w

Najlepsze silniki diesla — Poznaj topowe jednostki!

Silniki diesla są podstawą przemysłu motoryzacyjnego od dziesięcioleci — i nie bez powodu. Oferują kierowcom połączenie mocy, trwałości i oszczędności paliwa, które trudno przebić. Jednak nie wszystkie silniki wysokoprężne są sobie równe.

Dlatego w artykule znajdziesz mini ranking najlepszych silników Diesla, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Od mechanicznej prostoty po potencjał mocy — te wysokoprężne jednostki napędowe są o niebo lepsze od pozostałych.

Ponadto poznasz wiodących producentów, najnowsze technologie i najważniejsze cechy silników Diesla, na które warto zwrócić uwagę. Niezależnie od tego, czy jesteś fanem wysokoprężnych jednostek napędowych, czy po prostu ciekawi cię, co czyni je tak wyjątkowymi — w artykule znajdziesz coś dla siebie.

diesel

Silnik Diesla: Podstawowe informacje

Rudolf Diesel zbudował swój silnik spalinowy w oparciu o cykl Carnota, czyli wyidealizowany model maksymalizacji wydajności. Warto jednak zaznaczyć, że w rzeczywistości ów model jest niewykonalny. Dlaczego? Bowiem czynniki takie jak np. tarcie uniemożliwiają osiągnięcie maksymalnej wydajności.

Nie zmienia to natomiast faktu, że silnik wysokoprężny wykorzystuje teoretyczną zasadę cyklu Carnota w bardzo praktyczny sposób.

Ogólnie rzecz biorąc, jednostka napędowa Diesla spręża powietrze za pomocą tłoka w celu zwiększenia temperatury w cylindrze, do którego następnie wtryskuje rozpylony olej napędowy. Gdy paliwo wchodzi w kontakt z wysoką temperaturą, zapala się, wytwarzając energię. Ta zaś pcha tłok w dół, przenosząc energię na wał korbowy i przez układ napędowy.

Proces ten powtarza się w kółko z dużą prędkością, dzięki czemu silnik wysokoprężny jest potężnym elementem technologii — nie tylko motoryzacyjnej.

Warto zaznaczyć, że jednostki napędowe Diesla różnią się stopniem sprężania. Wpływa on na moc silnika wysokoprężnego. Dlatego ogólna zasada jest taka, że im wyższy stopień sprężania, tym większa moc.

Co ciekawe, typowy stopień sprężania dla silnika wysokoprężnego wynosi 20:1, w porównaniu do 9:1 dla silnika benzynowego. Dlatego też Diesle zazwyczaj cechują się większą mocą i lepiej nadają się do trudnych zadań.

Wiele osób zadaje także pytanie: dlaczego silniki wysokoprężne nie mają świec zapłonowych, tak jak silniki benzynowe?

Odpowiedź jest prosta. Silnik wysokoprężny nie potrzebuje świec zapłonowych, ponieważ paliwo zapala się poprzez sprężanie powietrza. Co prawda w Dieslu znajdziesz coś, co zwie się „świecami żarowymi”, ale mają one inne przeznaczenie. Przekonasz się o tym, jeśli porównasz je do tradycyjnych świec zapłonowych.

Świeca zapłonowa (jak sama nazwa wskazuje) służy do zapłonu paliwa w silniku benzynowym lub na gaz ziemny. Natomiast świeca żarowa nie zapala paliwa, tylko pełni rolę małego grzejnika, który pomaga podgrzać sprężone powietrze w cylindrze.

Dlatego świece żarowe są szczególnie przydatne podczas uruchamiania zimnego silnika.

Najlepsze silniki Diesla w historii motoryzacji

Chcesz poznać najlepsze silniki Diesla? Ranking przedstawiony poniżej zaspokoi twoją ciekawość.

Zebraliśmy w nim najtrwalsze wysokoprężne jednostki napędowe w historii motoryzacji.

Mercedes-Benz OM617 — Niezniszczalność i trwałość

OM617 to pięciocylindrowy silnik wysokoprężny, który pojawiał się w pojazdach Mercedes-Benz w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Był kolejnym etapem rozwoju prostego silnika 4 OM616. Na rynku zasłynął dzięki swojej mocy i niezawodności, a w Polsce zyskał nawet swój własny pseudonim — “Puchacz”.

Oto kilka szczegółów na temat tej jednostki napędowej:

Moc i osiągi

Silnik OM617 zaczynał od 80 koni mechanicznych, ale był w stanie dostarczyć znacznie więcej mocy w zależności od konkretnego modelu i konfiguracji . W szczytowym momencie turbodoładowana wersja silnika generowała 125 KM przy 4350 obr. (nie licząc wersji specjalnych).

