w ,

Jakie opony zimowe wybrać? Sprawdź, na co zwrócić uwagę przed zakupem

Jak wygląda proces wymiany opon w Twoim wykonaniu? Zaliczasz się do kierowców, którzy robią to w ostatnim momencie czy zabierasz się do obowiązków już pod koniec jesieni? Jeżeli bardziej odnajdujesz się w pierwszej grupie, wiedz, że sporo ryzykujesz. Wedle specjalistów już w temperaturze 5-7°C opony letnie twardnieją, przez co znacznie zmniejsza się ich przyczepność do nawierzchni. Dlatego dla bezpieczeństwa własnego i pasażerów pomyśl o wymianie ogumienia w czasie, gdy coraz chłodniejsze i krótsze dni sygnalizują początek sezonu zimowego. Nie wiesz, jakie opony zimowe wybrać? Spokojnie, po lekturze tego artykułu wszystko stanie się jasne.

Po co ci opony zimowe?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie: „jakie opony na zimę wybrać?”, porozmawiajmy przez chwilę, dlaczego to takie ważne. Koniec końców w Polsce nie ma ustawowego nakazu jazdy na oponach zimowych, więc po co to robić?

Jeden argument zawarliśmy już we wstępie, ale jest ich znacznie więcej.

Przede wszystkim opony zimowe wyraźnie różnią się budową od swoich letnich odpowiedników. Mają znacznie głębszy bieżnik, który jest zaprojektowany bardziej agresywnie (cechuje się większą ilością nacięć). Taka konstrukcja pozwala kierowcy sprawniej poruszać się po drogach pokrytych śniegiem, błotem czy lodem.

Ponadto mieszanka gumowa opon zimowych zachowuje swoje właściwości w niskich temperaturach. Jej głównymi składnikami są kauczuk i krzemionka, co gwarantuje maksymalną przyczepność do podłoża — nawet w ekstremalnych warunkach.

Innymi słowy: opony zimowe zapewnią Ci większe bezpieczeństwo.

A jeśli to Cię nie przekonuje, weź też pod uwagę, że ogumienie letnie o wiele szybciej się zużywa w niesprzyjających mu okolicznościach.

Opony zimowe — jakie wybrać? Oznaczenia opon

oznaczenie opon zimowych z górami i płatkiem śniegu

Wiesz już, czym wyróżniają się opony zimowe, ale powiedzmy sobie szczerze: nie wszyscy jesteśmy w stanie ocenić ich rodzaj po samym bieżniku. Dlatego w 2012 roku Unia Europejska i ONZ wpadły na pomysł, aby ujednolicić oznaczenia opon zimowych. Dzięki temu każdy z łatwością je rozpozna.

Od tamtej chwili każda opona zimowa posiada z boku symbol 3PMSF (skrót od ang. Three Peak Mountain Snow Flake). Jest to płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich. Jeśli opona go posiada, nadaje się do jazdy w warunkach zimowych. Ponadto symbol gwarantuje, że ogumienie przeszło serię rygorystycznych testów, które zweryfikowały jego właściwości jezdne.

Jednak to nie jedyne oznaczenie.

Możesz także spotkać się z symbolem M+S, co oznacza błoto i śnieg (z ang. mud and snow). Znajdziesz go głównie na oponach z rynku amerykańskiego oraz oponach terenowych. W ten sposób producent sygnalizuje, że ogumienie nadaje się do jazdy po śniegu i błocie dzięki specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi.

Jaka jest różnica między pierwszym i drugim oznaczeniem?

Taka, że opony M+S nie przechodzą żadnych testów, które potwierdziłyby ich właściwości jezdne. Dlatego większą pewność bezpieczeństwa uzyskasz dzięki oponom z symbolem 3PMSF.

Rozmiar i indeksy, czyli jak wybrać opony zimowe?

Kupno zimówek rozpocznij od sprawdzenia trzech podstawowych parametrów:

  • rozmiaru,
  • indeksu prędkości,
  • indeksu nośności.

Jeżeli chodzi o rozmiar, każdy samochód posiada swój określony zakres dla opon. Sprawdzisz go w książeczce pojazdu albo — co jest szybsze i prostsze — na aktualnie używanych oponach. Na ich bocznych stronach powinien widnieć napis w stylu:

185/65R14 86T

Mimo, że na pozór wygląda to na losowy ciąg znaków, nic bardziej mylnego. Każdy z nich coś oznacza.

