Gdy w grę wchodzą najlepsze silniki benzynowe, wybór konkretnych jednostek napędowych zawsze będzie trudny. Dlaczego? Ponieważ każdy kierowca ma swoje własne preferencje.
Jednak mimo wszystko podjęliśmy się tego zadania.
W artykule zebraliśmy 10 jednostek napędowych, które wyróżniają się popularnością, charakterystyką i wytrzymałością. Co więcej, większość z nich dobrze znosi instalację LPG.
W takim razie, jakie silniki benzynowe są dobre? Przeczytaj tekst, a poznasz odpowiedź.
Contents
10 Najlepszych silników benzynowych — Lista
Na poniższej liście znajdziesz polecane silniki benzynowe, które warto rozważyć przy kupnie używanego (a w niektórych przypadkach nowego) samochodu. W dalszej części artykułu przeczytasz o każdym z nich więcej.
- Audi 2.4 V6;
- BMW M54;
- Citroen-Peugeot 1.6 (TU5JP4);
- Fiat 1.4 T-Jet;
- Ford (wersje 1.25, 1.4, 1.6, 1.7);
- Honda 2.0 i-VTEC (K20A);
- Renault 2.0 Turbo;
- Subaru EJ20/EJ205;
- Toyota 1.8 Hybrid;
- Volkswagen 1.8 Turbo.
Bliższe spojrzenie na najlepsze silniki benzynowe
Skoro znasz już najlepsze silniki samochodowe na benzynę, teraz przyjrzyjmy się każdemu z nich nieco bliżej. Dzięki temu łatwiej ocenisz, który sprawdzi się w twoim przypadku.
Audi 2.4 V6
Na początek mamy wolnossącą jednostkę 2.4 V6, która posiada pośredni wtrysk. Stanowi dobrą alternatywę dla silnika 1.8 T, ponieważ oba cechują się podobną trwałością i możliwością instalacji LPG, a ponadto oferują zbliżone osiągi.
Dlatego, jeśli interesują cię najlepsze silniki pod gaz, jednostka Audi będzie dobrym wyborem. Jednak przed montażem instalacji warto zadbać o jej odpowiednie wystrojenie oraz sprawność chłodzenia. Druga kwestia jest istotna, ponieważ silnik z pięcioma zaworami na cylinder łatwo się przegrzewa.
Jedyną wyraźną wadą jednostki Audi są ubytki oleju. Kierowcy nieraz informowali, że przedostaje się on do komór spalania lub ucieka z silnika.
Jednak mimo to 2.4 V6 jest znacznie bezpieczniejszym wyborem, niż np. 3.0 V6, który cierpi na przypadłość częstego pękania bloku.
Ponadto wielu kierowców uważa, że niemiecki koncern robi najlepiej brzmiące silniki.
Lata produkcji | 1997-2004 |
Pojemność | 2393 cm³ |
Moc | 136-170 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
BMW M54
Pod nazwą “M54” kryje się rodzina sześciocylindrowych silników BMW, które cieszą się bardzo dobrą opinią wśród kierowców. Jednostki występują w następujących wersjach pojemności:
- 2.2;
- 2.5;
- 3.0.
Jednak spośród nich największą popularność zyskała “trzylitrówka” o mocy 231 KM. Wiele osób przekładało ten silnik z rozbitych BMW do innych aut, aby dalej swobodnie korzystać z jego niezawodności.
Jedyną słabą stroną M54 jest spalanie oleju w dużych ilościach. Jednak ograniczysz je, jeśli zadbasz o dobry stan odmy.
Wszystko to sprawia, że najlepsze silniki V6 nie mogą obejść się bez jednostek BMW.
Lata produkcji | 2000-2006 |
Pojemność | 2171/2494/2979 cm³ |
Moc | 170-231 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
Citroen-Peugeot 1.6 (TU5JP4)
Czy TU5JP4 o pojemności 1.6 litra to najlepszy silnik benzynowy? Zależy, czego szukasz.
Jeśli liczy się dla ciebie wytrzymałość, jednostka Citroena/Peugeota będzie jak znalazł. W końcu silnik nie bez powodu dorobił się opinii “pancernego”.
Na pewno godnie reprezentuje grupę, którą tworzą najlepsze silniki pod LPG, ponieważ TU5JP4 bez żadnych problemów przyjmuje instalację gazową. Jeśli zaś nie zapominasz o serwisach, praktycznie nie doświadczysz poważniejszych awarii.
Ponadto kierowcy chwalą silnik za kulturę pracy i charakter. Nawet na niskich obrotach zachowuje dużą siłę ciągu.
Jeśli zaś chodzi o wady, wysoki przebieg zwykle skutkuje tym, że TU5JP4 zużywa więcej oleju. Natomiast wśród usterek najczęściej zdarzają się te związane z osprzętem.
