w ,

Nowe Porsche 911 Hybrid: Carrera GTS T-Hybrid

Jako że coraz surowsze normy emisji spalin zagrażają przyszłości samochodów sportowych, wiele ikon motoryzacji staje przed wyzwaniem dostosowania się do nowej rzeczywistości. Porsche 911, symbol osiągów i precyzyjnej inżynierii, również nie mogło tego uniknąć.

Jednak fani podchodzą do nowego pomysłu niemieckiej marki z nieufnością i zadają wiele pytań:

  • Czy wprowadzenie napędu hybrydowego oznacza koniec legendy Porsche 911?
  • Czy technologiczne innowacje nie odbiorą modelowi jego sportowego charakteru?
  • Czy ekologiczne szaleństwo w końcu pozbawi nas wszystkiego, co kochamy?

Powyższe wątpliwości stawiają nowe Porsche 911 Hybrid przed trudnym zadaniem. Musi bowiem udowodnić, że nawet w dobie elektryfikacji można zachować to, co najważniejsze: pasję, emocje i czystą przyjemność z jazdy.

Czym jest nowe Porsche 911 Hybrid?

Porsche 911 Hybrid to pierwszy hybrydowy model w historii tej ikonicznej linii sportowych samochodów (nie licząc stworzonego do jazdy po torze Porsche 911 GT3 R Hybrid). Jego wprowadzenie stanowi odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące regulacji emisji spalin, a jednocześnie jest próbą zachowania dynamicznej natury i emocji związanych z jazdą, z których słynie Porsche 911.

Bazą dla nowego modelu była generacja 992, która pojawiła się na rynku w 2018 roku.

Jednak, w odróżnieniu od tradycyjnych hybryd, system zastosowany w Porsche 992 Hybrid nie koncentruje się na elektrycznym zasięgu. Zamiast tego celem inżynierów było wsparcie tradycyjnego silnika spalinowego poprzez inteligentne wykorzystanie mocy elektrycznej, co zapewnia nie tylko lepszą wydajność, ale także bardziej responsywne przyspieszenie i płynniejsze działanie układu napędowego.

Dzięki temu samochód momentalnie reaguje na wciśnięcie pedału gazu (bez opóźnień charakterystycznych dla klasycznych układów turbo), co czyni go jeszcze bardziej angażującym w prowadzeniu.

Układ napędowy bazuje na współpracy silnika benzynowego z elektrycznym. A dokładniej: nowoczesnej 3,6-litrowej jednostki typu boxer z elektrycznym turbo i baterią litowo-jonową. Rozwiązanie to optymalizuje pracę silnika w każdych warunkach, zmniejszając zużycie paliwa i emisję spalin bez konieczności rezygnacji z osiągów.

Co więcej, system ów jest tak zintegrowany z samochodem, że kierowca rzadko odczuwa jego obecność. Podczas jazdy prawdopodobnie nawet nie poczułbyś, że to hybryda, gdyby ktoś cię o tym nie poinformował.

Właśnie taki cel przyświecał inżynierom Porsche.

Dodajmy, że hybryda nie tylko zwiększa osiągi, ale także poprawia stabilność i kontrolę nad pojazdem — zwłaszcza w zakrętach, gdzie dodatkowa moc napędu elektrycznego wspomaga układ jezdny.

Pomimo wzrostu masy o około 75 kg, Porsche 911 Carrera Hybrid pozostaje lekkie i zwinne, a jego dynamiczna jazda zachwyca zarówno na torze, jak i na drodze.

Chcesz samodzielnie wypróbować najlepsze modele Porsche 911? Sprawdź opcję Jazda Porsche 911 w ofercie Go-Racing.

Jakie są kluczowe cechy Porsche 911 Hybrid?

Porsche 911 Hybrid wyposażone jest w zaawansowany układ napędowy, który łączy tradycyjny silnik spalinowy z nowoczesną technologią elektryczną, tworząc harmonijną całość.

Sercem modelu jest 3,6-litrowy, 6-cylindrowy silnik typu boxer, który został zoptymalizowany pod kątem wydajności i spełniania restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 7. Generuje on 357 kW (485 KM) mocy, a w połączeniu z elektrycznym napędem łączna moc systemu wzrasta do imponujących 398 kW (540 KM). Dodajmy do tego moment obrotowy 610 Nm, a otrzymamy niesamowitą dynamikę przy każdej prędkości.

Kluczowym elementem technologii hybrydowej w Porsche 911 Hybrid jest też bateria litowo-jonowa o pojemności 1,9 kWh, umieszczona za przednią osią. Choć jej rozmiary są niewielkie, cechuje się wyjątkowo wysoką wydajnością. Dzięki specjalnej chemii jest ona zdolna do szybkiego oddawania i przyjmowania dużych ilości energii, co przekłada się na dynamiczne wsparcie jednostki spalinowej, zwłaszcza w niższych zakresach obrotów.

