w

Czy warto kupić Diesla? Analiza zalet i ograniczeń silników Diesla

Silniki wysokoprężne są popularnym wyborem wśród wielu kierowców ze względu na takie cechy, jak oszczędność paliwa i osiągi. Jednak były również krytykowane za negatywny wpływ na środowisko i wyższe koszty utrzymania.

Dlatego wraz z wprowadzeniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych wiele osób zastanawia się, czy warto kupić Diesla w obecnych warunkach polityczno-gospodarczych.

W artykule analizujemy wszystkie aspekty tego typu pojazdów, aby pomóc ci w podjęciu świadomej decyzji. Przedstawiamy wady i zalety silników wysokoprężnych, ich wpływ na środowisko i potencjalną przyszłość tej technologii.

Dzięki lekturze tekstu lepiej zrozumiesz, czy silnik Diesla jest właściwym wyborem dla ciebie.

tankowanie diesla

Zalety samochodów z silnikiem Diesla

Mimo że silniki Diesla miały w ostatnich latach złą prasę, wciąż oferują wiele zalet względem swoich benzynowych kuzynów. Wśród najważniejszych atutów samochodów z tym napędem wymieniamy:

  • Oszczędność paliwa: W przypadku Diesla najważniejsze to czy zużywa mniej paliwa niż silnik benzynowy. Silniki wysokoprężne są bardziej ekonomiczne w porównaniu z silnikami benzynowymi, bowiem oferują od 25% do 30% większą oszczędność paliwa. Oznacza to, że pokonasz dłuższe dystanse na jednym baku, dzięki czemu w dłuższej perspektywie czasu podróże będą lżejsze dla twojego portfela.
  • Długowieczność: Silniki wysokoprężne słyną ze swojej trwałości i długowieczności. Są zbudowane tak, aby wytrzymać wyższe ciśnienie sprężania i zazwyczaj działają dłużej, zanim zajdzie potrzeba poważniejszych napraw. Może to być korzystne dla tych, którzy rzadko zmieniają samochód na nowy.
  • Moc i moment obrotowy: Silniki wysokoprężne wytwarzają wyższą moc i moment obrotowy w porównaniu do silników benzynowych. Dzięki temu dobrze nadają się do wymagających zadań, takich jak holowanie ciężkich ładunków lub jazda w górzystym terenie.
  • Niższa emisja CO2: Samochody z silnikami wysokoprężnymi mają niższą emisję CO2 w porównaniu z samochodami benzynowymi, co skutkuje mniejszym śladem węglowym. Może to być korzystne dla osób zainteresowanych wpływem na środowisko.
  • Wartość odsprzedaży: Diesle zazwyczaj wolniej tracą wartość w porównaniu do aut benzynowych. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się sprzedać swój pojazd w przyszłości, uzyskasz wyższą cenę.
  • Wydajność na autostradzie: Jednostki wysokoprężne świetnie nadają się do jazdy po autostradach, gdzie ich konstrukcja i zwiększona oszczędność paliwa najbardziej błyszczą. Dlatego jeśli często podróżujesz na długich dystansach, warto kupić auto z silnikiem Diesla.

Pamiętaj jednak, że zalety aut z silnikiem wysokoprężnym mogą się różnić w zależności od indywidualnych nawyków i preferencji kierowcy. Dla przykładu: jeśli jeździsz głównie po mieście lub odbywasz krótkie podróże przy niskich prędkościach, atuty tego typu silników nie będą zbyt widoczne.

Weź to pod uwagę, jeśli zastanawiasz się, czy opłaca się kupić Diesla.

Wady samochodów z silnikiem Diesla

Jak to zwykle bywa, medal ma dwie strony. Dlatego warto także spojrzeć na diesla z innej strony i przyjrzeć się najistotniejszym wadom.

