w ,

Ranking: 9 najlepszych modeli samochodów terenowych 4×4

Samochodu terenowego nie pomylisz z żadnym innym. Wytrzymała konstrukcja na ramie, napęd na obie osie, blokada mechanizmu różnicowego — wszystko to czyni z niego potężnego sojusznika tam, gdzie brakuje utartych tras.

Niestety w dzisiejszych czasach prawdziwe terenowe modele 4×4 są bardzo rzadkie. Produkuje je zaledwie kilka marek samochodowych.

Jednak mimo to wciąż jest w czym wybierać, czego dowód znajdziesz w artykule. Przygotowaliśmy dla ciebie ranking, w którym przedstawiamy najlepsze samochody terenowe świata. Gwarantujemy, że niektóre modele z listy na pewno cię zaskoczą!

Współczesne terenówki — charakterystyka

Mimo, że auta 4×4 do jazdy po bezdrożach są mniej popularne od tradycyjnych modeli, ich przyszłość póki co jest dobrze zabezpieczona. W końcu stanowią niezbędne wyposażenie wielu służb i ludzi, którzy pracują w trudno dostępnym terenie.

Do tej grupy (choć w mniejszym stopniu) możemy także dołączyć amatorskich fanów jazdy off-road.

Jednak warto zaznaczyć, że z biegiem czasu terenówki przeszły dużą metamorfozę. Kiedyś ich konstrukcja była prosta jak budowa cepa, ale dziś mogą pochwalić się obecnością najnowszych systemów bezpieczeństwa, całkiem wygodną kabiną i bezbolesną jazdą po asfalcie.

Oczywiście wszystko to przy zachowaniu ich głównej zdolności, którą jest jazda poza wytyczonymi trasami.

Najlepsze auta terenowe — ranking

Skoro rozjaśniliśmy już sobie charakterystykę współczesnej branży samochodów terenowych, czas przejść do najważniejszej części artykułu, czyli naszego rankingu.

Czytaj dalej, a poznasz najlepsze samochody terenowe 4×4.

1. Jeep Wrangler

Jeżeli szukasz modelu, który w pełni reprezentuje ducha jazdy terenowej, Jeep Wrangler będzie najlepszym wyborem. To wciąż lider, jeśli chodzi o podróże off-road i jednocześnie jeden z ostatnich SUV-ów z napędem na obie osie, który obejmuje współczynnik oporu.

Dzięki temu utrzymuje go na luźnych nawierzchniach.

Wranglera aktualnie kupisz w 2 wersjach nadwoziowych: 3- drzwiowej i 5-drzwiowej. Są też 2 wersje silnikowe: benzynowa oraz hybryda plug-in. Niestety modele z silnikami Diesla już nie są produkowane.

Najbardziej terenową wersją modelu jest Rubicon. Posiada on mechanizmy różnicowe z pełną blokadą, co poprawia przyczepność. Ponadto cechuje się napędem na cztery koła Rock-Trac, który dysponuje 8-biegową skrzynią automatyczną i przełożeniem reduktora 4:1.

Znajdziesz tu także elektromechaniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lok oraz tryb jazdy po skałach i kamieniach.

Wśród udogodnień technicznych znajduje się m.in. 8,4-calowy ekran dotykowy, który jest kompatybilny z systemem Uconnect (w tym Apple CarPlay i Android Auto).

Jeżeli zaś chodzi o wersje silnikowe, masz do wyboru jednostkę V4 o pojemności 2.0 litra z turbodoładowaniem lub mocniejszą opcję V6 o pojemności 3,6 litra. Dzięki temu Jeep Wrangler jest stosunkowo szybki — rozpędza się do setki w mniej niż 8,1 sekundy. Natomiast maksymalną prędkość producent ograniczył do 156 km/h.

Właściwości terenowe modelu wynoszą 36,4° dla najazdu, 30,8° dla zjazdu i 25,8° dla kąta rampowego. Wszystko to czyni z niego najlepsze auto terenowe w naszym rankingu.

2. Land Rover Defender

Mimo, że aktualna generacja Defendera to już bardziej SUV, bo nie bazuje na ramie, wciąż oferuje bardzo dużo pod względem możliwości off-road. Na pewno wytrzyma o wiele więcej niż konkurenci o podobnych charakterystykach.

Defender jest dostępny w wielu wersjach. Masz do wyboru opcję długą i krótką, a także odmianę roboczą, która cechuje się hard-topem oraz obecnością przestrzeni użytkowej.

Co więcej, na żądanie klienta producent doposaży auto w dodatkowe akcesoria (np. bagażnik dachowy lub zewnętrzny, snorkel, chlapacze i inne).

Defender nie jest też jakąś surową lub niezgrabną mini ciężarówką. We wnętrzu znajdziesz skórzaną tapicerkę, a także dwuekranowy system informacyjno-rozrywkowy czy chociażby WiFi dla nawet 8 urządzeń.