Jeśli zaś chodzi o napęd elektryczny, opiera się on na dwóch silnikach. Pierwszy, o mocy 40 kW, jest zamontowany pomiędzy silnikiem a 8-biegową skrzynią PDK. Drugi, o mocy 20 kW, został zintegrowany z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania ta ostatnia może być precyzyjnie kontrolowana, co eliminuje tradycyjne opóźnienie turbo i pozwala na natychmiastową reakcję na gaz.

Ponadto w sytuacji, gdy nie ma zapotrzebowania na wysokie ciśnienie doładowania, silnik elektryczny turbosprężarki działa jak generator, odzyskując energię i przekazując ją z powrotem do baterii.

Warto także wspomnieć, że cała architektura systemu działa w oparciu o napięcie 400 V, co umożliwia sprawniejsze zarządzanie wszystkimi elementami elektrycznymi pojazdu.

Porsche zadbało również, aby układ hybrydowy nie obciążał nadmiernie masy samochodu. Mimo zaawansowanej technologii, 911 Hybrid jest tylko o 75 kg cięższe od tradycyjnych modeli, co w minimalnym stopniu wpływa na dynamikę jazdy.

Całość została zaprojektowana tak, aby kierowca mógł cieszyć się znakomitą wydajnością bez utraty charakterystycznych dla Porsche sportowych wrażeń.

Jak zmienił się wygląd zewnętrzny w nowym Porsche 911 Hybrid?

Porsche 911 Hybrid, choć wciąż zachowuje charakterystyczną dla marki sylwetkę, przeszło subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, które podkreślają jego nowoczesność i zaawansowaną technologię napędową.

  • Z przodu samochodu wprowadzono nowe, aktywne elementy aerodynamiczne.
  • Boczne wloty powietrza wyposażono w pionowe, ruchome łopatki, które automatycznie otwierają się i zamykają, zależnie od potrzeb chłodzenia, optymalizując jednocześnie aerodynamikę pojazdu.
  • Dodatkowe, ukryte klapki pod samochodem wspierają efektywność przepływu powietrza, co jest istotne podczas intensywnej jazdy.
  • Z tyłu największą zmianą jest przesunięcie do środka końcówek układu wydechowego, co nie tylko odróżnia wersję hybrydową od tradycyjnych modeli, ale także poprawia ogólną estetykę pojazdu.
  • Pojazd zyskał również delikatne modyfikacje w przednich reflektorach, które teraz są w pełni LED-owe, co zapewnia lepszą widoczność i nowocześniejszy wygląd.
  • Całość dopełniają nowe, większe felgi: 20-calowe z przodu i 21-calowe z tyłu, które podkreślają sportowy charakter auta i zwiększają stabilność na drodze.

Wersja hybrydowa nie zatraciła swojego dynamicznego, sportowego ducha, a nowe akcenty stylistyczne delikatnie podkreślają jej zaawansowany technologicznie charakter, zachowując jednocześnie elegancką prostotę linii 911.

Jak zmienił się wygląd wewnętrzny w nowym Porsche 911 Hybrid?

Wnętrze Porsche 911 Hybrid przeszło subtelne, lecz istotne zmiany, które wpisują się w nowoczesny charakter samochodu, jednocześnie zachowując sportowego ducha, z którego słynie model 911.

Najbardziej zauważalną nowością jest całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników, który zastąpił tradycyjny, analogowy obrotomierz, będący symbolem tej linii od dekad. Nowy, 12,6-calowy ekran prezentuje wszystkie istotne informacje w sposób bardziej przejrzysty i funkcjonalny. Użytkownicy mają też możliwość dostosowania wyświetlanych informacji do swoich potrzeb, co zwiększa wygodę i nowoczesność interfejsu.

Kolejną dużą zmianą w Porsche Carrera Hybrid jest zastąpienie dawnego startera w stylu klucza zwykłym przyciskiem, znanym z innych modeli.

Przechodząc dalej, materiały wykończeniowe wnętrza stoją na najwyższym poziomie (jak zawsze). Dominuje tu sportowa elegancja — w standardzie znajdziemy elementy pokryte materiałem Race-Tex, który znajduje się na sportowej kierownicy, panelach foteli oraz podłokietnikach. Z kolei wykończenie z anodyzowanego, szczotkowanego aluminium dodaje wnętrzu nowoczesnego, a zarazem luksusowego charakteru.

