Porsche. Na sam dźwięk tego słowa, miłośnikom motoryzacji na całym świecie miękną nogi i przyspiesza bicie serca. Jazda za kierownicą jednego z tych luksusowych, sportowych aut to marzenie każdego kierowcy. Jaka jest historia Porsche? Co ma wspólnego Porsche z czołgiem Tygrysem i VW Garbusem? Jak samochody Porsche radziły sobie w wyścigach? Poznaj niezwykłą historię najbardziej znanego producenta samochodów sportowych na świecie!
Contents
Ferdinand Porsche. Kim był założyciel marki Porsche?
Założyciel marki, Ferdinand Porsche urodził się 3 września 1875 roku we Wrocławicach nad Nysą w Austro-Węgrzech, na terenie dzisiejszych Czech. Do roku 1935 posiadał obywatelstwo Czechosłowacji, jednak większość swojego życia spędził w Wiedniu i Niemczech. Pochodził z niemieckojęzycznej rodziny, a jego ojciec prowadził sklep mechaniczny, w którym młody Ferdinand pomagał ojcu po szkole. To właśnie tam zdobywał pierwsze techniczne szlify.
Historia Porsche – rozwój kariery Ferdinanda Porsche
Karierę konstruktora samochodów Ferdinand Porsche rozpoczął od pracy w przedsiębiorstwie Jakob Lohner & Co. Jego pierwszymi konstrukcjami były prototypy pojazdów elektrycznych – pierwszy z nich został zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900. Drugim samochodem był pojazd czterosilnikowy Lohner-Porsche, będący pierwszym na świecie samochodem z napędem na cztery koła. Prędkość maksymalna tego auta wynosiła ok. 60 km/h, a samochód został zbudowany na zlecenie zamożnego Anglika, E.W. Harta.
Podczas pobytu w Niemczech, Ferdinand Porsche przez pięć lat był członkiem zarządu firmy Daimler Benz, gdzie skonstruował wyścigową wersję Mercedesa SSK. Na początku lat trzydziestych, 25 kwietnia 1931 roku w Stuttgarcie założył biuro konstrukcyjne, w którym powstały m.in. pierwsze szkice ludowego auta, podstawy późniejszego VW Garbusa. W 1933 roku Adolf Hitler zlecił Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie samochodu osobowego dla niemieckiego ludu. Samochód miał przewozić dwójkę dorosłych oraz trójkę dzieci, osiągać prędkość maksymalną 100 km/h i być dostępny dla mieszkańców ówczesnej Trzeciej Rzeszy w cenie 990 RM. Porsche zaprojektował Volkswagena Garbusa wraz z synem Ferrym i Erwinem Komendą. Produkcję testową kilkudziesięciu sztuk dla propagandy Rzeszy rozpoczęto w 1939 roku.
Ferdinand Porsche był uznawany za jednego z największych konstruktorów XX wieku, działających w przemyśle motoryzacyjnym. W swojej niezwykłej karierze konstruktorskiej wykazał się również jako projektant pojazdów wojskowych. W czasie II Wojny Światowej, Porsche projektował pojazdy dla wojska, w tym m.in. czołg Tygrys. Z tego powodu w 1945 roku władze francuskie aresztowały go jako zbrodniarza wojennego i bez wyroku przetrzymywały w odosobnieniu przez 20 miesięcy.
Początki fabryki i osiągnięcia
Historia Porsche jakie znamy obecnie rozpoczęła się jednak nieco później. Dopiero bowiem w 1948, trzy lata przed śmiercią konstruktora, jego syn Ferry założył fabrykę o nazwie Porsche. Dwa lata później, w 1950 roku powstał pierwszy model sportowego samochodu noszący nazwę Porsche. Wozy tej marki przez wiele lat wygrywały liczne wyścigi samochodowe. W sumie Ferdinand Porsche skonstruował w swoim życiu ponad 300 pojazdów mechanicznych i zarejestrował prawie 1000 patentów. Zmarł 30 stycznia 1951 roku w Stuttgarcie. Był wybitnym konstruktorem, posiadał tytuł doctor honoris causa na kilkunastu uczelniach. W 1999 roku jury złożone z 33 dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało mu pośmiertnie tytuł Samochodowego Inżyniera XX wieku.
Historia Porsche. Sukcesy w wyścigach i rajdach
Historia Porsche to również liczne osiągnięcia sportowe. Porsche jest jedną z najbardziej utytułowanych marek samochodów sportowych. Tylko do 2000 roku samochody marki Porsche wygrały ponad 24 000 rajdów i wyścigów. Porsche brało udział w rajdach i Formule 1, jednak największe sukcesy odnosiło w wyścigach długodystansowych. Dzięki takim modelom jak 917, 935, 936, 956 czy 911 GT1 Porsche odniosło najwięcej, bo aż 17 zwycięstw w słynnym wyścigu 24h Le Mans. Porsche odniosło także wiele sukcesów w rajdach. Porsche 911 było pierwszym samochodem, który wygrał rajd Paryż-Dakar i nie był samochodem terenowym. Sukces ten przypadł na rok 1984. Ten sam wyczyn powtórzył również model Porsche 959 w roku 1986 roku. Również w tym samym roku model ten wygrał także wyścig Le Mans w klasie GTX.