Moment obrotowy wahał się od 168 do 250 Nm. Dzięki temu zapewniał dużą moc na niskich obrotach i solidne przyspieszenie.

Niezawodność i trwałość

Silnik Mercedes-Benz OM617 jest powszechnie uważany za jeden z najbardziej niezawodnych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Jego solidna konstrukcja w połączeniu z prostym i wydajnym projektem zapewniły mu długowieczność i trwałość. Szczególnie wyróżnia się tu żeliwny blok i głowica silnika wraz z systemem mokrej miski olejowej i chłodzeniem wodnym. Takie rozwiązanie gwarantowało optymalne rozpraszanie ciepła i smarowanie.

Aplikacje

Silnik OM617 był montowany w różnych modelach Mercedes-Benz w okresie jego produkcji (lata 1974-1991). Niektóre popularne samochody wyposażone w silnik OM617 to:

  • Mercedes klasy E W114 w latach 1974-1976 oraz W123 w latach 1976-1986;
  • Mercedes klasy G W460 w latach 1979 – 1990;
  • Mercedes klasy S W116 w latach 1977-1980 oraz W126 w latach 1979-1985;
  • Mercedes serii T1 W601 w latach 1981-1988.

Cechowały się mocą, niezawodnością i niskim zużyciem paliwa, dzięki czemu były poszukiwane zarówno do codziennej jazdy, jak i podróży długodystansowych.

Volkswagen 1.9 TDI — Legendarny i oszczędny turbodiesel

Silnik 1.9 TDI to czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który był szeroko stosowany w różnych modelach Volkswagena w latach 90. i 2000. Ze względu na niezawodność i niskie spalanie motor zyskał reputację konia pociągowego w przemyśle motoryzacyjnym.

Oto kilka kluczowych cech i specyfikacji tego silnika:

Moc i osiągi

Silnik był dostępny w różnych wersjach mocy — od 75 KM do 160 KM w zależności od konkretnego modelu i konfiguracji. Moment obrotowy wynosił od 195 Nm do 310 Nm, dzięki czemu zapewniał dużą moc na niskich obrotach i dobre przyspieszenie.

Co więcej, za pomocą modyfikacji i tuningu entuzjaści marki znacznie zwiększyli moc wyjściową i moment obrotowy silnika. To również przyczyniło się do wzrostu jego popularności.

Niezawodność i wydajność

Silnik 1.9 TDI słynie ze swojej niezawodności i oszczędności paliwa. Jest uważany za jeden z najbardziej długowiecznych silników samochodowych, o trwałości do nawet 800 000 km bez konieczności poważniejszych napraw. Zaawansowana technologicznie konstrukcja i solidna budowa przyczyniają się do wyjątkowej niezawodności, czyniąc go popularnym wyborem wśród kierowców.

1.9 TDI także posiada żeliwny blok i głowicę wraz z systemem mokrej miski olejowej i chłodzeniem wodnym. Dzięki temu zapewnia optymalne rozpraszanie ciepła i smarowanie. Co więcej, bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarka zwiększyły oszczędność paliwa i moc wyjściową. To kolejny powód popularności silnika wśród entuzjastów motoryzacji.

Aplikacje

Silnik 1.9 TDI znajdował zastosowanie w różnych modelach sprzedawanych przez Grupę Volkswagen, w tym Audi, Volkswagen, SEAT i Skoda. Był również wykorzystywany w łodziach produkcji Volkswagen Marine i zastosowaniach przemysłowych, za którymi stoi Volkswagen Industrial Motor.

Wszechstronność silnika i jego szerokie zastosowanie w różnych typach pojazdów dowodzą jego zdolności adaptacyjnych i niezawodności w różnych aplikacjach.

BMW M57 — Moc i osiągi w klasie premium

Silnik BMW M57 to sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny produkowany przez BMW w latach 1998-2013. Uchodzi za jeden z najlepszych Diesli, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, bowiem słynie ze swojej trwałości, mocy i wydajności.

Oto, co należy o nim wiedzieć:

Moc i osiągi

Zakres dostępnych mocy silnika M57 rozciąga się od 148 KM do nawet 282 KM, zaś moment obrotowy wynosi od 300 Nm do 580 Nm. Wszystko zależy od pojemności jednostki napędowej (2,5 l lub 3,0 l) oraz jej wersji.

