w , ,

Audi F1 — koncern oficjalnie potwierdził wejście do Formuły 1 w 2026 roku

Black prestigious car rides on the highway against the sky against the sun

To, co jeszcze do niedawna było niepotwierdzonymi plotkami, stało się faktem. Audi oficjalnie ogłosiło, że dołączy do Formuły 1, a jego debiut w szeregach królowej motorsportu przypadnie na 2026 rok.

Co prawda niemiecki koncern już od pewnego czasu dawał takie sygnały, chociażby wtedy, gdy rozstawał się z Formułą E i wyścigami długodystansowymi, ale teraz wiemy już na pewno.

Pozostaje nam tylko zapytać: skąd taki pomysł? I czy Audi ma szansę w rywalizacji z bardziej doświadczonymi zespołami?

Przeczytaj artykuł, a poznasz odpowiedź.

Audi F1 — kiedy się dowiedzieliśmy?

Audi ogłosiło swoje przystąpienie do Formuły 1 na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii na torze Spa-Francorchamps.

Podczas wydarzenia Markus Duesmann (prezes zarządu Audi) i Oliver Hoffmann (członek zarządu ds. rozwoju technicznego) odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego F1, Stefano Domenicali, oraz prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) — Mohammeda ben Sulayema.

Przedstawiciele niemieckiego koncernu zdradzili, że czynnikiem decydującym o wejściu do F1 był plan organizatorów, aby wyścigi stały się bardziej ekologiczne i mniej kosztowne.

Nie bez znaczenia był również fakt, Formuła 1 cieszy się w ostatnich latach bardzo dużą popularnością (co po części zawdzięcza lubianej przez widzów serii „Drive to Survive”, która jest dostępna w serwisie Netflix). Audi widzi tutaj szansę na dodatkową promocję swojej marki.

Nowe przepisy F1, które przekonały Audi

Audi

Nowe przepisy techniczne Formuły 1, które wejdą w życie od 2026 roku, koncentrują się na większej elektryfikacji i zaawansowanych paliwach odnawialnych.

Ponadto oprócz limitu kosztów dla zespołów (który już obowiązuje), w 2023 roku organizacja wprowadzi limit kosztów dla producentów jednostek napędowych.

Poza tym Formuła 1 postawiła sobie jeszcze jeden ambitny cel. Mianowicie: do 2030 roku chce stać się serią wyścigową, która cechuje się neutralnością pod względem emisji dwutlenku węgla.

„Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi” — powiedział Markus Duesmann. „Formuła 1 z jednej strony otwiera globalną scenę dla naszej marki, a z drugiej stanowi bardzo wymagające laboratorium dalszego rozwoju. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest najlepszym motorem napędowym dla nowych technologii i innowacji w naszej branży. Zaś zmiana zasad wyścigów stanowi dla nas idealny moment na debiut. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi realizują jasne cele rozwoju w kierunku odnawialnej energii.”

Królowa motorsportu zamierza przestawić się na bolidy napędzane paliwem syntetycznym od 2026 roku. Jest to część wspomnianego już planu, wedle którego wyścigi do końca dekady staną się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Jak i gdzie powstaje bolid Audi?

Audi w F1

Dyrektor zarządzający Audi Sport, Julius Seebach (ten sam, który przygotował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportów motorowych przez Audi), powiedział, że jednostka napędowa firmy powstanie w najnowocześniejszym zakładzie Audi Sport w Neuburg an der Donau.

Obiekt znajduje się niedaleko głównej siedziby firmy Audi w Ingolstadt.

„Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1 będziemy bazowali na cennym doświadczeniu naszych pracowników, którzy zajmują się sportami motorowymi. Ponadto dalej będziemy inwestowali w nasze centrum sportów motorowych i zatrudniali doskonale wyspecjalizowanych ekspertów” — powiedział Seebach.

To jeszcze nie koniec ciekawych informacji.

Były dyrektor ds. bezpieczeństwa FIA, Adam Baker, będzie kierował projektem Formuły 1 w Audi jako prezes zarządu. Baker wcześniej spędził 13 lat w BMW, gdzie pełnił rolę szefa wyścigów i testów w latach 2013-2018. Na swoim stanowisku odpowiadał za wszystkie programy wyścigowe tej firmy, w tym:

  • Formułę E,
  • DTM,
  • samochody sportowe.

Ponadto Baker przez 12 miesięcy działał jako szef działu powertrain w swoim zespole World Superbike.

W jego bogatym CV znajduje się także udział w projekcie BMW Sauber F1, który startował w latach 2006-2009. Początkowo pracował tam jako inżynier, a następnie przeszedł na stanowisko szefa działu wyścigów i testów F1 powertrain.