O rozmiarze świadczy pierwsza połowa napisu, czyli:

  • 185 — szerokość opony w milimetrach;
  • 65 — współczynnik profilu;
  • R14 — średnica felgi, na którą zamontowana jest opona.

Pozostałe znaki informują Cię o indeksie nośności i prędkości. Wedle powyższego przykładu to:

  • 86 — indeks nośności, który określa maksymalne dopuszczalne obciążenie;
  • T — indeks prędkości, który określa maksymalną dopuszczalną prędkość dla opony (w tym przypadku jest to 190 km/h).

Nie lekceważ indeksów, ponieważ jazda na mniejszych niż zalecane naraża Twoje bezpieczeństwo. Ponadto opona niewłaściwie dobrana pod tym względem także szybciej się zużyje.

Jakie opony zimowe kupić? I za ile?

Na tym etapie znasz już odpowiedni rozmiar i indeksy opony. Dalszy wybór będzie zależał od budżetu, którym dysponujesz. Jeżeli interesuje Cię zakup nowych opon, są one dostępne w trzech klasach:

  • wysokiej,
  • średniej,
  • ekonomicznej.

Jak zapewne się domyślasz, klasa wysoka najbardziej nadwyręży Twój budżet. To opony najbardziej nowoczesne i innowacyjne, które gwarantują maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na pewno kojarzysz firmę Michelin (szczególnie jej logo, czyli białego ludzika z opon). Jest najpopularniejszym producentem modeli ogumienia wysokiej klasy.

Jeżeli interesuje Cię lepszy stosunek jakości do ceny, dobrym rozwiązaniem będzie klasa średnia. Na modele z tego segmentu może sobie pozwolić większość kierowców. Mimo że opony mają nieco niższe parametry jezdne, wciąż gwarantują dobrą jakość. Przykładowi producenci ogumienia średniej klasy to Fulda czy Kleber.

W przypadku modeli z segmentu ekonomicznego cena jest najbardziej atrakcyjna. Co więcej, najniższa klasa wcale nie świadczy o tym, że opony nie zapewnią Ci bezpieczeństwa. Nadal spełniają one wszystkie standardy, ale nie wyróżniają się niczym szczególnym. W tym segmencie działa np. Dayton czy rodzima firma Dębica.

Czym w rzeczywistości różnią się powyższe klasy?

Przede wszystkim poziomem zaawansowania technicznego. Jeśli oczekujesz nowości i najlepszych rozwiązań, dostarczy Ci ich tylko klasa wysoka. Niestety w przypadku opon stwierdzenie „im droższe, tym lepsze” jest bardzo prawdziwe.

Dlatego przy wyborze kieruj się swoimi potrzebami.

Do jazdy po mieście i na krótkich dystansach w zupełności wystarczą opony ekonomiczne czy średnie. Jednak jeżeli pokonujesz długie trasy poza miastem, lepiej postaw na klasę co najmniej średnią, a najlepiej wyższą.

Czy rodzaj bieżnika ma znaczenie?

Przy wyborze opon weź też pod uwagę rodzaj bieżnika. Występuje on w 3 najpopularniejszych wariantach:

  • symetrycznym,
  • asymetrycznym,
  • kierunkowym.

Specjaliści odradzają pierwszy rodzaj w przypadku warunków zimowych. Bieżnik symetryczny sprawdza się przede wszystkim latem, ewentualnie zimą w mieście, gdzie drogi są często odśnieżane.

Więc jakie wybrać opony zimowe?

Dużo lepiej sprawdzą się te z bieżnikiem asymetrycznym. Ten wariant ma bardziej ponacinaną wewnętrzną stronę, dzięki czemu skuteczniej odprowadza wodę spod kół. Natomiast zewnętrzna strona reguluje trakcję w czasie jazdy.

Jednak najlepszym wyborem będzie bieżnik kierunkowy. Dlaczego? Ponieważ najlepiej ze wszystkich odprowadza wodę i błoto sprzed kół, a ponadto cechuje się najlepszą trakcją podczas jazdy po śniegu. Tego typu opona charakterystycznie wygląda, bo bieżnik układa się w kształt litery „V”. Dzięki temu skuteczniej „chwyta się” śniegu i innych nawierzchni, a co za tym idzie — zapewnia Ci lepszą mobilność i przyczepność.