Jednak to nie koniec.

Dzięki wielkogabarytowym korbowodom i śrubom głowicy z kutej stali, silnik M57 może obsługiwać wysokie poziomy doładowania, co czyni go popularnym wyborem do modyfikacji i modernizacji na rynku wtórnym.

Oferuje szereg ulepszeń poprawiających jego osiągi. W grę wchodzi m.in. tuning ECU, a także większe turbosprężarki, intercoolery czy układy wydechowe.

Dzięki odpowiednim modyfikacjom silnik M57 udostępnia kierowcom jeszcze bardziej imponującą moc wyjściową i osiągi.

Niezawodność i trwałość

Silnik M57 jest wysoko ceniony za swoją trwałość i niezawodność. Ma reputację solidnego i trwałego napędu, zdolnego wytrzymać duże przebiegi i wymagające warunki jazdy. Wielu właścicieli zgłosiło, że przy odpowiedniej konserwacji silnik wytrzymuje znacznie ponad 300 000 km na liczniku.

Aplikacje

Silnik BMW M57 był stosowany w różnych modelach BMW, w tym:

  • E38
  • E39,
  • E46,
  • E53
  • E60,
  • E61,
  • E83.

Toyota 1HD-FT — Niezawodność w terenie

Silnik 1HD-FT to 4,2-litrowy, 24-zaworowy i turbodoładowany silnik wysokoprężny SOHC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i 6 cylindrami. Jest mocny i niezawodny, dlatego znalazł zastosowanie w wielu miejscach — w tym w pojazdach terenowych, takich jak Toyota Land Cruiser, a także w ciężarówkach i autobusach.

Moc i osiągi

Pod względem mocy silnik 1HD-FT oferował 167 KM i 380 Nm momentu obrotowego.

Jednak wersja morska 1HD (sprzedawana jako Yamaha ME i Yanmar 6LP) ma moc:

  • 315 KM w Yanmar 6LP,
  • 315 KM, 370 KM lub 420 KM w Yamaha ME.

Niezawodność i trwałość

Silnik 1HD-FT jest znany ze swojej niezawodności i trwałości, co czyni go popularnym wyborem do ciężkich zastosowań. Cieszy się reputacją jednostki zdolnej do pracy mimo dużego przebiegu czy trudnych warunków otoczenia.

Ponadto charakteryzuje się długowiecznością — niektórzy właściciele mówią o ponad 800 000 km na liczniku bez żadnych większych zgrzytów ze strony silnika.

Zastosowania

Silnik Toyota 1HD-FT znalazł zastosowanie przede wszystkim w:

  • Toyota Land Cruiser,
  • Toyota Coaster,
  • Pojazdach morskich jako Yanmar 6LP lub Yamaha ME.

Cechy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze auta z silnikiem Diesla

Kiedy wybierasz silnik Diesla, powinieneś zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które opisujemy poniżej.

Pojemność skokowa i moc

Bardzo ważnymi kwestiami przy wyborze silnika wysokoprężnego są pojemność skokowa i moc, ponieważ wpływają na zdolność do efektywnego dostarczania energii.

Pojemność skokowa to ilość miejsca wewnątrz cylindrów silnika (gdzie spalane jest paliwo). Mierzymy ją w litrach lub calach sześciennych. Ogólnie rzecz biorąc, silnik o większej pojemności skokowej wytwarza więcej mocy i momentu obrotowego, ale ma także większe zapotrzebowanie na paliwo.

Natomiast moc to szybkość, z jaką wykonywana jest praca. Najczęściej mierzymy ją w koniach mechanicznych.

Silniki Diesla słyną z tego, że sprężają więcej powietrza i robią to szybciej, dzięki czemu zazwyczaj generują więcej mocy do wykonania pracy. Ponadto dzięki turbosprężarce, która zwiększa dopływ powietrza, osiągi jednostki napędowej mogą być jeszcze bardziej okazałe.

Moment obrotowy

Moment obrotowy to kolejna kwestia, którą powinieneś wziąć pod uwagę — zwłaszcza jeśli planujesz holować ciężkie ładunki. Odnosi się on do siły obrotowej silnika. Ta zaś mierzy, ile tej siły jest dostępne, gdy motor wykonuje swoją pracę.

Zasadniczo moment obrotowy jest tym, co wprawia w ruch, a także utrzymuje cię w nim. Mierzymy go w funtach na stopę (lb-ft) lub niutonometrach (Nm).