Porsche w Formule 1
Sporadycznie Porsche pojawiało się również w wyścigach Formuły 1. Na wystawienie pierwszego samochodu w zawodach firma zdecydowała się w 1960 roku. Dwa lata później wprowadzono model 804, który dał Porsche jedyne zwycięstwo w wyścigach Formuły 1. Pod koniec sezonu Porsche wycofało się z Formuły 1 z powodu wysokich kosztów, jednak samochody koncernu uczestniczyły w serii do roku 1964. Mając doświadczenie na polu silników turbodoładowanych, Porsche powróciło do Formuły 1 w 1983 roku jako dostawca dla zespołu McLaren. Silniki te były znane pod nazwą TAG, a napędzany nimi McLaren zdołał zdobyć dwa mistrzostwa konstruktorów (w 1984 i 1985 roku) oraz trzy kierowców (w latach 1984–1986).
Jakie samochody produkuje Porsche?
Porsche kojarzy się przede wszystkim z samochodami sportowymi. I słusznie! Jednak auta Porsche oferują o wiele więcej niż tylko znakomite osiągi. Marka ze Stuttgartu spełnia wszelkie kryteria stawiane samochodom luksusowym. Samochody Porsche zwracają uwagę swoją stylistyką, zachwycają jakością wykonania wnętrza i wykorzystują najnowocześniejsze technologie.
Najpopularniejszym modelem marki jest bezsprzecznie Porsche 911. Auto powstało w 1963 roku i miało 6-cylindrowy silnik typu boxer własnej konstrukcji umieszczony z tyłu. Porsche 911 szybko okazało się światowym przebojem osiągając sukcesy zarówno w sprzedaży, jak i w sporcie. Kultowa 911 była pierwszym autem, które wygrało słynny rajd Paryż-Dakar nie będąc przy tym samochodem terenowym. Obecnie, Porsche 911 wciąż jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut marki i marzeniem kierowców na całym świecie.
Z czasem marka Porsche zaczęła tworzyć również inne niż typowo sportowe modele aut. Jednym z takich przykładów jest produkowany od 2002 roku, bardzo dobrze przyjęty na rynku model Porsche Cayenne – samochód osobowy typu SUV klasy wyższej, będący po prostu „uterenowionym” samochodem sportowym. W 2009 roku koncern wprowadził na rynek model Panamera. To luksusowe czterodrzwiowe i czteromiejscowe coupé było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem tego typu w ofercie Porsche. Z kolei w 2014 roku marka Porsche po raz pierwszy weszła w segment kompaktowych samochodów sportowo-użytkowych. Wszystko to za sprawą modelu Porsche Macan.
Porsche dostępne dla każdego. Vouchery na jazdy na torze
Samochody Porsche łączą w sobie tradycję i nowoczesność, niezwykłe osiągi i przydatność na co dzień, design i funkcjonalność. Kultowe Porsche 911 wciąż jest synonimem sportowych osiągów na najwyższym poziomie. Ekskluzywny charakter marki, wysoka jakość wykonania i zastosowanie najnowocześniejszych technologii, pociągają za sobą też wysokie ceny aut. W przypadku najbardziej rozpoznawalnego modelu 911 dochodzą one nawet do 1 mln złotych. Dla wielu kierowców jest to bariera nie do przeskoczenia. Nie znaczy to jednak, że marzenia o przejażdżce kultowym Porsche muszą pozostać niezrealizowane.
Na Go-Racing.pl znajdziesz vouchery na jazdę Porsche, które możesz zrealizować na torach wyścigowych w całej Polsce, a ich ceny zaczynają się już od 249 zł. W ofercie dostępnych jest kilka modeli do wyboru, w tym Porsche 911 GT3 991, Porsche 911 GT3 996, Porsche 911 GT3 997, Porsche 911 Carrera, Porsche 911 Carrera RS 3.0 czy Porsche 911 GT2 993. W zależności od preferencji i wybranego wariantu, jazdę zrealizujesz za kierownicą auta lub w fotelu pasażera u boku zawodowego kierowcy, który zaprezentuje Ci pełnię możliwości testowanego modelu. Ryk silnika, zawrotna prędkość i przyspieszenie, które wgniata w fotel z pewnością sprawią, że wrażenia z przejażdżki Porsche pozostaną niezapomniane.