Aston Martin DB9

Aston Martin DB9

Po raz pierwszy Aston Martin DB9 został pokazany światu w 2003 roku we Frankfurcie i od tamtej pory na stałe zagościł nie tylko na europejskich drogach, ale także w sercach fanów marki na całym świecie. Nie bez powodu twierdzą oni, że to jedno z najładniejszych aut w swoim segmencie (G), ale nie tylko wygląd decyduje o unikalności tej konstrukcji: to jeden z niewielu samochodów, który posiada idealny rozkład masy, czyli 50:50 i pierwszy, w którym wykorzystano unikalną technologię spiekania ramy (VH Platform).

Godny następca klasycznego DB7

Warto dodać, że zarówno rama, jak i zawieszenie oraz silnik Astona Martina DB9 zostały wykonane z aluminium, a kolumna kierownicy i otwierane do góry pod kątem 12° drzwi z magnezu, dzięki czemu cała konstrukcja jest aż o 1/4 lżejsza niż model poprzedni (DB7). To z kolei nie pozostało bez wpływu na osiągi – są one naprawdę imponujące: od 0-100 km/h ważący niemal 1,8 tony (1760 kg) samochód przyspiesza jedynie w 4,8 sekundy! Jest to możliwe, ponieważ zastosowany silnik to prawdziwy potwór: w pierwotnej wersji wypuszczonej na rynek w 2003 roku była to sześciolitrowa jednostka V12 o mocy około 440 KM i maksymalnym momencie obrotowym rzędu 569 Nm (maksymalna prędkość wynosiła wtedy 299 km/h), którą w późniejszym liftingu (2013) zamieniono na również sześciolitrowy silnik w układzie V12, który jednak generuje wyższy moment obrotowy (620 Nm), ma większą moc (około 500 KM) i przyspiesza od 0-100 km/h w około 4,5 sekundy.

Sprawdź naszą ofertę jazd Astonem Martin DB9! Niezapomniane przeżycia w atrakcyjnej cenie - Tutaj

DB9 Coupe kontra DB9 Volante

Już w rok po premierze podstawowego modelu Aston Martin pokazał w Detroit wersję cabrio – DB9 w specyfikacji Volante tylko bardzo nieznacznie różni się od modelu Coupe. Największa różnica to pojemność bagażnika, która w Volante jest mniejsza z uwagi na obecność składanego dachu i wynosi 136 litrów (w modelu podstawowym bagażnik ma pojemność 187 litrów). Kabriolet ma także sztywniejszą ramę, choć zbudowany jest na tej samej platformie co coupe – VH Platform. Jednocześnie z usztywnieniem ramy zmiękczono zawieszenie, zwłaszcza tylne, co zaowocowało przyjemniejszymi wrażeniami z jazdy, maniacy prędkości powinni jednak pamiętać, że DB9 Volante ma mniejszą prędkość maksymalną: wynosi ona 266 km/h i została ograniczona ze względu na konieczność zachowania integralności dachu.

Zabawka tylko dla bogatych

W kontekście powyższych informacji nie można nie wspomnieć o cenie nowego Astona Martina DB9 – oscyluje ona wokół 1 000 000 złotych, przy czym najtańsza jest wersja DB9 Touchtronic II Coupe 6.0 (1 034 000 PLN), a najdroższa odsłona to DB9 Sport Edition Touchtronic II Kabriolet Volante 6.0, która kosztuje 1 157 200 PLN. Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę spalanie, które według dostępnych informacji wynosi od około 25-26 litrów benzyny na 100 km w cyklu miejskim, około 17-20 litrów w trasie i mniej więcej 27-30 litrów paliwa/100 km w cyklu mieszanym, to Aston Martin DB9 staje się wozem dość niekompatybilnym z kieszenią nawet średnio zamożnego kierowcy. Ewidentnie więc jest to samochód dla bogatych, choć w kontekście różnicy wynoszącej jedynie około 100 tys. zł chyba nie warto sobie zaprzątać głowy kupowaniem modelu w najtańszej dostępnej specyfikacji...