Symbolem, który niezaprzeczalnie wyróżnia każdego producenta marek samochodowych jest własne, niepowtarzalne logo. Dzięki niemu w ułamek sekundy, spoglądając tylko na znaczek na masce jesteśmy w stanie rozpoznać pojazd konkretnego producenta. Zazwyczaj zawiera ono elementy kojarzone z firmą, jej historią oraz początkami działalności. Podobnie jak zmienia się wygląd samochodów, zmienia się także design logotypu, wykorzystana czcionka lub kształt. Taki zabieg sprawia, że symbol wygląda na nowocześniejszy jednak trzeba przyznać, że zmiany te zwykle nie są znaczne i zaplanowane na tyle, by użytkownik mógł nadal bez większego problemu skojarzyć symbol z marką pojazdu. Sprawdźmy więc jak na przestrzeni lat ewoluowały logotypy znanych marek samochodów wyścigowych.
Mercedes
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych logotypów na świecie jest słynna “gwiazda” przypisana do Mercedesa. Założyciel firmy – Goottlieb Daimler na pocztówce skierowanej do żony w 182 roku narysował gwiazdę tłumacząc jej, że wzejdzie kiedyś nad jego fabryką przynosząc im szczęście i dostatek. Gwiazda posiada 3 ramiona, ponieważ Daimler planował rozwój firmy w trzech kierunkach: produkcji samochodów, samolotów oraz łodzi. Jednak nie od razu znalazła się ona w logo koncernu.
Początkowo wykorzystywano jedynie napis “Mercedes” otoczony elipsą. Gwiazda pojawiła się w logo dopiero w 1909 roku, na wniosek synów Goottlieba, już po jego śmierci. Pierwotnie była w kolorze złocistym, w 1916 dodano do niej napis “Mercedes” a w 1926 roku wpleciono w logo wieniec laurowy, z którego wcześniej korzystała marka Benz. Był to efekt połączenia obu firm. W roku 1933 powrócono do minimalistycznego wyglądu – pozostawiono cienką, czarną gwiazdę bez napisów i dodatkowych symboli. Współczesny znak towarowy to smukła, srebrna trójramienna gwiazda otoczona delikatną obręczą. Każdemu, kto chciałby przyjrzeć się logo na własne oczy i przetestować kultowego Mercedesa, zapraszamy na przejażdżkę za kierownicą lub na miejscu pasażera Mercedesa AMG.
BMW
Logo BMW zostało zainspirowane znakiem towarowym wywodzącym się od Rapp Motorenwerke – koncernu należącego do Karla Rappa będącego jednym z założycieli BMW. Po latach uznano, że inspiracji należy szukać w początkach powstawania firmy, kiedy to specjalizowała się w produkcji samolotów. Na logo miały się bowiem znajdować kręcące się śmigła w ułożeniu szachownicowym, w kolorach bawarskiej flagi. Znak BMW nie zmieniał się znacząco na przestrzeni lat. Zmieniano kolor napisu i czcionkę, jednak kształt i ogólny zarys przez lata pozostał ten sam. Sprawdź potencjał BMW E92 Performance na jednym z najlepszych torów wyścigowych w Polsce!
Porsche
Logo koncernu Porsche bazuje na herbie Ludowego Państwa Wirtembergii za czasów Republiki Weimarskiej oraz nazistowskich Niemiec. Jest to herb, jaki obowiązywał na tamtejszych obszarach jeszcze przed II Wojną Światową. Znajdują się na nim rogi jelenia oraz czarno-czerwone pasy. Do herbu dodano czarnego konia, a w zasadzie klacz, która widnieje w herbie Stuttgartu – miasta, w którym mieści się fabryka Porsche. Emblemat koncernu tak naprawdę nie zmieniał się od wielu lat. Niektóre detale jedynie wygładzono, podniesiono również intensywność kolorów.
Lamborghini
Niezmienne przez lata pozostało również logo włoskiego koncernu Lamborghini. Założyciel – Ferrucio Lamborghini, który był zodiakalnym bykiem, wybrał to zwierzę do identyfikacji swojej marki. Przyczyniło się do tego także jego zamiłowanie do hiszpańskich corrid, które oglądał w hiszpańskiej Sevilli. Kolorystyka jest dość prosta, samo logo minimalistyczne – widzimy na nim herb oraz nazwa zapisana prostą czcionką. Wykorzystano kolor złoty symbolizujący luksus i bogactwo oraz czarny oznaczający elegancję i integralność marki.
Ferrari
Pasjonaci motoryzacji uznają logo Ferrari za najpopularniejszy znaczek identyfikujący markę motoryzacyjną na świecie. Możemy zobaczyć na nim czarnego wierzgającego konia na żółtym tle, z nazwą marki u dołu oraz flagą Włoch na górze. Koń pojawił się na symbolu za namową rodziców włoskiego bohatera – hrabii Fransesco Baracca. Walczył on w Siłach Powietrznych Włoch w I Wojnie Światowej. Był niezwykle utalentowanym włoskim pilotem, który na boku swojego samolotu namalował czarnego rumaka, który był herbem rodowodowym jego rodziny.
W 1923 roku Enzo Ferrari spotkał na torze Savio rodziców Baracca, którzy zachwyceni jego wygraną w wyścigu zaproponowali, by na swoich pojazdach umieścił logo, którego kiedyś używał ich syn. Ferrari spełnił prośbę ich i 9 lat później znaczek pojawił się na masce Scuderii. Tarcza była kanarkowo żółta, co miało symbolizować Modenę – rodzinne miasto Enzo, a także litery S i F oznaczające Scuderia Ferrari. Symbol przeszedł niewielką modyfikację w roku 1947. Obie litery zamieniono na napis „Ferrari”, a na górze dodano kolory włoskiej flagi.
Jak możemy zauważyć, logotypy znanych marek samochodów wyścigowych ewoluowały w różnym tempie. Niektóre koncerny, jak chociażby Lamborghini, postawiły na tradycję postanawiając nie ingerować w logo zaprojektowane przez głównego twórcę. Inne natomiast, idąc z biegiem czasu unowocześniały swoje symbole, by lepiej wpasować się w aktualne nurty. Trzeba jednak przyznać, że często taki zabieg dzieli konsumentów na zwolenników i przeciwników nowego designu.