w

Jak zostać kierowcą wyścigowym?

Niewiele sportów cechuje się taką adrenaliną i emocjami, jak wyścigi samochodowe. Nie bez powodu małe dzieci kochają swoje modele Hot Wheels, młodsi nastolatkowie uwielbiają wyścigowe gry wideo, a starsi nie mogą się już doczekać, kiedy po raz pierwszy zasiądą za kierownicą samochodu.

Wyścigi samochodowe oferują legalną i stosunkowo bezpieczną możliwość szybkiej i agresywnej jazdy, a także rywalizację z innymi kierowcami.

Jak we wszystkich sportach, tak również tutaj — im wcześniej zaczniesz, tym większa będzie twoja przewaga. Co nie zmienia faktu, że jako dorosły również wejdziesz do rywalizacji i wypracujesz sobie drogę do wysoce konkurencyjnego, a nawet profesjonalnego poziomu.

Z artykułu dowiesz się, jak zostać kierowcą wyścigowym.

bolid na torze wyścigowym

Kim jest kierowca wyścigowy?

Jak sama nazwa wskazuje, kierowca wyścigowy bierze udział w wyścigach samochodowych. Najczęściej odbywają się one na specjalnie przygotowanych torach — jeśli nie asfaltowych, to przynajmniej utwardzonych.

Oczywiście rywalizacji towarzyszy bardzo duża prędkość, która przekracza 200, a nawet 300 km/h.

Zadaniem kierowcy wyścigowego jest wyprzedzenie przeciwników i przekroczenie linii mety przed nimi. Jednak nie jest to jednoosobowe staranie, ponieważ zawodnik współpracuje ze swoim zespołem, na który składa się szereg specjalistów — od mechaników, aż do analityków i trenerów.

Jak zostać kierowcą wyścigowym?

Droga do zostania kierowcą wyścigowym składa się z wielu etapów. Najważniejsze z nich opisujemy poniżej.

1. Rozwijaj swoje umiejętności jazdy

Jeżeli chcesz konkurować z profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi, potrzebujesz doskonałych umiejętności jazdy. Na szczęście istnieje kilka sposobów, dzięki którym nauczysz się kontroli nad samochodem poruszającym się z dużą prędkością.

Jednym z nich jest karting. Gokarty mają podobną konstrukcję do pojazdów z odkrytymi kołami i poruszają się z dużą prędkością w stosunku do swoich rozmiarów. Co więcej, struktura kursów i rywalizacji jest niemal identyczna.

Dlatego, gdy poczujesz, że twoje umiejętności w kartingu stają się wystarczające, możesz wziąć udział w wyścigach kartingowych. W ten sposób sprawdzisz, jak radzisz sobie w porównaniu do innych kierowców.

Inną opcją jest szkoła wyścigowa.

W Polsce znajdziesz różne rodzaje tego typu szkół. Niektóre specjalizują się w konkretnej formie wyścigów, inne są bardziej ogólne. Tak czy inaczej, dzięki formalnej nauce zdobędziesz wiedzę u doświadczonych kierowców i przećwiczysz swoje umiejętności wyścigowe na prawdziwych trasach.

Dlatego rozważ dołączenie do renomowanej szkoły wyścigowej w pobliżu i zapytaj się o wymagania.

2. Dołącz do klubu wyścigowego

Członkostwo w dobrze ugruntowanym klubie wyścigowym sprawi, że będziesz na bieżąco z wydarzeniami branżowymi, w których możesz wziąć udział. Ponadto taka organizacja dostarczy ci zasobów do łatwiejszego rozpoczęcia kariery.

3. Zdobądź pojazd i wyposażenie

Niezawodny, przystosowany do wyścigów pojazd jest podstawą dla każdego kierowcy, który chce odnosić sukcesy. Jeśli możesz sobie pozwolić na zakup własnego auta, rozważ niezmodyfikowany model. Samodzielnie wprowadzisz do niego wszelkie niezbędne zmiany.

Inną opcją jest wynajem samochodu do wyścigów, co zwykle stanowi bardziej realny wybór, gdy gromadzisz fundusze na zakup własnego pojazdu.

W każdym przypadku członkowie i urzędnicy klubu wyścigowego dostarczą ci niezbędnych wskazówek, tak abyś wybrał pojazd, który idealnie odpowie twoim potrzebom.