Diesle rozwijają większy moment obrotowy w porównaniu do silników benzynowych, bowiem dzięki swojej konstrukcji sprężają więcej powietrza w szybszym tempie. W efekcie lepiej nadają się do trudnych zadań, np. holowania ciężkich ładunków po stromych wzniesieniach.

Wybierając Diesla, weź pod uwagę swoje potrzeby w zakresie holowania i masę holowanego ładunku. Wysoki moment obrotowy pomoże w tego typu zadaniach, a dodatkowo zmniejszy obciążenie silnika, co pozytywnie wpłynie na jego trwałość i żywotność.

Zużycie paliwa i ekonomia

Kiedy decydujesz się na Diesla, ważną rolę grają również takie cechy, jak zużycie paliwa i ogólna ekonomia jazdy. W końcu wpływają one na długoterminowe koszty.

Tak się składa, że silniki wysokoprężne są generalnie bardziej oszczędne niż benzynowe, co w dłuższej perspektywie przekłada się na mniejsze wydatki na paliwo. Olej napędowy zawiera po prostu więcej energii w każdym litrze niż benzyna, co czyni go bardziej ekonomicznym.

Co więcej, Diesel nieraz jest tańszy w utrzymaniu ze względu na prostszą konstrukcję i mniejszą liczbę komponentów. Dlatego zazwyczaj nie potrzebuje tylu napraw w porównaniu do silnika benzynowego.

Jednak jeśli już zajdzie konieczność konserwacji, istnieje duża szansa, że okaże się bardziej kosztowna.

Weź też pod uwagę, że Diesle powstały z myślą o trwałości. Jako że mierzą się z ekstremalnie wysokimi siłami sprężania, muszą być bardziej solidne. Dodaj do tego fakt, że olej napędowy jest naturalnym środkiem smarnym, a otrzymasz zadziwiającą żywotność silnika.

Wiele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi bez problemu osiąga przebieg 300 000 km, zanim pojawi się konieczność poważniejszych napraw. Benzynowe jednostki napędowe zazwyczaj wymagają konserwacji już o połowę wcześniej.

Na ekonomię wpływa także fakt, że Diesle zazwyczaj lepiej zachowują wartość. Może to być dodatkowa zaleta, jeśli planujesz sprzedaż samochodu w przyszłości.

Minusem jest natomiast wyższy koszt zakupu pojazdu z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli jednak planujesz pokonywać wiele kilometrów na autostradzie, Diesel może być wart swojej ceny ze względu na zwiększoną oszczędność paliwa .

Zużycie oleju i eksploatacja

Nadmierne zużycie oleju często prowadzi do zwiększenia kosztów konserwacji, skrócenia okresów między wymianami oleju i zwiększenia emisji spalin. Może mieć również znaczący wpływ na osiągi.

Wszystko to wiąże się z obciążeniem finansowym dla właścicieli. 

Co więcej, nadmierne zużycie oleju zazwyczaj wskazuje na problemy z silnikiem. Może to być objaw nieprawidłowego występu tłoka, zużytych prowadnic zaworów lub uszkodzonych pierścieni tłokowych. Rozwiązanie tych problemów ma kluczowe znaczenie dla optymalnej wydajności i trwałości.

Pamiętaj jednak, że wszystkie silniki wysokoprężne zużywają pewną ilość oleju. Dlatego zorientuj się, co jest uważane za dopuszczalne zużycie oleju dla danego silnika.

Pamiętaj też o prawidłowej eksploatacji. Jest ważna dla utrzymania wydajności i trwałości jednostki napędowej. Przestrzegaj zalecanego przez producenta harmonogramu konserwacji i dbaj o silnik wysokoprężny, a zapewni ci niezawodny transport przez wiele lat.

Normy emisji spalin i ekologiczność

Powszechnie wiadomo, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są dość bezlitosne dla środowiska, zwłaszcza w porównaniu z ich elektrycznymi odpowiednikami.

Emisje z silników wysokoprężnych zawierają szkodliwe zanieczyszczenia, które mogą mieć zarówno niekorzystny wpływ na zdrowie, jak i środowisko. Pochodzą one z procesu spalania i zazwyczaj obejmują:

  • niespalone węglowodory (HC),
  • tlenki azotu (NOx),
  • cząstki stałe (PM),
  • tlenek węgla (CO).

To właśnie kombinacja tych zanieczyszczeń (wraz z uwalnianiem CO2) przyczynia się do powstawania gazów cieplarnianych w atmosferze. Weź też pod uwagę, że Diesle podlegają teraz zupełnie nowej liście przepisów i mają zakaz wjazdu do niektórych stref.

