Sezon F1 2024 zapowiada się jako kolejny pełen emocji rozdział w długiej historii królowej sportów motorowych, mimo że nie przyniesie ze sobą wielu zmian czy innowacji. Przepisy pozostaną w większości te same, podobnie jak składy zespołów. Istotne zmiany pojawią się natomiast w kalendarzu wyścigowym.
W artykule przyjrzymy się kluczowym aspektom, które będą kształtowały nadchodzący sezon Formuły 1. Tym samym damy czytelnikom wgląd w to, co może nas czekać na torach wyścigowych świata w 2024 roku.
Contents
Zmiany w przepisach
Choć w nadchodzącym sezonie Formuły 1 nie zanosi się na rewolucyjne zmiany techniczne, kilka innowacji z pewnością przyciągnie uwagę fanów i postawi przed zespołami nowe wyzwania.
Jedną z nich jest wprowadzenie kanałów chłodzących dla kierowców, które stanowią odpowiedź na trudności napotkane podczas wyjątkowo wymagającego Grand Prix w Katarze. Już teraz pojawiają się informacje, że część zespołów boryka się z problemem integracji dodatkowych otworów wentylacyjnych w konstrukcję swoich bolidów.
W dążeniu do zwiększenia bezpieczeństwa, Formuła 1 planuje również ograniczenie liczby i masy metalowych komponentów na spodzie pojazdów. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka, jakie te elementy mogą stanowić, gdyby się oderwały.
Innym krokiem naprzód jest kontynuacja współpracy z Pirelli nad opracowaniem opon, które nie wymagałyby stosowania koców grzewczych. Ta zmiana ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale i ograniczenie wpływu sportu na środowisko.
Formuła 1 wyraźnie stawia też na zrównoważony rozwój, wyłączając z limitów budżetowych koszty związane z inicjatywami ekologicznymi. Dotyczy to działań takich jak monitoring, promocja, planowanie strategii oraz ich implementacja, co podkreśla zaangażowanie sportu w ochronę środowiska.
Wreszcie Formuła 1 2024 zaostrzy kary dla kierowców za przewinienia na torze. Od teraz będzie możliwe nałożenie grzywny sięgającej nawet miliona euro. To wyraźny sygnał braku tolerancji dla niesportowego zachowania i stawiania bezpieczeństwa na pierwszym miejscu.
Testy
Szczególną uwagę warto poświęcić zmianom w regulaminie dotyczącym dni filmowych i testów opon, bowiem wprowadzają one nowe możliwości dla zespołów Formuły 1.
Do tej pory drużyny mogły wykorzystać 100 km toru podczas maksymalnie dwóch dni przeznaczonych na cele promocyjne w ciągu sezonu. Od 2024 roku limit ten zwiększy się do 200 km, co przekłada się na około 40 okrążeń na standardowych torach Formuły 1. To znacząca zmiana, która umożliwi dogłębną pracę z bolidami w warunkach bliskich wyścigowym.
FIA poszła jednak o krok dalej, bowiem usunęła obowiązek informowania konkurencji o szczegółach dnia filmowego (w tym o tym, czy w jego trakcie testowane są nowe komponenty). Zapewni to większą swobodę w planowaniu i realizacji tych dni, co może wpłynąć na strategie zespołów.
Ważną nowością jest też informacja o zwiększeniu liczby dni dla testów opon z 35 do 40 na wniosek Pirelli. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla rozwoju ogumienia i dostosowania go do specyficznych wymagań torów.
Nie można też pominąć wprowadzenia czterech nowych dni testowych dedykowanych oponom przeznaczonym do jazdy na mokrej nawierzchni. Współpraca Pirelli z FIA ma na celu nie tylko poprawę właściwości trakcyjnych tych opon, ale również zwiększenie bezpieczeństwa poprzez poprawę widoczności w trudnych warunkach pogodowych.
To ważny krok naprzód w dążeniu do zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa kierowców i spektakularności wyścigów, nawet podczas deszczu.
Zespoły i kierowcy
W nadchodzącym sezonie Formuły 1 kibice będą świadkami historii pisanej na nowo, gdyż po raz pierwszy zawodnicy rozpoczną rywalizację w tych samych składach, w jakich zakończyli poprzedni sezon.
Wynika to z faktu, że Daniel Ricciardo, który zastąpił Nycka de Vriesa w Scuderii AlphaTauri od Grand Prix Węgier w 2023 roku, prawdopodobnie zostanie z zespołem na cały 2024 rok. Zmianą jest natomiast przeniesienie struktur ekipy Ricciardo oraz Yukiego Tsunody do Milton Keynes w Wielkiej Brytanii. Co więcej, zespół będzie się ścigał pod nową nazwą AlphaTauri RB.
Zmiany personalne dotyczą również szeregów zarządzających, bowiem Laurent Mekies zastępuje Franza Tosta na czele ekipy z Faenzy, do której przechodzi z Ferrari. Zapowiada też nową erę w zarządzaniu zespołem.
Równie istotne są przetasowania w nazewnictwie teamów, które odzwierciedlają dynamiczne zmiany na tle biznesowym Formuły 1. Sauber, po zakończeniu współpracy z Alfą Romeo, wchodzi w sezon 2024 jako Stake F1 Team Kick Sauber, antycypując przyszłą akwizycję przez Audi w 2026 roku.
Spekulacje krążą również wokół AlphaTauri, które może przyjąć nazwę Visa Racing Bulls, choć oficjalnego potwierdzenia tej zmiany wciąż oczekujemy.
Formuła 1 sezon 2024 będzie również areną bujnych plotek i spekulacji dotyczących przyszłości zawodników, bowiem w tym roku wiele kontraktów kierowców dobiega końca.
