Za nami kolejna odsłona konkursu Car of the Year, dzięki której poznaliśmy najlepszy samochód roku zdaniem międzynarodowego grona ekspertów. Ciekawi cię, jaki model okazał się zwycięzcą i z jakimi rywalami musiał konkurować? W takim razie jesteś we właściwym miejscu.
W artykule podzielimy się z tobą wszystkimi najważniejszymi informacjami o tegorocznym plebiscycie i samochodach, które brały w nim udział.
Contents
Zwycięzca Car of the Year 2022
Tytuł “samochód roku” otrzymał model, który rozwinął się najbardziej w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co to za samochód?
No dobrze, nie trzymamy cię już dłużej w niepewności. Zwycięzcą konkursu Car of the Year została Kia EV6.
Skąd taki wybór?
Rynek samochodów elektrycznych jest aktualnie bardzo atrakcyjny i odnotowuje rekordowe wyniki sprzedaży. To bardzo dobra wiadomość dla kierowców, ponieważ producenci aut prześcigają się w wymyślaniu nowych rozwiązań i udogodnień w swoich modelach. Zaś zagorzała rywalizacja sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to lepsze samochody.
A idealnym tego przykładem jest Kia EV6.
Samochód koreańskiego producenta łączy w sobie bardzo duży zasięg na jednym naładowaniu z przyspieszeniem, którego może mu pozazdrościć niejedna Tesla. Tym samym rozwiązuje dwa największe problemy, które kierowcy widzieli w elektrykach.
Co więcej, dzięki oparciu EV6 na zrobionej na zamówienie elektrycznej podstawie, Kia mogła zrobić użytek z silnika niewielkich rozmiarów. Jaki? Stworzyła auto, które jest bardzo przestronne, wygodne i praktyczne.
Dodaj do tego dobre osiągi, piękne wykończenie i jedną z najlepszych gwarancji na rynku, a otrzymasz samochód przyszłości. Taki właśnie jest model EV6.
Jego cena rozciąga się od kwoty ok. 180 tys. złotych za najsłabszą wersję do 250 tys. złotych za najmocniejszą.
A jak konkretnie prezentują się osiągi?
W tańszej wersji z silnikiem o mocy 229 KM i napędem na tylne koła EV6 oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy, prędkość maksymalną 185 km oraz zasięg do 528 km.
Natomiast najmocniejsza wersja (585 KM i napęd na obie osie) przyspiesza do setki już w 3,5 sekundy! Tym samym mogłaby podjąć rywalizację z niejednym samochodem benzynowym.
Samochody nominowane do udziału w plebiscycie
Na tegoroczną edycję COTY składały się dwa etapy głosowania jurorów. Pierwsze z nich odbyło się 15 listopada 2021 roku i wyłoniło 38 kandydatów do najwyższego tytułu. W drugiej turze, która miała miejsce 29 listopada tego samego roku, jury wyłoniło z poprzedniej listy ścisłą czołówkę.
W jej skład wchodziły:
- Cupra Born,
- Ford Mustang Mach-E,
- Hyundai Ioniq 5,
- Kia EV6,
- Peugeot 308,
- Renault Megane e-Tech,
- Skoda Enyaq.
Natomiast finalne wyniki głosowania wyglądały następująco:
- Kia EV6 — 279 punktów,
- Renault Megane E-Tech — 265 punktów,
- Hyundai Ioniq 5 — 261 punktów,
- Peugeot 308 — 191 punktów,
- Skoda Enyaq iV — 185 punktów,
- Ford Mustang Mach-E — 150 punktów,
- Cupra Born — 144 punkty.
Jak widzisz, wygrana Kii nie była znacząca. Od znajdującego się na drugim miejscu Renault dzieli ją jedynie 14 głosów. Warto też zauważyć, że podium zamyka kolejna koreańska marka, czyli Hyundai.
Drugim wnioskiem, który się nasuwa, jest kompletna dominacja samochodów elektrycznych w tegorocznym konkursie. W ścisłej czołówce znalazł się tylko jeden model z silnikiem benzynowym, Peugeot 308, ale jest to hybryda plug-in.
Wszystko wskazuje na to, że moda na auta elektryczne jest w pełnym natarciu.
Plebiscyt Car of the Year (historia, zasady, ciekawostki)
Ciekawi cię, w jaki sposób wyłaniany jest najlepszy samochód roku (z ang. best car of the year)? W takim razie czytaj dalej.