Jednak z drugiej strony dzięki regulacjom produkowane obecnie silniki wysokoprężne są czystsze niż kiedykolwiek wcześniej. Paliwo ULSD i zaawansowane systemy kontroli emisji spalin redukują emisję cząstek stałych nawet o 90%, a emisję związków azotu (NOx) o 25% do 50%.

Nie zmienia to natomiast faktu, że Diesle pracują przez 30 lat lub dłużej. Dlatego miliony starszych, bardziej emisyjnych samochodów nadal jest w użyciu. Zmniejszenie narażenia na spaliny z ich silników jest szczególnie ważne dla zdrowia ludzkiego i środowiska.

Ponadto emisje są teraz częścią przeglądu technicznego, o czym zdecydowanie warto pomyśleć.

Technologie w nowoczesnych silnikach Diesla

Konstrukcja nowoczesnych silników Diesla w wielu miejscach różni się od tego, do czego przyzwyczaiły nas stare jednostki napędowe. Aktualizacje w dużej mierze mają związek z redukcją emisji spalin, ale nie tylko.

Poniżej przyglądamy się najważniejszym technologiom, które spotkasz w nowych silnikach wysokoprężnych.

Common rail — Zaawansowany system wtrysku paliwa

Common rail jest kluczowym elementem nowoczesnych silników wysokoprężnych, które wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa. Składa się z:

  • pompy wysokociśnieniowej,
  • wtryskiwaczy,
  • szyny,
  • elektronicznej jednostki sterującej (ECU).

Common rail przypomina długi metalowy cylinder. Jeśli zaś chodzi o zasadę działania, wszystko zaczyna się od pompy wysokociśnieniowej, która spręża paliwo i przesyła je do szyny. Ta zaś pełni rolę akumulatora ciśnienia i zbiornika. Z szyny paliwo trafia do wtryskiwaczy pod bardzo wysokim ciśnieniem.

Pracę common rail reguluje elektronicznie sterowany zawór.

ECU zarządza wszystkimi komponentami systemu za pomocą czujników, które na bieżąco wykrywają aktualne warunki pracy jednostki napędowej. Jeśli zachodzi taka potrzeba, ECU otwiera zawór, a paliwo jest wtryskiwane do komory spalania.

Główne zalety systemu bezpośredniego wtrysku paliwa common rail to:

  • redukcja emisji spalin i hałasu,
  • większa oszczędność paliwa,
  • lepsza ogólna wydajność silnika.

System zapewnia bardziej wydajne połączeniem tlenu atmosferycznego z odparowanym paliwem, zapewniając pełniejsze spalanie. Dlatego common rail jest szeroko stosowany w silnikach wysokoprężnych i nadaje się do wszystkich typów samochodów drogowych — od aut miejskich po klasy executive.

Głównymi dostawcami nowoczesnych systemów common rail są firmy BOSCH i Delphi.

Układ recyrkulacji spalin (EGR) —- Zmniejszenie emisji NOx

EGR to technologia, która pozwala na znaczną redukcję emisji NOx z większości typów silników wysokoprężnych. Jej działanie polega na przekierowaniu części spalin silnika z powrotem do strumienia powietrza wlotowego, co zmniejsza ilość tlenu dostępnego do spalania i obniża temperaturę spalania.

W efekcie powstaje mniej NOx, czyli szkodliwych zanieczyszczeń.

EGR znajduje zastosowanie w większości silników wysokoprężnych — od lekkich, poprzez średnie i ciężkie, aż po niskoobrotowe dwusuwowe silniki okrętowe.

Wysokociśnieniowe zawory EGR w silnikach wysokoprężnych przekierowują spaliny o wysokim przepływie i dużej ilości sadzy, zanim trafią one do filtra cząstek stałych. Problem polega na tym, że sadza może łączyć się z olejem, co nieraz skutkuje uszkodzeniem silnika.

Dlatego zawory EGR są częstym punktem awarii w większości nowoczesnych Diesli. Gdy zawór zacina się, uruchamia kontrolkę silnika i zmniejsza dostępną moc.

Filtry cząstek stałych (DPF) — Oczyszczanie spalin

Filtr cząstek stałych (DPF), jak sama nazwa wskazuje, wychwytuje cząstki stałe (takie jak sadza i popiół) ze spalin silnika wysokoprężnego. Robi to poprzez fizyczne procesy filtracji, które zapobiegają uwalnianiu zanieczyszczeń do atmosfery.