W przypadku wersji silnikowych też jest w czym wybierać. Znajdziesz tu opcje od hybrydy plug-in aż po mocne V8 z turbodoładowaniem. Poza silnikami benzynowymi istnieją też dwa rozwiązania z dieslem. Najmocniejszy Defender ma nawet 525 KM.

Jak już wspomnieliśmy, właściwości terenowe nadwozia są bardzo dobre. Kąt natarcia wynosi 38°, zejścia — 40°, a rampowy — 28° (31° w wersji krótkiej).

3. Mercedes G

Tym razem coś dla fanów luksusowego przemieszczania się po bezdrożach. Mercedes G nie tylko świetnie pokonuje przeszkody terenowe, ale zapewnia pasażerom komfort godny swojej ceny.

O luksus dba takie wyposażenie, jak system multimedialno-nawigacyjny, nastrojowe oświetlenie czy podgrzewane i regulowane siedzenia.

Jednak niech cię nie zwiedzie wygoda. Mercedes G wciąż jest autem terenowym zbudowanym na ramie, z 9-biegową automatyczną przekładnią i trzema blokadami mechanizmów różnicowych.

Natomiast wartości terenowe nadwozia wynoszą odpowiednio:

  • kąt natarcia — 31°,
  • kąt zejścia — 30°,
  • kąt rampowy — 26°.

Co więcej, klasa G posiada regulowaną twardość amortyzacji, dzięki czemu jazda po asfalcie nie tylko nie uprzykrza życia, ale jest wygodna — jak na Mercedesa przystało.

Jeżeli zaś chodzi o wersje silnikowe, do wyboru masz diesle (R6 o pojemności 2,9 litra i mocy 286 lub 330 KM) oraz jednostki benzynowe (V8 o pojemności 4 litrów i mocy 422 KM lub 585 KM). Czekamy również na nowy model elektryczny, czyli EQG.

4. Suzuki Jimny

Na kolejnym miejscu znalazł się jeden z popularniejszych samochodów terenowych. Ogromne zainteresowanie wokół Suzuki Jimny zaskoczyło chyba nawet producenta.

Co model ma do zaoferowania?

Przede wszystkim jest niewielki i lekki (1,1 tony i 3,7 metra długości), co w terenie stanowi ogromną zaletę. Dzięki niewielkiej masie własnej nie zakopuje się na grząskich trasach, a mały rozmiar ułatwia manewry.

Istnieje tylko jedna wersja silnikowa, czyli wolnossąca benzyna o pojemności 1,5 litra i mocy 105 KM. Co ciekawe, 5- biegowa manualna skrzynia w standardzie występuje z napędem na tył, ale dostępne jest również 4×4.

5. SsangYong Rexton

Na piątym miejscu plasuje się marka mało znana, ale za to oferująca rzadki okaz w świecie motoryzacji, którym jest SUV zbudowany na ramie.

Rexton posiada z tyłu niezależne zawieszenie, jednak w podstawowej wersji nie ma napędu na obie osie. Trzeba nieco dopłacić, żeby mieć do dyspozycji pełnoprawną terenówkę 4×4. Ponadto tylko w droższej wersji otrzymasz w zestawie skrzynię z reduktorem.

Istnieją również inne dodatkowe akcesoria (np. blokada tylnego mostu). Jeśli uwzględnimy je wszystkie, Rexton staje się bardzo ciekawą i oryginalną opcją do jazdy off-roadowej.

Jeżeli zaś chodzi o jednostkę napędową, jest to diesel o pojemności 2,2 litra i mocy 181 KM. Alternatywą jest silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 225 KM.

6. Ineos Grenadier

Nazwa póki co zupełnie nieznana, ale już niedługo Ineos Grenadier może stać się jednym z najważniejszych graczy na rynku samochodów terenowych.

To zupełnie nowa propozycja z rynku motoryzacyjnego, w dużej mierze inspirowana klasyczną wersją Defendera. Jednak w przeciwieństwie do pierwowzoru Grenadier nie będzie tak surowy we wnętrzu.

Pasażerowie mogą liczyć na najnowsze udogodnienia, takie jak system multimedialny, łączność ze smartfonami czy chociażby nawigacja stworzona do jazdy off-road.

Samochód napędzają silniki marki BMW. Na początek producent zaplanował dwie wersje: benzynową i diesla. Obie cechują się 6 cylindrami, ale nieco inną mocą. Jednostka benzynowa ma 285 KM, a diesel 249 KM.

Istnieją również opcje doposażenia (np. w dodatkowe oświetlenie czy wyciągarkę).

7. Łada Niva

Kolejna propozycja pochodzi zza wschodniej granicy, ale nie jest aż tak odległa, gdyż producent posiada w polsce aż 3 przedstawicielstwa.

