Jeśli jesteś oddanym fanem motoryzacji, prawdopodobnie doskonale znasz korzenie wielu światowych marek. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, do kogo dziś należą najpopularniejsze marki samochodów?
W ostatnich latach — szczególnie po światowym kryzysie giełdowym z 2007 i 2008 roku — prawa własności przechodziły z rąk do rąk. Niektóre koncerny motoryzacyjne utrzymały swoją pozycję, a nawet ją wzmocniły. Inne zmieniły właściciela lub wyprzedały część marek.
Do kogo dziś należą samochody, które na zawsze zapisały się w ludzkiej świadomości? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedź.
Contents
- 1 Najsłynniejsze marki aut i ich właściciele
- 2 Koncerny samochodowe i ich marki — dokładna lista
- 2.1 Bayerische Motoren Werke AG (BMW)
- 2.2 Daimler AG
- 2.3 Ford Motor Company
- 2.4 Geely Automobile
- 2.5 General Motors
- 2.6 Honda Motor Company
- 2.7 Hyundai Motor Group
- 2.8 Mahindra & Mahindra Limited
- 2.9 Mazda Motor Company
- 2.10 Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
- 2.11 Stellantis
- 2.12 Subaru Corporation
- 2.13 Suzuki Motor Corporation
- 2.14 Tata Group
- 2.15 Tesla Inc.
- 2.16 Toyota Motor Corporation
- 2.17 Volkswagen AG
Najsłynniejsze marki aut i ich właściciele
Dzisiaj wszystkie marki samochodów na świecie należą do jakiegoś koncernu samochodowego — przynajmniej te znane i cenione. Pod pieczą największych graczy na rynku nieustannie się rozwijają, dzięki czemu oferują kierowcom coraz lepsze rozwiązania technologiczne.
Podczas lektury na pewno nieraz się zdziwisz, gdy dowiesz się, w czyich rękach spoczywają twoje ulubione marki pojazdów.
Mercedes-Benz (właściciel: Daimler AG)
Jedna z najpopularniejszych luksusowych marek w naszym kraju, Mercedes-Benz, powstała w Niemczech i nigdy nie opuściła swoich korzeni. Obecnie należy do spółki Daimler AG, czyli jednej z najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie.
W 1890 roku założył ją Gottlieb Daimler. Jednak historia nie byłaby kompletna, gdybyśmy nie wspomnieli o drugim niemieckim przedsiębiorstwie, mianowicie o Benz & Co. Powstało nieco wcześniej (w 1883 roku) za sprawą Karla Benza.
Początkowo firmy rywalizowały ze sobą, ale wydarzenia historyczne w końcu doprowadziły do ich mariażu w 1926 roku.
Zastanawiasz się, gdzie w tym wszystkim miejsce Mercedesa? Otóż nazwa wzięła się od córki austriackiego pioniera automobilizmu, Emila Jellinka, który w 1897 roku zamówił swój pierwszy samochód marki Daimler. Potem kontynuował zakupy u niemieckiego koncernu, a ten w zamian nazwał serię samochodów imieniem córki Austriaka — Mercedes.
Audi (właściciel: Volkswagen AG)
Kolejnym samochodem klasy premium, który pokochali Polacy, jest Audi. To najstarsza marka samochodów na naszej liście. Posiada burzliwą historię, bo w przeciągu lat nieraz przechodziła z rąk do rąk. Pojawił się też moment, w którym niewiele brakowało, by Audi całkowicie zniknęło z rynku.
Legenda marki rozpoczyna się z Augustem Horchem, który w 1899 roku założył firmę A. Horch & Cie. Jednak gdy po paru latach w spółce pojawiły się problemy, postanowił odejść i założył nową działalność pod nazwą August Horch Automobilwerke GmbH.
Niestety sąd uznał, że kolejna firma nie może być sygnowana nazwiskiem Horcha, więc ten wpadł na inny pomysł. Jako że „Horch” znaczy po niemiecku „słuchaj”, przetłumaczył słowo na łacinę, czyli „Audi”.
Tak powstała firma Audi Automobilwerke GmbH.
W 1923 przejęło ją DKW (Deutsche Kinder-Wagen), do którego szybko dołączyły też marki Horch i Wanderer. Tak powstało Auto Union. Sygnowało się znanymi wszystkim czterema pierścieniami, które symbolizowały cztery połączone firmy. Potem nadeszła II wojna światowa, a z całej spółki ocalało tylko DKW.