Filtry DPF stały się najskuteczniejszą technologią kontroli emisji cząstek stałych w Dieslach. Zazwyczaj wykorzystują podłoże wykonane z materiału ceramicznego, który jest formowany w strukturę plastra miodu.

Aby ograniczyć emisje, DPF wychwytuje i przechowuje sadzę ze spalin, która musi być okresowo spalana w celu regeneracji filtra. Proces regeneracji wypala nadmiar sadzy, co zapobiega szkodliwym emisjom spalin i typowemu czarnemu dymowi, który uwalnia się podczas przyspieszania.

Czyszczenie filtra DPF jest bardziej opłacalne, niż jego wymiana. Dlatego tak ważne jest zrozumienie jego działania i regularna konserwacja.

Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) — Redukcja emisji NOx

Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) to zaawansowany system aktywnej kontroli emisji, który redukuje ilość tlenków azotu (NOx) uwalnianych z rury wydechowej do poziomu bliskiego zeru w pojazdach i sprzęcie nowszej generacji z silnikami wysokoprężnymi.

SCR jest jedną z najbardziej opłacalnych i oszczędnych pod względem efektywności paliwowej technologii redukujących emisje w Dieslach. Układ składa się z kilku komponentów połączonych z innymi częściami systemu kontroli emisji. Jednak każdy producent ma własne podejście do typu i sekwencji poszczególnych elementów.

Jak działa system SCR?

Otóż gorące spaliny wypływają z silnika do układu SCR, gdzie wodny mocznik (znany jako AdBlue) jest rozpylany na specjalny katalizator. W efekcie dochodzi do reakcji chemicznej, która przekształca tlenki azotu w azot, wodę i niewielkie ilości dwutlenku węgla (CO2) — naturalne składniki powietrza, którym oddychamy.

Technologia SCR redukuje emisję NOx nawet o 90%, ale wymaga okresowego uzupełniania AdBlue. Na szczęście nie jest to problem, ponieważ mocznik znajdziesz na większości stacji paliw.

5 marek oferujących najlepsze na rynku silniki Diesla

Wiesz już, jakie są polecane silniki Diesla. Teraz przyjrzymy się bliżej wiodącym producentom tego typu jednostek napędowych.

Mercedes-Benz — Innowacyjność i prestiż

Mercedes-Benz ma bogatą historię, jeśli chodzi o Diesle. Od czasu wynalezienia silnika wysokoprężnego w okolicach roku 1890 firma wiedzie prym w opracowywaniu i udoskonalaniu jednostek napędowych tego typu w zastosowaniach motoryzacyjnych.

Jednak nie tylko, ponieważ silniki wysokoprężne marki były szeroko stosowane w różnych branżach, w tym w energetyce, komercyjnym transporcie ciężarowym i oczywiście na rynku motoryzacyjnym. Diesle Mercedes-Benz były szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych, gdzie zostały wprowadzone na przełomie lat 70. i 80.

Firma nadal wprowadza na rynek innowacje w tej dziedzinie. OM 654, nowa czterocylindrowa jednostka wysokoprężna, oznacza debiut przełomowej rodziny silników Mercedes-Benz, które koncentrują się na wydajności i kontroli emisji.

Diesle niemieckiej marki mają długą tradycję mocy, wydajności i niezawodności. Dlatego cieszą się wysokim uznaniem wśród entuzjastów motoryzacji.

Volkswagen — Różnorodność i wydajność

Silniki wysokoprężne Volkswagena są znane ze swojej wydajności i osiągów. Wykorzystują wtrysk bezpośredni, co oznacza, że paliwo trafia bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem. Skutkuje to niższym spalaniem i lepszymi osiągami.

Silniki TDI (Turbocharged Direct Injection) Volkswagena są niezwykle wydajne i oferują maksymalną oszczędność paliwa.

Aby zmniejszyć emisję spalin bez uszczerbku dla kosztów, osiągów lub wydajności, firma opracowała nową generację czterocylindrowych silników wysokoprężnych pod nazwą EA288 Evo. Silniki te nie tylko spełniają obecne limity normy emisji spalin EU6d-temp, ale są również przygotowane na przyszłą normę EU6d.

Zwiększenie ciśnienia wtrysku, sterowane piezoelektrycznie zawory iglicowe i wielokrotne wtryski to tylko niektóre z metod poprawiających spalanie i osiągi silnika. Tak się składa, że Volkswagen jest liderem w opracowywaniu i wdrażaniu tego typu rozwiązań.

