Jesteś ciekaw, czym wyróżnia się Porsche Taycan? To pierwszy elektryczny model marki Porsche i słynie ze swoich wyjątkowych osiągów oraz uderzającego designu.
Ale to nie wszystko. Jako pierwszy samochód elektryczny Porsche, Taycan oferuje osiągi supersamochodu wraz z luksusowym i ekscentrycznym wnętrzem.
Chcesz dowiedzieć się więcej? W artykule omówimy zasięg, dane techniczne i cenę modelu. Nieważne, czy jesteś entuzjastą marki, czy po prostu interesujesz się samochodami elektrycznymi — tekst jest dla ciebie.
Czytaj dalej, a dowiesz się, ile kosztuje elektryczne Porsche i czy jest warte swojej ceny.
Contents
Jakie są elektryczne modele Porsche? Porównanie danych technicznych
W pełni elektryczne modele Porsche w aktualnej ofercie producenta obejmują 3 wersje nadwozia Taycana, które dzielą się dalej ze względu na zastosowany układ napędowy. Czytaj dalej, a dowiesz się więcej o każdym z nich.
Taycan (limuzyna)
Model | Napęd | Bateria | Moc | Moment obrotowy | Waga | Przyspieszenie 0-100 km.h | Prędkość maksymalna |
Taycan | RWD | 79 kWh | 300 kW (402 KM) | 344 Nm | 2050 kg | 5,4 s | 230 km/h |
93 kWh (performance battery plus) | 350 kW (469 KM) | 357 Nm | 2130 kg | 5,4 s | 230 km/h | ||
Taycan 4S | AWD | 79 kWh | 390 kW (523 KM) | 640 Nm | 2140 kg | 4 s | 250 km/h |
93 kWh (performance battery plus) | 420 kW (563 KM) | 650 Nm | 2220 kg | 4 s | 250 km/h | ||
Taycan GTS | AWD | 93 kWh | 440 kW (590 KM) | 850 Nm | 2295 kg | 3,7 s | 250 km/h |
Taycan Turbo | AWD | 93 kWh | 500 kW (671 KM) | 850 Nm | 2305 kg | 3,2 s | 260 km/h |
Taycan Turbo S | AWD | 93 kWh | 560 kW (751 KM) | 1050 Nm | 2295 kg | 2,8 s | 260 km/h |
Taycan Sport Turismo
Model | Napęd | Bateria | Moc | Moment obrotowy | Waga | Przyspieszenie 0-100 km.h | Prędkość maksymalna |
Taycan Sport Turismo | RWD | 79 kWh | 300 kW (402 KM) | 344 Nm | 2080 kg | 5,4 s | 230 km/h |
93 kWh (performance battery plus) | 350 kW (469 KM) | 357 Nm | 2160 kg | 5,4 s | 230 km/h | ||
Taycan 4S Sport Turismo | AWD | 79 kWh | 390 kW (523 KM) | 640 Nm | 2170 kg | 4 s | 250 km/h |
93 kWh (performance battery plus) | 420 kW (563 KM) | 650 Nm | 2250 kg | 4 s | 250 km/h | ||
Taycan GTS Sport Turismo | AWD | 93 kWh | 440 kW (590 KM) | 850 Nm | 2310 kg | 3,7 s | 250 km/h |
Taycan Turbo Sport Turismo | AWD | 93 kWh | 500 kW (671 KM) | 850 Nm | 2330 kg | 3,2 s | 260 km/h |
Taycan Turbo S Sport Turismo | AWD | 93 kWh | 560 kW (751 KM) | 1050 Nm | 2325 kg | 2,8 s | 260 km/h |
Taycan Cross Turismo
Model | Napęd | Bateria | Moc | Moment obrotowy | Waga | Przyspieszenie 0-100 km.h | Prędkość maksymalna |
Taycan 4 Cross Turismo | AWD | 93 kWh | 350 kW (469 KM) | 500 Nm | 2245 kg | 5,1 s | 220 km/h |
Taycan 4S Cross Turismo | AWD | 93 kWh | 420 kW (563 KM) | 650 Nm | 2245 kg | 4,1 s | 240 km/h |
Taycan Turbo Cross Turismo | AWD | 93 kWh | 500 kW (671 KM) | 850 Nm | 2320 kg | 3,3 s | 250 km/h |
Taycan Turbo S Cross Turismo | AWD | 93 kWh | 560 kW (751 KM) | 1050 Nm | 2320 kg | 2,9 s | 250 km/h |
Jakie zasięgi ma Porsche Taycan?
Zasięgi Porsche Taycan zależą od wybranego modelu i wersji nadwozia. W przypadku limuzyny prezentują się one następująco (dane WLTP):
- Taycan (79 kWh) — maks. 431 km;
- Taycan (93 kWh) — maks. 484 km;
- Taycan 4S (79 kWh) — maks. 408 km;
- Taycan 4S (93 kWh) — maks. 464 km;
- Taycan GTS — maks. 504 km;
- Taycan Turbo — maks. 452 km;
- Taycan Turbo S — maks. 416 km.
Pamiętaj jednak, że w praktyce zasięg samochodu zależy w dużej mierze od stylu jazdy (m.in. prędkości). Dlatego Porsche Taycan elektryczny może w określonych sytuacjach wypadać pod tym względem słabiej,
Ile kosztuje naładowanie Porsche elektrycznego?