Początkowo wykupił je Daimler. Jednak DKW szybko przeszło w ręce Volkswagena, który odbudował markę. Audi po dziś dzień jest własnością tego koncernu.
Volvo (właściciel: Geely Automobile)
W zestawieniu najbardziej niezawodnych samochodów Volvo plasowałoby się w czołówce rankingu. Za datę założenia marki uznaje się rok 1927, kiedy to w Hisingen w Szwecji rozpoczęto produkcję pierwszego samochodu.
Volvo w niecałe 80 lat zdobyło sobie całkiem duże uznanie wśród ludzi. W 1999 roku markę zauważył Ford Motor Company i wciągnął pod swoje skrzydła (50% udziałów wciąż należało do Volvo). Niestety kryzys gospodarczy sprawił, że amerykański koncern musiał sprzedać szwedzką markę. Prawa do niej nabył chiński inwestor Geely Automobile.
Mimo początkowych obaw, że Chińczycy zniszczą markę, stało się wręcz przeciwnie. Volvo pod azjatyckimi skrzydłami do dziś produkuje samochody najwyższej jakości.
Alfa Romeo (właściciel: Fiat)
Włoska marka ma swoich oddanych fanów, którzy cenią ją przede wszystkim za wyjątkową stylistykę oraz sportowego ducha. Mimo że z biegiem lat zmieniała właścicieli, nigdy nie opuściła rodzimego podwórka.
Jej historia sięga 1906 roku, kiedy to Alexandre Darracq założył w pobliżu Mediolanu firmę motoryzacyjną. Jednak nie prowadził jej zbyt długo. Liczne niespłacone pożyczki kazały mu sprzedać zakład lombardzkim inwestorom, którzy przemianowali przedsiębiorstwo na ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Następnie (w 1918 roku) kierownictwo nad projektem objął inżynier Nicola Romeo. Od jego nazwiska wziął się drugi człon nazwy marki.
Tak powstała Alfa Romeo.
W 1933 roku firmę przejęła państwowa organizacja IRI, a następnie (w 1986 roku) wykupił ją FIAT. Włoski koncern do tej pory jest właścicielem Alfy.
Rolls-Royce (właściciel: BMW)
Luksusowe angielskie samochody marki Rolls-Royce zapoczątkowały swą historię, gdy w 1906 roku Charles Rolls i Henry Royce założyli wspólnie fabrykę. Ich auta szybko zdobyły sławę. Ludzie docenili wysoką jakość wykonania oraz bezawaryjność marki.
Rolls-Royce odniósł taki sukces, że w 1931 roku przejął konkurencyjną firmę Bentley.
Dalej mamy rok 1980, w którym nastąpiła fuzja z fabryką motoryzacyjną Vickers. Zaś w 1998 roku angielską markę kupił Volkswagen, ale w dziwny sposób. Niemiecki koncern nabył prawa do technologii Rolls-Royce’a, lecz nie wykupił nazwy ani logo marki. Zrobiło to natomiast BMW i to do niego aktualnie należy Rolls-Royce.
Aston Martin (właściciel: mieszany)
Brytyjska marka samochodów Aston Martin ma bogatą historię. Powstała w 1914 roku za sprawą Lionela Martina i Roberta Bamforda. Panowie mieli już doświadczenie w motoryzacji, które wynieśli ze sprzedaży marki aut Singer.
Jednak w pewnym momencie postanowili pójść na swoje. Tak narodził się Aston Martin.
Skąd wzięła się nazwa? Pierwszy człon pochodzi od wzgórza Aston Hill. Odbywały się tam wyścigi, przy których Lionel Martin pracował. Zaś drugi człon nazwy Aston Martin pochodzi od jego nazwiska.
Początki marki były wyboiste. Twórcy wyprodukowali tylko jeden model samochodu, po czym nadeszła I Wojna Światowa. Po jej zakończeniu pojawił się inwestor, we współpracy z którym Aston Martin rozwinął skrzydła. Był to również okres dużych zmian dla marki, ponieważ w 1925 Lionel Martin opuścił przedsiębiorstwo.
Później firma kilkakrotnie zmieniała właściciela.
Jednak produkcja trwała i pojawiały się nowe modele, ciepło przyjmowane przez opinię publiczną. Niestety dobrą passę przerwała II wojna światowa. Wtedy Aston Martin przerzucił się na produkcję sprzętu wojennego.
W 1947 przedsiębiorstwo wykupiła spółka David Brown Limited. W tym samym czasie weszła w posiadanie firmy Lagonda, co poskutkowało mariażem obydwu przedsiębiorstw. Powstało Aston Martin Lagonda.