Oto one:

  • Wyższy koszt początkowy: Samochody z silnikiem wysokoprężnym generalnie wiążą się z wyższymi kosztami zakupu w porównaniu do aut benzynowych. Może to sprawić, że nowe auta będą mniej przystępne cenowo dla niektórych nabywców.
  • Wyższe koszty utrzymania: Silniki wysokoprężne wymagają specjalistycznej konserwacji i serwisowania. Dlatego ewentualne naprawy zwykle wychodzą drożej, niż w jednostkach benzynowych. Chodzi tutaj przede wszystkim o regularną konserwację układu wtryskowego paliwa i koła dwumasowego, a ponadto konieczność stosowania specjalistycznego oleju silnikowego.
  • Słabe osiągi w zimnym klimacie: Silniki wysokoprężne mogą uruchamiać się wolniej i mieć obniżone osiągi w ekstremalnie niskich temperaturach. Dzieje się tak, ponieważ olej napędowy ma wyższą lepkość i może gęstnieć w chłodnym klimacie, utrudniając zapłon.
  • Ograniczenia w niektórych strefach miejskich: Wiele miast wprowadza specjalne strefy czystego powietrza w centrum miejscowości i czasem okolicznych dzielnicach. Nie mają do nich wstępu samochody, które nie spełniają określonych norm, czyli np. pojazdy z silnikami Diesla.
  • Hałas i wibracje: Silniki wysokoprężne są zazwyczaj głośniejsze i wytwarzają więcej wibracji, niż silniki benzynowe. Czasem skutkuje to mniej wyrafinowanymi i głośniejszymi wrażeniami z jazdy, co może być minusem dla niektórych kierowców. Jednak warto zaznaczyć, że rozwój technologii zminimalizował tę wadę.
  • Kwestie środowiskowe: Chociaż auta z silnikiem Diesla mają niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu z samochodami benzynowymi, wytwarzają więcej tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM). Emisje te mogą przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza i mieć negatywny wpływ na zdrowie. Nowoczesne silniki wysokoprężne są jednak wyposażone w zaawansowane systemy kontroli emisji, które redukują te zanieczyszczenia np. filtr cząstek stałych.

To jeszcze nie wszystko. W dalszej części artykułu omawiamy inne istotne kwestie, które warto rozważyć, gdy zastanawiasz się, czy opłaca się kupować Diesla.

Ograniczenia i przyszłość silników Diesla

Przyszłość silników Diesla stoi pod dużym znakiem zapytania. Wpływa na to wiele czynników, o których przeczytasz poniżej.

Normy emisji spalin

W ostatnich latach silniki wysokoprężne były poddawane coraz bardziej rygorystycznym normom emisji spalin. Dobrym przykładem jest Unia Europejska, gdzie norma Euro 6 znacznie obniżyła dopuszczalne poziomy emisji tlenków azotu (NOx).

Podobna sytuacja ma miejsce w Stanach Zjednoczonych. Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zaproponowała bardziej rygorystyczne normy mające na celu zmniejszenie emisji NOx z potężnych silników benzynowych i wysokoprężnych począwszy od roku 2027.

Stopniowe wycofywanie ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi

W celu zmniejszenia zanieczyszczeń i przejścia na bardziej zielony transport, niektóre regiony wdrażają środki mające na celu stopniowe wycofywanie ciężarówek z silnikami Diesla.

Weźmy za przykład stan Kalifornia w USA. Tamtejszy rząd zaproponował regulację, która wymaga, aby nowe ciężarówki były bezemisyjne do 2040 roku. Oznaczałoby to, że pojazdy z silnikami wysokoprężnymi nie będą już dopuszczone do sprzedaży w tym stanie.

Ponadto firmy transportowe zmierzą się z wymagającym zadaniem przekształcenia swojej floty w pojazdy bezemisyjne, w imię czystego transportu.

Większy nacisk na pojazdy elektryczne

Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na czystszy i bardziej zrównoważony transport następuje zwrot w kierunku pojazdów elektrycznych (EV). Rządy oraz firmy motoryzacyjne inwestują znaczne środki w rozwój i produkcję elektryków, które uchodzą za bardziej przyjazną dla środowiska alternatywę dla silników Diesla.