Sprzęt wyścigowy i wyposażenie bezpieczeństwa stanowią kolejny wymóg, gdy chodzi o rywalizację. Obejmuje to odzież i akcesoria, takie jak ognioodporny kombinezon wyścigowy, kask i rękawice. Gdy już uzyskasz niezbędny sprzęt, zleć urzędnikowi klubu sprawdzenie go, abyś miał pewność, że jest zgodny z normami.

4. Zdobądź licencję zawodniczą

Kiedy zaczynasz działalność w klubie wyścigowym, jesteś nowicjuszem. Potrzebujesz licencji zawodniczej, aby brać udział w zawodach.

Klub wyścigowy, do którego należysz, jest organem sankcjonującym. To on wydaje licencję i ogólnie kwalifikuje cię do wydarzeń we wszystkich klubach wyścigowych. Dlatego skonsultuj się z klubem, abyś znał konkretne wymagania dotyczące licencji, ponieważ prawdopodobnie będą się one różniły w poszczególnych zrzeszeniach.

5. Ćwicz i trenuj

Praktyka jest niezbędna, abyś stał się na tyle dobrym kierowcą, żeby konkurować na profesjonalnym poziomie. Jeśli to możliwe, pracuj nad swoimi umiejętnościami na torze lub w symulatorze co najmniej pięć razy w tygodniu, a także regularnie bierz udział w zawodach.

Pomocny będzie również reżim treningowy, który obejmuje treningi sercowo-naczyniowe i oporowe. Kondycjonowanie ciała poprawi twoją zdolność do wytrzymania fizycznych wyzwań motorsportu.

Ponadto rozważ śledzenie profesjonalnych wyścigów i analizę technik najlepszych kierowców. Dobrze zrobisz, jeśli włączysz ich manewry do swojego zestawu umiejętności.

6. Poszukaj zespołu lub sponsora

Jeśli dobrze wypadniesz w swoich wyścigach, prawdopodobnie przyciągniesz uwagę zespołów i sponsorów. Możesz też samodzielnie skontaktować się z nimi, aby omówić warunki współpracy.

Zespoły i sponsorzy sfinansują twoją karierę w zamian za różne korzyści — np. część nagród z wygranych lub umieszczenie własnej reklamy na twoim pojeździe. Dzięki ich wsparciu weźmiesz udział w dużych wyścigach jako zawodowy kierowca.

Ile zarabia kierowca wyścigowy?

Większość czołowych kierowców wyścigowych zarabia w granicach od 1 do 5 milionów dolarów za sezon, podczas gdy najlepsi w stawce cieszą się wypłatami, które sięgają ponad 10 milionów dolarów za sezon.

Większość kierowców F1 zyskuje dodatkowo dzięki swoim sponsorom. Na przykład Sergio Perez zarabia dużo dzięki firmie Telmex, która finansuje go od początku startów w F1.

Kim są najlepiej opłacani i najgorzej opłacani kierowcy w F1?

Najwyżej opłacanym kierowcą w F1 w 2022 roku był Lewis Hamilton, z szacowaną pensją 40 milionów dolarów. Jednak tytuł najlepiej zarabiającego kierowcy F1 w historii należy do Michaela Schumachera, który w trakcie swojej kariery zarobił szacunkowo 1 miliard dolarów (w tym 30 milionów dolarów, gdy ścigał się dla Mercedesa w latach 2010-2012).

Natomiast najniżej opłacanym kierowcą w F1 w 2022 roku był Yuki Tsunoda, który zarabia 750 000 dolarów rocznie.

Ile pieniędzy zarabia kierowca F2?

Poniżej rangi wyścigów F1 z zarobkami jest już znacznie gorzej. Dla przykładu: kierowcy F2 najpierw płacą około 1,5-2 milionów dolarów, aby dostać się do klasyfikacji. Później zarabiają od 80 000 do 200 000 dolarów w swoich zespołach.

Większość kierowców F2 ma sponsorów, którzy pomagają im finansowo na tym etapie kariery, ale zazwyczaj tracą oni pieniądze każdego roku.

Ile pieniędzy zarabia kierowca F3?

Podobnie jak w przypadku kierowców F2, kierowcy F3 zarabiają od 80 000 do 200 000 dolarów. Zazwyczaj jednak kwoty są bliższe niższej granicy tych widełek, więc lepszym szacunkiem byłaby pensja pomiędzy 80 000 a 100 000 dolarów. Ponadto kierowcy F3 również posiadają wsparcie finansowe ze strony swoich sponsorów lub rodziców.

Aby dostać się do F3, zawodnicy płacą między 750 000 a 1 000 000 dolarów, co stanowi prawie połowę opłaty startowej w Formule 2.