Pod nowym kierownictwem marka wreszcie się rozrosła. Na rynek weszły słynne modele DB (skrót od imienia i nazwiska właściciela spółki). Jednak mimo dobrych ocen przedsiębiorstwo popadało w coraz większe długi.
W końcu naszedł kryzys paliwowy i David Brown musiał sprzedać markę.
W 1994 kupił ją Ford, ale i w jego rękach nie pozostała długo. Większość udziałów w 2007 roku wykupiła spółka: David Richards, John Sinders oraz kuwejckie spółki Investment Dar i Adeem Investment.
Ford zachował 15% akcji. Zaś w 2013 roku 5% udziałów wykupił koncern samochodowy Daimler AG.
Koncerny samochodowe i ich marki — dokładna lista
Interesuje cię, jakie są marki samochodów i kto za nimi stoi? W takim razie czytaj dalej. Poznasz pełną listę koncernów samochodowych i ich stan posiadania.
Bayerische Motoren Werke AG (BMW)
Koncern miał burzliwą historię. Trzy razy przeżywał kryzys, który mógł zakończyć się sprzedażą prawa własności. Jednak na szczęście tak się nie stało.
Dzisiaj prawie połowa akcji należy do dwóch członków rodziny Quandt, która od lat zarządza koncernem: Stefana Quandt i Susanne Klatten. Pozostała część udziałów jest publicznie dostępna na giełdzie.
Koncern posiada marki:
- BMW
- Rolls-Royce
- Mini
Daimler AG
Daimler AG to kolejny ogromny niemiecki koncern, który w 2015 roku zajął 13. miejsce na liście największych producentów samochodów. Akcje spółki należą do wielu inwestorów — zarówno tych instytucjonalnych, jak i prywatnych. Tylko 32% udziałów pozostaje w rękach niemieckich. Reszta właścicieli pochodzi z innych krajów Europy, Ameryki, Azji czy nawet Kuwejtu.
Marki w posiadaniu Daimlera to:
- Mercedes-Benz
- Maybach
- Smart
Ford Motor Company
Mimo że amerykański Ford — jak zaraz się przekonasz — nie ma szerokiego katalogu marek samochodowych, plasuje się na 6. miejscu największych producentów. Przez większość historii sprawowała nad nim pieczę rodzina Fordów, ale po 1940 roku sytuacja uległa zmianie. Dawni właściciele zachowali tylko 2% akcji, reszta jest dostępna na giełdzie.
Ford ma pod sobą marki:
- Ford
- Lincoln
Geely Automobile
Mimo że chiński koncern pojawił się w świadomości europejczyków niedawno (po kupnie marki aut Volvo), zajmuje wysoką pozycję na rynku. Obecnie jest 13 pod względem wielkości produkcji.
W portfolio posiada takie marki, jak:
- Geely
- London Taxi Co.
- Polestar
- Volvo
- Xiali
General Motors
Amerykański koncern jeszcze niedawno posiadał zaszczytny tytuł największego koncernu na świecie. Niestety po kryzysie z 2007 i 2008 roku stracił pierwszą pozycję. Obecnie jest 4 na liście.
Akcje koncernu są ogólnodostępne na giełdzie, a udziałowcy pochodzą z całego świata.
General Motors posiada marki:
- Buick
- Cadillac
- Chevrolet
- Daewoo
- GMC
Honda Motor Company
W przypadku Hondy mamy do czynienia ze spółką, która nie ogranicza się tylko do samochodów. Zajmuje się również motocyklami, samolotami i robotami. Akcje koncernu pozostają na rodzimej ziemi, ponieważ większość należy do japońskich banków.
Dodajmy, że Honda osiągnęła niemały sukces. W 2016 roku plasowała się na 4 miejscu pod względem sprzedaży.
Posiada marki:
- Acura
- Honda
Hyundai Motor Group
Nowy koncern wydzielił się z dawnego południowokoreańskiego konglomeratu Hyundai Group. Mimo problemów w czasach kryzysu gospodarczego, spółka dobrze sobie poradziła. W 2016 roku zajęła 3. miejsce pod względem sprzedaży.
Posiada marki:
- Genesis
- Hyundai
- Kia
Mahindra & Mahindra Limited
Indyjska spółka, o której usłyszeliśmy więcej, gdy przejęła koreańskiego SsangYong Motor. Poza tym do tej pory nie wsławiła się niczym szczególnym.