Trend ten sugeruje potencjalny spadek popularności silników wysokoprężnych w przyszłości, szczególnie w pojazdach osobowych. Dlatego wiele osób zastanawia się, czy warto jeszcze kupić Diesla.

Postęp w technologii silników wysokoprężnych

Pomimo wyzwań i ograniczeń, technologia silników wysokoprężnych nadal ewoluuje. Producenci inwestują w badania i rozwój, aby poprawić wydajność, a także zmniejszyć emisję spalin w Dieslach.

Obejmuje to usprawnienia w układach wtrysku paliwa, technologiach oczyszczania spalin i systemach zarządzania silnikiem. Wszystko po to, aby uczynić silniki wysokoprężne czystszymi i bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Popyt rynkowy i preferencje konsumentów

Przyszłość silników wysokoprężnych będzie również zależała od popytu rynkowego. Tak się składa, że wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej i kolejnymi ograniczeniami w normach spalin dochodzi do zmiany preferencji konsumentów w kierunku pojazdów elektrycznych lub hybrydowych.

Jednak nie da się ukryć, że silniki wysokoprężne nadal oferują szereg zalet, takich jak oszczędność paliwa i wysoki moment obrotowy. Dlatego pozostają atrakcyjne dla niektórych segmentów rynku i osób prywatnych.

Dlatego decyzja, czy warto kupić nowego Diesla, nie jest tak jednoznaczna.

Diesel czy benzyna? Koszty eksploatacji i zużycie paliwa silnika benzynowego i diesla

Gdy rozważasz wybór między pojazdem z silnikiem wysokoprężnym a benzynowym, bardzo duże znaczenie mają koszty operacyjne i zużycie paliwa każdej opcji. Porównanie obu jednostek napędowych pomoże ci w podjęciu świadomej decyzji w oparciu o konkretne potrzeby i preferencje.

Dlatego poniżej przyglądamy się bliżej kluczowym czynnikom, które należy wziąć pod uwagę.

Oszczędność paliwa

Silniki wysokoprężne cieszą się opinią bardziej oszczędnych w porównaniu do silników benzynowych. Jak wspomnieliśmy, osiągają średnio o 25-30% lepszą wydajność. Oznacza to, że na tej samej ilości oleju napędowego przejedziesz dłuższy dystans, niż w przypadku benzyny. Z czasem przekłada się to na duże oszczędności.

Ceny paliwa

Wartość paliwa jest istotnym czynnikiem przy obliczaniu kosztów operacyjnych. W przeszłości olej napędowy był droższy niż benzyna, ale różnica w cenie zmieniała się z biegiem czasu.

Obecnie olej napędowy w Polsce jest nawet 20-30 groszy tańszy za litr w porównaniu do PB 95 i PB 98. Należy jednak pamiętać, że ceny paliwa mogą się różnić w zależności od lokalizacji i podlegają warunkom rynkowym.

Koszty utrzymania

Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są koszty konserwacji. Pielęgnacja i serwisowanie silników wysokoprężnych zwykle kosztuje więcej w porównaniu do silników benzynowych.

Rutynowa konserwacja Diesli, taka jak renowacja układu wtrysku paliwa, turbosprężarki i układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), przekłada się na wyższe wydatki.

Co więcej, twarde części silnika wysokoprężnego (np. rozruszniki, alternatory, pompy wody i akumulatory) bywają droższe w wymianie w porównaniu z silnikami benzynowymi.

Dostępność

Benzyna jest szerzej dostępna niż olej napędowy, co może być czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze między tymi dwiema opcjami. Stacje benzynowe są bardziej powszechne i łatwiejsze do znalezienia — zwłaszcza w odległych obszarach lub regionach o ograniczonej infrastrukturze.

Dostępność oleju napędowego może być bardziej ograniczona w niektórych lokalizacjach.

Ogólny koszt posiadania

Oceniając koszty eksploatacji pojazdu, należy wziąć pod uwagę także całkowity koszt posiadania. Obejmuje to czynniki wykraczające poza zużycie paliwa, takie jak:

  • cena zakupu,
  • ubezpieczenie,
  • amortyzacja,
  • koszty konserwacji.

