w ,

American Dream, czyli historia braci Dodge

Historia braci Dodge

Każdy fan motoryzacji na pewno słyszał o takich osobach jak John Francis i Horace Elgin Dodge. Dzięki nim powstała kultowa firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory, produkująca największe motoryzacyjne cuda, o których marzyli i marzą nadal miliony ludzi. Kultowe produkty, które bez wątpienia są znakiem rozpoznawczym spółki Dodge Brothers to ogromne pick-upy oraz SUV-y, cieszące się nieprzemijającą sympatią szczególnie wśród Amerykanów.

jazda-dodge-viper-
Auto Dodge

Trudne początki na rynku motoryzacyjnym

Historia braci Dodge jest bardzo podobna do każdej historii wielkiej firmy. Zaczynali od zera, a osiągnęli szczyt marzeń. Jeden z braci po wielu latach wspominał dzieciństwo słowami: „Byliśmy najbiedniejszymi dzieciakami w mieście”. Ciężka praca, determinacja, ale także umiejętności sprawiły, że stali się pionierami w swojej dziedzinie. John fenomenalnie radził sobie w sprawach organizacyjnych oraz finansowych, a młodszy Horace był genialnym konstruktorem. Bracia bez wątpienia wiele zawdzięczali swojemu ojcu, który pokazał im podstawy mechaniki w swoim warsztacie. Z tym że on zajmował się naprawą łódek, natomiast pasją Johna i Horace’a stały się na początku rowery, a później samochody.

1897 rok był dla braci pierwszym poważnym krokiem, ponieważ wtedy John nawiązał współpracę z niejakim Evansem. Razem produkowali rowery z łożyskami kulkowymi, które miały być bardziej odporne na zabrudzenia. Ważny jest tutaj fakt, że wspomniane łożysko skonstruował drugi z braci. Tak powstała spółka Evans & Dodge Bicycle Company. Reasumując, cztery lata wystarczyły, aby bracia Dodge mogli się usamodzielnić finansowo i pracować na swój sukces. Przez pewien czas zajmowali się produkcją części do marki Olds, co przyniosło im ogromną sławę na rynku motoryzacyjnym.

Auto Dodge Viper

Henry Ford i Ford Motor Company

1902 rok był prawdziwym przełomem w karierze Johna i Horace’a, ponieważ zgłosił się do nich współczesny gigant motoryzacyjny i zaproponował współpracę. Henry Ford postanowił zaufać braciom i zaproponował im udziały w swojej firmie Ford Motor Company w postaci 10% w zamian za wkład 10 tysięcy dolarów do jego firmy. Ponadto John został wiceprezesem i dyrektorem zarządzającym. Lata mijały, a sława braci rosła. Osiem lat po nawiązaniu współpracy z Fordem powstał pierwszy zakład w Hamtramck nieopodal Detroit. Zamówień z każdym dniem było coraz więcej, każdy chciał posiadać cud techniki stworzony przez Forda i braci Dodge.

Konflikt interesów

Z upływem czasu John i Horace nie byli usatysfakcjonowani pracą dla Henry’ego Forda, uważali, że stać ich na coś więcej i postanowili skonstruować swoje własne auto, które miało konkurować z każdym modelem forda. Nie trudno się domyślić, że wspólnikowi było to nie na rękę. Nawiązując współpracę, miał nadzieję na błyskawiczny rozwój swojej firmy oraz oddanych współpracowników. Chcąc przechytrzyć braci, postanowił otworzyć drugą firmę, która zajmowała się produkcją samochodów, których cena wynosiła zaledwie 250 dolarów. Posunięcie Forda zmroziło rynek, przez co akcje pozostałych koncernów spadały. W tej sytuacji Henry zaczął wykupować je o wiele taniej niż były one warte. Bracia Dodge postanowili nie dać się wspólnikowi i zaproponowali mu sprzedaż swoich akcji, jednak w zawyżonej cenie. Ostatecznie otrzymali dwieście milionów dolarów. Pamiętajmy, że ich wkład w firmę Forda wynosił zaledwie dziesięć tysięcy. Inwestycja Johna i Horace’a była fenomenem na skalę światową i bez wątpienia do tej pory jest uznawana za jedną z najbardziej dochodowych.

Własna działalności braci Dodge

Po batalii z Henrym Fordem bracia skupili się na tworzeniu własnego koncernu. W okresie I Wojny Światowej podpisali kontrakt z armią na produkcję wojskowych ciężarówek. To sprawiło, że stali się potęgą na amerykańskim rynku motoryzacyjnym. Godne uwagi jest to, że zajmowali drugie miejsce w rankingu zaraz po dawnym wspólniku.

Niestety w 1920 roku zmarli obaj bracia Dodge, pierwszy John w wieku 52 lat, a jedenaście miesięcy później Horace. Po nieoczekiwanej śmierci braci, firmę wzięły pod skrzydła ich żony-Matylda i Anna. Nie były jednak w stanie zastąpić swoich mężów. Przez mniejsze umiejętności zarządzania oraz niewystarczającą wiedzę w kwestiach technicznych, firma spadła z drugiego na piąte miejsce w rankingu. Dzieci Johna i Horace’a również nie były zainteresowane przejęciem ojcowizny i prowadzeniem firmy. Kobiety w tej sytuacji postanowiły sprzedać firmę w 1925 roku nowojorskiemu funduszowi inwestycyjnemu Dillon Read & Company. Trzy lata później Dodge Brothers zostali włączeni do koncernu Waltera Chryslera. Następnych kilkanaście lat upłynęło pod znakiem dalszego rozwoju marki, co niestety zostało przerwane przez wybuch II Wojny Światowej.

Dodge Brothers & Chrysler & Mitsubishi

Po zakończeniu II Wojny Światowej Chrysler i Dodge Brothers postanowili wrócić do gry. Co ciekawe, po okresie wojennym prawie 60% samochodów na naszych polskich drogach pochodziło spod skrzydeł braci Dodge.

W 1946 roku powstał Dodge Power Wagon, który uznaje się aktualnie za pierwszy pick-up. Auto przyjęło się na rynku tak dobrze, że produkowano je przez ponad dwadzieścia lat bez żadnych modyfikacji. Co więcej, w latach 50-tych firma wprowadziła do swoich produktów silnik V8. Z biegiem czasu marka Dodge zyskała tytuł w kategorii aut sportowych Chryslera.

W 1977 roku zrobiono kolejny krok w stronę rozwoju marki i podpisano kontrakt z koncernem Mitsubishi. „Dziećmi”, które narodziły się z tej współpracy, były kultowe modele jak Lancer, Charger, a także Challenger. Problemy niestety pojawiły się wraz z premierą tego ostatniego w 1970 roku, kiedy na rynku wybuchł kryzys paliwowy. Do akcji wkroczył wtedy Dodge Brothers, proponując konsumentom małe auta, których utrzymanie dałby radę udźwignąć przeciętny Amerykanin.

Powrotem do klasyki w wykonaniu Dodge był ostatni legendarny model o wdzięcznej nazwie Vipera.

Dodge Demon

Współcześnie Dodge, Jeep oraz Chrysler tworzą amerykański koncern Fiat Chrysler Automobiles i zajmują siódme miejsce na liście największych światowych producentów samochodów. Niestety w 2011 roku oficjalnie zaprzestano ich eksportowania do Europy.

Napisane przez Aleksandra Krupińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Pierwsze kroki w motosporcie – jak tanio się ścigać?

Sportowe samochody, supersamochody i hipersamochody – czym są i czym się różnią?