awaryjne

Za każdym razem, gdy włączysz światła awaryjne, ta kontrolka miga razem z nimi. W niektórych pojazdach zamiast niej mogą migać kontrolki kierunkowskazów.

Tak czy inaczej jest to dodatkowe przypomnienie dla kierowcy, który ze środka samochodu nie zawsze widzi, że światła wciąż są aktywne.

Niezapięte pasy bezpieczeństwa

Kolejna kontrolka z gatunku przypomnień. Tym razem chodzi o niezapięte pasy bezpieczeństwa. Często występuje razem z sygnałem dźwiękowym, który irytuje większość kierowców.

Nietypowe kontrolki w samochodzie

Poza kontrolkami, które opisaliśmy do tej pory, w niektórych samochodach występują również inne. Mimo że są mniej znane, warto mieć o nich przynajmniej ogólne pojęcie.

Czytaj dalej, a poznasz ich wygląd i znaczenie.

Asystent świateł drogowych (długich)

Asystent świateł drogowych to system, który zwiększa komfort jazdy, ponieważ w zależności od sytuacji na drodze samodzielnie włącza lub wyłącza światła drogowe (długie). Kontrolka informuje o tym, czy jest aktywny.

Adaptacyjne oświetlenie drogi (doświetlenie zakrętów)

Kontrolka zapala się tylko w momencie, w którym wykonujesz manewr skrętu. Tym samym sygnalizuje, że działa system doświetlania zakrętów.

Jeśli zamiast tego ikonka miga lub stale świeci, oznacza to, że w systemie wystąpiła jakaś usterka.

Aktywny tempomat

W nowych samochodach poza tradycyjnym tempomatem występuje również aktywny tempomat. To system, który automatycznie utrzymuje odpowiednią odległość od samochodu, który jedzie przed tobą.

Kontrolka informuje, że jest aktywny.

Ssanie

To stara kontrolka, która występuje jedynie w samochodach benzynowych z gaźnikiem. Ssanie ułatwia uruchomienie takiego silnika.

Zaś kontrolka informuje, że ssanie aktualnie działa.

Tryb ekonomiczny

Niektóre auta posiadają tryb jazdy ekonomicznej, który spala mniej paliwa. Dlatego na ich desce rozdzielczej znajdziesz tę dodatkową kontrolkę. Pokazuje, czy tryb ekonomiczny jest aktywny.

Niski zakres biegów

Kolejna kontrolka informacyjna. Sygnalizuje, że aktualnie samochód działa w niskim zakresie biegów, czyli aktywny jest reduktor prędkości.

Służy on do jazdy w trudnym terenie. Ponadto niektóre dodatkowe tryby jazdy wymagają, aby reduktor był aktywny.

Crawl Control (jazda terenowa)

System Crawl Control służy do jazdy po trudnym i nierównym terenie. Jeśli jedno z kół traci przyczepność, system je wyhamowuje i przekazuje moment obrotowy na pozostałe koła.

Gdy kontrolka świeci, Crawl Control jest aktywny.

Zbliżający się przegląd

Ta żółta kontrolka przypomina, że nie zostało wiele czasu do następnego przeglądu. Komputer pokładowy oblicza konieczność serwisu na podstawie:

  • przebiegu,
  • czasu,
  • jakości oleju silnikowego.

Zwykle ikonka zaświeca się z wyprzedzeniem, żeby kierowca mógł spokojnie zaplanować termin przeglądu.

Zredukowana moc silnika

Gdy system sterujący pracą silnika zredukuje jego moc, sygnalizuje to odpowiednią kontrolką. W ten sposób chroni silnik i skrzynię biegów przed uszkodzeniem, do którego może dojść z powodu wykrytej wcześniej usterki.

Problem może być tymczasowy. Niekiedy po ponownym uruchomieniu silnika kontrolka już się nie zapala.

Jeśli jednak wciąż świeci, usterka jest poważniejsza i nie obędzie się bez wizyty w serwisie.

Usterka elektronicznej przepustnicy

Gdy dojdzie do uszkodzenia elektronicznie sterowanej przepustnicy, zapala się ta kontrolka. Lepiej nie kontynuuj jazdy, bo silnik może nieprawidłowo reagować na pedał gazu.

Usterka sondy lambda

To szczegółowe ostrzeżenie zgłasza ci awarię samej sondy lambda, która dba o odpowiedni skład spalin. Gdy nie działa prawidłowo, samochód ma gorsze osiągi i zużywa więcej paliwa. Ponadto szybciej zużywa się katalizator oraz filtr DPF/GPF/FAP.

Jeśli nie chcesz narażać się na dodatkowe koszty, lepiej czym prędzej napraw usterkę.