Podczas gdy silniki wysokoprężne mogą oferować lepszą oszczędność paliwa, większa cena zakupu i potencjalnie wyższe koszty utrzymania powinny być brane pod uwagę, gdy zastanawiasz się, czy warto jeszcze kupować Diesla.

Pamiętaj też, że koszty operacyjne i zużycie paliwa mogą się różnić w zależności od takich czynników, jak nawyki jazdy, typ pojazdu czy inne indywidualne okoliczności. Dlatego rozważ swoje potrzeby, preferencje i lokalne warunki rynkowe przy podejmowaniu decyzji między olejem napędowym a benzyną.

Alternatywy dla silników diesla

W miarę jak świat staje się coraz bardziej świadomy ekologicznie, alternatywy dla silników wysokoprężnych zyskują na popularności. Oto kilka opcji do rozważenia:

Samochody hybrydowe — Połączenie tradycyjnego i elektrycznego napędu

Pojazdy hybrydowe łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Taka kombinacja zapewnia większą oszczędność paliwa i mniejszą emisję spalin w porównaniu z tradycyjnymi benzynowymi lub wysokoprężnymi jednostkami napędowymi.

Pojazdy hybrydowe są szczególnie korzystne podczas jazdy po mieście, gdzie silnik elektryczny może zapewnić odpowiednią moc przy niższych prędkościach.

Osobną odmianą pojazdów hybrydowych są hybrydy typu plug-in (PHEV).

Samochody PHEV łączą w sobie zalety hybryd i elektryków. Posiadają silnik elektryczny i akumulator, który można ładować poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Jednak głównym źródłem napędu pozostaje silnik spalinowy, zapewniający odpowiednio duży zasięg w razie potrzeby.

Pojazdy PHEV oferują elastyczność jazdy elektrykiem na krótszych trasach i zwiększony zasięg auta benzynowego na dłuższych trasach.

Elektryczne samochody — Przyszłość motoryzacji?

Pojazdy elektryczne są zasilane wyłącznie energią elektryczną przechowywaną w akumulatorze. Cechują się zerową emisją spalin, dzięki czemu są przyjazne dla środowiska.

Elektryki zyskały popularność dzięki postępowi w technologii budowy akumulatorów, zwiększonemu zasięgowi jazdy i rosnącej dostępności infrastruktury ładowania. Chociaż zwykle wiążą się z wyższymi cenami zakupu, oferują niższe koszty operacyjne i zmniejszoną zależność od paliw kopalnych.

Samochody gazowe — Ekologiczna opcja dla niektórych rynków

Pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi wykorzystują wodór do wytwarzania energii elektrycznej, która zasila silnik elektryczny. Emitują jedynie parę wodną, co czyni je samochodami bezemisyjnymi.

Co więcej, pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi oferują dłuższy zasięg i krótszy czas tankowania w porównaniu z akumulatorowymi autami elektrycznymi. Jednak dostępność infrastruktury do tankowania wodoru jest obecnie ograniczona.

Biopaliwa — Przyjazna środowisku alternatywa dla Diesla?

Biopaliwa pochodzą ze źródeł odnawialnych, takich jak rośliny lub odpady rolnicze. Mogą być stosowane jako alternatywa dla oleju napędowego w niektórych pojazdach.

Biodiesel może być mieszany z olejem napędowym lub stosowany jako czysty zamiennik.

Biopaliwa mają tę zaletę, że zmniejszają emisję gazów cieplarnianych i mogą być stosowane w istniejących silnikach wysokoprężnych przy minimalnych modyfikacjach.

Jednak mimo wszystko ważne jest, aby przy wyborze alternatywy dla silników Diesla wziąć pod uwagę takie kwestie, jak własne nawyki, dostępność infrastruktury i wpływ na środowisko. Każdy rodzaj napędu ma swoje zalety i uwarunkowania, a wybór zależy od indywidualnych preferencji i wymagań.

