Mitsubishi Lancer EVOLUTION

Wśród fanów motoryzacji Mitsubishi Lancer Evolution jest najczęściej określany po prostu jako Evo albo Lancer Evo, przy czym z reguły po nazwie następuje jeszcze rzymska cyfra oznaczająca konkretną wersję – póki co było ich dziesięć, a najnowsza i wedle wszelkiego prawdopodobieństwa ostatnia będzie nosić numer XI (nieco więcej informacji o „jedenastce” znaleźć można w dalszej części tekstu). Charakterystyczną cechą wspólną dla wszystkich dotychczasowych odsłon tej niesamowitej maszyny był dwulitrowy, turbodoładowany silnik oraz napęd na wszystkie koła. Swego rodzaju ciekawostką jest fakt, że pierwotnie Lancer Evo miał być przeznaczony wyłącznie na rynek japoński, ale ze względu na duże zainteresowanie, które model ten wzbudził w Europie, trafił tam już w 1998 roku, natomiast do Stanów Zjednoczonych 5 lat później (Evo VIII). Trudno się dziwić, bo osiągi tego auta są naprawdę niesamowite...

Krótka historia sukcesu

Pierwsze trzy wersje Evo nie różniły się od siebie zanadto, choć z każdą kolejną inżynierowie wprowadzali kolejne usprawnienia i poprawki, ale prawdziwa rewolucja przyszła wraz z Evo IV w roku 1996 – to właśnie ten model został zbudowany na nowej platformie (CN9A), a spośród dwóch dostępnych wariantów (RS i GSR) ten drugi był bardziej zaawansowany technologicznie i wyprzedał się wręcz błyskawicznie. Moc rzędu 280 KM, moment obrotowy równy 353 Nm i waga 1350 kg (choć niektóre źródła podają 276 KM, 330 Nm i 1345 kg) zapewniały przyspieszenie od 0-100 km/h w ciągu zaledwie 5,1 sekundy. Dodajmy, że prędkość maksymalna Evo IV wynosiła 180 km/h, więc wrażenia z jazdy były naprawdę nieprawdopodobne.

W kolejnych wersjach osiągi poprawiały się w miarę dostosowywania właściwości jednostek napędowych do aktualnie obowiązujących reguł w seriach rajdowych i już Evo V był w stanie osiągnąć 237 km/h prędkości maksymalnej, od 0-100 km/h przyspieszał w 4,7 sekundy i to bez zwiększenia nominalnej mocy silnika, która pozostała na poziomie 280 KM. Evo VI (bardziej znany w Europie jako Mitsubishi Carisma GT) był jeszcze szybszy – przyspieszenie wynosiło 4,4 sekundy (0-100 km/h), a prędkość maksymalna 241 km/h.

Evo VII to jeszcze nowsza płyta podłogowa, wyższy moment obrotowy (383 Nm) i większe osiągi, ale kolejnym prawdziwym przełomem był wspominany już model Evo VIII, w którym rozpiętość mocy w dostępnych jednostkach napędowych wynosiła od 265 do 411 KM! Lancer Evo VIII z najpotężniejszym silnikiem przyspieszał od 0-100 km/h zaledwie w 3,8 sekundy, a na torze bez problemu dotrzymywał tempa o wiele nowszemu przecież i wyposażonemu w potężniejszy silnik Lamborghini Murcielago (jednostka 6,2 litra w układzie V12, moc 572 KM, moment obrotowy 649 Nm), a jednocześnie był szybszy od Audi RS4 i Porsche 911 Carrera 4S. Nic dziwnego, że ta wersja ma wciąż ogromną liczbę fanów na całym świecie...

Godny następca legendy

Kiedy przedstawiciele Mitsubishi ogłosili, że kończą serię sygnowaną jako Evo, było niemal pewne, że nie stanie się to tak po prostu. I rzeczywiście – jako forme pożegnania z wersją, która na stałe zagościła w historii sportu samochodowego postanowiono wypuścić na rynek Mitsubishi Lancera Evo XI. Wiadomo już, że nowy design będzie bardziej agresywny i dynamiczny niż w przypadku Evo X, zostało również potwierdzone, że wyposażenie kabiny będzie obfitować w najnowsze zdobycze technologii w rodzaju kamer parkowania, łączności Bluetooth, konsoli z ekranem dotykowym czy wysokiej klasy systemu audio.

Mitsubishi Evolution Przód

Producent potwierdził także, że rozważa zastosowanie jako jednostki napędowej silnika hybrydowego, natomiast bazowo Evo XI ma być wyposażone w dwulitrową turbodoładowana jednostkę o mocy około 290 KM i generującą 300 Nm momentu obrotowego. Taka wersja Evo XI powinna być dostępna już pod koniec tego roku albo w początkach następnego, szacowana cena natomiast oscyluje wokół 36-38 tysięcy dolarów, choć można spotkać się także i z informacjami, że w wersji wyposażonej w komplet opcji będzie kosztować nawet 50 tysięcy dolarów.

Warto zauważyć, że w porównaniu do obecnych cen Evo X (używane można kupić już za niecałe 100 tysięcy złotych, w salonie kosztowało około 150-170 tysięcy w zależności od opcji) to i tak niezbyt wygórowana stawka za tak niesamowity samochód...

NIEZAPOMNIANE PRZEZYCIA W ATRAKCYJNEJ CENIE
SPRAWDŹ NASZĄ OFERTE JAZD MITSUBISHI LANCER EVOLUTION 910