Produkuje marki:
- Mahindra
- SsangYong
Mazda Motor Company
Mazda to jeden z niewielu koncernów, który skupia się jedynie na własnej marce aut. Do tej pory wychodziło to bardzo dobrze, bo japońska marka plasuje się na 14. miejscu pod względem wielkości sprzedaży.
Mazda jest spółką giełdową ogólnodostępną dla akcjonariuszy.
Produkuje jedynie samochody marki Mazda.
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
Jak zdradza nazwa, jest to strategiczny sojusz pomiędzy trzema koncernami samochodowymi. Francusko-japoński gigant zajmuje 3. miejsce pod względem ogólnej sprzedaży, ale za to dominuje, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów osobowych.
Sojusz kontroluje marki:
- Alpine
- Dacia
- Nissan
- Mitsubishi
- Renault
Stellantis
Stellantis to nowy, bo powstały w 2021 roku koncern samochodowy. Jest wynikiem fuzji dwóch znanych spółek: włosko-amerykańskiego Fiat Chrystler Automobiles (FCA) oraz francuskiego Groupe PSA (Peugeot Societe Anonyme).
Wszystko wskazuje, że Stellantis to obecnie największy koncern motoryzacyjny na świecie.
W portfolio posiada następujące marki:
Subaru Corporation
Koncern dawniej znany jako Fuji Heavy Industries w 2016 roku zdecydował się na dalszą działalność pod bardziej znaną nazwą. Składa się z dwóch oddzielnych dywizji — motoryzacyjnej oraz lotniczej.
Produkuje samochody marki Subaru.
Suzuki Motor Corporation
Kolejna japońska spółka, która pozostaje w głównej mierze samodzielna. Produkuje nie tylko samochody, ale również motocykle i silniki. W 2016 roku zajęła 11. miejsce wśród największych producentów samochodów.
Skupia się na autorskiej marce, Suzuki.
Tata Group
Tata Group to jeden z największych i najstarszych konglomeratów indyjskich. Posiada pod sobą mnóstwo spółek, które działają w różnych dziedzinach rynku.
Kontroluje takie marki aut, jak:
- Jaguar
- Land Rover
- TATA
Tesla Inc.
W zestawieniu koncernów samochodowych nie sposób nie wspomnieć o Tesli. Produkuje swoje autorskie pojazdy elektryczne i całkiem nieźle na tym wychodzi. Tesla zdobywa coraz większe zainteresowanie wśród kierowców.
Toyota Motor Corporation
Miejsce 2. największego koncernu samochodowego należy do Toyoty. To również największa spółka motoryzacyjna w Japonii. Jej udziały pokazują, że Japończycy wolą, aby ich firmy samochodowe pozostawały w kraju. Większość akcji należy do krajowych instytucji bankowych oraz do Toyota Industries Corporation.
Koncern posiada marki samochodów:
- Daihatsu
- Lexus
- Scion (produkcja zakończona w 2016 roku)
- Toyota
Volkswagen AG
Ostatni na naszej alfabetycznej liście Volkswagen jest jednocześnie największym koncernem samochodowym pod względem sprzedaży. Pokazuje to również swoim portfolio, ponieważ jest właścicielem większości popularnych w Europie marek samochodów.
Największym udziałowcem Volkswagen AG jest Porsche SE, które posiada ponad 50% akcji. To firma-matka Porsche AG, czyli producenta samochodów. Volkswagen AG zgodził się na przejęcie przez Porsche SE większości udziałów w zamian za prawo do produkcji Porsche. Jednak zrobił to pod jednym warunkiem — część zarządu Volkswagen AG zasiadła w zarządzie Porsche SE. W ten sposób niemiecki koncern zachował kontrolę nad spółką.
Kraj Związkowy Dolna Saksonia i Qatar Investment to kolejni istotni akcjonariusze.
Na pewno kojarzysz poniższe nazwy samochodów:
- Audi
- Bentley
- Bugatti
- Lamborghini
- Porsche
- Seat
- Skoda
- Volkswagen
Należą do Volkswagena.
Jak widzisz, jeśli nie wszystkie marki aut, to na pewno większość należy do jakiegoś koncernu. Świat motoryzacji ma to do siebie, że udziały w spółkach przechodzą z rąk do rąk. W efekcie nieraz okazuje się, że kiedyś europejska marka pojazdu staje się własnością spółki z innego kontynentu (np. azjatyckiego w przypadku Volvo).
3 Comments
Leave a Reply