Nowością, której nie można pominąć, jest integracja systemu multimedialnego z apkami My Porsche oraz Apple CarPlay, co umożliwia intuicyjne zarządzanie funkcjami pojazdu za pomocą smartfona. Do tego dochodzi funkcja bezprzewodowego ładowania, która teraz oferuje wyższe natężenie prądu, zapewniając szybsze ładowanie urządzeń mobilnych.

Wnętrze, choć bardziej zaawansowane technologicznie, wciąż jest zorientowane na kierowcę. Ergonomia i jakość wykonania podkreślają, że mamy do czynienia z samochodem zaprojektowanym zarówno do codziennego przemieszczania się, jak i do dynamicznej jazdy po torze.

Jakie są osiągi Porsche 911 Hybrid?

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3 sekundy, co czyni Porsche 911 Hybrid jednym z najszybszych modeli w swojej klasie. Co więcej, dzięki zaawansowanemu napędowi na cztery koła i precyzyjnemu rozkładowi mocy samochód zachowuje stabilność nawet w najbardziej wymagających warunkach, zapewniając pewne i przewidywalne prowadzenie.

Układ hybrydowy poprawia też elastyczność jazdy. Turbo w połączeniu z elektrycznym napędem eliminuje bowiem opóźnienia w dostarczaniu mocy, co pozwala kierowcy na błyskawiczne przyspieszanie bez typowej dla turbosprężarek „turbo dziury”.

Dzięki temu 911 Hybrid oferuje liniowe przyspieszenie od najniższych do najwyższych prędkości przy zachowaniu imponującej kontroli nad pojazdem.

Na koniec warto wspomnieć o doskonałym zestrojeniu zawieszenia i systemów wspomagających. Sprawia ono, że Carrera GTS T-Hybrid radzi sobie zarówno na krętych drogach, jak i na torze, nie tracąc przy tym sportowego charakteru. Najlepszym tego dowodem jest maksymalna prędkość sięgająca 312 km/h.

Jakie są zalety i wady Porsche 911 Hybrid?

W tej sekcji artykułu zebraliśmy najważniejsze zalety i wady nowego Porsche 911 z hybrydowym napędem.

Zalety Porsche 911 Hybrid:

  • Imponujące osiągi — Dzięki połączeniu silnika spalinowego z napędem elektrycznym model oferuje łączną moc 398 kW (540 KM) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3 sekundy, co stawia go w czołówce samochodów sportowych pod względem dynamiki.
  • Zaawansowana technologia hybrydowa — Elektryczne turbo oraz bateria o wysokiej wydajności zapewniają płynne i natychmiastowe dostarczanie mocy, eliminując opóźnienia znane z tradycyjnych turbosprężarek.
  • Doskonała przyczepność i prowadzenie — Dzięki napędowi na cztery koła oraz precyzyjnie zestrojonemu zawieszeniu samochód zachowuje stabilność w każdych warunkach, zarówno na drodze, jak i na torze.
  • Ekologiczne rozwiązania — Hybrydowy układ napędowy pozwala na zmniejszenie emisji spalin, dzięki czemu spełnia restrykcyjne normy bez kompromisów w kwestii osiągów.
  • Luksusowe wykończenie wnętrza — Materiały najwyższej jakości, takie jak Race-Tex i aluminium, oraz zaawansowany system multimedialny z integracją Apple CarPlay zapewniają komfort i nowoczesność.

Wady Porsche 911 Hybrid:

  • Wyższa masa — Hybrydowy układ napędowy zwiększa masę samochodu o około 75 kg, co nie wpływa znacząco na prowadzenie, ale może być odczuwalne w porównaniu do lżejszych, tradycyjnych modeli.
  • Cena — Wersja hybrydowa jest znacznie droższa od standardowych modeli 911, co może stanowić barierę dla części potencjalnych nabywców.
  • Brak analogowego obrotomierza — Dla purystów motoryzacyjnych przejście na całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników może być rozczarowujące, zwłaszcza że analogowy obrotomierz był symbolem serii 911.
  • Brak możliwości jazdy w pełni elektrycznej — Choć jest to hybryda, system nie pozwala na jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, co może rozczarować osoby oczekujące większej oszczędności paliwa w trybie miejskim.

Podsumowanie

Porsche 911 Hybrid udowadnia, że połączenie zaawansowanej technologii hybrydowej z dziedzictwem klasycznego samochodu sportowego może być sukcesem. Model ten oferuje imponujące osiągi, nowoczesne rozwiązania technologiczne i wyjątkowe prowadzenie, nie tracąc przy tym charakterystycznego DNA Porsche 911.

Co ciekawe, z tego samego (lub podobnego) napędu hybrydowego ma korzystać również Porsche 992 Turbo S Hybrid, którego premiera zbliża się wielkimi krokami.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Grzegorz Rożalski zdobywa tytuł Mistrza Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach 2024