W miarę jak świat zmierza w kierunku bardziej zrównoważonego transportu, poszukiwanie alternatyw dla silników wysokoprężnych zyskuje coraz większą popularność. Stąd coraz większa popularność pytania, czy warto teraz kupić Diesla?

A skoro już przy tym jesteśmy…

Czy warto kupić Diesla? Czy diesel nadal jest oszczędny?

Samochody z silnikiem Diesla nadal mają wiele do zaoferowania w odpowiednich okolicznościach. Jeśli przejeżdżasz ponad 20 tys. kilometrów rocznie lub regularnie używasz samochodu do holowania, silnik wysokoprężny może być dobrym wyborem.

Diesle są zwykle bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa i oferują lepszy moment obrotowy w porównaniu z samochodami benzynowymi, dzięki czemu dobrze nadają się do długich podróży i ciężkich zadań.

Oszczędność jest szczególnie widoczna, jeśli dużo jeździsz po autostradzie.

Jednak w przypadku silników wysokoprężnych pojawia się duży problem, gdy spojrzymy na regulacje rządowe. W większości przypadków narzucają one mnóstwo ograniczeń na posiadaczy tego typu samochodów.

Wiele miast na całym świecie wdrożyło lub planuje wdrożyć zakazy dotyczące pojazdów z silnikiem Diesla w celu poprawy jakości powietrza. Dla przykładu: burmistrzowie Paryża, Meksyku, Madrytu i Aten zobowiązali się do zaprzestania używania wszystkich samochodów osobowych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi do połowy następnej dekady.

Miasta te oferują zachęty do korzystania z pojazdów alternatywnych oraz promują ruch pieszy i rowerowy.

Podobne tendencje stają się coraz bardziej widoczne w Polsce, na co duży wpływ ma Unia Europejska. Przypomnij sobie chociażby coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, o których już wspominaliśmy.

Stwarza to także dodatkowe koszty, ponieważ producenci muszą inwestować więcej czasu i pieniędzy przy wyrobie silników i innych części samochodowych, aby spełniały unijne wymagania. W efekcie rośnie cena końcowa auta.

Jeśli opisana tendencja będzie postępowała, istnieje także ryzyko całkowitego wycofania samochodów z silnikami wysokoprężnymi z rynku zachodniego. Wszystko to musisz wziąć pod uwagę, gdy zastanawiasz się, nad zakupem Diesla.

Wysokoprężna jednostka napędowa ma wiele zalet (szczególnie pod względem oszczędności paliwa i lepszego momentu obrotowego), ale aktualne tendencje polityczno-rynkowe nie sprzyjają jej dalszemu rozwojowi.

Najlepsze modele samochodów z silnikiem diesla

Jeśli rozważasz zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym, masz do wyboru wiele modeli. W Polsce większość z nas interesuję się przede wszystkim rynkiem wtórnym, ale wbrew pozorom istnieje także wiele nowych opcji dla zainteresowanych kierowców.

Oto niektóre z najlepszych Diesli produkowanych dzisiaj:

Volkswagen Jetta TDI

Mimo że na rynku europejskim model jest dużo mniej popularny od Golfa czy Passata, za sedanem Jetta przemawia niewielkie spalanie (średnio 6,7 l/100 km) i niski stosunek kosztów do ceny. Co prawda siódma generacja została już pozbawiona silników Diesla, ale i tak nie jest u nas dostępna, więc nie ma się czym przejmować.

Jeśli zaś chodzi o Volkswagen Jetta szóstej generacji, był większy i bardziej przystępny cenowo niż poprzednie wersje, co czyniło go bardziej konkurencyjnym. Jetta szóstej generacji zawierała opcję silnika wysokoprężnego TDI, który słynie ze swojego momentu obrotowego i elastyczności.

Do wyboru była wersja o pojemności 1,6 litra oraz trzy odmiany jednostek 2-litrowych. Zakres mocy rozciągał się od 105 do 150 KM.

Szóste wydanie modelu kupisz na rynku wtórnym już za 30-40 tys. złotych.