Jakie opony na zimę: węższe czy szersze?

Wielu kierowców zadaje sobie to pytanie. Jednak wśród producentów aut coraz bardziej uwidacznia się tendencja montowania szerokich opon — czy słusznie?

Otóż ogólnie rzecz biorąc, szersze ogumienie gwarantuje lepsze właściwości jezdne, czyli również lepszą przyczepność. Dzięki temu zapewnia Ci większe bezpieczeństwo za kierownicą. Jednak ma też swoje minusy: taka opona jest droższa i generuje większy opór, przez co auto zużywa więcej paliwa.

Z drugiej strony mamy opony węższe. Są tańsze (zarówno pod względem ceny, jak i zużycia paliwa), a ponadto cechują się lepszą trakcją na śniegu. Niestety mają nieco gorsze właściwości jezdne, co objawia się przede wszystkim dłuższą drogą hamowania i niższą przyczepnością.

Finalny wybór należy do Ciebie.

Używane opony na zimę — jakie wybrać i czy warto?

Wolisz kupić tanio używane opony, niż wydawać pieniądze na nowy zestaw? Nie ma w tym nic złego. Jednak zanim sfinalizujesz transakcję, sprawdź ich stan. Zobacz, czy nie mają jakichś uszkodzeń lub wad — to bardzo ważne.

Zwróć uwagę przede wszystkim na 3 kwestie:

  • głębokość bieżnika,
  • rok produkcji,
  • markę.

Jeśli chodzi o głębokość bieżnika, wedle zaleceń powinna mieć co najmniej 4-5 mm. Oczywiście może być też większa. Wiele nowych opon cechuje głębokością bieżnika na poziomie nawet 10 mm i więcej!

Idźmy dalej.

Dlaczego rok produkcji jest tak istotny? Ponieważ z biegiem czasu mieszanka, z której powstała opona, traci swoje właściwości. Jaki więc jest dopuszczalny wiek ogumienia? Specjaliści zalecają, żebyśmy nie używali opon starszych niż 5-6 lat.

Gdzie znajdziesz rok produkcji? Również widnieje na bocznej ścianie opony. To cztery cyfry (najczęściej w obwódce), z których dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji.

I finalnie — marka opony. Jeśli masz do czynienia z ogumieniem dobrej firmy, możesz spodziewać się dobrej jakości. Nawet wtedy, gdy zestaw był już używany. Miej jednak na uwadze, że opony z drugiej ręki nigdy nie będą miały tak dobrych właściwości jezdnych, jak nowe egzemplarze.

Dlatego mimo wszystko rozważ kupno nowych opon.

Jakie opony zimowe wybrać? Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie swoim i pasażerów, wymiana opon na zimowe to konieczność. W trudnych warunkach pogodowych żadne inne ogumienie nie zagwarantuje Ci odpowiednich osiągów.

Pamiętaj, że przede wszystkim powinny posiadać oznaczenie 3PMSF, bo daje ono pewność, że opony przeszły odpowiednie testy. W drugiej kolejności dopasuj rozmiar i indeksy ogumienia do samochodu, a finalnie dobierz odpowiednią klasę jakości do swoich potrzeb. Jeśli Cię to interesuje, przyjrzyj się także dodatkowym parametrom opon (np. szybkości zużycia, oporom toczenia czy poziomowi generowanego hałasu).

Zamiast nowych opon możesz też zdecydować się na używane, ale wtedy podejmujesz o wiele większe ryzyko. W wielu przypadkach nawet najtańsze ogumienie z segmentu ekonomicznego będzie miało znacznie lepsze właściwości jezdne.

Ponadto przed zakupem konkretnego zestawu warto sprawdzić opinie innych kierowców, a także testy, którym opony zostały poddane. Z łatwością znajdziesz takowe w internecie. Dzięki rekomendacjom innych użytkowników i specjalistów o wiele łatwiej podejmiesz finalną decyzję, a może nawet ustrzeżesz się przed złym wyborem.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czujnik martwego pola. Co to jest i jak działa?

Tanie sportowe auta — jakie wybrać?