Telemetria w bolidach jednomiejscowych, czyli tzw. single-seaterach, ma bardzo szerokie zastosowanie. Dzięki niej zarówno zespół, jak i kierowca mogą zidentyfikować obszary wymagające poprawy oraz wyeliminować błędy. W Go-Racing oferujemy trening Formuła Renault 2.0 z telemetrią i chcielibyśmy przybliżyć Ci, czym właściwie jest telemetria i dlaczego odgrywa tak kluczową rolę w motorsporcie.
Contents
Czym jest telemetria?
Telemetria to pojęcie powszechnie używane w świecie wyścigów. Wywodzi się z greckich słów tele (daleko) i metron (miara), a w kontekście motorsportu oznacza proces zbierania i przesyłania danych w czasie rzeczywistym z samochodu wyścigowego do alei serwisowej (pit lane). Zgromadzone dane są następnie analizowane przez inżynierów, aby na ich podstawie podejmować świadome decyzje, zarówno te dotyczące ustawień samochodu, jak i stylu jazdy kierowcy.
Technologia telemetryczna zaczęła rewolucjonizować świat motorsportu już w 1983 roku. Sam fakt przesyłania danych na żywo stanowił przełom. Czujniki rozmieszczone w samochodzie rejestrują kluczowe parametry, takie jak prędkość, przyspieszenie, poziom paliwa, ciśnienie w oponach czy temperaturę poszczególnych podzespołów. Specjalistyczne oprogramowanie przekształca te informacje w czytelne wykresy i raporty.
Każda informacja uzyskana dzięki telemetrii pozwala wykryć potencjalne problemy i szybciej znaleźć dla nich rozwiązanie, często bez potrzeby ściągania bolidu do garażu. To narzędzie nieocenione w procesie doskonalenia zarówno maszyny, jak i umiejętności kierowcy.

Czy telemetria pozwala wskazać najlepszego kierowcę w historii F1?
Poniekąd tak. Trzeba jednak zaznaczyć, że wielu mistrzów świata sprzed 1983 roku, czyli sprzed ery nowoczesnej telemetrii, nie mogło zostać uwzględnionych w tego typu analizach. Dlatego w zestawieniach zabrakło choćby pięciokrotnego mistrza świata Juana Manuela Fangio, który wszystkie tytuły zdobył w latach 50. XX wieku.
Mimo to Formuła 1 pokusiła się o stworzenie rankingu 20 najszybszych kierowców w historii, opierając się na analizie danych telemetrycznych z czasów nowożytnych. Na szczycie zestawienia znalazł się Ayrton Senna, słynący z niesamowitego tempa zarówno w kwalifikacjach, jak i wyścigach. Tuż za nim uplasował się Michael Schumacher, który tracił do Senny średnio 0,114 s. Trzecie miejsce przypadło Lewisowi Hamiltonowi, a jego średnia strata wynosiła 0,275 s do Brazylijczyka.
Bardzo blisko Hamiltona znaleźli się Max Verstappen, Fernando Alonso i Nico Rosberg – w ich przypadku różnice wynosiły zaledwie kilka setnych sekundy. Niewykluczone, że z biegiem lat holenderski mistrz świata awansuje jeszcze wyżej w takim zestawieniu.
Wysoko sklasyfikowani zostali również Charles Leclerc i, co może zaskakiwać, Heikki Kovalainen. Monakijczyk z Ferrari wielokrotnie udowadniał, że potrafi wyczarować znakomity czas okrążenia nawet w niekonkurencyjnym bolidzie. Znacznie większe zdziwienie budzi obecność Fina, który w sezonach 2008–2009 wyraźnie ustępował Hamiltonowi i później nie miał już szans, by pokazać pełnię swojego potencjału. Być może (według danych telemetrycznych) w mocniejszym samochodzie po 2010 roku „KOV” mógłby zaskoczyć.
Na dalszych pozycjach uplasowali się m.in. czterokrotni mistrzowie świata: Sebastian Vettel (10. miejsce, +0,435 s) oraz Alain Prost (20. miejsce, +0,514 s). W zestawieniu znalazł się także Robert Kubica z 18. lokatą i średnią stratą 0,463 sekundy do lidera rankingu.
Co ciekawe, różnice między 9. Jarno Trullim a 20. Alainem Prostem wynosiły zaledwie 0,105 s. To dobitnie pokazuje, jak ogromne znaczenie w Formule 1 mają detale – nie tylko konstrukcja bolidu, ale również styl jazdy, precyzja i powtarzalność. Gdyby o sukcesie decydował wyłącznie samochód, rywalizacja byłaby o wiele mniej fascynująca.
Czy można przyjrzeć się wykresom poszczególnych kierowców?
Tak, dzięki narzędziu F1 Tempo każdy kibic może przeanalizować dane telemetryczne wybranego kierowcy z konkretnego weekendu wyścigowego. Wykresy są bardzo szczegółowe i pozwalają dostrzec, jak zawodnik operuje gazem, hamulcem czy kierownicą na poszczególnych odcinkach toru. Tego typu analiza zdradza niuanse stylu jazdy: kto wcześniej hamuje, kto lepiej wychodzi z zakrętu, a kto ryzykuje więcej na prostych.
Siła danych telemetrycznych – odkryj swoje prawdziwe możliwości
Chcesz sprawdzić, jak wygląda jazda bolidem z dostępem do profesjonalnej telemetrii? W Go-Racing możesz usiąść za kierownicą bolidu Formuły Renault 2.0 i przeżyć to, co kierowcy wyścigowi czują na torze. Telemetria z każdego przejazdu pokaże, gdzie zyskujesz, a gdzie tracisz cenne sekundy, co pozwala na realne doskonalenie techniki jazdy. Sprawdź szczegóły oferty Trening Formuła 2.0 z telemetrią – Go-Racing i zarezerwuj swój trening już dziś!