Koszt naładowania Porsche elektrycznego zależy od wielu czynników — przede wszystkim od wybranego usługodawcy oraz rodzaju ładowarki.
Weźmy za przykład państwowego giganta petrochemicznego, czyli Orlen. Na stacjach paliw przy często uczęszczanych trasach pojawia się coraz więcej ładowarek, gdzie za prąd zapłacisz następujące kwoty:
- AC (22 kW) — 1,22 zł/kWh;
- DC (50 kW) — 1,70 zł/kWh;
- DC (100/150 kW) — 2,04 zł/kWh.
Załóżmy, że ładujesz Taycana w wersji z baterią 79 kWh od zera do pełna za pomocą prądu DC o mocy 50 kW. Wtedy rachunek wyglądałby następująco:
79 * 1,70 = 134,30 zł
Co prawda ładowanie auta prądem zmiennym (AC) jest tańsze, ale musisz wziąć pod uwagę, że trwa dłużej. Nie byłby to wielki problem gdyby nie fakt, że większość stacji ładowania pobiera dodatkową opłatę za postój po przekroczeniu określonego czasu.
Oczywiście najtaniej wychodzi ładowanie samochodu w domu. Jeśli weźmiemy pod uwagę maksymalna stawkę (już po przekroczeniu limitów) w 2023 roku, wynosi ona średnio 1,22 zł/kWh. Na tej podstawie koszt ładowania wyglądałby następująco:
79 * 0,85 = 96,38 zł
Weź jednak pod uwagę, że w kolejnym roku ceny prądu prawdopodobnie pójdą w górę. Odbije się to na portfelu każdego, kto posiada auto z napędem elektrycznym.
Ile kosztuje bateria do Porsche Taycan?
Nie znamy dokładnej ceny baterii do Porsche Taycan, ale wiemy, że ogólny koszt produkcji akumulatorów tego typu w 2023 roku wynosi średnio 106 USD/kWh. Uwzględniając, że mniejsza bateria modelu dysponuje pojemnością 79 kWh, cena produkcji powinna wynosić ok. 8385 USD.
W przeliczeniu na złotówki daje to ok. 36 tys. zł.
Weź jednak pod uwagę, że cały czas mówimy o cenie produkcyjnej. Trzeba do niej doliczyć koszty logistyki, magazynowania i marżę sprzedawcy. W efekcie konsument końcowy zapłaci za baterię co najmniej dwa razy więcej.
Oznacza to, że nowa bateria do Porsche Taycan może cię kosztować co najmniej 72 tys. zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt robocizny (montażu).
Jednak warto tutaj dodać, że wymiana całego akumulatora nie zawsze jest konieczna. Istnieje też możliwość wymiany pojedynczych modułów baterii, które niedomagają. W takim przypadku koszty będą o wiele niższe.
Ile kosztuje elektryczne Porsche?
Jeśli chodzi o Porsche elektryczne, cena wersji podstawowych zaczyna się od 448 tys. zł i kończy na nawet 860 tys. zł (ceny pochodzą ze strony producenta). Wszystko zależy od wybranego układu napędowego i typu nadwozia.
Interesują cię poszczególne modele? Jeśli chodzi o limuzyny elektryczne Porsche Taycan, cena w wersji podstawowej rysuje się następująco:
- Taycan — 448 000 zł;
- Taycan 4S — 449 000 zł;
- Taycan GTS — 610 000 zł;
- Taycan Turbo — 712 000 zł;
- Taycan Turbo S — 854 000 zł.
Wersje nadwozia Sport Turismo i Cross Turismo zazwyczaj są trochę droższe.
Jak widzisz, nowe Porsche elektryczne Taycan nie należy do tanich samochodów.
Podsumowanie
Porsche Taycan to przełomowy pojazd elektryczny, który oferuje wyjątkowe wrażenia z jazdy. Dzięki całkowicie elektrycznemu układowi napędowemu zapewnia zerową emisję spalin, co czyni go przyjazną dla środowiska opcją dla tych, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy.
Taycan jest dostępny w kilku modelach, w tym Taycan 4S, Taycan GTS, Taycan Turbo i Taycan Turbo S. Co prawda jego zasięg może nie być tak imponujący, jak u niektórych konkurentów, ale jako zadośćuczynienie oferuje kierowcom wysoką przyjemność z jazdy.
Taycan został zaprojektowany tak, aby zapewniać bardziej „czyste” wrażenia podczas podróży. Co to znaczy? Kierowcy mogą prowadzić samochód podobnie do innych modeli Porsche.
Nie da się ukryć, że Taycan wywołał niemałe poruszenie w branży motoryzacyjnej, ostatecznie przekonując do siebie wielu entuzjastów marki. Co więcej, producent już ogłosił, że w 2024 roku na rynku pojawi się Porsche Macan elektryczny. Inne modele także są w planach.
Chcesz przekonać się na własnej skórze, co ma do zaoferowania elektryczne Porsche? Nic prostszego! Dzięki ofercie Go-Racing Jazda Porsche Taycan Turbo S możesz samodzielnie wypróbować najmocniejszą wersję modelu (albo zamówić jazdę komuś bliskiemu).