Zanieczyszczony filtr powietrza

Kontrolka sygnalizuje, że filtr powietrza dolatującego do silnika zapchał się. Jeśli go nie udrożnisz, z czasem może dojść do poważniejszych problemów.

Niski poziom płynu chłodniczego

Za mało płynu w układzie chłodzenia to problem, którego nie możesz bagatelizować. Dalsza jazda zwiększa ryzyko, że silnik się przegrzeje, co najprawdopodobniej poskutkuje awarią. Dlatego czym prędzej uzupełnij płyn chłodniczy, ale nie rób tego, gdy silnik jest rozgrzany.

Jeśli w krótkim czasie po dolaniu płynu kontrolka zaświeci się znowu, sprawdź szczelność układu chłodzenia.

Niski poziom płynu do DPF

W samochodach z DPF występują dodatkowe kontrolki, które sygnalizują problemy z tym systemem. Ta ostrzega, że płyn do filtra cząstek stałych kończy się i należy go uzupełnić. Jeśli tego nie zrobisz, silnik przejdzie w tryb awaryjny.

Zapchany filtr cząstek stałych

DPF nie tylko potrzebuje specjalnego płynu, ale również się zapycha. Gdy do tego dojdzie, na tablicy rozdzielczej zobaczysz właśnie tę kontrolkę. Co z tym zrobić?

W instrukcji obsługi samochodu znajdziesz dokładny opis czyszczenia filtra, więc postępuj zgodnie z zawartymi tam wskazówkami. Jeśli to nie pomoże, ostatnim ratunkiem będzie wizyta w serwisie.

Z zapchanym filtrem nie pojeździsz, bo silnik będzie działał w trybie awaryjnym.

Pojazd w martwym polu

Ta wyjątkowa kontrolka pojawia się w niektórych modelach samochodów. Dlaczego wyjątkowa? Bo nie znajduje się na tablicy rozdzielczej, tylko w lusterkach zewnętrznych. Gdy zobaczysz ją w którymś z nich, oznacza to, że w tzw. „martwym polu” znajduje się inny pojazd. Nie zmieniaj w tym czasie pasa ruchu.

Woda w paliwie

Kontrolka ta informuje cię, że w filtrze paliwa zbiera się woda. Najlepiej zrobisz, jeśli go wymienisz i wyczyścisz obudowę, w której się znajduje. Mimo to w niektórych wypadkach wystarczy, że spuścisz wodę z filtra.

Nie lekceważ tego problemu, bo zbyt długa jazda z wodą w paliwie odciśnie się na kondycji wtryskiwaczy oraz pompy wtryskowej.

AdBlue

Istnieje kilka kontrolek związanych z systemem AdBlue, czyli oczyszczania spalin z tlenku azotu. Znajdziesz je na desce rozdzielczej tych pojazdów, które posiadają wtrysk AdBlue. Ostrzeżenia dotyczą przede wszystkim niskiego poziomu płynu oraz usterki w układzie oczyszczania spalin.

Konieczność zrobienia sobie przerwy

Ta kontrolka jest obecna w samochodach, które posiadają system badający sprawność psychofizyczną kierowcy. Kiedy spadnie ona poniżej dopuszczalnego poziomu, pojazd zasugeruje ci przerwę w podróży.

Kontrolki w aucie — co oznaczają i czy trzeba się nimi przejmować? Podsumowanie

Po lekturze artykułu znasz już większość kontrolek, które mogą pojawić się na twojej desce rozdzielczej. Dobrze zrobisz, jeśli zapamiętasz przynajmniej najważniejsze z nich. Zwróć szczególną uwagę na te w kolorze czerwonym, ponieważ zwykle wiążą się z poważną awarią któregoś z układów w samochodzie.

Jeśli mimo ich ostrzeżeń będziesz kontynuować jazdę, narażasz się nie tylko na duże koszty naprawy, ale również wystawiasz życie swoje i pasażerów na niebezpieczeństwo.

Żółte kontrolki w samochodzie świadczą o mniejszych usterkach albo informują o kwestiach, na które jako kierowca musisz zwrócić uwagę. Natomiast zielone pełnią rolę czysto informacyjną. Pokazują, które z systemów auta są aktualnie włączone.

Zupełnie tak samo, jak z sygnalizacją świetlną:

  • widzisz kolor czerwony — zatrzymujesz samochód;
  • widzisz kolor żółty — zachowujesz szczególną ostrożność;
  • widzisz kolor zielony — jedziesz bez przeszkód do celu.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czym jest i do czego służy AdBlue?

Technika pokonywania zakrętów. Jak pokonywać zakręty podczas jazdy na torze i nie tylko?