Dlatego rodzina TDI Volkswagena składa się z imponującej gamy turbodoładowanych jednostek wysokoprężnych. Są dostępne zarówno w liniach samochodów osobowych, jak i SUV-ów czy pojazdów użytkowych.

Diesle Volkswagena niezmiennie cieszą się popularnością wśród kierowców, którzy cenią sobie oszczędność paliwa i osiągi.

BMW — Sportowe osiągi i luksus

BMW jest dobrze znaną marką, która produkuje wysokiej jakości silniki wysokoprężne. Słyną one z równowagi między mocą, wydajnością i osiągami.

BMW konsekwentnie pracuje nad ulepszaniem swoich Diesli, czego efektem są zmodyfikowane trzy- i czterocylindrowe jednostki napędowe nowej generacji. Aktualizacje mają na celu poprawę osiągów, wydajności i ogólnych wrażeń z jazdy.

Co więcej, silniki wysokoprężne firmy wykazały się imponującymi możliwościami przyspieszania. Np. BMW serii 1 z Dieslem rozpędziło się “do setki” w zaledwie 1,87 sekundy. Tym samym udowodniło moc i szybkość reakcji silnika.

Niemiecka marka jest też pewna długowieczności Diesli. Według dyrektora technicznego BMW Group, Klausa Froelicha, silniki wysokoprężne będą dostępne co najmniej do 2040 roku.

Ogólnie rzecz biorąc, Diesle ze stajni BMW oferują atrakcyjne połączenie mocy i wydajności. Dzięki ciągłemu rozwojowi i postępowi niemiecka marka dostarcza na rynek silniki wysokoprężne, które spełniają oczekiwania kierowców ceniących zarówno osiągi, jak i oszczędność paliwa.

Ford — Zaawansowane technologie i oszczędność

Ford produkuje Diesle od wielu lat. Jednak punktem przełomowym w historii firmy była połowa lat 90-tych, gdy nawiązała współpracę z Navistar International Corporation w celu wprowadzenia na rynek silników Power Stroke. Powstały z myślą o ciężkich samochodach ciężarowych i stały się popularne ze względu na swoją moc i niezawodność.

Od 2011 roku Ford projektuje i produkuje własne silniki wysokoprężne. Z biegiem lat firma wdrożyła także różne technologie kontroli emisji. Obecne jednostki Power Stroke posiadają m.in. układ recyrkulacji spalin, selektywną redukcję katalityczną i filtry cząstek stałych.

Niedawno Ford rozszerzył swoją ofertę również na lekkie pojazdy użytkowe.

Turbodoładowany Diesel V6 3,0 l Power Stroke pojawił się w Fordzie F-150 z 2018 roku, aby konkurować z innymi lekkimi ciężarówkami. Silnik zapewnia równowagę między mocą i oszczędnością paliwa.

Ford kontynuuje wprowadzanie innowacji. W 2016 roku na rynku pojawił się EcoBlue — nowy zaawansowany silnik wysokoprężny, który oferuje zwiększoną oszczędność paliwa, zmniejszoną emisję spalin oraz zwiększoną moc i moment obrotowy.

Widzimy tym samym, że Ford angażuje się w czystsze i bardziej wydajne układy napędowe z silnikami wysokoprężnymi.

Ogólnie rzecz biorąc, amerykańska firma oferuje gamę Diesli, które zaspokajają różne segmenty motoryzacji i preferencje klientów. Silniki wysokoprężne Forda zyskały reputację dzięki swoim osiągom, trwałości i wydajności.

Niezależnie od tego, czy chodzi o ciężkie ciężarówki, czy lekkie pojazdy, Ford nadal produkuje Diesle spełniające potrzeby konsumentów wymagających mocy i możliwości holowania.

Volvo — Bezpieczeństwo i trwałość

Volvo zyskało reputację w branży motoryzacyjnej dzięki produkcji niezawodnych i wysokowydajnych silników wysokoprężnych. Na przestrzeni lat firma wprowadziła kilka znaczących ewolucji i innowacji w swojej ofercie Diesli.

W 2006 roku Volvo zaprezentowało nową generację silnika sześciocylindrowego, który został opracowany autorsko po uzyskaniu autonomii w zakresie projektowania własnych jednostek napędowych od poprzedniego właściciela, Ford Motor Company. Silnik pokazał zaangażowanie Volvo w doskonałość inżynieryjną i przygotował grunt pod przyszłe postępy.

Niedawno firma uruchomiła program VEA, który obejmuje gamę silników wysokoprężnych sprzedawanych pod marką „Drive-E”. Nowy projekt zapewnia równowagę między mocą, oszczędnością paliwa i zmniejszoną emisją spalin.