Na szczególną uwagę zasługuje także sytuacja zespołu Andretti Autosport, którego plany dołączenia do stawki w sezonie 2025 są przedmiotem intensywnych dyskusji. Rozwój tej sytuacji może stać się jednym z głównych wątków na początku sezonu, przykuwając uwagę nie tylko fanów, ale i całego środowiska Formuły 1.
Kalendarz wyścigowy
W nadchodzącym sezonie Formuła 1 zaskoczy fanów rozbudowanym kalendarzem wyścigowym, który obejmuje rekordową liczbę 24 Grand Prix. Emocje rozpoczną się już w pierwszą sobotę marca na torze w Bahrajnie (co stanowi wyjątek od tradycyjnych niedzielnych wyścigów) i będą trwały aż do finału 8 grudnia w Abu Zabi.
Dzięki temu kibice przez niemal dziewięć miesięcy będą mogli delektować się zmaganiami na najwyższym poziomie, z krótką przerwą wakacyjną na początku sierpnia.
Wśród zmian w kalendarzu na uwagę zasługuje przesunięcie Grand Prix Japonii na pierwszy weekend kwietnia, co wprowadza tor Suzuka na 4. miejsce w sezonie, podczas gdy Baku przesuwa się na wrześniową, 17. pozycję.
Po trzech latach przerwy spowodowanej pandemią Covid-19 Formuła 1 wraca także do Chin z wyścigiem na obrzeżach Szanghaju. Entuzjaści ucieszą się również z powrotu Grand Prix Emilii Romanii na torze Imola, które w ubiegłym roku zostało odwołane z powodu powodzi.
Czerwiec zakończy się zmaganiem na Red Bull Ringu, po czym stawka bezpośrednio uda się na Silverstone, dając ekipie Oracle Red Bull Racing dwie szanse na sukces na własnym terenie w ciągu dwóch tygodni.
Przed letnią przerwą ostatnim akordem będzie Grand Prix Belgii na legendarnej pętli Spa-Francorchamps. Natomiast pierwsze wydarzenie po wakacjach to Grand Prix Holandii, gdzie Max Verstappen będzie miał szansę na czwarty triumf z rzędu przed rodzimą publicznością.
Formuła 1 nie rezygnuje również z emocjonujących sprintów, zaplanowanych na sześć rund, w tym po raz pierwszy w Chinach, a także w Stanach Zjednoczonych (Miami i Austin), Austrii, Brazylii oraz Katarze. Jednak ich format ma zostać zmieniony, tak aby były bardziej oddzielone od wyścigu głównego.
Szczegółów jeszcze nie znamy, ale jest pewne, że modyfikacji ulegną kwestie parku zamkniętego i harmonogramu weekendów ze sprintem.
F1 2024: Kalendarz wyścigowy (tabela)
Kolejność | Data | Grand Prix | Tor | Sprint |
1 | 29 lutego-02 marca | GP Bahrajnu | Bahrain International Circuit | – |
2 | 07-09 marca | GP Arabii Saudyjskiej | Jeddah Corniche Circuit | – |
3 | 22-24 marca | GP Australii | Albert Park Circuit | – |
4 | 05-07 kwietnia | GP Japonii | Suzuka International Circuit | – |
5 | 19-21 kwietnia | GP Chin | Shanghai International Circuit | tak |
6 | 03-05 maja | GP Miami | Miami International Autodrome | tak |
7 | 17-19 maja | GP Emilii Romanii | Imola Circuit | – |
8 | 24-26 maja | GP Monako | Circuit de Monaco | – |
9 | 07-09 czerwca | GP Kanady | Circuit Gilles Villeneuve | – |
10 | 21-23 czerwca | GP Hiszpanii | Circuit de Barcelona-Catalunya | – |
11 | 28-30 czerwca | GP Austrii | Red Bull Ring | tak |
12 | 05-07 lipca | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone Circuit | – |
13 | 19-21 lipca | GP Węgier | Hungaroring | – |
14 | 26-28 lipca | GP Belgii | Circuit de Spa-Francorchamps | – |
15 | 23-25 sierpnia | GP Holandii | Circuit Zandvoort | – |
16 | 30 sierpnia-01 września | GP Włoch | Monza Circuit | – |
17 | 13-15 września | GP Azerbejdżanu | Baku City Circuit | – |
18 | 20-22 września | GP Singapuru | Marina Bay Street Circuit | – |
19 | 18-20 października | GP Stanów Zjednoczonych | Circuit of the Americas | tak |
20 | 25-27 października | GP Meksyku | Autodromo Hermanos Rodriguez | – |
21 | 01-03 listopada | GP Sao Paulo | Interlagos Circuit | tak |
22 | 21-23 listopada | GP Las Vegas | Las Vegas Strip Circuit | – |
23 | 29 listopada-01 grudnia | GP Kataru | Lusail International Circuit | tak |
24 | 06-08 grudnia | GP Abu Zabi | Yas Marina Circuit | – |
Podsumowanie
Sezon Formuły 1 w 2024 roku zapowiada się jako wyjątkowy maraton motorsportu, z 24 Grand Prix rozgrywanymi na całym świecie.
Od startu w Bahrajnie do finału w Abu Zabi, kibice będą świadkami nieprzerwanej akcji, powrotów ulubionych torów i historycznej ciągłości składów zespołów. Zaś zmiany w kalendarzu, reintegracja Grand Prix Chin oraz emocjonujące sprinty dodatkowo wzbogacą rywalizację.
Wszystko to składa się na sezon, który będzie nie tylko testem wytrzymałości dla zespołów, ale i źródłem niezapomnianych emocji dla fanów Formuły 1.