w ,

Zasady ruchu na rondzie turbinowym. Nie taki diabeł straszny.

Jeszcze nie tak dawno temu w Polsce mogliśmy natknąć się niemal wyłącznie na ronda tradycyjne. Uczyniły ruch uliczny płynniejszym w miejscach, gdzie kiedyś znajdowały się skrzyżowania proste. Jednak na tradycyjnych rondach też zdarzają się korki i kolizje, dlatego w szczególnie ruchliwych punktach coraz częściej spotkamy się z ich nową wersją — rondem turbinowym.

Dla wielu kierowców to wciąż czarna magia. Czują się nieswojo za każdym razem, gdy sytuacja zmusi ich do skorzystania z takiego ronda.

Zaliczasz się do tej grupy? Nie martw się — wbrew pozorom rondo turbinowe (mimo niepokojącej nazwy) jest bardzo intuicyjne. Wystarczy, że zrozumiesz jego zasady.

Co to jest rondo turbinowe?

Główną różnicą między rondem tradycyjnym a turbinowym jest fakt, że drugie zawsze posiada co najmniej dwa pasy ruchu, a ponadto kierują one pojazd w ściśle określoną stronę.

Kiedy na tradycyjnym rondzie pojawia się więcej niż jeden pas ruchu, mnóstwo kierowców ma problem z jego pokonaniem. Jest łatwo, gdy jadą w prawo, ale w innych przypadkach robi się trudniej. Muszą zająć lewy pas, zaś przed zjazdem z ronda wrócić na prawy albo przeciąć go, wcześniej ustępując pierwszeństwa każdemu pojazdowi, który się na nim znajduje.

Rodzi to pewne kłopoty. Głównie dlatego, że na rondach wyprzedzanie jest dozwolone, przez co ktoś na prawym pasie może jechać szybciej od nich. Wystarczy chwila nieuwagi i kolizja gotowa.

W takim razie jak wygląda rondo turbinowe i w jaki sposób rozwiązuje powyższe problemy?

Przede wszystkim każdy z jego pasów posiada odgórnie wyznaczone kierunki jazdy. Ponadto pasy są oddzielone i nie wolno ich przekraczać (poza ściśle określonymi punktami ronda). Co równie ważne, na rondzie turbinowym bardzo dużą rolę grają znaki poziome (o których więcej przeczytasz w dalszej części tekstu).

Pokonanie takiego skrzyżowania jest o wiele prostsze, bo sprowadza się do zajęcia odpowiedniego pasa ruchu. Jeśli np. jedziesz w lewo, zazwyczaj będzie to pas lewy. Zostań na nim, a wyprowadzi cię w odpowiednim kierunku.

Zalety rond turbinowych

Na tym etapie prawdopodobnie domyślasz się już przynajmniej kilku zalet rond turbinowych. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich:

  • dużo większa intuicyjność w porównaniu do tradycyjnych rond;
  • mniejsze ryzyko kolizji;
  • przyspieszenie ruchu drogowego;
  • większe bezpieczeństwo.

Innymi słowy: rondo turbinowe to antidotum na wiele drogowych problemów.

Podstawa to znaki poziome

Nadal nie wiesz, jak jeździć po rondzie turbinowym? Zapamiętaj, że najważniejsza kwestia to znaki poziome. Jeśli będziesz ich przestrzegać, pokonasz rondo bezpiecznie i prawidłowo.

Przed wjazdem na rondo ustaw się na prawidłowym pasie i nie przecinaj linii ciągłych, zaś pas ruchu zmieniaj tylko w miejscu, w którym linia jest przerywana. Warto dodać, że na dobrze zaprojektowanym rondzie turbinowym w punktach zmiany pasa ruchu nie powinno być ryzyka kolizji.

Jednak dobra wiadomość jest taka, że jeżeli przed wjazdem na skrzyżowanie odpowiednio się ustawisz, w ogóle nie będziesz musiał się tym martwić. Twój pas wyprowadzi cię dokładnie w tym kierunku, w którym chcesz jechać.

Proste, prawda?

Problem pojawia się jedynie wtedy, gdy nadejdzie zima i śnieg przysypie znaki poziomie. Jeśli trafisz na rondo w takim momencie, zachowaj szczególną ostrożność!

Zasady jazdy po rondzie turbinowym

Zasady ruchu na rondzie turbinowym praktycznie niczym nie różnią się od jazdy po prostych drogach. Sprowadzają się do kilku podstawowych praktyk:

  1. Zanim wjedziesz na rondo, zajmij odpowiedni pas ruchu;
  2. Ustąp pierwszeństwa pojazdom, które już znajdują się na rondzie (patrz na znaki drogowe);
  3. Przestrzegaj znaków poziomych (strzałki, linie ciągłe i przerywane);
  4. Jeśli rondo tego wymaga, przed zjazdem ustąp pierwszeństwa innym pojazdom (czasem ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną);
  5. Przed zjazdem z ronda (lub zmianą pasa) użyj kierunkowskazu.

Tramwaj może być dodatkowym problemem, gdy tory przecinają rondo turbinowe. Zasady jazdy w przypadku jego pojawienia się są na szczęście proste. Jeżeli dopiero podjeżdża do ronda, musi ustąpić pierwszeństwa obecnym na nim pojazdom. Jeśli jednak już wjechał na rondo, jako kierowca masz obowiązek go przepuścić.

Ogólnie rzecz biorąc, nie ma tu nic szczególnie skomplikowanego.

Rondo turbinowe a mandaty

Oczywistą sprawą jest, że za nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego na rondzie turbinowym — tak jak wszędzie indziej — grozi mandat karny. Za co możesz go otrzymać i z jakim kosztem musisz się liczyć?

Spójrzmy:

  • zajęcie złego pasa ruchu — 150 zł;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi szynowemu — 250 zł i 6 punktów karnych;
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu — 500 zł i 6 punktów karnych.

Jak widzisz, znajomość zasad ruchu drogowego oraz ich przestrzeganie zaoszczędzi ci wielu kłopotów. Dlatego nie bój się, pamiętaj o specyfice ronda turbinowego i pewnie z niego korzystaj!

Napisane przez Fabian Koziołek

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, gdzie zdobył tytuł magistra
filozofii. Akademicka droga ukształtowała w nim głębokie zrozumienie dla
złożoności świata, co odnajduje także w motoryzacji — dziedzinie, którą
od lat opisuje. Jako autor artykułów motoryzacyjnych (i nie tylko) łączy
precyzję faktów z filozoficznym zacięciem do poszukiwania głębszych
znaczeń i trendów.

Szczególnie upodobał sobie kultowe marki, takie jak Ford Mustang i
Ferrari, które łączą w sobie siłę, styl i innowacyjność — dla autora
wartości kluczowe zarówno w motoryzacji, jak i w życiu.

Prywatnie prowadzi poczytnego bloga o wszystkim, co męskie. Ponadto
zgłębia tajniki sztucznej inteligencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Co musi znajdować się w każdym pojeździe, czyli obowiązkowe wyposażenie samochodu

Honda NSX – prezent dla koneserów prędkości