Lata produkcji | 2000-2009 |
Pojemność | 1587 cm³ |
Moc | 109-122 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
Fiat 1.4 T-Jet
Jeśli chodzi o najlepsze silniki turbo, T-Jet produkcji Fiata na pewno się do nich zalicza. Był jednym z pierwszych, w których zastosowano redukcję pojemności, a operacja udała się bardzo dobrze.
Jednostka 1.4 T-Jet jest trwała i umożliwia pokonanie dużej ilości kilometrów. Ponadto świetnie znosi instalację LPG — jedynym warunkiem jest to, aby była poprawnie zamontowana.
Co ciekawe, nawet próby tuningu silnika wychodzą bardzo dobrze. Sam Fiat często się im oddawał, gdy montował motor w samochodach marki Abarth.
Lata produkcji | od 2007 roku |
Pojemność | 1368 cm³ |
Moc | 105-190 KM |
Trwałość | ok. 300 000 km |
Ford (wersje 1.25, 1.4, 1.6, 1.7)
Kolejne dobre silniki benzynowe na naszej liście są owocem współpracy Forda oraz Yamahy. Należą one do rodziny jednostek Sigma i pojawiały się w wielu różnych modelach amerykańskiego koncernu. Ford systematycznie je rozwijał, a także dodawał nowe lub modyfikował dotychczasowe pojemności.
Nie określiliśmy konkretnej nazwy silnika, ponieważ ta również się zmieniała. Motory występowały pod oznaczeniami takimi jak np.:
- Zetec-S,
- Zetec-SE,
- Duratec.
Co prawda z biegiem czasu wolnossące jednostki straciły na znaczeniu i zaczęły ustępować miejsca silnikowi 1.0 EcoBoost, ale nie wszędzie. Wolnossący motor 1.6 pozostał w gamie Focusa III.
Jednostki z rodziny Sigma okazały się bardzo trwałe i praktyczne, dlatego znalazły się na liście, która określa najlepsze benzynowe silniki.
Ich jedynym mankamentem jest stosunkowo duże zużycie oleju, ale nie zawsze do niego dochodzi. Poza tym jednostki źle znoszą instalację LPG, więc lepiej jej unikać.
Lata produkcji | od 1996 roku |
Pojemność | różna |
Moc | 60-134 KM |
Trwałość | ok. 400 000 km |
Honda 2.0 i-VTEC (K20A)
Jednostki Hondy to bardzo często polecane silniki benzynowe. Koncern cieszy się dobrą renomą pod tym względem.
System zmiennych faz zaworowych sprawia, że jednostki Hondy łączą w sobie dynamikę oraz rozsądne spalanie. Jednak wraz z upływem lat charakter VTEC złagodniał. SIlniki straciły swoją “agresję” na rzecz większego komfortu i kultury pracy.
Zachowały jednak trwałość, dlatego nadal są to dobre silniki.
Ich jedynym mankamentem jest podwyższone zużycie oleju przy agresywnej jeździe. Jeśli zaś chodzi o usterki (rzadko spotykane), najczęściej psują się łożyska skrzyni biegów.
Lata produkcji | 2001-2011 |
Pojemność | 1998 cm³ |
Moc | 150-200 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
Renault 2.0 Turbo
Jeśli chodzi o najlepsze silniki benzynowe z turbo, nie możemy pominąć jednostki o pojemności 2 litrów produkcji Renault. Motor posiada wysoki moment obrotowy, dzięki czemu nawet w słabszych wersjach sprawdza się bardzo dobrze.
Co ciekawe, silnik z biegiem czasu rozwinął się na tyle, że jego najmocniejsze odmiany o mocy 275 KM trafiły do usportowionego Megane III RS.
Jednostki ze stajni Renault to najlepsze silniki benzynowe turbo (a przynajmniej jedne z najlepszych) z jeszcze innego powodu. Mianowicie: świetnie znoszą instalację LPG, co nie zdarza się często w turbodoładowanych motorach.
Lata produkcji | 2002-2016 |
Pojemność | 1998 cm³ |
Moc | 165-275 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
Subaru EJ20/EJ205
Kultowa jednostka typu bokser od Subaru na pewno podbiłaby również listę pt. “najlepiej brzmiące silniki”. Jednak tutaj znalazła się z powodu swojej trwałości.
W wersji wolnossącej silnik jest praktycznie niezniszczalny. O wiele szybciej poddadzą się łożyska skrzyni biegów oraz rdzewiejące nadwozie.
Co ważne, część silników EJ20 i nowe wersje EJ205 były turbodoładowane. Ponadto wyróżniały się bardzo dużymi możliwościami tuningu. Jednak fani wysokiej mocy muszą wziąć pod uwagę ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej.
Na szczęście możesz je zmniejszyć, jeśli wymienisz podzespoły silnika na bardziej wytrzymałe. Wtedy posłuży długo nawet po tuningu.