Volkswagen Golf TDI

Golf jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce. Posiada sportowe zawieszenie, wygodny hatchback i dobrze wyposażone wnętrze. Dostępna jest już ósma generacja modelu, która oferuje trzy wersje legendarnego 2-litrowego silnika TDI o mocach 115, 150 lub 200 KM.

Jego średnie spalanie wynosi ok. 5,6 l/100 km na autostradzie.

Volkswagen Passat TDI

Kolejne legenda polskich ulic. Passat jest podobny do Golfa, ale ma więcej miejsca we wnętrzu. Również posiada już swoją ósmą odsłonę, w której do wyboru masz 4 silniki wysokoprężne TDI — jeden o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM oraz trzy 2-litrowe o mocach 150, 190 i 240 KM.

Jego średnie spalanie na autostradzie wynosi ok. 5,9 l/100 km.

Mercedes-Benz Klasy E

Mercedes-Benz Klasy E to luksusowy samochód oferujący szereg opcji, jeśli chodzi o silniki wysokoprężne. Wiele z nich zbiera bardzo dobre oceny kierowców, ponieważ zapewniają doskonałą oszczędność paliwa i dobry moment obrotowy, co czyni auta doskonałym wyborem dla tych, którzy priorytetowo traktują wydajność i osiągi.

Ponadto Klasa E słynie z luksusowego wnętrza i zaawansowanych funkcji technologicznych.

Do wyboru masz jeden silnik Diesla o pojemności 1,6 litra, a także po kilka wersji 2-litrowych i 3-litrowych jednostek napędowych. Zakres mocy rozciąga się od 150 do nawet 340 KM.

BMW serii 3

BMW serii 3 reprezentuje kolejną luksusową klasę pojazdów z opcją silnika wysokoprężnego. Modele znane są ze sportowego prowadzenia i wysokiej jakości wnętrza.

W serii 3 do wyboru jest kilka jednostek napędowych, które cieszą się uznaniem wśród kierowców. Są to:

  • trzy wersje 2-litrowego silnika z pojedynczym turbo o mocach 122, 148 oraz 188 KM,
  • 3-litrowy silnik z pojedynczym turbo o mocy 261 KM,
  • 3-litrowy silnik z podwójnym turbo o mocach 335 lub 350 KM.

Średnie spalanie modelu na autostradzie wynosi ok. 6,4 l/100 km.

Oczywiście istnieje też wiele innych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, które zapewniają wyjątkową jakość i oszczędność paliwa. Koniecznie przeczytaj recenzje wszystkich, które mogą cię zainteresować.

Wiele osób pyta także, czy warto kupić Diesla z dużym przebiegiem? Otóż wszystko zależy od rodzaju silnika i jego stanu. Dużo samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi jeździło w firmowych flotach, przez co mogą być bardziej zużyte.

Dlatego przy dużych przebiegach musisz liczyć się z ewentualnym kosztem konserwacji silnika zaraz po zakupie.

Podsumowanie

Teraz lepiej orientujesz się, czy warto kupić Diesla w 2023 roku. Jak nieraz wspominaliśmy, wiele zależy od twoich preferencji i potrzeb. Jeśli regularnie pokonujesz długie trasy, silnik wysokoprężny będzie dobrym wyborem ze względu na oszczędność paliwa. Nadaje się także do trudnych zadań ze względu na wysoki moment obrotowy.

Jednak każdy, kto zastanawia się, czy warto kupować Diesla, musi także wziąć pod uwagę coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin i ograniczenia wjazdu do niektórych miast dla tego typu aut.

Co prawda ze względu na ochronę środowiska Diesel mierzy się ostatnio z wieloma trudnościami, ale wielu kierowców nadal widzi w nim najlepszą jednostkę napędową ze wszystkich dostępnych na rynku. Jeszcze się przekonamy, czy rygory prawne zmienią stosunek klientów do silników wysokoprężnych.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Pożar samochodu elektrycznego. Obalamy mity i sprawdzamy, jak sobie radzić w przypadku awarii elektryka

Najlepsze silniki diesla — Poznaj topowe jednostki!