Spośród wszystkich wersji Łady Niva (a jest ich całkiem sporo: Legend Classic, Legend Urban, Legend Bronto, Legend Pick-up, Travel) do jazdy po bezdrożach najbardziej nadaje się Legend Bronto.

Dlaczego?

Mimo że każda wersja posiada konstrukcję osadzoną na ramie i napęd 4×4, Bronto wyróżnia się większym prześwitem, reduktorem, międzyosiowym mechanizmem różnicowym oraz automatycznie blokowanymi dyferencjałami z przodu i z tyłu — a mówimy tylko o podstawach.

Ma też wiele dodatkowych akcesoriów, takich jak podgrzewane siedzenia, pomiar temperatury czy obrotomierz. Dlatego wersja Bronto jest najdroższa ze wszystkich Ład Niva, ale mimo wszystko wciąż stosunkowo tania w porównaniu do konkurencji.

Jednostka napędowa jest dość skromna, ponieważ mówimy tu o silniku benzynowym o pojemności 1,7 litra i mocy 83 KM. Pozwala na przyspieszenie do setki w ok. 17 sekund i osiąga maksymalną prędkość przy 140 km/h.

8. UAZ Hunter

Jeszcze jeden samochód zza wschodniej granicy i jednocześnie jedna z legend bezdroży, czyli UAZ Hunter, znalazł się na ósmym miejscu.

Posiada wszystko, co niezbędne w terenówce. Mówimy tu o napędzie na obie osie, 5-biegowej skrzyni z reduktorem oraz blokadzie tylnego dyferencjału. Ponadto Hunter nie jest duży (nieco ponad 4 metry długości), dzięki czemu ułatwia manewrowanie na ciasnych trasach.

Dostępny jest w wersji z twardym lub miękkim dachem.

Jeżeli zaś chodzi o technologiczne nowinki, nie znajdziesz ich tu za dużo. Kabina jest ascetyczna w tym sensie, że cała tablica rozdzielcza i obsługa funkcji jest analogowa. Dzięki temu nic nie rozprasza uwagi kierowcy od pokonywania przeszkód terenowych.

Jeżeli zaś chodzi o napęd, masz do dyspozycji silnik benzynowy o pojemności 2,7 litra i mocy 135 KM. Co ciekawe, spełnia on normy Euro 6!

Na koniec warto dodać, że Hunter będzie produkowany tylko do 2023 roku. Dlatego jeśli ktoś chciałby mieć model prosto z salonu w swoim garażu, nie zostało mu dużo czasu na zakup.

9. Toyota 4Runner

Ranking zamyka Toyota 4Runner, czyli jeden z nielicznych SUV-ów osadzonych na ramie. Ponadto dysponuje niezależnym zawieszeniem przednim i zależnym z tyłu, ale obydwa posiadają sprężyny śrubowe oraz amortyzatory.

Występuje w dwóch wersjach: z napędem na tylną lub na obie osie.

Ponadto Toyota 4Runner oferuje bardzo dużo miejsca w środku, a w droższych wersjach posiada nawet skórzane obicia. Poza tym możesz liczyć na nowoczesne rozwiązania bezpieczeństwa i komfort (połączenie Bluetooth, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele i inne funkcje).

W przypadku silnika nie ma wielkiego wyboru, gdyż aktualnie dostępna jest tylko jedna wersja. Chodzi o 6-cylindrową jednostkę benzynową o pojemności 4 litrów, która dysponuje mocą 275 KM. W parze z nią idzie 5-biegowa automatyczna skrzynia.

Niestety samochód nie jest dostępny w Polsce. Jeśli ktoś chciałby go nabyć, jedyną opcją jest sprowadzenie modelu z USA.

Poczuj emocje off-roadowe na własnej skórze

Interesujesz się jazdą po bezdrożach? Chcesz poczuć adrenalinę związaną z pokonywaniem niewdzięcznego terenu? Chwycić we własne ręce kierownicę prawdziwej terenówki 4×4?

Teraz możesz to zrobić! Więcej dowiesz się TUTAJ

Zrób prezent sobie lub komuś bliskiemu i rusz w off-roadową przygodę!

Podsumowanie

Wiesz już, jakie są najlepsze terenowe samochody, którymi dziś dysponuje branża motoryzacyjna. Każdy z wymienionych w rankingu modeli dobrze sprawdzi się poza wytyczonymi szlakami, a ponadto umożliwi dość swobodne i komfortowe poruszanie się po asfalcie.

Uważasz, że niesłusznie pominęliśmy jakiś samochód? Podziel się nim w komentarzu!

Napisane przez Fabian Koziołek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Jak przewozić psa w samochodzie?

Strefy czystego transportu — gdzie i od kiedy zaczną obowiązywać?