Po montażu instalacji gazowej EJ20 i EJ205 zamieniają się również w najoszczędniejsze silniki benzynowe (a przynajmniej jedne z wielu ekonomicznych opcji). Jednak w wersjach turbo założenie LPG jest problematyczne, ponieważ wiąże się z koniecznością całkowitego wyjęcia silnika.
Lata produkcji | 1989-2006 |
Pojemność | 1994 cm³ |
Moc | 115-275 KM |
Trwałość | ok. 450 000 km |
Toyota 1.8 Hybrid
Mimo że jednostkę napędową Toyoty trudno określić jako najlepszy silnik na świecie ze względu na niewielką dynamikę, pozostaje niemal niepokonana, jeśli chodzi o jazdę po mieście.
Pośród zabudowań zużywa znacznie mniej paliwa, niż na trasie, co jest zasługą efektywnej współpracy silnika benzynowego i elektrycznego. Nie ma też żadnych sygnałów ze strony kierowców na temat poważnych usterek.
Gdy już pokonasz pół miliona kilometrów, wymiany mogą wymagać co najwyżej akumulatory, które są obecne w napędzie hybrydowym.
Jeśli zaś chodzi o minusy, główny polega na wspomnianym już braku dynamiki. Przy agresywnej jeździe silnik strasznie hałasuje i zużywa olej w nadmiarze.
Lata produkcji | od 2009 roku |
Pojemność | 1798 cm³ |
Moc | 99 KM |
Trwałość | ok. 700 000 km |
Volkswagen 1.8 Turbo
1.8 Turbo to jedna z najpopularniejszych jednostek napędowych Volkswagena, która trafiła pod maski mnóstwa samochodów koncernu. Swoją renomę zbudowała na tym, że bardzo dobrze łączy dynamikę, stosunkowo niewielkie spalanie oraz elastyczność podczas jazdy.
Co więcej, eksploatacja silnika będzie jeszcze bardziej ekonomiczna, gdy zamontujesz w nim instalację gazową. Tak się składa, że 1.8 T bardzo dobrze ją znosi.
Powyższe kwestie sprawiają, że jednostki Volkswagena to dla wielu najlepsze silniki benzynowe w samochodach osobowych.
Jednak mimo wszystko warto dbać o odpowiednie serwisowanie — szczególnie wtedy, gdy zdecydowałeś się na instalację LPG. Inaczej dość szybko mogą pojawić się problemy techniczne.
Lata produkcji | 1994-2010 |
Pojemność | 1781 cm³ |
Moc | 150-240 KM |
Trwałość | ok. 500 000 km |
Najlepsze silniki benzynowe zmieniały się na przestrzeni lat
Jeszcze nie tak dawno temu, bo w latach 90., standardowe silniki benzynowe rzadko posiadały turbodoładowanie. Było ono niemal wyłącznie stosowane w sportowych wersjach samochodów.
Zamiast tego na rynku pojawiało się coraz więcej jednostek z głowicami, które wyróżniały się czterema zaworami na cylinder. W niektórych przypadkach producenci decydowali się również na systemy zmiennych faz rozrządu, które pomagały w zwiększaniu mocy.
Wiele osób do tej pory uważa, że były to najlepsze silniki w historii, ponieważ cechowały się bardzo dużą wytrzymałością. Tym większą, im lepiej właściciel samochodu dbał o odpowiedni serwis.
Najlepsze silniki z turbo przyszły wraz z ekologią
Przełom na rynku motoryzacji nastąpił dopiero wtedy, gdy w życie weszły normy emisji Euro IV i V. Popularność zyskały jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ponieważ o wiele lepiej wpisywały się w nowe wymogi.
Jednak początki na tej drodze były dość trudne, szczególnie pod względem trwałości.
Mimo to nowe technologie i turbodoładowanie w końcu przyniosły upragniony sukces. Nie tylko zmniejszyły emisję spalin, ale również zużycie paliwa. Co równie ważne, wszystko to zadziało się bez ujemnego wpływu na osiągi.
Aktualnie fani motoryzacji są podzieleni, więc będą mieli różne odpowiedzi na pytanie: “jaki najlepszy silnik benzynowy wybrać?” Ostatecznie decyzja między jednostką wolnossącą a turbo zależy od indywidualnych preferencji.
Jaki silnik najlepszy? Podsumowanie
Znasz już najlepsze nowe silniki benzynowe, a także te nieco starsze. Przy tworzeniu listy staraliśmy się wybierać jednostki napędowe, które z jednej strony cieszą się popularnością, a z drugiej posiadają atrakcyjne dla kierowcy cechy.
Artykuł opracowaliśmy również pod kątem tego, jaki jest najtrwalszy silnik benzynowy. Oczywiście nie ma jednego zwycięzcy w tej rywalizacji, ale możesz być pewien, że każdy motor z naszego artykułu bez większych problemów wytrzyma ogromne przebiegi.