Plebiscyt Car of the Year sięga swoimi korzeniami aż do roku 1964, czyli ma już ponad 50 lat. Od pozostałych konkursów tego typu odróżnia się faktem, że nie przyznaje nagród w innych kategoriach. Zwycięzca COTY może być tylko jeden.
Początkowo za organizację konkursu odpowiadało 6 magazynów motoryzacyjnych z Europy, później dołączył do nich jeszcze jeden. Aktualnie COTY każdego roku przygotowują dla nas:
- Auto (Włochy),
- Autocar (Wielka Brytania),
- Autopista (Hiszpania),
- Autovisie (Holandia),
- L’Automobile Magazine (Francja),
- Stern (Niemcy),
- Vi Bilägare (Szwecja).
Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje odnośnie konkursu.
Skład jury
W plebiscycie bierze udział 60 jurorów z różnych krajów (nie tylko tych, z których pochodzą organizatorzy). Łącznie swoje głosy oddają przedstawiciele z 23 europejskich państw.
Ile jurorów przypada na każdy kraj? To już zależy od tego, jak duży rynek motoryzacyjny się w nim znajduje. Dlatego najwięcej, bo aż sześć, przedstawicieli mają takie państwa, jak Wielka Brytania, Francja i Hiszpania. Natomiast Polsce przypada dwóch reprezentantów.
Każdy juror musi zawodowo zajmować się dziennikarstwem motoryzacyjnym i testowaniem samochodów.
Później z 58-osobowej grupy sędziowskiej organizatorzy wybierają trójkę, która pełni następujące role:
- przewodniczącego,
- wiceprzewodniczącego,
- sekretarza.
Warto wspomnieć, że w roku 2022 z powodu wojny na Ukrainie 2 sędziów z Rosji zostało zawieszonych.
Modele kwalifikujące się do plebiscytu
Zasady co do aut, które mogą brać udział w konkursie, są ściśle określone. Przede wszystkim tytuł Car of the Year może otrzymać tylko nowy model samochodu, czyli taki, którego sprzedaż ruszyła mniej niż 12 miesięcy temu. Pojazdy po faceliftingu lub z ulepszoną jednostką napędową nie kwalifikują się do plebiscytu.
Jest jeszcze jeden wymóg.
Produkcja kandydującego modelu nie może być niższa niż 5000 sztuk rocznie. Ponadto musi być sprzedawany w co najmniej 5 europejskich państwach. Kraj pochodzenia marki nie gra roli.
Lista kandydatów do tytułu “samochodu roku” publikowana jest w ostatnim kwartale roku poprzedzającego plebiscyt.
Sposób oceny
Jurorzy oceniają wiele cech kandydujących modeli, m.in. komfort, bezpieczeństwo, prowadzenie, osiągi, przyjemność z jazdy, cenę, stylistykę czy ekologiczność. Znaczną rolę grają również usprawnienia pod względem technologii i techniki, które producent zastosował w nowym modelu.
Kiedy lista kandydatów jest gotowa, członkowie jury wybierają spośród nich finałową siódemkę.
Każdy sędzia ma do rozdania 25 punktów, które musi rozłożyć na przynajmniej 5 samochodów. Jednak jednemu modelowi nie może przyznać ich więcej niż 10. Gdy juror wystawi oceny, musi jeszcze uzasadnić, dlaczego dokonał takiego wyboru.
W ujęciu historycznym tytuł Car of the Year najczęściej zdobywały samochody z segmentów od B do D. Pojazdy małe i luksusowe rzadko wybijały się na pierwsze miejsce.
Car of the Year 2022 — podsumowanie
W tym roku (podobnie jak w poprzednim) wybór wśród nowych modeli był ograniczony ze względu na problemy związane z Covidem. Tylko 38 samochodów spełniło wymogi plebiscytu. Jednak niektórzy sędziowie i tak byli zawiedzeni, że do finałowej siódemki nie dostały się takie modele, jak:
- Nissan Qashqai,
- Mercedes EQS czy
- Tesla Model Y.
Mimo to nie zapominajmy, że proces wyboru samochodu roku jest w pełni demokratyczny, co stanowi największą zaletę plebiscytu. Po prostu w tym roku międzynarodowe jury postawiło na bardziej przystępne samochody.
A jak tobie podoba się finałowa lista? Zgadzasz się z nią, czy jednak twoje wybory byłyby inne?