Jednak mimo to w 2017 r. Volvo trafiło na pierwsze strony gazet, gdy ogłosiło, że najnowsza generacja silników wysokoprężnych może być też ostatnią. Powodem takiej decyzji są przede wszystkim rosnące koszty związane ze spełnienianiem rygorystycznych przepisów dotyczących emisji, w szczególności w odniesieniu do tlenków azotu.

Oprócz obecności w przemyśle motoryzacyjnym, silniki wysokoprężne Volvo znalazły również zastosowanie w innych sektorach.

Volvo Penta, spółka zależna Volvo, specjalizuje się w produkcji silników okrętowych i kompletnych morskich układów napędowych. Ich silniki były szeroko stosowane w statkach morskich farm wiatrowych, dzięki czemu Volvo Penta jest preferowanym wyborem do napędu i wytwarzania energii w tej branży.

Chociaż w przyszłości Volvo może odejść od Diesli, ich obecne silniki wysokoprężne są cenione za niezawodność i wydajność. Zaangażowanie Volvo w innowacje i zrównoważony rozwój gwarantuje, że firma będzie nadal dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie układów napędowych dla przemysłu motoryzacyjnego i nie tylko.

Silniki Diesla a przyszłość motoryzacji

Silniki wysokoprężne są popularnym wyborem kierowców ze względu na wysoką oszczędność paliwa i duży moment obrotowy. Jednak w ostatnich latach Diesle stanęły w ogniu krytyki związanej z ich negatywnym wpływem na środowisko.

Dlatego rozwój silników wysokoprężnych zmierza w kierunku czystej technologii i poprawy wydajności. Nowoczesne Diesle przeszły długą drogę pod względem redukcji emisji cząstek stałych i spełniania przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Świetnym przykładem jest tutaj technologia czystego oleju napędowego Volkswagena i Audi. Dzięki niej samochody takie jak Passat TDI są bardziej zielone, niż 93% wszystkich pojazdów na drogach. Postępy w dziedzinie wtrysku paliwa, turbodoładowania i innych technologii doprowadziły do większej oszczędności paliwa i niższej emisji CO2.

Co więcej, hybrydowe silniki wysokoprężne łączą wysoką wydajność paliwową Diesli z zaletami elektryków, takimi jak natychmiastowy moment obrotowy i hamowanie regeneracyjne. Ponadto charakteryzują się mniejszą emisją CO2 i jeszcze niższym spalaniem.

Dodajmy, że hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) mogą być klasyfikowane jako pojazdy o niskiej emisji CO2 w Europie, jeśli emitują nie więcej niż 50 g/km.

Samochody PHEV łączą silnik benzynowy lub wysokoprężny z silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Dzięki temu umożliwiają całkowicie elektryczną jazdę na krótkich dystansach i zapewniają lepszą oszczędność paliwa.

Co prawda silniki wysokoprężne były w przeszłości kojarzone z wyższymi emisjami cząstek stałych i NOx, które mogą przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza i negatywnych skutków zdrowotnych. Jednak nowoczesne Diesle poczyniły znaczne postępy na tym polu.

Nie zapominajmy też, że silniki wysokoprężne zużywają mniej paliwa niż silniki benzynowe, co oznacza, że emitują mniej CO2. Jednak nadal wypadają pod tym względem gorzej od aut elektrycznych, które w ogóle nie mają rury wydechowej.

Podsumowanie

Wiesz już, jakie są najlepsze silniki Diesla w samochodach osobowych, kto je produkuje i na co powinieneś zwracać uwagę, gdy wybierasz takowy dla siebie. Ze względu na wysoką moc i moment obrotowy, a także niskie zużycie paliwa, wysokoprężne jednostki napędowe nadal cieszą się dużą popularnością wśród kierowców.

Co prawda współcześnie Diesle mierzą się z falą krytyki ze względu na coraz większą świadomość ekologiczną, ale również na tym polu technologia radzi sobie z wymaganiami. Nowoczesne samochody z silnikami wysokoprężnymi emitują o wiele mniej szkodliwych spalin, niż pojazdy benzynowe.

Wszystko to sugeruje, że dobre silniki Diesla jeszcze przez wiele lat pozostaną na rynku.

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czy warto kupić Diesla? Analiza zalet i ograniczeń silników Diesla

Ile kosztuje elektryczne Porsche? Zasięg, dane techniczne Porsche Taycan.