Nissan GTR - nietypowe auto sportowe

Auta sportowe mają to do siebie, że sama ich nazwa wywołuje u fanów bicie serca. Niektóre samochody mają jednak pewien problem.

Znaczek GTR

Zwyczajny image

Większości fanów motoryzacji nazwa Nissan przywodzi na myśl producenta niezawodnych i trwałych, aczkolwiek nieco nudnych aut. Ta japońska firma posiada swoje modele w każdym segmencie rynku, choć jej samochody nigdy nie wyzwalały nadmiernej ilości emocji. Są jednak modele Nissana w ofercie, które powodują szybsze bicie serca, takie jak choćby GTR. To samochód kultowy - wszem i wobec zwracający na siebie uwagę. I choć stylistyka jest raczej dosyć zwyczajna, bez zbędnych ozdobników, to prawdziwe atuty tego modelu kryją się pod maską, gdzie znaleźć można to, za co kocha GTR-a większość fanów.

Troche historii

Nissan GTR początkowo było określeniem nieco mocniejszej wersji flagowej propozycji japońskiego producenta w segmencie aut sportowych, czyli modelu Skyline. W momencie rynkowego debiutu wersji R32, to jest kolejnego wariantu Skyline, firma z kraju kwitnącej wiśni postanowiła nieco bardziej urozmaicić gamę modelową, wprowadzając model GTR właśnie.

Cyfry wzbudzające pożądanie

Aktualnie na rynku dostępna jest już kolejna generacja kultowego Nissana, oznaczana jako R35. Ten samochód to propozycja dla prawdziwych amatorów szybkiej jazdy, jak to zresztą na auta z tej serii przystało! Zamontowany pod maską auta silnik V8 pozwala na osiągnięcie pierwszej “setki” w niecałe 4 sekundy, co jest bardzo dobrym wynikiem, nawet w segmencie samochodów typowo sportowych.

Jednostki napędowe rozwijają moc nawet 588 koni mechanicznych, co w połączeniu z napędem na obie osie daje niesamowitą radość z jazdy. Samochód trzyma się drogi niczym przyklejony, więc jazda nim to marzenie chyba każdego fana motoryzacji. Prędkość maksymalna wynosi aż 310 kilometrów na godzinę, zatem nie trzeba się chyba obawiać, że auto porusza się zbyt wolno.

Jak sama nazwa wskazuje, GT3 to wariant nastawiony głównie na sport. Samochód z wersją cywilną ma niewiele wspólnego (oprócz wizualnego podobieństwa) - to wersja, która nie posiada wygłuszenia, tylnych siedzeń, a nawet klimatyzacji czy radia (choć te można było zamówić w salonie). Wszystko to, by auto zapewniało jeszcze lepsze przyspieszenie! W czasach, gdy nie stosowano jeszcze powszechnie turbo, takie właśnie zabiegi sprawiały, że auto jeździło jeszcze lepiej.

Dane techniczne

Jak na owe czasy (warto pamiętać, że był to rok 1989), specyfikacja Nissana GTR robiła wrażenie. Auto posiadało pod maską dwie turbiny i osiągało moc aż 280 koni mechanicznych, lecz jednocześnie właściciele mieli możliwość dosyć radykalnego podniesienia mocy, bo aż do 500 KM. Co ciekawe, niektóre wersje silnikowe już w momencie opuszczenia fabryki miały znacznie większą moc niż deklarowana przez producenta “na papierze”! To właśnie wtedy, GTR nabrał statusu samochodu kultowego - kierowcy jadący tym modelem wygrywali niemalże wszystkie wyścigi, jakie tylko można było wygrać!

Gdzie jeździć takim autem?

Z oczywistych względów, taki samochód może być dosyć uciążliwy w eksploatacji - samo naciśnięcie pedału gazu może w krótkim czasie spowodować niekontrolowany zryw do przodu. Jazda GTR-em po drogach publicznych może być trochę niebezpieczna - nawet doświadczeni kierowcy mogą mieć problemy z powstrzymaniem się przed naciskaniem na gaz. Amatorów szaleńczej jazdy skutecznie jednak hamują ceny tego auta, które jak na polskie warunki są wręcz astronomicznie wysokie.

Na szczęście, osoby które marzą o tym, by zasiąść za kierownicą sportowego modelu Nissana mogą zrobić to bardzo łatwo - na wielu polskich torach wyścigowych istnieje możliwość jazdy Nissanem GT-R. To doskonała okazja na to, by w bezpieczny sposób poczuć sportowe emocje - jazda po torze zapewni niemalże całkowitą pewność tego, że postronni uczestnicy ruchu nie odbiorą przyjemności z jazdy. Tu nie ma ograniczeń prędkości - można poruszać się z niemal dowolnie dobraną szybkością, tak jak pozwalają warunki na torze.

Podsumowując

Nissan GT-R to przedstawiciel wymierającego gatunku. Coraz mniej jest prawdziwie sportowych aut, oferujących silniki bez downsizingu i zapewniających tak realne emocje.

NIEZAPOMNIANE PRZEZYCIA W ATRAKCYJNEJ CENIE
SPRAWDŹ NASZĄ OFERTE JAZD NISSANEM GTR