Jeszcze wcześniej był inżynierem silników F1 w firmie Cosworth.

Wygląda na to, że w Audi bolid będzie pod opieką doświadczonego człowieka.

Z którym zespołem wystartuje niemiecki koncern?

Audi ogłosiło, że do końca tego roku poda do wiadomości, z którym zespołem zadebiutuje w 2026. Pewne jest jedno — niemiecka firma nie będzie budowała swojej drużyny od podstaw, tylko przejmie którąś z już istniejących.

Dlatego, jeśli ktoś spodziewał się zupełnie nowego F1 Audi team, niestety będzie zawiedziony.

Istnieją doniesienia, wedle których Audi jest bliskie wykupienia zespołu Sauber F1, który obecnie ściga się pod nazwą sponsora Alfa Romeo. Niemiecki koncern miałby przejąć 75% udziałów w tej ekipie.

Jednak na konferencji Duesmann powiedział tylko tyle, że Audi wciąż rozważa kilka opcji partnerstwa. Dlatego na potwierdzenie powyższych doniesień poczekamy do końca roku.

Mimo to pewną sugestią, że współpraca Audi z Sauberem może dojść do skutku, jest oficjalna informacja ze strony dotychczasowego sponsora zespołu, czyli Alfa Romeo. Włoski koncern ogłosił, że zakończy współpracę z Sauberem przed końcem 2023 roku.

Jeśli to prawda, dla Audi otwiera się wakat w F1, który z łatwością może przejąć.

Co start w Formule 1 oznacza dla Audi?

Audi sportowe

Wejście Audi do Formuły 1 poskutkuje tym, że firma skoncentruje swoje wysiłki w zakresie sportów motorowych na kilku konkretnych celach. Co to oznacza?

Audi zaprzestaje realizacji projektu LMDh po tym, jak niedawno zawiesiło rozwój samochodu sportowego do wyścigów wytrzymałościowych (długodystansowych). Jednak firma nadal będzie kontynuowała inicjatywę związaną z RS-Q e-tron w Rajdzie Dakar, gdyż dąży do ogólnego zwycięstwa na pustyni w przyszłorocznym wyścigu.

Jednak, jak zapewne się domyślasz, niemiecki koncern skieruje główny trzon swojej uwagi na projekt “Audi Formuła 1”. To właśnie w jego rozwój pójdzie większość wysiłków oddziału sportowego firmy.

Czy Audi ma szansę na zwycięstwo w F1?

Audi w Formule 1

Zapytany, czy Audi oczekuje dobrych wyników w F1 od samego początku, Duesmann powiedział: „Wydaje mi się, że to nie jest realne. Co prawda tak byłoby idealne, ale mamy już opracowany plan, wedle którego będziemy postępować.”

„Jeśli dobrze pójdzie, w ciągu pierwszych trzech lat dostaniemy się do czołówki rywalizacji” — dodał jeszcze.

Na pewno istnieje taka szansa. Audi bardzo dobrze radziło sobie w innych wyścigach — z Formułą E i rajdami długodystansowymi na czele. Niejedna marka samochodów mogła pozazdrościć niemieckiemu koncernowi wyników w tych rywalizacjach.

Czy Formula 1 Audi poradzi sobie równie dobrze? Przekonamy się już w 2026 roku.

Podsumowanie

Nie tylko Audi przygotowuje się do debiutu w wyścigach królowej motorsportu. Prawdopodobnie tego samego możemy spodziewać się po siostrzanej firmie niemieckiego koncernu, czyli Porsche, która również należy do Grupy Volkswagen.

Według dokumentów opublikowanych w Maroku w celu spełnienia przepisów antymonopolowych tego kraju, Porsche planuje wejście do F1 w 2026 roku poprzez zakup 50% udziałów w zespole Red Bull, ale oficjalne ogłoszenie nie zostało jeszcze wydane.

Audi potwierdziło jednak, że każdy przyszły projekt Porsche będzie oddzielny. Oznacza to, że obie marki stworzą własne jednostki napędowe.

Pamiętaj, że bycie fanem Formuły 1 nie musi ograniczać się wyłącznie do śledzenia wyścigów przed telewizorem lub na trybunach. Poczuj adrenalinę na własnej skórze i siądź za kierownicą prawdziwego bolidu, dzięki naszej usłudze jazda F1.

Z nami pokonasz tor wyścigowy jak rasowy kierowca królowej motorsportu!

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Samochody zabytkowe. Kiedy auto staje się zabytkiem, jakie warunki musi spełnić i czy posiadanie zabytkowego pojazdu w ogóle się opłaca?

Dzień Bez Samochodu