Czy kierowcy F4 dostają pieniądze?

Większość kierowców F4 w ogóle nie jest opłacana przez swoje zespoły. Jednak niektóre mistrzostwa oferują zwycięzcy do 25 000 dolarów w nagrodach pieniężnych. 

Mimo że na pierwszy rzut oka jest to spora kwota, weź pod uwagę, że kierowcy F4 płacą od 130 000 do 200 000 dolarów, aby dostać się do mistrzostw. Niestety na tym etapie kariery większość z nich nie ma sponsora, który by ich wspierał.

Jak widzisz, nie jest łatwo. Jeśli chodzi o zawód, którym jest kierowca wyścigowy, praca bardzo często dotyczy nie tylko samej rywalizacji i przygotowań do niej, ale również poszukiwań sponsora. Chyba że stać cię, aby pokryć wszystkie związane z tym sportem wydatki z własnej kieszeni.

Jacy są znani polscy kierowcy wyścigowi?

Mimo że Polacy nie pojawiają się szczególnie często na szczycie światowej rywalizacji w motorsporcie, nie oznacza to, że nie mamy się kim pochwalić. Poniżej zebraliśmy kilka przykładów naszych rodaków, którzy odcisnęli swój ślad na historii wyścigów.

Oto oni:

Robert Kubica

W przypadku Roberta Kubicy prawdopodobnie mówimy o najlepszym polskim kierowcy do tej pory. Jako jedyny Polak startował za kierownicą bolidu F1 w Grand Prix. Co więcej, jest też jedynym rodakiem, który odniósł w tej rywalizacji zwycięstwo.

Było to w 2008 roku podczas Grand Prix Kanady.

Dzięki powyższym sukcesom Robert jest najbardziej znanym polskim kierowcą na świecie. Niestety jego karierę przerwał straszny wypadek, w którym niemal stracił prawą rękę. Na pewien czas rozstał się też ze swoim fotelem w F1.

W 2019 roku wrócił na tor królowej motorsportu w bolidzie Williamsa, ale nie zdołał już nawiązać istotnej rywalizacji.

Kevin Mirocha

Mimo że Kevin Mirocha nie jest tak dobrze znany jak Robert Kubica, miał stosunkowo długi staż w Formule. W 2012 roku jako pierwszy polski kierowca wygrał wyścig F2 na torze Brands Hatch w Wielkiej Brytanii. Poza tym jeszcze pięciokrotnie stawał na podium poniżej pierwszego miejsca.

Wielu komentatorów widziało w Kevinie wielki talent, ale niestety z powodu braku finansowania nie mógł on kontynuować swojej przygody w F2 (chociaż miał wiele propozycji od różnych zespołów).

Niedawno, bo w 2022 roku, powrócił na tor. Jednak tym razem zrobił to w Indiach, w serii Indian Racing League. Razem ze swoim partnerem, z którym zmienił się w połowie wyścigu, zajęli wtedy 7. miejsce.

Małgorzata Rdest

Na koniec akcent kobiecy, co nie znaczy, że mniej interesujący. Małgorzata Rdest ściga się od 12 roku życia i ma na swoim koncie udział w bardzo wielu rodzajach rywalizacji. Do jej największych osiągnięć należą trzy 3. miejsca na następujących torach:

  • W Estonii podczas wyścigu TCR Portugal;
  • Nürburgring podczas wyścigu Audi Sport TT;
  • W Dubaju podczas 24-godzinnego wyścigu Hankook 24H Dubai.

Ponadto warto wspomnieć, że Małgorzata jest nie tylko pierwszą, ale aktualnie jedyną Polką, która startuje w W Series. Jest to kobieca seria wyścigów samochodowych. Odbywa się według przepisów Formuły 3.

Podsumowanie

Wiesz już, kim są kierowcy wyścigowi i jak zostać zawodowym kierowcą wyścigowym. Na pewno nie jest to prosta droga, ponieważ wiąże się z o wiele większymi kosztami w porównaniu do innych sportów — szczególnie na profesjonalnym poziomie rywalizacji. Jednak jeśli kochasz samochody, nauka wyścigowej jazdy na pewno sprawi ci przyjemność.

Nawet jeśli nie zostaniesz kolejnym Schumacherem, rywalizacja na lokalnym lub ogólnopolskim poziomie także dostarczy ci niezapomnianych emocji.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Off road. Wszystko, co musisz wiedzieć przed pierwszą wyprawą!

Jak zostać kierowcą rajdowym?