Subaru Impreza to jeden z najsłynniejszych kompaktów w dziejach motoryzacji. Produkowany przez koncern Subaru od roku 1993 doczekał się już czterech generacji, a piąta została zaprezentowana na tragach w Nowym Jorku w marcu 2016 r.

Subaru na zakręcie toru wyścigowego

Subaru Impreza

Pierwsza generacja Subaru Impreza pojawiła się na rynku w 1993 roku. W pierwszej fazie auto dostępne było z silnikami wolnossącymi o pojemnościach 1.6, 1.8 i 2.0 litrów. W większości modeli Subaru Impreza napęd przenoszony jest na obie osie za pomocą centralnego dyferencjału. Nazwa modelu jest wariacją na temat angielskiego słowa impress, czyli sprawiającego wrażenie. Dlatego od początku charakteryzowało się ciekawą stylistyką nadwozia oraz bogatym wyposażeniem standardowym, jak np. hamulce wzbogacone o czteroczujnikowy i czterokanałowy system ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Prawdziwy rozgłos przyniosła jednak wersja silnikiem turob, która zastąpiła w rajdach model Legacy.

Troche historii

W Europie Subaru Impreza pojawiło się w roku 1994 pod nazwą Subaru Impreza GT. Była to dostosowana do europejskich warunków i zasad ubezpieczeniowych wersja japońskiej Subaru Impreza WRX. Na przełomie lat 1994 - 1997 w wersji europejskiej klienci mieli do dyspozycji dwulitrowy silnik o mocy 208 KM. W roku 1997 firma wprowadziła na rynek silnik o mocy 211 KM, który pozwalał osiągnąć 100 km/h w 6 sekund. Auto od początku było dostosowywane do możliwości zespołów rajdowych, dlatego koncern wypuszczał na rynek modele pozbawione np. klimatyzacji czy innych zbędnych z punktu widzenia osiągów elementów.

WRX i WRX STI

WRX jest skrótem od World Rally eXperimental. Skrót ten pojawił się po raz pierwszy w 1990 roku w modelu będącym wynikiem współpracy Subaru i brytyjskiego zespołu rajdowego Prodrive. Główną różnicą między standardowymi modelami a WRX był turbodoładowany silnik. Z kolei skrót STI oznacza Subaru Tecnica International i odnosi się do wersji WRX, w których poprawiono wydajność silnika, zawieszenia czy transmisji. STI to także dział Fuji Heavy Industry, który specjalizuje się w produkowaniu rozwiązań stosowanych w sportach motorowych.

WRX w kolejnych wersjach

Subaru Impreza II zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2000 roku. Wtedy to w Europie pojawiła się jeszcze bardziej usportowiona wersja Subaru Impreza WRX STi z silnikiem o mocy 265 KM. W 2006 roku do modeli WRX i WRX STI dostępnych w Europie wprowadzono turbodoładowane silniki o pojemności 2.5 litra. Ta wersja Subaru Impreza doczekała się też Polskiej wersji specjalnej o nazwie Subaru Poland Rally Team. Na rynek trafiło 25 samochodów z wyczynowym zawieszeniem i silnikiem o mocy 310 KM.

Kolejne generacje Subaru Impreza pojawiły się w roku 2007, 2011 i 2016. W 2011 roku zaprezentowano terenową wersje samochodu oznaczoną XV, która ostatecznie trafiła na rynek jako crossover. W 2013 roku zaprezentowano też nową wersję WRX, tym razem bez przedrostka Subaru. Najnowsza wersja Subaru Impreza pojawi się na rynku w roku 2016.

Przykładowe osiągi wybranych silników Subaru Impreza

Wersja

Pojemność silnika

Moc maksymalna

0-100 km/h

Prędkość maksymalna

1.5

1,5 l (1493 cm³), SOHC

97 KM (72 kW) przy 6000 obr/min

-

-

1.6

1,6 l (1597 cm³), SOHC

100 KM (74 kW) przy 6000 obr/min

-

-

1.6 GL

1,6 l (1597 cm³), SOHC

90 KM (66 kW) przy 5600 obr/min

12,7 s

170 km/h

1.8

1,8 l (1820 cm³), SOHC

115 KM (84 kW) przy 6000 obr/min

-

-

2.0 GL

2,0 l (1994 cm³), DOHC

115 KM (84 kW) przy 5600 obr/min

9,7 s

190 km/h

2.0 Turbo

2,0 l (1994 cm³), DOHC, turbo

211 KM (155 kW) przy 6000 obr/min

5,8 s

220 km/h

2.0 WRX

2,0 l (1994 cm³), DOHC, turbo

240 KM (177 kW) przy 6000 obr/min

-

-

2.0 P1

2,0 l (1994 cm³), DOHC, turbo

280 KM (206 kW) przy 6500 obr/min

4,7 s

250 km/h

2.2 22B STi

2,2 l (2212 cm³), DOHC, turbo

280 KM (206 kW) przy 6000 obr/min

5,3 s

248 km/h

2.5 RS

2,5 l (2457 cm³), SOHC

167 KM (123 kW) przy 5600 obr/min

8,3 s

200 km/h

NIEZAPOMNIANE PRZEZYCIA W ATRAKCYJNEJ CENIE
SPRAWDŹ NASZĄ OFERTE JAZD , SUBARU (POZNAŃ), SUBARU IMPREZA (ŁÓDŹ)